Jump to content
IGNORERAD

Köpa land i Thailand


murdoch

Recommended Posts

Någon som kan bringa reda i hur man lagligt betalar landköp i TH? Jag vet allt om att endast min fru kan äga marken, men jag står ju för betalningen. Har hört att farangen inte kan överföra pengar till frugan för köp av land utan att det på något sätt är olagligt. Jag är medveten om att min fråga är en aning "flummig" men jag hoppas det framgår vad jag menar. Det är ite fråga om "svarta pengar" från min sida.

Alltså hur gör jag för att följa Thailaändsk lag??

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    7

  • Joints

    6

  • murdoch

    6

  • Tujtuj

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Quote

Någon som kan bringa reda i hur man lagligt betalar landköp i TH? Jag vet allt om att endast min fru kan äga marken, men jag står ju för betalningen. Har hört att farangen inte kan överföra pengar till frugan för köp av land utan att det på något sätt är olagligt. Jag är medveten om att min fråga är en aning "flummig" men jag hoppas det framgår vad jag menar. Det är ite fråga om "svarta pengar" från min sida.

Alltså hur gör jag för att följa Thailaändsk lag??

MVH

Hej,

Så länge din fru inte har bytt till ditt efternamn i sitt thailändska id-kort, så behöver du inte oroa dig för att några thailändska myndigheter börjar undra över vart pengarna kommer ifrån. Du kan säkert utan problem ge din fru alla dina pengar om du nu är fast övertygad om evig kärlek och omtanke från din fru gentemot dig. Lycka till...hmm

Du kan även be en advokat att hjälpa dig med att öppna ett aktiebolag, där endast du som minoritetsägare ska ha exklusiv rätt att signera avtal och andra dokument samt kalla till styrelsemöte. Via bolaget kan du sedan köpa både mark och hus och samtidigt få kontroll över dina satsade och hårt inarbetade sparpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

vi köpte mark i Th på banken och skulle skriva det på frugan som har mitt efternamn ,problem sa dom då så vi skrev det på dottern som bor i SW ej gift thai efternamn inga problem och jag betalade med mitt visakort 1,2 milj Bht inga problem.år 2003

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

vi köpte mark i Th på banken och skulle skriva det på frugan som har mitt efternamn ,problem sa dom då så vi skrev det på dottern som bor i SW ej gift thai efternamn inga problem och jag betalade med mitt visakort 1,2 milj Bht inga problem.år 2003

Problem? Preciserade de vari problemet låg?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Problem? Preciserade de vari problemet låg?

MVH

Ej fullvärdig medborgare längre

Om en thailändsk kvinna gifter sig med en utlänning och registrerar detta giftemål i Thailand inkl namnbyte så tas vissa medborgerliga rättigheter ifrån henne (ex rätten att få köpa mark i sitt hemland Thailand).

Om en Thailändsk man däremot gifter sig med en utländsk kvinna så händer inget. Han har kvar alla sina rättigheter.

Snacka om jämlikhet mellan könen. :frown:

Om det är en bostad som du är ute efter i Thailand så råder jag dig under rådande omständigheter att istället köpa en Condo-lägenhet. Den kan köpa och äga 100% i ditt eget namn. Vilket kanske inte är mer än rätt eftersom det är du som betalar för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ej fullvärdig medborgare längre

Om en thailändsk kvinna gifter sig med en utlänning och registrerar detta giftemål i Thailand inkl namnbyte så tas vissa medborgerliga rättigheter ifrån henne (ex rätten att få köpa mark i sitt hemland Thailand).

Om en Thailändsk man däremot gifter sig med en utländsk kvinna så händer inget. Han har kvar alla sina rättigheter.

Snacka om jämlikhet mellan könen. :frown:

Om det är en bostad som du är ute efter i Thailand så råder jag dig under rådande omständigheter att istället köpa en Condo-lägenhet. Den kan köpa och äga 100% i ditt eget namn. Vilket kanske inte är mer än rätt eftersom det är du som betalar för den.

Hmmmm..ett chockerande besked.hur ska man lösa detta?

Vi "köper" tomten av min frus syster och svåger och har betalat 1/3 av priset till dem redan. Och lantmäteriet har ärendet ligger på någon myndighet i Bangkok. Vi väntar på att få tomtkartan.

Detta är mycket frustrerande. Vad händer nu?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Hmmmm..ett chockerande besked.hur ska man lösa detta?

Vi "köper" tomten av min frus syster och svåger och har betalat 1/3 av priset till dem redan. Och lantmäteriet har ärendet ligger på någon myndighet i Bangkok. Vi väntar på att få tomtkartan.

Detta är mycket frustrerande. Vad händer nu?

Mvh

Tja, inte vet jag vad som kan vara bäst för er i den situationen som ni hamnat i...

Ni får väl avvakta och se om din fru har tur och kan få ut "chanoten" dvs lagfarten.

Annars, får ni väl försöka häva köpet så att ni får tillbaka pengarna från systern.

Sedan får väl din fru försöka ändra tillbaka till sitt Thailändska efternamn, och skaffa ett nytt ID-kort.

Förhoppningsvis går detta bra utan att ni behöver skilja er.

Ett tips som lönar sig i längden!

Gör aldrig mark och husaffärer i Thailand utan en advokat till hjälp som kan förklara alla fallgropar.

Annars får

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går numera alldeles utmärkt för en thaidam med västerländskt efternamn att köpa och äga mark i Thailand!

Siam-Nilsson är inte uppdaterad.

Min thaifru har mitt efternamn (även på id-kortet) och hon köpte och fick registrerat landköpet i sin kommun för ca ett år sedan.

Vid vår fråga hos Landoffice, fick vi svaret att lagen har blivit ändrad så att thaidamens efternamn har ingen betydelse för landköp längre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Det går numera alldeles utmärkt för en thaidam med västerländskt efternamn att köpa och äga mark i Thailand!

Siam-Nilsson är inte uppdaterad.

Min thaifru har mitt efternamn (även på id-kortet) och hon köpte och fick registrerat landköpet i sin kommun för ca ett år sedan.

Vid vår fråga hos Landoffice, fick vi svaret att lagen har blivit ändrad så att thaidamens efternamn har ingen betydelse för landköp längre.

Det stämmer att det var några år sedan jag var inblandad i köp av mark i Thailand.

Om de numera har ändrat lagen, så är ju det jättebra.

Då ska det nog lösa sig, så att det går att registrera marken på fru Andersson, Pettersson eller vad det nu kan vara som står i Thailändskans ID-kort.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ej fullvärdig medborgare längre

Om en thailändsk kvinna gifter sig med en utlänning och registrerar detta giftemål i Thailand inkl namnbyte så tas vissa medborgerliga rättigheter ifrån henne (ex rätten att få köpa mark i sitt hemland Thailand).

Den lagen är ändrad sedan flera år och en thailändsk kvinna kan nu köpa land oberoende vem hon är gift med eller sitt efternamn.

(Var lite sent ute och missade Jives inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ej fullvärdig medborgare längre

Om en thailändsk kvinna gifter sig med en utlänning och registrerar detta giftemål i Thailand inkl namnbyte så tas vissa medborgerliga rättigheter ifrån henne (ex rätten att få köpa mark i sitt hemland Thailand).

Om en Thailändsk man däremot gifter sig med en utländsk kvinna så händer inget. Han har kvar alla sina rättigheter.

Snacka om jämlikhet mellan könen. :frown:

Om det är en bostad som du är ute efter i Thailand så råder jag dig under rådande omständigheter att istället köpa en Condo-lägenhet. Den kan köpa och äga 100% i ditt eget namn. Vilket kanske inte är mer än rätt eftersom det är du som betalar för den.

Lagen ändrades 1995. Ush för så ouppdaterad info...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Efter att ha "läst på" lite grann så ser det ut som att man ska skriva på ett dokument som liknar ett svenskt äktenskapsförord.

Man måste visst som farang underteckna detta dokument för att visa att pengarna som används till mark/husköpet har intjänats av Thailändskan innan hon gifte sig med Farangen och att Farangen inte kräver någon arvsrätt gällande marken/huset om frun går bort eller att han vill ha någon del i marken/huset vid en eventuell skilsmässa.

Men beroende på var i Thailand som markinköpet har ägt rum så har tydligen vissa sluppit att visa upp detta dokument, medans andra har varit tvungna att skriva ett sådant dokument.

Men din fru vet nog inte med säkerhet vad som gäller förrän hon själv står där på det lokala l"and department kontoret" (Gåmm Ti Dinn) och ska försöka göra rätt (eller betala rätt summa under bordet).

I stället för att vara dum-snål, så är det bästa är att betala för en bra advokat som ingjuter respekt och som sedan får registreringen klar i ett naffs. Jag har själv gjort så vid både köp och försäljning av en fastighet strax utanför Bkk. Men det var som sagt ett antal år sedan.

Nästa gång ska jag köpa marken i min biologiska sons namn. Han har dubbelt medborgarskap Thai & svenskt.

Här är några användbara länkar att läsa:

http://www.phuket-is...f-property.html

http://www.cockatoo.d_residence.htm

http://www.thaiembas...id=15&Itemid=29

http://www.thaivisa.st-a60221-.html  (äktenskaps dokument)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ang thailändsk lag och thailändskors rätt till markköp

Prior to 1998, any Thai woman who married a foreigner would then lose her right to purchase land in Thailand. She could, however, still retain land that she owned prior to the marriage.

By 1999, the law changed (on the basis of equality between Thai men and Thai women). As an aside it has been suggested that earlier immigration laws (making it quite difficult for a male foreigner to obtain Thai permanent residence status / Thai citizenship on the basis of a Thai marriage, whilst a female foreigner married to a Thai male can achieve this status with ease) are now slightly at odds with the 1999 equality law.

Anyway, Thai women married to foreigners now have the right to purchase land, but there is one proviso - the Thai spouse must prove that the money, used in the purchase of freehold land, is legally and solely hers (with no foreign claim to it). This is usually achieved by the foreigner signing a declaration stating that the funds used for the purchase of land belonged to the Thai spouse "prior to the marriage" and are beyond his claim. The Land Office will request this declaration, especially if they have any doubts. The form is available at the Land Office. In theory, the foreigner is supposed to sign this form in person at the Land Office; and it is unclear if there are other ways of doing this without making a personal appearance (assuming the foreigner has a copy of the form in the first place). It is doubtful if the Land Office will accept a mere verbal assertion by the Thai spouse that the monies were all hers prior to the marriage. The Thai spouse will need to show the marriage certificate, a copy of her ID card, and a copy of her house registration papers (blue book). 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta var ju en hel del goda nyheter, men kvarstår dock problemet med att bevisa att min fru hade pengar före giftermålet. Vilket hon ju inte hade. Hur klarar man detta utan att förfara bedrägligt eller betala "under bordet"? Vore inte så bra om det kan komma "surt" efter.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen sådan bevisföring avkrävdes när min fru köpte och reggade land.

Möjligt att hon hade lite hjälp av byäldsten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingen sådan bevisföring avkrävdes när min fru köpte och reggade land.

Möjligt att hon hade lite hjälp av byäldsten.

Ok, tack för det.kanske vi löser det med hjälp av min frus andra syster som är "borgmästare" (hon ser ut som en general i sin stiliga uniform med ordnar och allt :lol: ) i byn och väl har en del bra kontakter. Hur som helst jag tackar all er som gett mig svar och jag lovar att återkomma och tala om hur det löste sig.

Min fru håller också på att agera i detta på hemmaplan.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att damen måste ha haft pengarna innan äktenskapet? Jag har fått uppfattningen att det räcker med att farangen helt enkelt deklarerar skriftligt att han avstår från alla typer av anspråk på det land som ska köpas.

Dsssutom är väl en sådan regel inte särskilt jämställd... om damen kan visa att hon tjänat ihop pengarna själv borde väl det räcka?

Men helt uppenbart och genomskinligt att vissa i Thailand inte gillar att det köps land med farangpengar... driver väl upp priserna kanske?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt exfru köpt mark ett antal gånger utan några problem var pengarna kommer från.

Min med. Endast en gång gick det bra utan att jag var med och skrev på pappret om att jag inte får någon rätt till marken vid ev. bortgång/farangen har inte betalat. Annars har jag varit tvungen att vara närvarande och skriva på dessa larviga papper.

Tycker de är larviga pga att vi som faranger ändå inte kan äga marken om nu frugan skulle kola vippen.

Men det är ju bara min åsikt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Är det verkligen så att damen måste ha haft pengarna innan äktenskapet? Jag har fått uppfattningen att det räcker med att farangen helt enkelt deklarerar skriftligt att han avstår från alla typer av anspråk på det land som ska köpas.

Dsssutom är väl en sådan regel inte särskilt jämställd... om damen kan visa att hon tjänat ihop pengarna själv borde väl det räcka?

Men helt uppenbart och genomskinligt att vissa i Thailand inte gillar att det köps land med farangpengar... driver väl upp priserna kanske?

Herr Chang har talat.

Hej Mr Chang,

jag är osäker på om hon måste visa att hon hade pengarna innan hon gifte sig med en Farang - Jag tror inte det. Efter att ha läst noga vad som står publicerat av "Legal Affairs Division, Department of Land" på Thailändska Ambassaden i Belgien. Så kan jag bara tolka det som att det räcker med thailändskan visar upp en gemensamt undertecknad skriftlig försäkran där hennes Farang-man garanterar att pengarna hon ska köpa mark för är endast fruns egna finanasiella tillgångar, och att den inköpta marken därför endast ska räknas som hennes egna personliga ägodel.

http://www.thaiembas...id=15&Itemid=29

An alien whose spouse is a Thai national either legitimate or illegitimate, that Thai national can purchase land but the alien spouse of that Thai national must give a joint written confirmation that the money which that Thai national will expend on purchasing the land is wholly the separate property or personal effects of that Thai national and not the Sin Somros or jointly acquired property.

Men detta dokument borde väl hon väl rimligen slippa att ta fram om hon kan visa upp "bankstatment" (kontoutdrag) som visar att hon har pengarna på sitt eget personliga bankkonto i Thailand. Kan hon dessutom visa att hon har girerat pengarna från sin bank i Sverige till sitt eget bankkonto i Thailand, så borde det väl vara uppenbart att hon köper marken för egna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Min med. Endast en gång gick det bra utan att jag var med och skrev på pappret om att jag inte får någon rätt till marken vid ev. bortgång/farangen har inte betalat. Annars har jag varit tvungen att vara närvarande och skriva på dessa larviga papper.

Tycker de är larviga pga att vi som faranger ändå inte kan äga marken om nu frugan skulle kola vippen.

Men det är ju bara min åsikt. :)

Vad jag har hört o sett så har en farang rätt att disponera marken och huset i ett år efter det att hans lagliga fru har avlidit (gäller även om man har ett testamente skrivet "phi nai gam" พินัยกรรม, och denna tid 365 dagar ska då användas till att hitta en thailändsk köpare. Klarar man inte detta under den tiden så blir väl marken konfiskerad antar jag...

Detta är så otroligt löjliga regler! Jag skulle vilja likna regelverket med ren FOBI gentemot utlänningar som vill ha ett eget ägt boende i landet. Thailändarna själva tycker ju att det är självklart att de ska kunna köpa både hus och mark utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att själva lagen om att en utlänning inte får äga mark (finns några undantag dock) är en BRA idé, tycker jag.

Det är dessa underskrifter jag tycker är löjliga.

Jag tycker så här därför att jag inte vill se större utländska företag köpa upp hela Thailand för att tjäna pengar.

Dessa lagar håller i viss mån pengarna/marken kvar i Thailand.

Frågan är bara vad som händer när nästa generation (våra hasip barn) blir gamla nog att göra sina pengar hörda.

Kommer lagarna att ändras???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Vill bara påpeka att själva lagen om att en utlänning inte får äga mark (finns några undantag dock) är en BRA idé, tycker jag.

Det är dessa underskrifter jag tycker är löjliga.

Jag tycker så här därför att jag inte vill se större utländska företag köpa upp hela Thailand för att tjäna pengar.

Dessa lagar håller i viss mån pengarna/marken kvar i Thailand.

Frågan är bara vad som händer när nästa generation (våra hasip barn) blir gamla nog att göra sina pengar hörda.

Kommer lagarna att ändras???

Hej, jag kan förstå dina farhågor, men jag är nog av en annan åsikt,,,

Att "utlänningarna" ska köpa upp och ta över Thailand och förslava Thailändarna fördes fram redan för ca 100 år sedan när den stora immigrationsvågen av kineser till Thailand började på allvar. Det räcker att gå tillbaka ett par tre generationer i Thailand och se hur illa de Kinesiska invandrarna behandlades av Thailändarna. För det första kallades kineserna för "Jeck" vilket än i dag är ett fult skällsord för Thailändare med kinesiskt påbrå. För det andra fick de inte något medborgarskap, eller tilläts köpa mark där de bodde i Thailand, och de fick inte arbeta inom den statliga och kommunala sektorn. Enda sättet att var att hanka sig fram i de allra lägst stående yrkena och efter ett par generationer försöka byta bort sina kinesiska namn och istället anta Thailändska namn för att bli någorlunda accepterade i samhället. Med nytt namn kunde de sedan öka sina chanser att få gå i skola och arbeta som lärare mm. Även de stackars blandrasbarn som kom till med hjälp av amerikanska soldater på R & R i Thailand under Vietnamnkriget berövades både rätten att få medborgarskap och rätten att få gå i statliga skolor för att utbilda sig. Detta ändrades inte förrän i slutet på 1980-talet då dessa sk Look-krung barn blev populära sång och TV-underhållare och även fotomodeller. Först då började folk i Thailand reflektera över om det var rätt att beröva dessa ungdomar likvärdiga rättigheter i Thailand bara för att de hade en okänd utländsk pappa någonstans i USA.

Om man tittar lite på hur det har gått med Thailand efter invandringen av kineser till Thailand och hur stor "skada" som Thailand har lidit pga att kineserna till slut fick medborgarskap och rätten att köpa sig en bit mark i Thailand, så kan man klart se att det idag är den Thai-Kinesiska befolkningen som står för merparten av alla banker, företag och industriproduktion i landet, vilket har bidragit till ett fantastiskt uppsving och även fördelning av välståndet i landet. Detta har skett medans den gamla stammen av konservativa Thailändare fortfarande harvar på i gamla fotspår efter bästa förmåga på risfälten.

Själv är jag av den uppfattningen att det bara skulle gynna Thailand om de lättade på reglerna för markköp för utlänningar som vill investera i Thailand. Det skulle bli mängder av jobb inom både byggsektorn och annan servicenäring där Thailändarna skulle kunna jobba. Men till att börja med vore det väl kanske en lämplig ide att begränsa köp av bostadsmark till några rai per person, för mer behöver man ju inte för att bygga en villa med en hyfsad trädgård.

Jag ska ta ett exempel på ett land som har utvecklats bra efter att utlänningar fick börja köpa egen mark och bygga hus.

Det gäller Spanien som efter det att Franco försvann var ett av de fattigaste länderna i Europa. Spanjorerna förstod att vägen mot välstånd var att utnyttja det varma vädret och deras långa badkuster och därför började de locka turister till landet. Men inkomsterna från turisterna var bara knutna till vissa delar av året, och för att bättre knyta upp de gästande turisterna till landet, så började man erbjuda dessa penningstinna utlänningar att köpa sig ett eget hus på solkusten.

Det är mycket denna typ av immigranter som har fått köpa en vinterbostad i Spanien som har gjort att Spaniens välstånd har utvecklats oerhört snabbt under de senaste 30 åren. Idag är Spanien en modern stat i EU där befolkningen är välutbildad och inte längre porträtteras som en pittoresk flamencodansör med kastanjetter eller som en sombreroklädd fattiglapp ridande på en åsna.

Varför ska rika thailändare som exempelvis Thaksin få köpa både mark och fotbollslag i England, när en vanlig engelsman inte ges samma rätt att köpa sig en egen villa i Thailand? I USA bor det mängder med personer med thailändskt medborgarskap som alla har rätt att köpa sig en bit mark om de har råd och lust, men detsamma gäller inte för en amerikan som vill köpa sig en villa med mark i Thailand.

Det bör enligt min åsikt gälla samma regler för både Thailändare och Svenskar och engelsmän som det gjorde innan 1970 (se text nedan). Det var vid denna tid som Vietnamkriget härjade som värst och kommunistskräcken i Thailand var som störst. Och med den vänstervåg som drog fram över bl.a Europa, så blev den då Thailändska militärregeringen jätterädd att den skulle få fäste i Thailand och därför utmålades nästan alla utlänningar som potentiella orosmakare vilket gjorde att deras rätt till att köpa mark i Thailand upphörde. 

According to Section 86 of the Land Code, an alien may acquire land in Thailand only by virtue of the provision of a treaty providing him with the right to own immovable property. Obtaining such acquisition is subject to the provision of the Land Code and the Ministerial Regulations issued under the Code, and the permission must be obtained from the Ministry of Interior. Before the termination of the treaty which was made on February 27th, 1970, there were 16 countries bided to the treaty ; USA, England, Switzerland, Germany, Denmark, Norway, the Netherlands, France, India, Belgium, Sweden, Italy, Japan, Burma, Portuguese, and Pakistan. Since then, Thailand has no longer made any treaty with any country to allow an alien to acquire land in Thailand by virtue of a treaty.

Thaksin lättade dock lite på regelverket år 2002. Enligt honom själv berodde det på att han ville välkomna "högkvalitativa" utlänningar att spela golf och för att investera i egna lyxiga bostäder i Thailand. Gränsen gick vid 1 rai, och man fick bara köpa mark inom speciella bostadsområden (reservat). För att man skulle hamna inom ramverket för "högkvalitativ utlänning" så skulle man vara mångmiljonär och föra in ett minimum av 40 miljoner bath till landet och dessa pengar skulle låsas där under minst 5 år. Att vanliga "low-class" knegare med pensioner och en sparad slant på banken skulle få rätten att köpa sig en liten markbit i Thailand var han och resten av parlamentet inte intresserade av att godkänna. Projektet blev en gigantisk flopp för Thaksin och väldigt få rika utlänningar nappade på detta erbjudande.

Ja nu har jag ventilerat lite av mina åsikter i denna fråga, och nu får vi se om några skribenter håller med mig eller är emot.

Ha det bra så länge,

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Köpte nyligen hus i Pattaya.

Gick till en advokat som var godkänd av den svenska motsvarigheten till advokatsamfundet.

Han hjälpte mig att registrera företag där nu fastigheten ligger.

På så vis har jag skyddat min investering. Samtidigt upprättade vi ett "last will" med hustrun som förmånstagare

om något skulle hända mig.

Advokat kostnad 25000 bath landoffice (skatt) ca 5000 bath) Och allt fixades på några dagar.

Kanske ett alternativ för dom som funderar på husköp!!

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...