Jump to content
IGNORERAD

Super 8 film till DVD?

MsSomTam

Recommended Posts

Någon här som vet om det är möjligt att göra om gamla super8 till typ dvd i Thailand och i så fall var och hur mycket det kostar?

Har ett gäng gamla filmer från när man var född som man vill göra om till dvd

Snälla någon som har gjort detta i Thailand eler vet om det är möjligt?

Dela på andra sajter

Hej MsSomTam,

Det går i Sverige...då går det i Thailand också.  :yes:

Jag har anlitat fotoaffär här i Sverige..den som är teknisk

kanske gör det själv i privat regi.

Fråga runt på någon större fotoaffär så ska du se att du

får hjälp.

Dela på andra sajter

Tack Lars!

Men jag har kollat runt i sverige och det jag har at göra går på typ 10000:-svkr

Hej MsSomTam,

Jaha, har du så mycket film?

Jag Googlade på Super8+DVD http://www.google.se...ilm%2Bdvd&meta= och det finns många som sysslar med överföringen av Super 8-film.

Då finns det säkert väldigt många som gör det i Thailand också.  Kanske för 2 000 svkr. :yes:

Dela på andra sajter

Hej MsSomTam,

Jaha, har du så mycket film?

Jag Googlade på Super8+DVD http://www.google.se...ilm%2Bdvd&meta= och det finns många som sysslar med överföringen av Super 8-film.

Då finns det säkert väldigt många som gör det i Thailand också.  Kanske för 2 000 svkr. :yes:

Kan alltid hoppas,, men e tveksam

kan ju spara nåra Bth

Dela på andra sajter

Kan alltid hoppas,, men e tveksam

kan ju spara nåra Bth

Tack and just att det fortfarande finns folk som försöker,,

,annars e det med pros and pros trådar alla e experts för,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Dela på andra sajter

Någon här som vet om det är möjligt att göra om gamla super8 till typ dvd i Thailand och i så fall var och hur mycket det kostar?

Hej

Jag kan inte svara på din fråga om att göra detta i Thailand. Men jag kan tala om hur jag själv gjorde med min fars gamla 8 mm. filmer.

Först kollade jag, precis som du, upp firmor som sysslade med detta. Det visade sig bli riktigt dyrt.

Så istället blev det så här. Riggade upp projektor och videokamera sida vid sida, så nära varandra som möjligt. Och väldigt nära duken, för att få så hög ljusstyrka som möjligt. Därefter filmade jag helt enkelt av allt in på DV-band i videokameran. Och vips är allt i digitalt format. Därefter återstår ju att kopiera in i datorn, och därefter bränna DVD.

Jag vill påstå att resultatet blev säkert precis lika bra som om någon firma skulle utfört det hela. De gamla 8 mm. filmerna håller ju i sig en begränsad kvalite, och det blir knappast någon ytterligare försämring vid denna konvertering. Och kostnaden för detta blev försumbar. Förutsätter naturligtvis att man har tillgång till videokamera.

Mvh

Biker

Dela på andra sajter

Hej

kolla in sign.BURIRAM

Han har gjort något liknande som biker. Vet inte resultatet.

scrollen ned en bit på denna sida

http://www.maipenrai...hp?topic=502.30

Javisst, detta är en variant. Jag provade också en sådan här "vinkelgrej". Det funkar också. Fanns att köpa från "Hama", vill jag minnas.

/biker

Dela på andra sajter

Hej biker,

Det är naturligtvis som du skriver. En egentligen ganska trivial uppgift som man lika gärna kan göra själv. Förstås beroende hur man värderar sin egen fritid. Eventuellt lägre pris i Thailand beror givetvis på allmänt lägre löner.

Själv skulle jag föredra att göra det själv, även om jag skulle vara tvungen att göra några små investeringar. Gamla super 8 filmer är en ovärderlig skatt som jag inte skulle vilja lämna över till någon outbildad klant.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• 3 månader senare...

Hej

Svar= ny fråga Diabilder hur gör man

Boffe

Hej Boffe

Det finns scanners som tar såväl Dia som vanliga fotonegativ.

Kolla på Canons hemsida t.ex.

Dela på andra sajter

Visst! det är ungefär samma procedur som att bygga om en Amason till en porsche,och resultatet blir det samma.. :yahoo:

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Guest boffe1609

Hej

Nu ska jag själv svara på min egen fråga

( Pc tidningen kom dagen efter)

Alltså till Diabilder finns Veho har en omvandlare ( www.smartasaker.se) pris 1100 kr 8 poäng av 10

Det finns flera bra saker i nr 2 mars 2009

Tex.Ivinyl som gör vinyl Lp och kassetband till digital souns Har själv denna Fungerar bra Säljes av Kjel ( Affären) och av (www.terratec.net) 1100 jag gav under 1000 på Kjell i Uppsala

Det finns oxå Vcr2pc för överförning av videofilmer (www.coolstuff.se) Men jag har använt ett simpelt Tv kort med videoingång a 200kr Det var åtminstone 5 år sedan Kopierade Bla Minako Honda, Bird mm.

Struligt att få ordning på ljudet bild perfect

:drinks: Boffe

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...