Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar för Condo-köp


lasseiudon

Recommended Posts

Som alla nog vet, så för att en utlänning skall kunna köpa och äga ett Condo, så måste man bland annat visa att man fört in pengar till Thailand. Min fråga gäller om det finns några formaliteter för detta med penhgaöverföringen? Behöver jag till exempel öppna ett särskilt konto i Thailändsk bank eller kan jag använda mitt befintliga bankkonto i Thailand? Behöver jag skriva något när jag transfererar pengar, "för köp av Condo" eller måste man till och med kunna identifiera vilket Condo jag planerar att köpa? Finns det några tidsgränser? Kan jag skicka pengar i morgon och köpa ett Condo om 3 år? Om jag inte alls köper något Condo får jag då skicka tillbaka pengarna till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förs och främst så måste du tänka på att det finns anmälnings plikt om du för över 100000 SEK till utlandet.

Kolla med skatteverket och tullverket 

Du kan betala summan via ett thailändsk bank eller betala med kortet men räkna med att säljaren kommer att 

vilja ta ut från dig bank avgift för kort betalning. Du kan äga condo som utlänning men se till att din kontrakt är 

på engelska (helst svenska) innan du skriver på, kolla med någon bra juristbyrå. Det kommer att kosta "några" bath 

men är värd så du inte kommer att bli blåst.

Skicka inga pengar innan du är säker på att du vill köpa condo. Att överföra pengar tillbaka till Sverige rekommenderar jag att

fixa Visa eller Master hos thailändskbank och betala med den i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Juridiska och Fysiska personers betalningar, som sänds till eller tas emot från utlandet, ska rapporteras till Skatteverket om beloppet överstiger 150.000 SEK.

Betalningsanmälan kommer därför även att användas som underlag för kontrolluppgift till skattemyndighet enligt 50 § lagen (1990:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja lasseiudon!

Om du ska genomföra affären på egen hand behöver du ett konto i Thaibank,skriv vid överföringen/överföringarna att pengarna ska gå till ett köp av condo,du behöver inte veta vilken condo du ska köpa när du transfererar kulorna och du kan göra flera överföringar under längre tid.

Innan du går till Land Office för att slutföra affären måste du gå till din Thaibank och hämta ut ett intyg på att kulorna kommer från utlandet.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga. Hur gör man om man då skickar till frugans konto. Då slipper man alla problem eller. Hon är thai. Eller ska man också där hävda att det är för mark eller condo eller hus

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga. Hur gör man om man då skickar till frugans konto. Då slipper man alla problem eller. Hon är thai. Eller ska man också där hävda att det är för mark eller condo eller hus

 

Sånt gjorde jag. Havde ingen problem. Som en kompis sagde; så får du ochså kollat om du kan lita på henne :)

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedemark

Jag litar på min fru. Skulle det gå åt pipan. Så har man förlorat lite pengar men haft en otroligt trevlig tid tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Swedemark

Jag litar på min fru. Skulle det gå åt pipan. Så har man förlorat lite pengar men haft en otroligt trevlig tid tillsammans.

Ska man köpa en condo i sitt eget namn (högst rekomendabelt). Så skicka pengarna till ett konto i ditt namn. För du behöver en så kallad tora tora från banken som visar var pengarna kommer ifrån. Numera så utfärdas inte tora tora på mindre än 1.5 miljoner baht. Men banken kan ändå utfärda ett papper på var pengarna kommer ifrån, så det brukar kunna lösa sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Sade inte jappsen Tora tora när dom anföll Pearl Harbor? :nono:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Sade inte jappsen Tora tora när dom anföll Pearl Harbor? :nono:

 

-Nippon itchi ban!

Ska ha varit ett vanligt attackvrål bland piloterna som kraschade sina bensinlastade plan mot jänkarnas båtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Ska man köpa en condo i sitt eget namn (högst rekomendabelt). Så skicka pengarna till ett konto i ditt namn. För du behöver en så kallad tora tora från banken som visar var pengarna kommer ifrån. Numera så utfärdas inte tora tora på mindre än 1.5 miljoner baht. Men banken kan ändå utfärda ett papper på var pengarna kommer ifrån, så det brukar kunna lösa sig

Så det är inga problem att skicka "portionsvis"med pengar till sitt konto och märka transaktionen "condo" för ett eventuellt framtida köp?.Gör banken då en sammanställning av de totala transaktionerna under t ex 3år?Vore ju jobbigt att efter ha sparat under lång tid och stå hos land office och falla på målsnöret beroende på ett intyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenke,som jag skrev tidigare är det inga problem att skicka pengar vid flera tillfällen för köp av condo,När du går till banken får du ut en sammanställning av alla transaktioner med datum och saldo. Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenke,som jag skrev tidigare är det inga problem att skicka pengar vid flera tillfällen för köp av condo,När du går till banken får du ut en sammanställning av alla transaktioner med datum och saldo. Mvh

Det låter bra det, för man vill ju skicka när man tycker att kursen är bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är inga problem att skicka "portionsvis"med pengar till sitt konto och märka transaktionen "condo" för ett eventuellt framtida köp?.Gör banken då en sammanställning av de totala transaktionerna under t ex 3år?Vore ju jobbigt att efter ha sparat under lång tid och stå hos land office och falla på målsnöret beroende på ett intyg.

 

Köpa condon får du väl oavsett var du fått pengarna från, problemet blir om du ska sälja den och skicka pengarna till Sverige. Då måste du kunna visa att pengarna du köpte för kom från utomlands.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej  måste visa transaktionen innan     citat      Foreign ownership - buying a condominium is the most straightforward way of owning freehold property in Thailand, with the dual provisos that one must abide by the 49% foreign quota and that funds for condominium purchase must be sent from overseas and registered on a Foreign Currency Transaction Form - Tor Tor Sam (TT3) by a Thai Bank.

 

 

 

http://pattayacondoguide.com/buy-condos-and-apartments-in-Pattaya.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej  måste visa transaktionen innan     citat      Foreign ownership - buying a condominium is the most straightforward way of owning freehold property in Thailand, with the dual provisos that one must abide by the 49% foreign quota and that funds for condominium purchase must be sent from overseas and registered on a Foreign Currency Transaction Form - Tor Tor Sam (TT3) by a Thai Bank.

 

 

 

http://pattayacondoguide.com/buy-condos-and-apartments-in-Pattaya.html

 

OK, det visste jag inte.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även viktigt att man skaffar ett ytterligare papper från banken där det framgår att man har fört in pengar för att köpa condominium som man vill ha möjlighet att föra ut ur landet igen. Det räcker inte med bankbok eller pappret som man har med sig till land office. Utan det det skall vara ett ytterligare papper detta papper är viktigt att man får skrivet när pengarna kommer in i Thailand direkt av banken det räcker inte med att vissa upp bankboken och be dem skriva ett intyg på de pengarna kom in och man vill ha möjlighet att föra ut dem igen och det går aldrig att få ut mera pengar än man förde in. De gör allt de kan för att inte pengar skall kunna lämna Thailand igen.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även viktigt att man skaffar ett ytterligare papper från banken där det framgår att man har fört in pengar för att köpa condominium som man vill ha möjlighet att föra ut ur landet igen. Det räcker inte med bankbok eller pappret som man har med sig till land office. Utan det det skall vara ett ytterligare papper detta papper är viktigt att man får skrivet när pengarna kommer in i Thailand direkt av banken det räcker inte med att vissa upp bankboken och be dem skriva ett intyg på de pengarna kom in och man vill ha möjlighet att föra ut dem igen och det går aldrig att få ut mera pengar än man förde in. De gör allt de kan för att inte pengar skall kunna lämna Thailand igen.

 

Den svenska banken skall skriva ett intyg att pengarna skickas och för ett särskilt ändamål.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även viktigt att man skaffar ett ytterligare papper från banken där det framgår att man har fört in pengar för att köpa condominium som man vill ha möjlighet att föra ut ur landet igen. Det räcker inte med bankbok eller pappret som man har med sig till land office. Utan det det skall vara ett ytterligare papper detta papper är viktigt att man får skrivet när pengarna kommer in i Thailand direkt av banken det räcker inte med att vissa upp bankboken och be dem skriva ett intyg på de pengarna kom in och man vill ha möjlighet att föra ut dem igen och det går aldrig att få ut mera pengar än man förde in. De gör allt de kan för att inte pengar skall kunna lämna Thailand igen.

 

Pappret heter "Foreign Currency Transaction Form - Tor Tor Sam (TT3)"

 

Se inägget ovan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är lite intressant   citat

 

 

When I sell my condo do I have to pay taxes?  

When you sell your condo taxes must be and are paid at the Land Office at the time of transfer. This includes transfer fee, business tax or stamp duty and income withholding tax. With the land office tax-receipt, sale documents and documents confirming the previous transfer of foreign currency into Thailand, the bank is allowed to transfer the full amount received from the sale of a condominium by a foreigner out of Thailand without any deductions - read more...

 

Om jag tolkar detta rätt   ( ex   inköp condo 2000000 som du har papper på att pengarna kommer ifrån sverige   försäljningspris 4000000 efter 10 års ägande   efter skatt avgifter etc är betalda  har banken rätt att överföra hela beloppet som erhållits från försäljningen av en bostadsrätt med en utlänning ur Thailand utan några avdrag) alltså 4000000-skatt avgifter etc

 

I detta fall faller en massa gamla teser om lika mycket pengar in som ut,pengar under bordet, trixande med kontokort etc

 

http://www.samuiforsale.com/knowledge/practical-legal-for-condos.html#13    här finns en hel del matnyttig info

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...