Jump to content
IGNORERAD

pris husbygge?


Snucke

Recommended Posts

Hej,

Gumman är i farten att bygga hus och varken hon eller jag har så mycket pengar så vi kan vräka på med vad som helst. Så jag undrar finns det nån kunnig här som har en susning vad man kan få för max 1 miljon Baht. Ja i fråga om stil och storlek?

Området är en liten håla söder om Srisaket o nära gränsen till Kambodja! Har läst på olika forum att vissa har byggt hus för denna summa. Och att det har varit helt ok. Går detta är min fråga?

 

Snucke

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    14

  • Snucke

    8

  • Tallviking

    6

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En kompis byggde en sak med alla huvudingredienserna till ett hus. Tak, väggar, golv, fönster, dörrar, el, avlopp.

Huset är på 60 kvadrat och kostade 380.000

Det är det billigaste jag hört på senare tid.

Vill man ha lite mera kryddor i sitt husrecept, så kan man räkna med 10.000 baht per kvadrat.

Då får man ett helt ok hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis byggde en sak med alla huvudingredienserna till ett hus. Tak, väggar, golv, fönster, dörrar, el, avlopp.

Huset är på 60 kvadrat och kostade 380.000

Det är det billigaste jag hört på senare tid.

Vill man ha lite mera kryddor i sitt husrecept, så kan man räkna med 10.000 baht per kvadrat.

Då får man ett helt ok hus.

Så enligt dig går det alltså få ett helt ok hus på ca100 kvm för under 1 miljon Baht. Gumman verkar orolig för att detta inte går. Hon har frågat några kompisar som byggt och det är svårt säger hon.(jag litar aldrig på vad thaikompisar säger)  Men det e klart det måste väl tillkomma  lite som kök, toalett o liknande. Så i slutänden blir det väl några hundra Baht mer kanske?

Dessutom säger hon att det kan skilja på vilka områden man bor i. Men va fan hon bor ju i en liten by mitt i bushen ca 1-2 timmar från Srisaket så där borde det ju vara billigt tycker man!

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

För en miljon bath får du ett rejält bygge om du inte tar det onödiga american standard.

En bra toalett och badrum så är jag lycklig.

En granne till tjejens föraldrar har släktingar som vunnit på lotto i Bangkok och deras mormor har ett verkligt skrytbygge med jättestor tak och en öppen terassyta i mitten och alla andra rum i en halvcirkel runt.

Sådana lösningar räcker dina pengar väl till med thaistandard inkl våran badrumstandard.

Allt byggt i träd.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Så enligt dig går det alltså få ett helt ok hus på ca100 kvm för under 1 miljon Baht. Gumman verkar orolig för att detta inte går. Hon har frågat några kompisar som byggt och det är svårt säger hon.(jag litar aldrig på vad thaikompisar säger)  Men det e klart det måste väl tillkomma  lite som kök, toalett o liknande. Så i slutänden blir det väl några hundra Baht mer kanske?

Dessutom säger hon att det kan skilja på vilka områden man bor i. Men va fan hon bor ju i en liten by mitt i bushen ca 1-2 timmar från Srisaket så där borde det ju vara billigt tycker man!

snucke

800,000 för 160kvadrat med inmurad tomt på 50x15m väst om udon,helt ok hus. lönar sig att gå o prata med fler firmor o be dem ge pris på

diverse moment. mkt upp till din fru vad det kommer att kosta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har säkert rätt. Men vad jag tror är att gumman och hennes far pratar nog med samma typ av byggfirmor som byggt dom andra nya husen i byn och dom harv säkert satt upp en norm på priset därav ungefär samma priser för alla. Bara en gissning från min sida.

För det handlar absolut inte om nån utsugning mig från tjejens sida eftersom det är hon som själv ska bekosta bygget till 80-90%. Hon är så stolt så hon vill knappt fråga om resterande. Det är jag som propsar att hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en liten snabbsökning så hittade jag denna:

http://thai-land-house.com/

 

Och ett exempel därifrån säger att priset skulle ligga mellan 9-12.000 Baht per kvadrat.

http://thai-land-house.com/K40R.html

 

Vi byggde ju en större utbyggnad till vårt hus för snart två år sedan.

Rivning av gammalt och uppbyggnad av nytt.

36 kvadrat per våning, så 72 kvadrat totalt. Priset blev till slut drygt 550.000 inklusive avlopp och el. Exklusive kök.

http://www.maipenrai.se/forum/t/13608-bygger-om-huset/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har säkert rätt. Men vad jag tror är att gumman och hennes far pratar nog med samma typ av byggfirmor som byggt dom andra nya husen i byn och dom harv säkert satt upp en norm på priset därav ungefär samma priser för alla. Bara en gissning från min sida.

För det handlar absolut inte om nån utsugning mig från tjejens sida eftersom det är hon som själv ska bekosta bygget till 80-90%. Hon är så stolt så hon vill knappt fråga om resterande. Det är jag som propsar att hjälpa till.

Tänkte inte på utsugning utan förhandlingsförmåga...:) För firmorna kan suga om de vill,det är säkert iaf,hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr tvivlar jag på att varken min dam eller hennes far är bästa förhandlarna vad gäller pris. Gumman har alltid vart sämsta prutaren när vi är ute och handlar. he he synd men så är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

ca priser Thai enkelt hus 2000-3500 kvm. Falang hus 5000-6000 kvm. Dessa priser är inklusive klinker färg toa hand fatt dörrar fönster. Jag tycker man skall börja så billigt som möjligt och sedan uppgradera sig där man har behov. Komplett färdigt hus med all utrustning möbler från Index dyraste aircon osv 12000 kvm.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

10000 per kvadrat är ett bra riktmärke, byggde ett hus för ca 6 år sedan det kostade 6-7per kvadrat, men av ekonomiska skäl så höll vi ner byggkostnaden, men snålade inte för den delen på själva grundkonstruktionen.

Håller på att bygga ett till hus nu det kommer att kosta något mer än 10000 per kvadrat, men kostar på lite nu denna gång, trotts det ganska billigt tycker jag.

Så gå på 10000 per kvadrat, så är du nog nära sanningen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ni bygger med lättbetongblock i väggarna och isolering i tak. Så att det inte kostar skjortan i ström om ni ska in med AC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med övriga

 

10000/kvm med thai standard och 12-13000/kvm för falangstandard

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Se till att ni bygger med lättbetongblock i väggarna och isolering i tak. Så att det inte kostar skjortan i ström om ni ska in med AC.

 

Ja, det är väl det ultimata.

 

Sedan kan man fundera om det lönar sig rent ekonomiskt om man bara använder AC 2-4 veckor / år

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ni bygger med lättbetongblock i väggarna och isolering i tak. Så att det inte kostar skjortan i ström om ni ska in med AC.

Det med lättbetongblock är överskattat, först och främst se till att man har ett bra isolerat tak och kloka fönster.

Sent by my flintaphone and Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hus i Sri Thip Pertcabun.

 

Kosta ca: 400,000 bath.

 

Det är på 12x8m plus terrassen.

Byggd i thai stil.

 

 

post-3148-0-46389200-1360916719_thumb.jp

 

 

post-3148-0-48999300-1360916784_thumb.jp

 

 Byggt till mitt ex Nitt71.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde ut vårt hus med ca 80 kvm, kostade ca 250.000 bath. Vi funderar på att bygga eget hus och slippa alla ungar (3 generationer) på tomten. budgeten ligger på ca 400.000 bath. sen kan tillkomma fördyringar som farangtoa etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med lättbetongblock är överskattat, först och främst se till att man har ett bra isolerat tak och kloka fönster.

Sent by my flintaphone and Tapatalk

Frugan bygger till sina föräldrar nu.. slutnotan hamnar väl på en 500-600k THB. Och det är utanför Sisaket (Khun Han) med btw.  Då svärfar byggt riktigt mycket själv, så blir det ju billigare.. han är för snål för att hyra in folk även att frugan sagt till honom att ta in hjälp. :)

 

Betongblocken är dom stora klumparna va? Vi körde med små mursten.. dyrare och bättre än betongblocken av vad man hört.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan bygger till sina föräldrar nu.. slutnotan hamnar väl på en 500-600k THB. Och det är utanför Sisaket (Khun Han) med btw.  Då svärfar byggt riktigt mycket själv, så blir det ju billigare.. han är för snål för att hyra in folk även att frugan sagt till honom att ta in hjälp. :)

 

Betongblocken är dom stora klumparna va? Vi körde med små mursten.. dyrare och bättre än betongblocken av vad man hört.

Betongblocken kostar ca 5B st medans murstenen kostar ca 1B om jag minns rätt.

Medans lättbetongblocken(även kallad farangblock) kostar avsevärt mer ca 50B st om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betongblocken kostar ca 5B st medans murstenen kostar ca 1B om jag minns rätt.

Medans lättbetongblocken(även kallad farangblock) kostar avsevärt mer ca 50B st om jag minns rätt.

 

Ta även med hur många stenar per kvadratmeter som krävs

 

d.v.s räkn aut ett kvadratmeterpris inkluderande murbruk och puts

 

En tegel/cementstensvägg lägger man normal 2-3 cm puts på medans en lättbetongsvägg lägger man enbart 1 cm puts på

 

Samma gäller fogmaterial. När man murar med tegel/cementblock går det åt mycket murbruk mellan varje sten och i håligheterna

 

Lättbetong används speciell fogmassa/murbruk som är mycket tunn eftersom varje sten passar tätt ihop med nästa

 

Ytterligare aspekter är att tegel/cemenstensväggar är inte bärande menas med lättbetong är väggen bärande och kräver inte betongpelare egentligen som vid vanlig thai-konstruktion

 

Dock är det inte många thai-byggare som vet detta eller vågar bygga utan pelare ändå (som med mitt hus t.ex)

 

post-3404-0-72683400-1360921438.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Betongblocken kostar ca 5B st medans murstenen kostar ca 1B om jag minns rätt.

Medans lättbetongblocken(även kallad farangblock) kostar avsevärt mer ca 50B st om jag minns rätt.

Per st så är ju såklart små mursten billigare, men då får du ett litet hus om man ska jämföra pris. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Per st så är ju såklart små mursten billigare, men då får du ett litet hus om man ska jämföra pris. :wink:

Det beror på hur stora fönster du planerar :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Medans lättbetongblocken(även kallad farangblock) kostar avsevärt mer ca 50B st om jag minns rätt.
 

 

Du minns fel.

 

21.50 Baht för de som är 7.5 x 60 x 20

Plus att det går åt mycket mindre betong, arbetstiden är kortare per kvadrat och de är avsevärt mer lättarbetade om du ska fälla in t.ex. elen i väggarna.

 

Så totala priset skiljer inte så mycket ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...