Jump to content
IGNORERAD

pris husbygge?


Snucke

Recommended Posts

Finns det lättbetongblock som är tjockare än 7,5 cm så man skulle slippa se pelarna efter väggarna? är det bättre med en tjockare vägg än en på ca 8 cm?

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    14

  • Snucke

    8

  • Tallviking

    6

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns det lättbetongblock som är tjockare än 7,5 cm så man skulle slippa se pelarna efter väggarna? är det bättre med en tjockare vägg än en på ca 8 cm?

 

Lasse

 

Finns i tjocklekar upp till 20 cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi byggde 2009 och betalade 1,2 milj bath nyckelfärdig förutom kök.

 

Byggytan är 235 kvadrat och boytan 126 kvadrat i ett plan

 

post-3485-0-43937000-1360927513.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du minns fel.

 

21.50 Baht för de som är 7.5 x 60 x 20

Plus att det går åt mycket mindre betong, arbetstiden är kortare per kvadrat och de är avsevärt mer lättarbetade om du ska fälla in t.ex. elen i väggarna.

 

Så totala priset skiljer inte så mycket ändå.

Det var de tjocka (de som kallas farangblock) jag frågade pris på och de kostade ca 50B styck om jag minns rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var de tjocka (de som kallas farangblock) jag frågade pris på och de kostade ca 50B styck om jag minns rätt

 

Hur som helst, så måste du väl då jämföra samma tjocklek på väggarna.

Du måste alltså använda dubbelt så många mindre block eller tegelstenar för att komma upp i samma tjocklek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, så måste du väl då jämföra samma tjocklek på väggarna.

Du måste alltså använda dubbelt så många mindre block eller tegelstenar för att komma upp i samma tjocklek.

Måste? jag har väl inte jämfört...jag har ju bara talat om styckpriserna på mtrl jag fick när jag byggde

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl det ultimata.

 

Sedan kan man fundera om det lönar sig rent ekonomiskt om man bara använder AC 2-4 veckor / år

Då kan man väl lyxa till det och bo på lyxhotell.

Bor man på ett hotell som kostar 5 - 6000 Bath/natt så må väl imponatorverkan vara nog stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Då kan man väl lyxa till det och bo på lyxhotell.

Bor man på ett hotell som kostar 5 - 6000 Bath/natt så må väl imponatorverkan vara nog stor.

 

 

Det kan man.

 

"Hemma" i "mitt" hus så använder aldrig svärmor AC. Enda gången den puttrar igång är när vi är där och det blir kanske 4veckor/år.

På vintern behövs den knappt.

 

Övrig komfort blir dock bättre med isolering och framför allt så tänker jag på ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man.

 

"Hemma" i "mitt" hus så använder aldrig svärmor AC. Enda gången den puttrar igång är när vi är där och det blir kanske 4veckor/år.

På vintern behövs den knappt.

 

Övrig komfort blir dock bättre med isolering och framför allt så tänker jag på ljud.

Är det ett svärmorshus blev det lite annorlunda. Jag trodde att du menade ett hus där någon bara bodde och använde AC 2-4veckor om året. Då skulle det definitivt löna sig att bo på lyxhotell de veckorna.

 

Nog vore det väl skönt för svärmor med AC nu i mars-april. Men det klart det blir lite jobbigt om ni måste tvinga henne.

 

Annars tror jag nog att de flesta bygger hus för att de ska användas mer än 2-4 veckor om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Är det ett svärmorshus blev det lite annorlunda. Jag trodde att du menade ett hus där någon bara bodde och använde AC 2-4veckor om året. Då skulle det definitivt löna sig att bo på lyxhotell de veckorna.

 

Nog vore det väl skönt för svärmor med AC nu i mars-april. Men det klart det blir lite jobbigt om ni måste tvinga henne.

 

Annars tror jag nog att de flesta bygger hus för att de ska användas mer än 2-4 veckor om året.

 

Ja, huset används 365 dagar per år.

Men thailändarna verkar vara väldigt konservativa och kör enbart med fläkt tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, huset används 365 dagar per år.

Men thailändarna verkar vara väldigt konservativa och kör enbart med fläkt tydligen.

Dra ju mindre ström än en AC. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Dra ju mindre ström än en AC. :)

 

Jo, dom är nog småsnåla. Eller så är det jag som är det och inte pröjsar feta elräkningar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, huset används 365 dagar per år.

Men thailändarna verkar vara väldigt konservativa och kör enbart med fläkt tydligen.

När svärmor levde så har vi fått tvinga henne om hon skulle köra AC. Förmodligen pga av sin enorma snålhet, hade hon sparat pengarna som skulle gått till elräkningen och gett till munkarna istället. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

När svärmor levde så har vi fått tvinga henne om hon skulle köra AC. Förmodligen pga av sin enorma snålhet, hade hon sparat pengarna som skulle gått till elräkningen och gett till munkarna istället. :crazy:

 

Det är inget fel med att köra AC. Min svärmor blav glad över att hon fick en AC i sitt rum, och alla andra rum oxå förståss.

Vi betalar bara elräkningen när vi är där. Men henns AC går varje natt.

 

post-3502-0-30527900-1360967070_thumb.jp

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett svärmorshus blev det lite annorlunda. Jag trodde att du menade ett hus där någon bara bodde och använde AC 2-4veckor om året. Då skulle det definitivt löna sig att bo på lyxhotell de veckorna.

 

Nog vore det väl skönt för svärmor med AC nu i mars-april. Men det klart det blir lite jobbigt om ni måste tvinga henne.

 

Annars tror jag nog att de flesta bygger hus för att de ska användas mer än 2-4 veckor om året.

 

 

Tror gör man i kyrkan, eller templet, för att vara korrekt, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde 2012 detta hus på 80kvm ca vardagsrum kök 2 sovrum 2 badrum mm och lät en byggfirma sköta allt. Riktiga betongpannor på tak bra uv fönster med aluram, teglat och putsat. Pris 800 000 baht

post-4875-0-38780400-1360968180_thumb.jp

post-4875-0-14752300-1360968206_thumb.jp

post-4875-0-93178500-1360968219.jpg

post-4875-0-64347500-1360968233_thumb.jp

post-4875-0-76394800-1360968249_thumb.jp

post-4875-0-60455700-1360968264_thumb.jp

post-4875-0-78462900-1360968287.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en BMW i byn så får ni mer status i byn!!!

 

Trångbott i en sådan eller tror du inte så?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det helt otänkbart med annat golv än klinkers, skulle gårna ha nåt lite mjukare att falla på.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror gör man i kyrkan, eller templet, för att vara korrekt, hehe.

Tro kan man gora overallt !! mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en BMW i byn så får ni mer status i byn!!!

 

 

 

Fast den har ju AC iaf :crazy:

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Damens husbygge i hembyn, halvfärdigt (hon betalar själv) hitintills c:a 500 000 THB.

 

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det helt otänkbart med annat golv än klinkers, skulle gårna ha nåt lite mjukare att falla på.

mvh walle

Lätt med golven att hålla rent, men visst du kan ha trägolv mm
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...