Jump to content
IGNORERAD

Problem med svenska barn


Guest larbejo

Recommended Posts

Guest larbejo

Detta ämne kanske har viss anknytning till Kharess skriverier.Jag är också upprörd och det gäller mina egna barns beteende. Jag har två tonårsbarn flicka 14 och pojke 16.De har tagit avstånd från allt som gäller Thailand.Jag har sagt att jag vill gå vidare med mitt liv efter skilsmässan och träffa en ny partneroch då i första hand en asiatisk kvinna. Jag är otroligt trött på svenskor. "Tar du hem en thajländska så vill vi inte bo hos dej".Vi har delad vårdnad och barnen bor en vecka hos mej och nästa hos mamman. Nu har det blivit så att jag genom kompisar träffat en kvinna från Thailand som är här på besöksvisum och hon åker tillbaka i slutet av november.

Hon besökte mej en vecka och ville komma tillbaka och är nu hos mej igen,och barnen flyttade hem till sin mamma.

Jag tycker inte att barn ska utöva utpressning mot sina föräldrar.Får vi inte som vi vill så...

Vid vissa tillfällen åker deras mamma hit med dem för att hämta saker. Då knaller de in, säger i bästa fall hej till mej och nonchalerar min thajländska kvinna

.Hälsar inte ,säger ingenting till henne,söker ingen kontakt

Jag har frågat dem och de säger att jag är så pinsam som har en sån där på besök.

Jag har även frågat deras mamma och hon står helt klart på deras sida,men utrycker inte sig på deras sätt.

Barnen(hon indirekt) tycker att jag är gubbsjuk som har en kvinna som är 22 år yngre.

Jag och min kvinna har pratat om hon ska söka UT för fortsatt förhållande här i Sverige.

Mitt ex säger indirekt att jag får välja mellan barnen och den nya kvinnan. Hon vill även att jag ska betala häftiga summor när barnen ska bo hos henne.

Senast idag idag kom de hit och upprepade sitt dåliga beteende,jag kan inte påstå att det känns bra.

Barnen säger att så fort hon har åkt tillbaka  till Thailand vill de komma hit igen.

Vad säger man,vad gör man?

Finns det andra i samma situation?

Nu vill jag slippa diverse lustigkurrar,som gör sig lustiga på andras bekostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En svår situation och jag har egentligen inga lösningar på "familjeproblem - saknar praktisk erfarenhet.

  Men kunde det inte vara en bra idée, om tid och pengar finns, att du tog med dig barnen på en resa till Thailand, där de fick träffa din TT:s familj/släkt och lära sig lite om landet. De kanske ändrar uppfattning totalt?

Det är nog så tyvärr, att vi med thailändska fruar/flickvänner upplevs som losers/töntar som inte klarar att fixa en "riktig" tjej. Antar att dina barn skäms för att farsan har träffat en "bartjej" från Thailand.

(Alla utgår från att det är  bartjejer tills motsatsen har bevisats, tyvärr.)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej larbejo,

Det var deprimerande läsning.

Min spontana gissning är att en missunnsam mor har indoktrinerat barnen...

Har själv inga barn, men är mycket glad för att mina systerbarn är förtjusta i fru Chang.

Bra ide från UT006 om att ta barnen till Thailand för lite större insikt!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det väl alltid svårt se ny kvinna eller man ska bo tillsammans sina nästan vuxna barn. Säkert svårare med nya kvinna mycket yngre deras "mamma" men, jag tycker du ska bry dig så mycket. Vill ungarna bo sin mamma låt dom göra det. Så småningom om lär dom känna din ny tjej då blir det säkert bättre.

Lev dit liv!

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag va du skulle jag inte göra mig ovän med barnen! för en thaitjej som säkert bara gillar dej för du ska fixa visum till henne i framtiden.

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en väldigt jobbig situation. Jag tror som herr Chang att dina barn är starkt påverkade av din föredetta. Att ge efter för denna utpressning skulle ju vara som att låta ditt x bestämma vilka kvinnor du får träffa. Sedan tror jag ju inte att det är någon vinst att låta dina barn få sin vilja igenom på detta sätt. Ett väldigt svårt läge för din del men jag hoppas att du står på dig och gör som du vill med ditt liv. Om dina barn älskar dig så borde de väl ge med sig efter viss tid. Så skulle i alla fall jag resonera tror jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter väldigt jobbigt! Jag tror som UT006 att en resa hit hade fått dom att smälta. Vem tackar nej till sol och bad? Kanske börja i nån turistort och sen känna efter om det kan funka att åka iväg till tjejens familj. Eller bjuda dit familjen. Fast att dom spenderar tid med din nya tjej är ju viktigast...

Många goda råd och funderingar i denna tråd, om man ställer det på sin spets så står det mellan Juan's "Om jag va du skulle jag inte göra mig ovän med barnen! för en thaitjej som säkert bara gillar dej för du ska fixa visum till henne i framtiden." och ollas-viktors "Klarar man av en 22 år yngre tjej är det bara att blåsa på".

Jag skulle säga att tvingas du välja så måste du välja barnen, rent krasst så finns det en hel del lediga thaitjejer som alla har sina saker att bli kär i, när timingen är bättre. Men vem kan tänka så när man redan är kär?

Sen är ju uttalandet "Tar du hem en thailändska så vill vi inte bo hos dej" ganska rasistiskt...

Hoppas allt löser sig för dig!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Mycket tråkig läsning men känner igen en del...

Träffade frugan i Malmö för 3,5år sedan och eftersom hon då var inneboende hos goda vänner (feb-juli -05) och bara hade 1mån kvar på UT så fick jag söka förlängning för henne i ytterligare tre månader till.

Detta blev beviljat och hon flyttade ganska snart hem till oss eftersom hennes vänner skulle renovera lgh och vi ville ju få så mycket tid som möjligt tillsammans.

Mina barn, då 7½år (tjej) och 9år (grabb) boende hos mig varannan vecka, tog detta över förväntan bra faktiskt.

Däremot kom ju problemen efter ett tag när deras mamma skulle visa sin låga nivå och försöka indoktrinera barnen.

Jag hittade mess på MSN där mamman kallat frugan för apa och andra otrevligheter inför min dotter.

Allt detta handlar ju bara om hennes egna problem med att hitta någon som överhuvudtaget står ut med henne.

Jag bara nonchalerade det istället för att "slå tillbaka" vilket nog ger bättre effekt.

I november fick frugan åka tillbaka till Thailand för intervju och sökande av UT och fick en tid för intervju den 10feb 2006...

Då bokade jag en resa för mig och barnen och åkte ner 5feb så de fick se lite av Thailand och bilda sig en egen och naturligtvis en annan uppfattning än den som deras mor försökt pracka på dem med sitt jä-la snack.

Vi var nere i tre veckor och sen åkte vi hem och barnen var helnöjda med sina upplevelser och kunde bara inte förstå varför inte frugan kunde följa med oss hem då.

Uppenbarligen var även de ledsna på flygplatsen och tyckte det var jobbigt och tråkigt att hon fick stanna kvar.

När jag sen åkte ner i april igen för att få lite tid ensam med frugan och sen återvända tillsammans med henne så hade nog mamman till mina barn försökt med sitt skitsnack igen för när vi kom hem igen så satt vi en kväll och pratade då min dotter frågade om vi skulle skaffa barn. :surprised:

Njae... det vet jag inte sa jag...kanske det, kanske inte... hur så ???

NEJ... jag vill inte det började hon protestera... :diablo:

Nähä...och varför inte det då fågade jag...

NÄ pappa...för då kommer du bara att skita i oss (syftande på henne och brodern)...

Dessa ord kommer ursprungligen INTE från en flicka på 8år begriper vem som helst.

Hur som helst kontrade jag faktiskt bara med att så är det ju inte i verkligheten och vem har påstått det för dig!

Vi får ju se vad som händer i framtiden och vad man känner för sa jag bara och sen var det lugnt när jag förklarat för henne att då får hon ju se hur det blir i verkligheten Om det nu skulle bli att vi skaffade ett barn ihop.

Med facit på hand och eftersom inte frugan hade några barn så blev det ju en hasip-hasip flicka som damp ner i augusti och vem är det som springer in till henne och tillbringar all sin fritid efter skolan med henne numera...

JO...mycket riktigt min dotter som älskar läget med en lillasyster.

Samtidigt har hon ju också märkt att jag inte skiter i henne och brodern utan tvärtom har jag fått mer tid för dem också.

Tilläggas kan även att grabben också gillar läget och lillasystern, men han har aldrig varit så negativ som dottern.

DETTA sjuka beteende från deras mor har ju slutgiltigt fåt mig att ta beslutet att det ALDRIG kommer in en svensk kvinna i mitt hem igen oavsett vad som händer i mitt liv i framtiden...

Vet att man inte ska dra alla över en kam, men detta var droppen på den svenska avundsjukan !

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj...

Ord och inga visor från Greven!

Nu blir jag nästan ännu mer deprimerad... men det har ju tydligen löst sig med barnen för Greven så det är väl bara att gratulera för det åtminstone. Hmm, det verkar vara mycket svårsmält för svenska kvinnor att exet finner en ny dam i Thailand? Eller är det bara det att mannen finner en ny dam som är irriterande oavsett nationalitet?

I och för sig är nog thailändska kvinnor inte så annorlunda i detta avseende.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Onekligen en jobbig situation, men sakerligen ganska naturlig reaktion fran dina barn. Dels reagerar de nog pa skillsmassan i sig och de faktum att du vill skaffa en ny tjej. Dels sa stor de sig sakert rejalt pa att hon ar fran Thailand med alla de forutfattade meningar som finns om dessa tjejer. Men dels ocksa det faktum att hon ar 22 ar yngre. Att de har mkt svart att acceptera detta ar ju knappast svart att forsta. De har ju begransade perspektiv och erfarenheter och jag tror inte det racker med att ta dem till Thailand och tro att det loser sig, problemen sitter sakerligen djupare an sa. Visst kanske det ar delvis deras mammas fel men att enbart skylla pa det ar nog att gora det lite val latt for sig. Dina ungar ar ju ganska gamla och har sakerligen en hel massa funderingar och asikter kring saker och ting.

Forsok tanka dig in i deras situation och fundera pa om deras reaktion faktisk ar ganska rimlig. De ar ju tonaringar nar allting ar en anda lang livskris och sma saker kan fa enorm betydelse utan att andra kan forsta.

Jag skulle personligen tanka over situationen bade en och tva ganger for att beslutet kan ha ganska langvariga konsekvenser. Risken ar att du alienerar dina barn och ni inte hittar tillbaka igen och det leder sakerligen till sorg och bitterhet fran alla hall. Du upplever det som att de utpressar dig vilket kanske ar sant men jag tycker nog att det ar deras "ratt" som barn. Vad du gor paverkar deras liv och darmed borde de ha nagot att saga till om. 

F.o sa ar det mkt ovanligt med 22 ars aldersskillnad. For en tonaring som tror att livet tar slut vid 25 sa ar det sakerligen annu konstigare. Att det upplevs som gubbsjuka kan val inte vara nagon overraskning - jag tror 95% av Sveriges befolkning anser det vara sa de ar val bara barn av sin tid. Det ar val sjalvklart att de tycker det ar pinsamt. Som tidigare namndes sa ar det vanliga uppfattningen att svenska man med thaitjejer ar losers som maste "kopa" sig en fru fran Thailand. Lagg sedan till aldersskillnaden sa blir annu lite tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej larbejo!

Det luktar hjärntvätt lång väg...tycker jag. Vad mamman har tutat i dina barn.får du väl aldrig

riktigt reda på.men det går ju att gissa vad det kan handla om, tyvärr.

Efter det att din tgf har åkt hem i slutet på november av november, tycker jag att du ska ta ett

samtal med barnen och förklara hur det egentligen ligger till.

Om din nya dam, i livet, kommer från Uk, USA, Norge, Australien eller Thailand bestämmer du ju så

klart själv och inte barnen eller allra minst exet.

Om barnen inte ändrar inställning..ta med dom på en resa till det nya landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på barnens ålder så behöver inte mamman nödvändigtvis ligga bakom deras tankar.

Dom är tillräckligt gamla för att ha samma fördommar som många andra i samhället.

Jag tycker dock att du ska sätta en gräns och visa vem som bestämmer.

Sätt dig ner och prata ordentligt med dom och försök verkligen att förklara. Nu vet inte jag hur nära ni står varandra på det "intima" planet, men om dom inte respekterar dina känslor så fråga dom varför du ska respektera deras. Visst, du ska "föreställa" den vuxna i situationen, men jag har för mig att kärleken inte har några gränser i människans ålder och att man aldrig blir av med behovet av kärlek & närhet.

Och ang mamman så tycker jag, även om hon inte tycker om det du gör, att hon borde ställa sig bakom dig ändå för att visa barnen att det inte är ok, det dom gör.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.

:wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Tack för de svar jag har fått,och att så gott som alla varit seriösa.Rådet att  ta barnen till Thailand är bra .Jag har frågat om de skulle tänka sig att åka till Thailand men gensvaret har inte varit så positivt,å andra sidan finns det ett ekonomiskt problem. Att barnen påverkats av andra influenser,kompisar mm är väl klart,men en dominerande mamma behöver inte uttala vad hon tycker,det går också bra med kroppsspråk.Det känns hårt att vi ska bli oense för en fix ide´. Att inte kunna acceptera andra kulturer,att ge en chans att kunna umgås.Barn är ju barn,men ibland funderar jag hur svenska barn är påverkade. Givetsvis som vuxen har man ansvar,men jag vägrar att låta mina barn bestämma över mitt fortsatta liv,vilka jag ska träffa osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog ocksa att du bor ta det lite lugnt med din nya relation. Det ar inte sa konstigt att dina tonarsbarn tycker att det verkar lite markligt att din nya flickvan ar 22 ar yngre och dessutom fran Thailand, med allt vad det innebar i form av forutfattade meningar. Jag tror det kan vara bra om du far med dina barn till Thailand och sedan bjuder hem din flickvan pa ett turistvisum for att darefter bestamma om det ar nagot att satsa pa. Det kan ju ocksa vara ett satt att "testa" hur seriosa era kanslor ar. Om jag inte missminner mig sa var det inte sa langesedan du skrev att du varit i Thailand och blivit lurad av nagon tjej, kanske kan vara bra att vara pa den sakra sidan den har gangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...