Jump to content
IGNORERAD

Vad gör egentligen Aung San Suu Kyi för Burma?


Joints

Recommended Posts

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    15

  • RoiET

    5

  • MaiChai

    4

  • Vaxet

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Vaxet

Den jämförelse du efterlyste gjorde jag redan för några månader sedan.

Det är omöjligt att undgå när två folkvalda ledare i två grannländer har avsatts av landets militär.

Men det ämnet har ju diskuterarts så länge redan i egna trådar att det vore synd att starta den här.

Där får vi nog nöja oss med att konstatera att folk har olika uppfattning om vad som har hänt.

Och hoppas att folket får möjlighet att utse sin ledare genom fria val igen i framtiden.

Och hoppas att militären och adeln kan hålla fingrarna i styr efter ett val.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Ingen annat land har gjort så mycket för världsfreden och demokrati som Storbritannien, så sa iallafall Thatcher.

Nja ? Har du några bra exempel ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja ? Har du några bra exempel ?

Nej, det var mest menat som ett skämt. Men tyvärr sa hon faktiskt så. UK har väldigt mycket blod på sig. De blev ju inte världens största kolonialmakt genom att krama folk. Det finns ju många länder i samväldet där demokrati är en sällsynt gäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Oavsett hennes verkliga betydelse och handlingar sa maste man aven bedomma den moraliska betydelsen hon har for manniskor i Bruma samt exilburmeser. Denna funktion ar nog sa viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oavsett hennes verkliga betydelse och handlingar sa maste man aven bedomma den moraliska betydelsen hon har for manniskor i Bruma samt exilburmeser. Denna funktion ar nog sa viktig.

Men får sig inte den moraliska betydelsen en stor törn om folket märker att hon tappat handlingskraft? Jag tror dock att jag förstår vad du menar. Inte för att jag vet så mycket med det finns väl ingen klar kanditat till att fånga upp hennes mantel så utan henne har man inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Totalt ointressant om det inte är så att du kan peka ut en annan thailändsk premiärminister som bedriver stora privata affärer med Burma.

Alla vet att det bedrivs handel mellan Burma och utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Inte för att jag vet så mycket .

Stämmer nog. Men varför startade du tråden ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stämmer nog. Men varför startade du tråden ??

Det har du redan svarat på själv med din fyndiga lilla kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror faktiskt att en del människor kan finna intresse i att veta vilka företag och länder som är mest aktiva i handeln med Burma.

Det kan t.ex förklara varför en del länder är ganska passiva i frågan om Aung San Suu Kyi.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag tror faktiskt att en del människor kan finna intresse i att veta vilka företag och länder som är mest aktiva i handeln med Burma.

Det kan t.ex förklara varför en del länder är ganska passiva i frågan om Aung San Suu Kyi.

Mvh Isan Lover

Ja, det har du rätt i. Jag tar tillbaka min senaste attack. Ibland blir man fartblind.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det många företag som smörjer juntan, även mitt lilla enmansföretag gör ju det så jag vet inte vad som krävs för att hamna på den listan?

Jag har i år betalat 20 USD för ett visum samt 10 USD i flygplatsskatt. En färjetur fick jag betala 1 USD för och ett tillstånd för att besöka områden i Irrawaddy deltat kostade 5 USD. Pengar som förmodligen hamnar hos juntan.

Man ska ha i åtanke att Aung san suu Kyi har varit i Burma sedan 1988 och inte lämnat landet, suttit i husarrest under 19 av dessa år och därmed missat en hel del av världsutvecklingen då hennes möjligheter till att kommunicera med västvärlden är ytterst begränsade. Tror till exempel inte att juntan låter henne har en dator med internetupppkoppling...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...