Jump to content
IGNORERAD

Äga mark som halvthai ?


falukorven

Recommended Posts

Hallå, ett seriöst inlägg från mig för en gångs skull.

 

Gummans brorsa vill sälja sin del -framtida arv- av svärpäronens mark då han är pank och har någon skuld med hög ränta han måste betala. (Som vanligt med andra ord). Svärmor vill inte sälja när hon lever till någon utanför familjen, så svärmor tänkte låna kulor av banken istället med mark som säkherhet till lägre ränta till brorsan. Betalar brorsan inte tillbaka så får gumman marken när svärmor drar igen kistlocket, antar att det indirekt blir vi som får betala av det lånet om inte brorsan betalar.

 

Så jag tänkte att lilla gumman, jag har ju spart lite slantar till henne i olika aktier etc. Hon är snart 7 år och halvthai. Har thaipass etc. Jag tänkte att jag skulle kunna tänka mig att ta av hennes besparingar och köpa den markplätten till henne. Men för att jag ska göra det vill jag att det ska finnas papper etc på det. Inte ngn "intern uppgörelse thaiuppgörelse", utan det ska finnas på papper att lillla gumman är ägare av marken etc.

 

Då till frågan, kan man som 7 åring äga mark i Thailand ? Kan hon äga som halvthai etc ? Måste vi vara på plats för att detta ska genomföras korrekt etc ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning - hoppas någon har svar på den (och inte bara gissningar)

Fast det handlar väl om en hel del pengar, vill du verkligen inte vara på plats när det hela sker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon är thailändsk medborgare så funkar det,alltid säkrast att vara på plats för att få pappren på marken

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon är thailändsk medborgare så funkar det,alltid säkrast att vara på plats för att få pappren på marken

 

Och åldern spelar ingen roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och åldern spelar ingen roll?

En vän till mig har gjort det i dagarna och hans dotter är 11 år,nemas problemas.Både land och hus

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att det tog 2 dagar 0ch kostade 13000 bath för säkra papper.Sen till att dottern är inskriven i husboken.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, ett seriöst inlägg från mig för en gångs skull.

 

Gummans brorsa vill sälja sin del -framtida arv- av svärpäronens mark då han är pank och har någon skuld med hög ränta han måste betala. (Som vanligt med andra ord). Svärmor vill inte sälja när hon lever till någon utanför familjen, så svärmor tänkte låna kulor av banken istället med mark som säkherhet till lägre ränta till brorsan. Betalar brorsan inte tillbaka så får gumman marken när svärmor drar igen kistlocket, antar att det indirekt blir vi som får betala av det lånet om inte brorsan betalar.

 

Så jag tänkte att lilla gumman, jag har ju spart lite slantar till henne i olika aktier etc. Hon är snart 7 år och halvthai. Har thaipass etc. Jag tänkte att jag skulle kunna tänka mig att ta av hennes besparingar och köpa den markplätten till henne. Men för att jag ska göra det vill jag att det ska finnas papper etc på det. Inte ngn "intern uppgörelse thaiuppgörelse", utan det ska finnas på papper att lillla gumman är ägare av marken etc.

 

Då till frågan, kan man som 7 åring äga mark i Thailand ? Kan hon äga som halvthai etc ? Måste vi vara på plats för att detta ska genomföras korrekt etc ?

Din fråga är den intressantaste jag läst på länge, mina döttrar är nu 13 och 10, svenska medborgare, men man kan alltid skriva in dom i Thailand före deras 18årsdag.Min fråga till dig     Är din dotter medborgare i båda länderna eller bara Thailand?   MVH MR Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, ett seriöst inlägg från mig för en gångs skull.

 

Gummans brorsa vill sälja sin del -framtida arv- av svärpäronens mark då han är pank och har någon skuld med hög ränta han måste betala. (Som vanligt med andra ord). Svärmor vill inte sälja när hon lever till någon utanför familjen, så svärmor tänkte låna kulor av banken istället med mark som säkherhet till lägre ränta till brorsan. Betalar brorsan inte tillbaka så får gumman marken när svärmor drar igen kistlocket, antar att det indirekt blir vi som får betala av det lånet om inte brorsan betalar.

 

Så jag tänkte att lilla gumman, jag har ju spart lite slantar till henne i olika aktier etc. Hon är snart 7 år och halvthai. Har thaipass etc. Jag tänkte att jag skulle kunna tänka mig att ta av hennes besparingar och köpa den markplätten till henne. Men för att jag ska göra det vill jag att det ska finnas papper etc på det. Inte ngn "intern uppgörelse thaiuppgörelse", utan det ska finnas på papper att lillla gumman är ägare av marken etc.

 

Då till frågan, kan man som 7 åring äga mark i Thailand ? Kan hon äga som halvthai etc ? Måste vi vara på plats för att detta ska genomföras korrekt etc ?

 

 

Jag har haft snarlika problem men jag såg inte hur svägerskan i mitt fall skulle kunna bli av med sin arvslott (dvs del av svärföräldrarnas mark) så jag lät saken bero dvs lät svägerskan och hennes man lösa sina problem själva som hade uppstått pga inköp av Toyota pickup, och allmän lätja från hennes make. Dvs helt som vanligt.

Annars löser man deras skuld emot arvslotten och så claimar dom in den iallafall sedan.

Svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Din fråga är den intressantaste jag läst på länge, mina döttrar är nu 13 och 10, svenska medborgare, men man kan alltid skriva in dom i Thailand före deras 18årsdag.Min fråga till dig     Är din dotter medborgare i båda länderna eller bara Thailand?   MVH MR SomtamVisa inlägg.

 

I båda..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, ett seriöst inlägg från mig för en gångs skull.

Gummans brorsa vill sälja sin del -framtida arv- av svärpäronens mark då han är pank och har någon skuld med hög ränta han måste betala. (Som vanligt med andra ord). Svärmor vill inte sälja när hon lever till någon utanför familjen, så svärmor tänkte låna kulor av banken istället med mark som säkherhet till lägre ränta till brorsan. Betalar brorsan inte tillbaka så får gumman marken när svärmor drar igen kistlocket, antar att det indirekt blir vi som får betala av det lånet om inte brorsan betalar.

Så jag tänkte att lilla gumman, jag har ju spart lite slantar till henne i olika aktier etc. Hon är snart 7 år och halvthai. Har thaipass etc. Jag tänkte att jag skulle kunna tänka mig att ta av hennes besparingar och köpa den markplätten till henne. Men för att jag ska göra det vill jag att det ska finnas papper etc på det. Inte ngn "intern uppgörelse thaiuppgörelse", utan det ska finnas på papper att lillla gumman är ägare av marken etc.

Då till frågan, kan man som 7 åring äga mark i Thailand ? Kan hon äga som halvthai etc ? Måste vi vara på plats för att detta ska genomföras korrekt etc ?

Jag har haft snarlika problem men jag såg inte hur svägerskan i mitt fall skulle kunna bli av med sin arvslott (dvs del av svärföräldrarnas mark) så jag lät saken bero dvs lät svägerskan och hennes man lösa sina problem själva som hade uppstått pga inköp av Toyota pickup, och allmän lätja från hennes make. Dvs helt som vanligt.

Annars löser man deras skuld emot arvslotten och så claimar dom in den iallafall sedan.

Svårt

Jo det är det jag är orolig för oxå. Därför jag vill att det vara på papper, annars skiter jag i det. Den brorsan har lånat pengar tidigare av sin andra bror & av gumman som aldrig betats tillbaka även fast han haft pengar..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är det jag är orolig för oxå. Därför jag vill att det vara på papper, annars skiter jag i det. Den brorsan har lånat pengar tidigare av sin andra bror & av gumman som aldrig betats tillbaka även fast han haft pengar..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Enligt frugan om det nu blir som du vill att din dotter står som ägare för marken samt att mamman står som förmyndare. Så kan inte mamman sälja eller hyra ut marken utan att gå genom domstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Så om jag förstått det rätt,så kan min son som är född i Sverige och har dubbla medborgarskap.(Thai pass)

 

Köpa eller äga mark?

 

Han är idag 14 år,och jag skulle vilja ha mark överskriven på han.

 

Som hans mamma idag står som ägare på.

 

Problem?

Ja,som ni kanske märkt redan lider jag av DYSLEXI :respect:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så måste man vara fyllda 20 år för att få sitt namn skrivit hos Land Office. vi har försökt skriva över mark

på min plastdotter som är 19. svaret vi fick hos Land Office: Ett stort NEJ.vänta tills hon är 20 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller köp av mark finns ju den generella regeln att man skall vara beredd att visa var man fått pengarna för att köpa marken från

 

Detta för t.ex thailändska fruar med falangmän skall visa att det inte är ett förtäckt köp med falangens pengar och därmed olagligt

 

Vet inte hur den regeln spelar in när det gäller barn ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller köp av mark finns ju den generella regeln att man skall vara beredd att visa var man fått pengarna för att köpa marken från

 

Detta för t.ex thailändska fruar med falangmän skall visa att det inte är ett förtäckt köp med falangens pengar och därmed olagligt

 

Vet inte hur den regeln spelar in när det gäller barn ?

 

 

När jag köpte hus till tjejen så var det ingen som frågade om vart pengarna kom ifrån, allt kom från mig.

Vi fick tillträde till huset innan det var slutbetald med :14:  köpte huset med först 250000 Baht i handpenning det var november månad sen flyttade tjejen in i huset i februari.

När det var klara med huset gjordes slutbetalningen i april månad med ytterligare 1 milj Baht sen var allt betalt och klart. :wai:

 

Som sakt var Thailand är ett finurligt land ibland är små saker stora problem men sen kan stora saker vara no pobbem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte hus till tjejen så var det ingen som frågade om vart pengarna kom ifrån, allt kom från mig.

Vi fick tillträde till huset innan det var slutbetald med :14:  köpte huset med först 250000 Baht i handpenning det var november månad sen flyttade tjejen in i huset i februari.

När det var klara med huset gjordes slutbetalningen i april månad med ytterligare 1 milj Baht sen var allt betalt och klart. :wai:

 

Som sakt var Thailand är ett finurligt land ibland är små saker stora problem men sen kan stora saker vara no pobbem.

 

Ja. Det är inte alltid dom följer reglerna i Thailand men det finns faktiskt en regel som säger att den som köper ett hus måste kunna visa hur dom fått tillgång till pengarna. Men det är inte alltid den efterlevs. När min Sambo köpte vår tomt i Rayong höll jag mig väldigt långt borta från LandOffice för att inte dom skulle "väckas" och hennes syrra som jobbar på banken var med iklädd bankkläderna dessutom så då vart det inga problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så måste man vara fyllda 20 år för att få sitt namn skrivit hos Land Office. vi har försökt skriva över mark

på min plastdotter som är 19. svaret vi fick hos Land Office: Ett stort NEJ.vänta tills hon är 20 år.

Samma svar jag fått.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå halvthai..antingen är man väl thailändsk medborgare eller inte eller har jag missuppfattat nåt igen ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran son är 5år har dubbelt medborgarskap han står som ägare till våran tomt i Hua Hin den skrevs på han när köpet gjordes förra året utan några som helst problem förutom min fru som blev galen då hon ville stå som ägare till marken ;)

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gifta delar man allt inom Thailändsk lag problem uppstår vid mark köp därför får man skriva på ett papper där man inte gör anspråk på marken. 

Det finns många som inte vill att frugan äger mark och fortsätter att misstolka lagen. Eller att frugan skall bli svensk medborgare och råka belasta svenska samhället.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir fruarna galna på sina farang män? Ju det är kärlek på thai vis. Kärlek till pengar är det ända som gäller :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en halvthai??

Min son har 2 medborgarskap ett svenskt och ett thailändskt inget halvt!

Har min fru också... :y2:

 

Antar att "halvthai" är en person med en Thailändsk och en icke Thailändsk förälder, som om det nu skulle ha någon betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...