Jump to content
IGNORERAD

När barn får vara barn


kharess

Recommended Posts

Jag vet inte om detta hör hemma på ett Thailands-forum, men jag tycker att det än dock går att diskutera, och framför allt upplysa om att det faktiskt sker.

Läs följande artikel från Aftonbladet;

http://www.aftonblad...ticle3787539.ab

En styvpappa knäcker en 17 månaders ung baby efter att först ha skurit av hans fingertoppar (!!!) och dragit ut naglarna, och sedan kvävt det lilla pojken till döds. Samma pojke har tidigare varit under utredning från polisen efter att ha legat på sjukhus för skallskador, men det sociala övertalade polisen att pojken skulle få bo kvar.

Hur i helsicke kan man göra så mot en 17 månaders liten pojke?!?!?!?!

När en kvinnlig kollega till mig såg artikeln på Aftonbladets sida så sa hon "Nej usch, sånt där orkar jag inte läsa om, man blir bara deprimerad" och surfade vidare. Förmodligen till någon gladare hemsida som väljer att bara plocka fram livets ljusglimatr istället för den verklighet som vi lever i, men som täcks av färggranna fasader som inte släpper in onda aningar.

Samma kollega drog upp ett samtalsämne med mig för några veckor sedan, angående hur vanligt det är i Thailand att mödrar låter släkten uppfostra barnen medans dom själva arbetar och lever i storstäder (allt som oftast i Bangkok) flera timmars resa hemifrån.

Alla på min arbetsplats känner till mitt intresse för Thailand så hon ville väl kasta lite skugga över det hela.

När jag förklarade att det ibland är enda sättet för mamman och hennes barn att överleva, och att det inte handlar om att hon själv inte klarar av att uppfostra sitt barn. Arbetstillfällen finns i de stora städerna och att ensam ha ett jobb där man tvingas tillbringa 8-10 timmar per dag/kväll och samtidigt uppfostra ett barn... Man behöver ju inte vara ett mattesnille för att klara av den ekvationen.

I många fall mår barnet bättre av att stanna i hembyn. Jag tvivlar på att mödrarna känner glädje av att behöva lämna barnet, men familjens överlevnad måste ju gå före.

Detta ville hon inte alls lyssna på och svarade något i stil med "Det finns alltid utvägar om man verkligen vill".

Jo, det är ju jäkligt lätt att säga när man sitter i svenska skyddsnät och har nollkoll på hur det fungerar i omvärlden. Och när man dessutom väljer att blunda för sådant som sker så... *Uppgiven suck* Det är som att prata med en vägg ibland, men vad ska man göra?

Det känns som att det är ganska vanligt, när folk känner till ens brinnande kärlek till Thailand, att dom försöker plocka fram väldigt mycket negativt om diverse levnadssätt därifrån medans dom blundar för hur mycket värre saker som sker runt omkring oss på närmre håll.

Fler som upplever samma sak?

Och jag vet att detta inlägg kanske skrivs i upprördhet, men jag väljer att göra det istället för att örfila en arbetskollega.  :whistle:

:wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valskrivet och tankvart.

Det Du beskriver om att lamna sitt barn verkar trots allt inte berora parterna sarskilt mycket i de flesta fall, sjalvklart inte 100%.

Har ett exempel pa hur lyckan inte alltid ar bestaende.

Som vanligt drar pappan nar det inte ar sa kul langre, ingen forsorjningsplikt och inga barnbidrag, vad gora? Soka jobb, var? BKK, javisst manga, Pattis och Phuket, javisst manga.

En tjej har tur, traffar en farang som projsar for massagekurs, bygger hus,gifter sig, sponsrar familjen lite lagom. Farangen trottnar pa Thailand och vill hem, skaffar visa, men bara till frun, tycker inte det ar bra att barnet bryter upp fran sin "trygga" miljo. Fortsatter att sponsra familjen, mormor, koper guld, ny MC o.s.v. farangen skickatr mer stalar, grabben smutsig trasiga klader utstott nara pa. Morfar koper ny bil!!!!

Lika javla daligt som om det vore en snyftstory, grabben hanger numer ihop med lite

aldre grabbar som far for sig att sex mellan man skulle man ta och prova, "pa vem". Ja ni har redan gissat svaret.

Nu kanns det inte langre som om tjejen haft tur som flyttat med sin farang, men hon far inget veta forran grabben valt att inte existera langre.

Bittert, men det ar fan sa mycket lattare nar lever dar det finns barnomsorg styrd av sociala tjansten, men det blundar man for nar man kan for lite och bara vill gnalla pa det samhalle som man bara last resebrochyrer om.

Nog gnallt

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kharess,

Jag upplever inte att svenskar i min omgivning snackar så mycket skit om Thailand. Möjligen angående prostitution i vissa fall...

Detta med att lämna bort sitt barn till släkten tycker i vart fall min kära mor 78 år inte är så hemskt. Kan mycket väl vara bästa lösningen tycker hon. Mina systrar är dock ganska tveksamma... kanske har en del med ålder och livserfarenhet att göra?

Det är förstås svårt för många välfärdssvenskar att föreställa sig de pragmatiska val många thailändare tvingas göra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man som en svensk kvinna tror att en mamma lämnar bort sina barn frivilligt, eller att det är en enkel uppgift för en thailändsk mamma (eller vilken mamma som helst) är ta mig fan helt jävla rubbat! Man blir ju förbannad och häpen när man hör att en kärring från Sverige, säga en sån sak! Snacka om att leva i ett vakum!!  :bag:

Jag förstår till fullo att du blir förbannad, Kharess!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, eftersom hon inte ville läsa om otrevliga verkliga händelser, så är det väl enklast att sticka huvudet i sanden med ett "Det finns lösningar bara man vill"..  när man hör sånt är det bara att hoppas att det inre tryckkärlet klarar några bar extra utan att spricka.

Kan du inte fråga henne vad hon tycker skulle vara en bra lösning, och lova att framföra det till en Thaidam i situationen ifråga? Jag vet flera (dock filippinskor) som skulle bli överlyckliga om de kunde få en bra lösning på precis samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar ord för att uttrycka min avsky för dessa insnöade moralkärringar som har så förb.t bråttom att klanka ner på alla som inte har det som dem  :kort: I deras ostkupa får det inte ske några rörelser då rasar hela deras värld,men att snabbt fördömma andra det går jä..gt bra fy f-n,frys ut kärringen Kharess.Mvh Måne  :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och jag vet att detta inlägg kanske skrivs i upprördhet, men jag väljer att göra det istället för att örfila en arbetskollega.  :whistle:

:wai:

Tig ihjäl henne i stället Kharess. Om det sker återkommande. Eller varför inte sätta upp en lapp stratgiskt placerad för henne att läsa

där det står något i stil med "Tala är silver, tiga är guld". Det kanske hjälper. Eller tape... :lol:

Har ej några större  erfarenheter av personer i min omgivning som snackar negativt om sådant som härör Thailand. Å andra sidan undviker jag i

möjligaste mån att tala om just tidigare  nämnda land... eller för resten, om vad som helst, folkskygg som man är. Kan man ju säga vad man

vill om men risken att konfronteras med diverse skitsnackare elemineras ju i alla fall :morgon:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har väl upplevt att en del blir provocerade av att jag har valt en thailändsk tjej. "Vad är det för fel på svenska tjejer?" Lättare/lösaktigare säger de mellan raderna om thailändskor.

Det roliga är att en del av de svenska tjejer som blivit störda av det här har jag tidigare tackat nej till...

För en del andra är det väldigt svårt att fatta, eftersom jag inte ser ut eller beter mig som deras stereotypbild av en man som har en thaitjej. Jag är varken gammal, fet, ful, alkoholist eller socialt inkompetent.

Haha!!!

Men det är inget som jag bryr mig om, jag har många trevliga vänner och en fördomsfri familj. Jag har bl a en syster som också har en utländsk partner.

Ignorera personer som stjäl energi!

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, läste din text innan jag la mig igår kharess och kunde inte sluta tänka på den stackars engelska 17 mån pojken.  :cry:

Finns ju inget så oskyldigt som ett barn som nyligt börjat gå och ännu inte kan tala. Tanken på att det finns människor så onda att dom kan tortera ihjäl en så oskyldig varelse gör mig spyfärdig. Tyvärr så råkar ju barn illa ut världen över i något mindre utsträckning genom fysisk och psykisk terror från sin egen familj dagligen. Har inte ord för hur mycket jag känner för alla dessa många olycksaliga barn i alla länder som lider i det tysta.

Vad gäller inskränkta svenska människor som inte vet vad dom talar om har jag faktiskt större förståelse för. Har man levt under ett kokosnötskal hela sitt liv så har man ju inte vett att ha några känslor för sådant man inte kan förstå. Förståelsen för hur allt fungerar i farangland är lika liten här i Isaanbyarna som det är för svenska unga tjejer för hur det fungerar för kvinnor i små thailändska byar. Och det är förstås därför det är så himla nyttigt för oss att resa och se oss omkring i världen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Kim tar upp en viktig sak.

Man kan beklaga sig över att många svenskar inte fattar hur det är i Thailand. Men egentligen kan man lika gärna klaga över hur lite en Isaanbo förstår av hur det går till i Sverige.

Det bästa sättet för ökad förståelse torde vara vistelse i respektive land.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en bra poäng där Kim!

Men kan vi inte förvänta oss mer av en person som har vuxit upp i Sverige? Lär man sig ingeting i skolan nuförtiden?

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta ville hon inte alls lyssna på och svarade något i stil med "Det finns alltid utvägar om man verkligen vill".

Säger som August Strindberg...Det är synd om människan... :grrrrrr:

Ge kollegan en vokabulär dagsedel, det vet jag att DU fixar efter att ha läst dina stories... :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...