Jump to content
IGNORERAD

Köpa land i Thailand


murdoch

Recommended Posts

GammalDansken

"Utlänningar" får inte köpa sommarstugor i Danmark, så är det.

De måste bo där och för att kunna göra det måste man ha en permanentbostad.

En sommerstuga räknas inte som en sådan. Oavsett hur välbyggd den är.

Ytterst få (danskar) får dispensation till att kunna bo hela året i sin sommerstuga.

Det handlar egentligen inte om att "skydda sig mot utlänningarna" att "bevara Danmark danskt"

(eller vad nu SD-sympatisörer kan hitta på att kalla det).

Många danskar reagerar över att de själva fritt får köpa hus i Frankrike

men att fransmännen inte får göra det samma i Danmark.

I första hand handlar det om att hindra att priserna rusar i höjden. Historisk sett har tysken

haft bättre råd och eftersom det inte finns samma fina stränder där som på den danska västkusten är det tyska suget stort.

I andra hand handlar det om stadsplanering.

Om folk bor permanent i ett område ska det finnas skolor, polis, avlopp o vatten, infrastruktur osv.

Jag har inte intrycket att det är av de samma anledningar man hindrar falanger

från att köpa i Thailand, men det är bara en känsla.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    7

  • Joints

    6

  • murdoch

    6

  • Surin P3

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Vaxet

När någon skriver "I Danmark får ju inte heller utlänningar köpa sommarstugor och hus", som du gjorde

Jag förstår inte hur ni orkar hålla på och gnälla om bagateller som det här.

Jag skrev inte ner hela lagen, men det stämmer ju att utlänningar inte får köpa hus och mark,

men om man invandrar till landet får man det, att jag inte skrev om det betyder ju inte med automatik att jag inte kände till det, försök förstå att man vet bäst själv om man känner till något eller inte.

Eller är ni utrustade med fjärrtelepati så ni kan läsa av andras hjärnor.

Mvh Isan Lover

Tycker inte det är några "bagateller" som du skriver. Snarare lite dråpligt eller egentligen rätt patetiskt att du i tråd efter tråd skriver saker som du säger är fakta och att du sedan oavsett hur överbevisad du blir, vägrar säga, jag hade fel.

Om det sedan är så att du skriver en sak men menar något annat så är det svårt för oss andra att förstå.

Du skriver "försök förstå att man vet bäst själv om man känner till något eller inte."

Du menar i praktiken då att du alltid har rätt och att det är alla vi andra stackare på forumet som bara inte fattar detta.

Och skriver du något som är fel så är det ändå rätt och vi andra borde fatta att du menar lite annorlunda än vad du skrev.

Du vet ju att du vet och att vi andra inte vet, typ ...

Underbart... :crazy:  

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej GammalDansken

Att hålla nere priserna och även fortsättningsvis göra det möjligt för Danskar att kunna köpa sommarstugor är säkert målet, och det ser ut att ha lyckats.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett råd i största välmening till den som läser detta och vill känna sig träffad.

Att säga "oj, jag hade fel" eller "hoppsan - det var otydligt formulerat" eller dyligt är inte dåligt.

Det sämsta som kan hända är att folk tycker att man är dum i huvudet.

Och eftersom många troligen redan tycker detta om man inte kan erkänna skriv/uttrycks/förståndsfel

så har man ju i regel inget att förlora. Tvärtom vinner man mycket så det ses som sympatiskt att kunna

erkänna fel/otydligheter.

Det är ju så i textbaserade debattforum att det åligger skribenten att uttrycka sig så att läsarna förstår.

Och om han misslyckas med det så är det hans egna fel. Inte läsarnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Inge Buss, märks att du aldrig haft ett längre förhållande med en kvinna.

[move]

Gifte Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Inge Buss, märks att du aldrig haft ett längre förhållande med en kvinna.

Gifte Arne

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar. Kan du försöka vara lite mer specifik?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Att köpa mark i Thailand är en komplicerad sak även för thailändare... Men som ni kanske har sett så kan faranger äga ett hus min inte marken som det står på ett av dom tidigare svaren.

Det betyder när den dagen kommer så är det bara att demontera huset och hitta en närbeläggen granne som kan tänka sig och leasa ut en markbit för ett shysst pris eller så förhandlar du med den nuvarande markägaren om du kan leasa den marken som huset redan står på..

Absolut måste man vara med någon som man litar på inann man ger sig in i mark köp eller hus byggande men ifall det omöjliga skulle hända som kommer man alltid långt med en bra advokat och med långt gången respekt för markägaren familj.

Jag har själv lite planer på att köpa bostad i Thailand. håller på och startar en blogg om ämnet och ni kan också kommentera den http://hejda-sverige.blogspot.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommentar till mitt eget inlägg här i tråden:

Quote

Hos Thailand forum, i tråden http://www.thailands...php?f=59&t=3302 läste jag att man har rätt att ärva 1 rai av sin maka/make genom testamente, men ärver man mer än 1 rai som måste man sälja överstigande del inom 1 år.

Det var för bra för att vara sant, om ni läser tråden så ser ni att det var fel  :sorry:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kommentar till mitt eget inlägg här i tråden:

Det var för bra för att vara sant, om ni läser tråden så ser ni att det var fel  :sorry:

Mvh

BigBossJacken

Ja. Hemska tanke om Nisse Svensson ifrån Svedala skulle få ärva den rai han en gång köpt tillsammans med sin fru!  :Drogar-Scared(LBG):   Vem vet, kanske han drar igång en bananodling eller gräver upp en diamantgruva som i längden kommer att sänka hela kungariket Thailands ekonomi!  :fool:  

:30:     OBS! Den sista smileyn har inget med meddelandet att göra, utan togs bara med för att undertecknad fann den extremt rolig.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...