Jump to content
IGNORERAD

pris husbygge?


Snucke

Recommended Posts

Måste fråga er som bygger nytt hus, hur är tillgången på begagnade hus? Eller är det så att det måste vara nytt ? Kanske en dum fråga men jag e lite nyfiken

Tjena!

Vi har köpt ett s.k begagnat hus. 5 år gammalt. Inkl. tomt 860.000 Baht. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    14

  • Snucke

    8

  • Moipenyang

    6

  • olle123987

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

tror inte husen har så lång livslängd i los, och men tanke på byggpriser kan man lika gärna bygga nytt och få det som man vill ha det.

mvh walle

utveckla..måste jag byta ut klinker eller putsen på väggarna el. vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

utveckla..måste jag byta ut klinker eller putsen på väggarna el. vad tror du?

Har ingen aning, detta är bara hörsägen, husen verkar inte stå kvar lika länge som här i sverige, beror kanske på väder och klimat.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning, detta är bara hörsägen, husen verkar inte stå kvar lika länge som här i sverige, beror kanske på väder och klimat.

mvh walle

Titta på husen i BKK det finns väldigt många gamla hus där!

Ute på landsbygden skulle jag påstå att det är obefintlig dränering som gör husen obeboerliga. Man fyller hela tiden upp marken för att den som bygger senast ska vara högre än de övriga i övrigt finns ingen dränering.

 

Gamla trähus som har ljusinsläpp runt om vill kanske inte folk bo i så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt hus är drygt 30 år gammalt.

Och huset var i riktigt, riktigt dåligt skick utseendemässigt när vi köpte huset.

 

Ändå var det inte dyrt att fixa det mesta. Nån ny vägg, nytt dass och kök plus lite färg på väggarna.

 

Tittar man också på sajter där fastigheter säljes, så är tomma tomter ganska ofta dyrare än hus, där tomt naturligtvis ingår.

Så jag ser inget problem med att köpa ett begagnat hus och renovera.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på husen i BKK det finns väldigt många gamla hus där!

Ute på landsbygden skulle jag påstå att det är obefintlig dränering som gör husen obeboerliga. Man fyller hela tiden upp marken för att den som bygger senast ska vara högre än de övriga i övrigt finns ingen dränering.yy

 

Gamla trähus som har ljusinsläpp runt om vill kanske inte folk bo i så länge.

Dräneringen är inga problem så länge de inte höjer vägen utanför,hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt hus är drygt 30 år gammalt.

Och huset var i riktigt, riktigt dåligt skick utseendemässigt när vi köpte huset.

 

Ändå var det inte dyrt att fixa det mesta. Nån ny vägg, nytt dass och kök plus lite färg på väggarna.

 

Tittar man också på sajter där fastigheter säljes, så är tomma tomter ganska ofta dyrare än hus, där tomt naturligtvis ingår.

Så jag ser inget problem med att köpa ett begagnat hus och renovera.

 

Det man kan vara lite orolig för i äldre hus är ingjuta vatten, avlopp och elledningar som kan vara av lite varierande kvalitet efter många år och kostsamt att byta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan vara lite orolig för i äldre hus är ingjuta vatten, avlopp och elledningar som kan vara av lite varierande kvalitet efter många år och kostsamt att byta

Jo det stämmer nog. Fast tittar man på hur vissa byggare beter sig så är det nog hugget som stucket. :)

Men som oftast är det väl så att man får det man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan vara lite orolig för i äldre hus är ingjuta vatten, avlopp och elledningar som kan vara av lite varierande kvalitet efter många år och kostsamt att byta

Inte så vanligt med ingjutet i thai förutom avloppet då.. Oftast drar de bara ett hål i väggen för vattenledningar

Kostsamt vid renovering? Nä:) I sverige kostar det multum iaf..

Ändrades av alienfin
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så vanligt med ingjutet i thai förutom avloppet då.. Oftast drar de bara ett hål i väggen för vattenledningar

Kostsamt vid renovering? Nä :) I sverige kostar det multum iaf..

 

Jag har sett ett antal villor byggda med gjuten platta och alla rör/el in och ut ingjutna i plattan och väggarna och det är ett h:e att fixa problem som uppstår då. Svågern har just det problemet i en villa som ingår i ett område med en massa likadana villor byggda i början på 90-talet

 

Enklare hus ute på landet är ju oftast inte så avancerat byggda så där sitter allt på "utsidan" och är då naturligtvis enklare att renovrera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hindrar att dra nya ledningar i huset om de gamla läger av och då raktigenom eller på vägen. Efter ett tag ser man inte de som någon nackdel kan jag tänka mig utan fördel med tanke på den Thailändska hållbarheten lätt att se om det läker och att bytta. Vi har allt i vägarna golvet och taket får se hur länge det håller men jag kommer inte att dra nya kablar eller rör i vägarna om det händer något däremot vill jag fortfarande ha kvar avlopp i golvet. Sedan om golvbrunnar går sönder i ett rum gör om det till ett förråd och bygg en ny toa helt och hållet vid sidan om huset bara att öppna en väg. Däremot är jag osäker på hur länge ett cement hus håller i Thailand P3 skrev att deras hus är 30 år själv har jag en känsla av att gamla hus blir porösa efter ett tag. Ser man på svenska hus från 50-60 talet räcker det i bland med att man slår in en spik så rasar hela vägen. Hur länge räknar man med att betongen och cementen håller i Thailand. Det kan ju finnas en anledning till att de inte renoverar tänker jag.

Ändrades av saobaht

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på bostadsyta och byggyta... :whistle:

Vi har 244 yta på papperet men med linjal på ritningen kom jag fram till 115 kvadratmeter.

Räcker dock till.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hindrar att dra nya ledningar i huset om de gamla läger av och då raktigenom eller på vägen. Efter ett tag ser man inte de som någon nackdel kan jag tänka mig utan fördel med tanke på den Thailändska hållbarheten lätt att se om det läker och att bytta. Vi har allt i vägarna golvet och taket får se hur länge det håller men jag kommer inte att dra nya kablar eller rör i vägarna om det händer något däremot vill jag fortfarande ha kvar avlopp i golvet. Sedan om golvbrunnar går sönder i ett rum gör om det till ett förråd och bygg en ny toa helt och hållet vid sidan om huset bara att öppna en väg. Däremot är jag osäker på hur länge ett cement hus håller i Thailand P3 skrev att deras hus är 30 år själv har jag en känsla av att gamla hus blir porösa efter ett tag. Ser man på svenska hus från 50-60 talet räcker det i bland med att man slår in en spik så rasar hela vägen. Hur länge räknar man med att betongen och cementen håller i Thailand. Det kan ju finnas en anledning till att de inte renoverar tänker jag.

Det är väl inget fel på huset om vägen rasar för att man slår in en spik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hindrar att dra nya ledningar i huset om de gamla läger av och då raktigenom eller på vägen. Efter ett tag ser man inte de som någon nackdel kan jag tänka mig utan fördel med tanke på den Thailändska hållbarheten lätt att se om det läker och att bytta. Vi har allt i vägarna golvet och taket får se hur länge det håller men jag kommer inte att dra nya kablar eller rör i vägarna om det händer något däremot vill jag fortfarande ha kvar avlopp i golvet. Sedan om golvbrunnar går sönder i ett rum gör om det till ett förråd och bygg en ny toa helt och hållet vid sidan om huset bara att öppna en väg. Däremot är jag osäker på hur länge ett cement hus håller i Thailand P3 skrev att deras hus är 30 år själv har jag en känsla av att gamla hus blir porösa efter ett tag. Ser man på svenska hus från 50-60 talet räcker det i bland med att man slår in en spik så rasar hela vägen. Hur länge räknar man med att betongen och cementen håller i Thailand. Det kan ju finnas en anledning till att de inte renoverar tänker jag.

Har jobbar en del med dessa hus i sverige. Då är husen putsade med kalkbruk alt. kalkcementbruk. Då kan man lyckas slå ner ett par kvadrat ett yxslag ibland..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning, detta är bara hörsägen, husen verkar inte stå kvar lika länge som här i sverige, beror kanske på väder och klimat.

mvh walle

Tror nog att bristande underhall ar det framsta skalet till att husen forfaller !   mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Om man inte packar under bygget utan marken sätter sej efteråt så blir det problem.

 

EDIT: Dränerande skikt under kåken ej att förglömma.

 

Om man inte vibrerar ner betongen vid gjutning och vattnar/håller fuktigt tillräckligt länge så blir det kortare livslängd på gjutningarna.

 

Om man inte lägger armering alt för lite i väggarna så blir det ofta en hel del sprickor.

 

Detta gäller överallt.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte lägger armering alt för lite i väggarna så blir det ofta en hel del sprickor.

 

 

Väggar armeras väl aldrig i Thailand.

Sprickorna i väggarna uppkommer som jag ser det pga att betongens/putsens vattenhalt är för låg och/eller torktiden för kort.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Väggar armeras väl aldrig i Thailand.

Sprickorna i väggarna uppkommer som jag ser det pga att betongens/putsens vattenhalt är för låg och/eller torktiden för kort.

 

Vad jag sett så på en del bygge(i Thailand) gjuter man vågräta balkar mitt i väggarna också en form av armering, järn i väggarna har jag inte sett då jag inte varit med om ett bygge på nära håll.

 

Leca murning jag gjort i sverige har fått järn vart tredje skift.

 

Bild på balkarna kan jag inte fixa då jag glömt kamera laddaren i sverige och alla affärer som säljer foto prylar säjer:-Maii miiiii

när man ber dem att fixa en laddare........

Link to comment
Dela på andra sajter

Väggar armeras väl aldrig i Thailand.

Sprickorna i väggarna uppkommer som jag ser det pga att betongens/putsens vattenhalt är för låg och/eller torktiden för kort.

Det är väl klart som f*n att man armerar! Öppna locken nästa gång du tittar på när thaiarna bygger en vägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart som f*n att man armerar! Öppna locken nästa gång du tittar på när thaiarna bygger en vägg

 

Jo, självklart armerar man pelarna, de bärande sakerna. Men inte väggarna i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart armerar man pelarna, de bärande sakerna. Men inte väggarna i sig.

Så du armerar inte ut i väggarna från pelarna? Varje varv t.o.m

Som jag sa, öppna locken nästa gång du tittar på, eller fråga frun din, hon vet säkert bättre :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du armerar inte ut i väggarna från pelarna? Varje varv t.o.m

Som jag sa, öppna locken nästa gång du tittar på, eller fråga frun din, hon vet säkert bättre :D

 

Jo, vi pratar om olika saker verkar det som.

 

Jag pratade om ytsprickor i putsen i väggarna.

Det ni pratar om är riktiga sprickor i hela väggarna.

Sånt som blir om bygget är riktigt dåligt armerat. När huset i princip spricker.

 

Och visst armerar man ifrån pelarna in emellan de block/tegelstenar man nu använder i väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jo, vi pratar om olika saker verkar det som.

 

Jag pratade om ytsprickor i putsen i väggarna.

Det ni pratar om är riktiga sprickor i hela väggarna.

Sånt som blir om bygget är riktigt dåligt armerat. När huset i princip spricker.

 

Och visst armerar man ifrån pelarna in emellan de block/tegelstenar man nu använder i väggarna.

 

Min mening var mellan skiften.

Vid putsning så ska man använda putsnät annars så spricker ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mening var mellan skiften.

Vid putsning så ska man använda putsnät annars så spricker ytan.

 

OK, men jag har aldrig sett någon använda nåt sådant nät i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
OK, men jag har aldrig sett någon använda nåt sådant nät i Thailand.

 

Men det finns massor med grejor som gör ett bygge bättre som Thaiarna aldrig sett eller hört talas om.

I sverige använder jag en slags "spackel list" vid putsning av hörn, de håller för rejäla smällar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...