Jump to content
IGNORERAD

Skolbarnen idrottar och lärarna dricker alkohol


stefan5300

Recommended Posts

Idag var det idrottsdag vid skolan här i byn,  ungarna 6-12 år spelade fotboll, vollyboll och hade lite andra aktiviteter, 

  medan lärarna satt under tak på speakerläktaren och drack wiskey, öl och sjöng eller rättare sagt vrålade karaoke.

  Vilka härliga förebilder,  lärarna alltså

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va säger man?

Vi alla har ju oilka intressen .. :drunk:

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att inte de omvända förhållandena  rådde i alla fall. :crazy: Undrars om det sups mycket i inom lärarkåren i Siam?

Btt kanske vet...

En gång kom jag i samspråk med en lärare från Chiang Mai  när jag var bort en sväng till Khaosan Road i Bangkok. Eftersom

marknaden ändå råkade vara stängd just den dagen hängde jag med han på alla möjliga grejer. Blev ganska dyrt har jag för mej

i slutändan då vi efter ett antal öl åkte och kollade in ett aquarium ngnstans på Phetchaburi Road. :drunk:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner ju ganska mycket om svenska skolresor ... fast där är det inte bara lärarna som är fulla.

[move]Lektor Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Egentligen skulle alla lärare ha tillgång till en flaska sangsom per skoldag. Särskillt i Sverige där klassrumsklimatet oftast är ganska ansträngt milt sagt.

Så lite sanukmedel skulle nog inte skada.

Eleverna skulle förmodligen ochså trivas bättre med en glad och i hågen livad lärare.

Tror tyvärr inte förslaget faller i god jord inom lärarfacken med alla sina frireligiösa medlemmar.

Vet för övrigt inget tråkigare än en småskolelärarinna i 60 års åldern.

Tjurigare människa får man leta länge efter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens lärare är tyvärr mest pellejönsar, ordningen och kvalitén på lärarna har drastiskt försämrats de sista 25 åren.

Det är patetiskt att man kan bli lärare utan erfarenhet från livet utanför skoldörrarna. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vet jag om det sups sa hemskt mycket under normala skoldagar i Thailand, men det blir val en befrielse att fa satta sig bland kollegorna och sllppa vara inne i ett klassrum med 40-50 skrikiga ungar for en dag och det firas val pa detta nagot udda satt.

Som i nagon annan trad namnts sa ar den forhallandevis nya skolplikten, eller rattare sagt ratten for alla att fa ga i skola, ganska ung. Det tar sakert annu manga ar innan lararkvaliteten ute i byarna kommer upp i en anstandig niva.

Jag har svart att tro att detta skulle ske i BKK eller nagon annan storre stad, eller i nagon av de privatskolor som finns.

Fast egentligen tror jag inte ungarna reagerar, dom har formodligen sett LaoKaoflaskan tidigare, det smusslas ju inte med supandet direkt.

BTT, Du skulle nog borja om som larare i LOS, garanterat inga surpuppade 60 taggare, snarare "hotta" 20 taggare. och SangSomen ar ju ganska latt at ta med som Du ser. :drunk:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...och sllppa vara inne i ett klassrum med 40-50 skrikiga ungar for en dag och det firas val pa detta nagot udda satt.

Är det verkligen så illa?  :oh: Jag trodde att det beteeendet var förbehållet några västländer!  :neutral:

Tycker annars också att det är rätt anmärkningsvärt om lärare i tjänst - antar att de har något slags ansvar för barnen - dricker sig berusade på arbetstid.  :kort:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Baa!

Japp!

Har faktiskt vissa planer på att återvända i november och jobba ett tag igen som engelsklärare.

En betydligt skönare och vänligare stämning normalt sett ute på thailändska skolor. Inte den medvetna förstörelselusta som finns hos många svenska elever.

Visst är thailändska barn högljudda, men vilka barn är inte det?

Den biten kan man lätt klara av.

Det är svårare med de ständiga konflikter, tjafs och bråk som finns på svenska skolor där mobbing och pennalism nästan blivit ett grundbegrepp.

Jag har ofta funderat på skillnaden mellan barn i ex Thailand och Sverige. Varifrån kommer denna medvetna glädje att såra andra och göra dem ledsna som finns hos många barn i Sverige?

Det måste ju vara så att barnen tar efter sina föräldrars beteenden från hemmet och i andra sammanhang.

Jag minns när jag kom tillbaka från Thailand efter att ha varit där i tre år i sträck. Hur stöddiga och oödmjuka jag fann många svenskar vara.

Nästan chockartat att höra hur folk gapade och skrek på varandra, kallade varandra för idi*ter o andra trevliga epitet.

Kanske inte så konstigt att många svenska barn saknar ödmjukhet och sanuk i livet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bor ju precis intill en byaskola här i Isaan och min svärfamilj säljer mat/godis/varor till både skolbarn och vuxna. Många lärare handlar småsaker här dagligen och jag har aldrig sett någon sådan köpa sprit under arbetstid, så jag tror inte problemet med fylla på arbetstid är så utbrett.

Däremot så finns det precis som Baa skriver en massa "hotta" lärarinnor på dom dryga tjugo. :) Frugan brukar ibland få svarta ögon när någon av dom tilltalar mig i hennes tycke för länge alternativt för ivrigt.

Var nyss in på skolgården eftersom grabben spang dit med sin drake och då var det en lärare och en munk som propsade på att jag skulle sitta ned och tala med dom en stund. Och visst, en stund kunde jag väl avara.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har besökt 3 olika skolor i Thailand. Alla var lika skrikiga under lektionstid... ljudnivån var ungefär som i ett fritt vald Big C/Tesco.

Har besokt upp emot 50 olika skolor och som gammal larare fran Sverige sa finner jag arbetsmiljon vara betydligt mkt lugnare i Thailand (pa gott och ont - beoende pa anledningar till detta).

Ratten till utb. for alla har iaf 10 ar pa nacken (sedan 97- konstitution iaf) och jag tror fragan gallande kvalitet pa larare ar mer an en fraga om tid. Laroplan och medfoljande laroplan for lararstundenter ar mkt traditionell och metodik, didaktik och pedagogik som formedlas mkt gammaldags. Sa lange forandring inte sker dar sa kommer aven de nyutexaminerade 20 aringarna sta for en ganska foraldrad syn pa larande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har besokt upp emot 50 olika skolor och som gammal larare fran Sverige sa finner jag arbetsmiljon vara betydligt mkt lugnare i Thailand (pa gott och ont - beoende pa anledningar till detta).

Ratten till utb. for alla har iaf 10 ar pa nacken (sedan 97- konstitution iaf) och jag tror fragan gallande kvalitet pa larare ar mer an en fraga om tid. Laroplan och medfoljande laroplan for lararstundenter ar mkt traditionell och metodik, didaktik och pedagogik som formedlas mkt gammaldags. Sa lange forandring inte sker dar sa kommer aven de nyutexaminerade 20 aringarna sta for en ganska foraldrad syn pa larande.

Visst har lagskoleklasserna en hogre ljudniva saval i Sverige som Thailand, den i mitt tycke pafallande mkt hogre ljudkulissen kan formodligen forklaras i antalet elever i varje klass.

Thailandska barn verkar ha ett mer oppet sinne jamtemot sin skolkamrater och blyges darfor icka att ha en hogljudd och langvarig dialog narhelst det faller dem in.

:yipi:

Detta sker endast undantagsvis i Sverige och da under rasterna, savida vi icke talar om klasser med invandrarbarn ty de tyckes ta med sig sitt ursprungslands mycket oppna beteende.

:clown:

Tror jag gillar den Thailandska modellen battre, undantaget de stora klasserna men som Du sager sa ar ju lararbristen fortfarande ett problem.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påminner min gymnasietid då gympaläraren försvann medan klassen spelade volleyboll. Väl tillbaks var lite :drunk: och luktade sprit.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

... metodik, didaktik och pedagogik som formedlas mkt gammaldags. Sa lange forandring inte sker dar sa kommer aven de nyutexaminerade 20 aringarna sta for en ganska foraldrad syn pa larande.

Asiatiska länder är naturligtvis inte jämförbara och thailänsk pedagogik (under universitetsnivå) vet jag inte mycket om, men såg något reportage om kinesisk utbildning och vill minnas att deras matematikundervisning var väldigt effektiv. Eleverna hade ett mycket öppnare angreppssätt och verkade arbeta väldigt mycket mot förståelse. Mina egna erfarenheter av just matematikundervisningen här i Sverige är inte så goda och kände att den kinesiska varianten kunde ha passat mig bättre.

Fast, åtminstone huvudräkning, verkar inte vara thailändares starka sida.  :no:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nog inget fel på kassaapparaten i knoppen på många thaiare.

Särskilt inte när de vittrar falangfångst.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nog inget fel på kassaapparaten i knoppen på många thaiare.

Särskilt inte när de vittrar falangfångst.

BTT

:D:D:D:D

Harligt BTT annu ett alster, men rabatt ar val inte att rakna med for % tecknet tycker dom nog bara ar en snygg krumelur.

Du har deffinitivt ett halrum (inte det, dummer) att fylla har. :lol:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...