Jump to content
IGNORERAD

Aktuellare än någonsin.. är svenskar rasister?


Guest jing jing

Hur skulle du rösta om det var val idag?  

180 röster

  1. 1. Hur skulle du rösta om det var val idag?

    • S
      42
    • M
      61
    • fp
      8
    • v
      13
    • kd
      1
    • mp
      2
    • c
      2
    • sd
      44
    • annat
      15


Recommended Posts

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    41

  • noBuzz

    33

  • thaikaj

    17

  • Molle

    15

Mest aktiva i denna tråd

Guest jing jing

Quote

Hej Jing Jing!

1 000-2 000 respondenter räcker väl om de väljs ut slumpmässigt och får ge bara en röst. En Internetundersökning är inte ett slumpmässigt urval. De som är intresserade tar tid att svara medan de som inte är svarar inte. Andelen soffliggare är förstås avsevärt mycket större i en meningslös internetundersökning än i ett riktigt val som betyder något. Aftonbladet är en socialdemokratisk kvällstidning. Alla läser inte socialdemokratiska tidningar och/eller kvällstidningar. SD har huvudsakligen rekryterat väljare ifrån sossarna. Det är inte konstigt att detta parti skulle stå för en stor andel av de självutvalda röstarna på Aftonbladet.

Vidare anstränger sig SD för att synas och att expandera. Målet är ju att bli riksdagsparti. Partiets anhängare är mera angelägna att visa sina sympatier än andra vars partier redan är etablerade. Andelen SD-soffliggare är mycket liten.

Möjligheten att rösta flera gånger är mycket stor på Aftonbladets undersökning. Själv skulle jag lätt kunna rösta tre gånger om jag ville. Vi har två datorer hemma och jag har min arbetsdator på jobbet. Hade jag varit extra entusiastisk skulle jag kunna rösta på de andra datorerna på jobbet.

Sifos novemberundersökning tyder på att SD ligger på 4,2 %. Detta resultat ligger på samma nivå som de andra opinionsundersökningarna som använder sig av slumpmässiga urval av personer som röstar bare en gång. Detta resultat lär vara mycket mera pålitligt.

I övrigt har jag läst lite här och där i tråden att SD skulle vara emot invandring och att de andra partierna skulle var för. Detta stämmer inte. Inget parti i EU förespråkar slopat visumkrav och nedmonterat migrationsverk. En okontrollerad ström av miljoner afrikaner och asiater skulle lätt kunna strypa ekonomin och ordningssystemet i Europa. Inget parti är heller emot invandring. Det finns inget parti som inte skulle kunna tänka sig invandring av minst en person om året.

De flesta är överens om nyttan med invandring. Frågorna gäller nivå samt ursprungsländer. I Sverige tycks alla etablerade partier vara överens om en nivå som är något mindre än genomsnittet för de rikaste länderna mätt som andel av befolkningen som är utrikesfödda. SD tycks önska en ännu mindre nivå.

Hälsning

Svarten

Hej svarten, tack för dina synpunkter.

Jag håller faktist med dig!

Men jag är endå orolig för att sd kommer få mera inflytande efter nästa val. Det främsta skälet till det, tror jag är att det kommer "fel" sorts flyktingar till Sverige. Som läget är nu tror jag vi har fyllt kvoten av internationella terrorister. Jag tror också att gruppen "flyktingar" som inte är ett dugg intresserade av att integrera sig i Sverige är fylld. Det är väl bara buzzen som har andra åsikter och förmodligen beror dessa på någon form av affektion, mot mig, eller hemska upplevelser tidigare i sitt liv.   ;)

Jag tror dessutom inte det räcker att kalla mig och andra med liknande uppfattningar för rasister eller på andra sätt försöka bagatellisera våra åsikter. Jag tror faktist att den främlingsfientlighet som finns idag i Sverige just grundra sig i dessa försök att rasistförklara alla som inte tänker eller tycker som buzzen & Co.

Nu har vi faktist sett att folk är på MPR och på AB har givit enfrågepartiet sd, någon form av stöd. Om man som buzzen tror att missnöjet beror på för "stora näsor" eller att flyktingarna får för "hög ekonomisk ersättning"... ja då är man kanske inte så uppdaterad på verkligheten.

Jag är säker på att det går att ändra på främlingsfientlighet som finns idag! Det räcker förmodligen att myndigheterna tar tag i avarterna, och de som uppenbart missköter sig (läs bl.a. terrorister, förespråkare av hedersvåld, hivar sina ungar från balkongen, eller på annat sätt bryter mot svensk lag, dessa måste avvisas direkt utan en jävla massa bullshit om empati och annat dravel som filantropen buzzen gärna marknadsför.

Finns det någon MPR member eller svensk, som inte är redo att hjälpa flyktingar som av olika anledningar står i bara kalsongerna och har e vattenskål i handen? Finns det någon som skulle neka denna stackare mat, husrum eller annan hjälp? Eller en mamma med ett eller flera svältande eller sjuka barn?

Jag tror inte det!

Däremot finns det många som vill komma hit för att klimatet är bra! Hehe, visst låter det stolligt, men nu tänker jag inte på klimatet vädermässigt! Ni vet säkert vad jag menar!

Simma lugnt gott folk, framtiden får utvisa vem som har rätt eller fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Jag är säker på att det går att ändra på främlingsfientlighet som finns idag! Det räcker förmodligen att myndigheterna tar tag i avarterna, och de som uppenbart missköter sig (läs bl.a. terrorister, förespråkare av hedersvåld, hivar sina ungar från balkongen, eller på annat sätt bryter mot svensk lag, dessa måste avvisas direkt utan en jävla massa bullshit om empati och annat dravel som filantropen buzzen gärna marknadsför.

Porto :yipi:

Jag har tänkt att skriva ett längre inlägg i den här tråden men har avstått p.g.a olika skäl så det får bli en kort replik.

Om vi nu riktar in oss på avvarterna - som finns - ingen tvekan om det, så har jag en fråga.

I dom fall jag läst om terrorister, hedersvåld, balkongkastare osv så har inte sällan gärningsmannen/männen (handlar uteslutande om män) vid upptäckt varit svenska medborgare.

Då blir det ju genast knivigare med en avvisan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hejsan :yes:

Porto :yipi:

Jag har tänkt att skriva ett längre inlägg i den här tråden men har avstått p.g.a olika skäl så det får bli en kort replik.

Om vi nu riktar in oss på avvarterna - som finns - ingen tvekan om det, så har jag en fråga.

I dom fall jag läst om terrorister, hedersvåld, balkongkastare osv så har inte sällan gärningsmannen/männen (handlar uteslutande om män) vid upptäckt varit svenska medborgare.

Då blir det ju genast knivigare med en avvisan.

Hej Born, jag förstår varför du avstår.  :yes:

Denna fråga kanske vi kan bolla över till direkt till buzzen (och hans lilla hejarklack) Detta är som jag ser det, ett direkt resultat av hans flyktingpolitik! Jag vet att det finns ett ord för detta... men det kanske är bäst att buzzen själva väljer detta då jag inte vet vad det betyder!  Det kan vara "förståelse" ? eller människokärlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstås så går det att återkalla ett svenskt medborgarskap vid grova brott och därmed utvisa brottslingen efter avtjänat straff. Förstås förutsatt att personen ifråga innehar ytterligare ett medborgarskap. Man gör inte någon statslös.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 personer har kryssat för alternativet annat i mprundersökningen. Finns det någon som har lust att berätta vad det kan vara för något parti?

Kalle Ankapartiet, Piratpartiet, Pensionärspartiet eller Galagopartiet kanske?

Hr Chang,

det var väl ett antal som hade mutat en tjänsteman och fått svenskt medborgarskap trots att de inte borde ha fått det. Om det nu har blivit lag så gäller det ju för de personer som blivit medborgare efter det. De som redan innan har fått medborgarskap får väl behålla det. Det går väl inte att ändra regler retroaktivt.

De personer som inte har blivit svenska medborgare och begår grova brott åker givetvis ut.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

De som fått medborgarskap på olaglig väg borde väl rimligen få det prövat,det kan väl inte vara så i Sverige att man får muta till sig ett sådant beslut.Att upphäva ett dyligt dokument borde inte vara svårt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vad jag förstås så går det att återkalla ett svenskt medborgarskap vid grova brott och därmed utvisa brottslingen efter avtjänat straff. Förstås förutsatt att personen ifråga innehar ytterligare ett medborgarskap. Man gör inte någon statslös.

Herr Chang har talat.

Hej

Så vitt jag vet har de flesta "flyktingar"dubbelt medborgarskap så att göra någon statslös är nog inte något stort problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart vill ingen ha kvar de personerna i landet. Förhoppningsvis kan de som mutat sig till medborgarskap bli av med dem.

Däremot så kan nog inte de som fått medborgarskap tidigare (innan den ev nya lagen) på lagligt sätt och därefter begått grova brott förlora medborgarskapet.

Jing jing,

det finns väl ett antal länder som inte accepterar dubbelt medborgarskap, Sverige gjorde det väl inte tidigare. Sen finns det ett antal statslösa som ev kan bli problem.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MG,

"Det går väl inte att ändra regler retroaktivt."

Jo, det går ;-) Men det gör man väl oftast inte. Såvida det inte anses vara till fördel för medborgaren. Finns till exempel ett antal skatteregler som ändrats retroaktivt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hr Chang (fö också min favorit thaiöl...)

Jag är medveten om att staten har gjort när det gäller skatter. Men jag vet inte om det har gjorts på andra områden också.

Kritiken mot det retroaktivt ändrade skattereglerna brukar ju vara stor när det är medborgarna som förlorar på det. Ett av argumenten mot att staten gör så är så vitt jag minns att detta inte sker på andra områden. Spelreglerna ska väl vara klara.

Hittade nu ett exempel på positiv ändring retroaktivt. Förmögenhetskatten avskaffades retroaktivt. Finns att läsa på www.skattebetalarna.se

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat rösta. Ni kan säga att det är fel. För det är det. Men jag tycker svenska politiker är totalt odugliga och endast ser till sig själva.

Jag ska börja rösta igen när. Vi röstar med personval till 100 % och högst 49 politiker. Vi konkurensutsätter våra  folkvalda. Dom som får flest röster ska sitta. Dessa 49 st ska ha väldigt bra betalt. Men samma regler ska gälla för politiker som vanliga människor. Vi har nu blivit en del av Europa. Där sätter vi också en massa klantskallar . Och att behålla resten av nickedockorna här i sveriges riksdag är bara dumt.

ps Då kan vi medborgare ställa krav.Det kan vi inte nu. Då får vi demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Bling-Bling, du anser att fel sorts flyktingar kommer hit, kvoten av internationella terrorister är uppfylld etc.

Funderingar ...

Hur många svenska internationella terrorister finns det, det verkar ju vara ett stort problem för dig.

( Din favorittidning AB uppskattar att högst 10 irakier stider mot de amerikanska befrielse-/ockupationsstyrkorna. )

( Internationell kanske är lite felanvänt i detta sammanhang då det hadlar om att åka tillbaka till sitt ursprungsland och strida mot någon som man anser invaderat landet. Anväder du ordet internationell så ger det sken av att illdåden begås lite varstans i världen. )

Hur många hedersmord begås i sverige.

"Det finns två kända hedersmord begångna i Sverige, Fadimemordet och mordet på Abbas Rezai. Ett hedersmord har begåtts i Irak, inom en i Sverige bosatt familj, såsom mordet på Pela Atroshi. Det begås 1-3 hedersmord om året i Sverig" Wikipedia.

Naturligtvis är varje mord en tragedi men totalt sett sker det cirka 100 mord varje år i Sverige.

År 2007 anmäldes 510 främlingsfientligt motiverade våldsbrott i Sverige.

Detta bara för att få lite perspektiv på dina mantra liknande upprepningar av balkongmord & svenska internationella terrorister.

Balkoniserade Talibananen Arne 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan :yes:

Porto :yipi:

Jag har tänkt att skriva ett längre inlägg i den här tråden men har avstått p.g.a olika skäl så det får bli en kort replik.

Om vi nu riktar in oss på avvarterna - som finns - ingen tvekan om det, så har jag en fråga.

I dom fall jag läst om terrorister, hedersvåld, balkongkastare osv så har inte sällan gärningsmannen/männen (handlar uteslutande om män) vid upptäckt varit svenska medborgare.

Då blir det ju genast knivigare med en avvisan.

Jag har hört att många länder har en lag som säger att om någon bryter mot en lag som kan rendera flera års fängelse och som från början är en invandrare bli av med sitt medborgarskap och på så sätt kunna utvisas. Varför kan inte Sverige ha en sådan lag? Har man kommit till Sverige för att bygga upp en framtid och blir väl mottagna i Sverige då ska de ut.

Skrivet av en röd vänstersosse  :Drogar-BigGrin(LBG):   :Drogar-BigGrin(LBG): som heter gubben  :Drogar-Cry(LBG):

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

10 personer har kryssat för alternativet annat i mprundersökningen. Finns det någon som har lust att berätta vad det kan vara för något parti?

Kalle Ankapartiet, Piratpartiet, Pensionärspartiet eller Galagopartiet kanske?

Hr Chang,

det var väl ett antal som hade mutat en tjänsteman och fått svenskt medborgarskap trots att de inte borde ha fått det. Om det nu har blivit lag så gäller det ju för de personer som blivit medborgare efter det. De som redan innan har fått medborgarskap får väl behålla det. Det går väl inte att ändra regler retroaktivt.

De personer som inte har blivit svenska medborgare och begår grova brott åker givetvis ut.

Gubben här, jag är en av de 10 som som röstat annat. I Valet 2006 så Blankröstade jag eftersom det fanns inget parti som var värd att få min röst. Så länge politikerna ryggkliar varandra oavsett vilken färg de har så tänker jag fortsätta Blankrösta. Från och med valet 2006 så räknas blankrösterna.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hr Chang (fö också min favorit thaiöl...)

Jag är medveten om att staten har gjort när det gäller skatter. Men jag vet inte om det har gjorts på andra områden också.

Kritiken mot det retroaktivt ändrade skattereglerna brukar ju vara stor när det är medborgarna som förlorar på det. Ett av argumenten mot att staten gör så är så vitt jag minns att detta inte sker på andra områden. Spelreglerna ska väl vara klara.

Hittade nu ett exempel på positiv ändring retroaktivt. Förmögenhetskatten avskaffades retroaktivt. Finns att läsa på www.skattebetalarna.se

Hej MG! En förklaring till förmögenhetskattens avskaffande kan ju vara  Göran Persson,Anitra Steen,Rosengren och polarna. Samt  andra politiska högdjur som skott sig och blivit förmögna på landets innevånare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Bäste Herr Bling-Bling, du anser att fel sorts flyktingar kommer hit, kvoten av internationella terrorister är uppfylld etc.

Funderingar ...

Hur många svenska internationella terrorister finns det, det verkar ju vara ett stort problem för dig.

( Din favorittidning AB uppskattar att högst 10 irakier stider mot de amerikanska befrielse-/ockupationsstyrkorna. )

Hmm är det inget problem för dig att det börjar ploppa upp svenska terrorister? Jag vet inte hur många "svenska terrorister det finns numera, men jag tror det är betydligt fler än de som blivit ertappade.

( Internationell kanske är lite felanvänt i detta sammanhang då det hadlar om att åka tillbaka till sitt ursprungsland och strida mot någon som man anser invaderat landet. Anväder du ordet internationell så ger det sken av att illdåden begås lite varstans i världen. )

Du sätter fingret på en intressant punkt här. Det kanske till och med är så, att en del svenskar inte kallar dem för terorrister? Dom kanske är frihetshjältar? Det kan ju vara en av orsakerna att det finns endel som vill bagatellisera företeelsen?  

Hur många hedersmord begås i sverige.

"Det finns två kända hedersmord begångna i Sverige, Fadimemordet och mordet på Abbas Rezai. Ett hedersmord har begåtts i Irak, inom en i Sverige bosatt familj, såsom mordet på Pela Atroshi. Det begås 1-3 hedersmord om året i Sverig" Wikipedia.

Naturligtvis är varje mord en tragedi men totalt sett sker det cirka 100 mord varje år i Sverige.

Ca 10% av dessa mord är misstänkta hedersmord! Större än så är inte problemet.men de flesta utredningar läggs ned p.g.a. brist på bevis.

År 2007 anmäldes 510 främlingsfientligt motiverade våldsbrott i Sverige.

Risken är väl att den siffran eskalerar i takt med missnöjet.

Detta bara för att få lite perspektiv på dina mantra liknande upprepningar av balkongmord & svenska internationella terrorister.

Balkoniserade Talibananen Arne 

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har slutat rösta. Ni kan säga att det är fel. För det är det. Men jag tycker svenska politiker är totalt odugliga och endast ser till sig själva.

Jag ska börja rösta igen när. Vi röstar med personval till 100 % och högst 49 politiker. Vi konkurensutsätter våra  folkvalda. Dom som får flest röster ska sitta. Dessa 49 st ska ha väldigt bra betalt. Men samma regler ska gälla för politiker som vanliga människor. Vi har nu blivit en del av Europa. Där sätter vi också en massa klantskallar . Och att behålla resten av nickedockorna här i sveriges riksdag är bara dumt.

ps Då kan vi medborgare ställa krav.Det kan vi inte nu. Då får vi demokrati.

John Khonken,

Jag förstår din frustration, men varför inte rösta på partier som vill ge mer makt åt medborgarna och mindre till politikerna? Det kommer inte att ändras på kort sikt, men på lång sikt.

Personvalsinslaget i svensk politik är här för att stanna. Rösta på de partier som vill utöka personvalet! Tror du att chansen för att det ändras som du vill blir större om du inte röstar?

Sverige har ett relativt stort parlament med tanke på hur få invånare vi har. Om det är bra eller inte är ju öppet för diskussion. Personligen hade jag gärna sett att det på sikt minskades till ex 301 eller 249.

Underhuset i Storbritanien har 646 medlemmar, representanthuset har 435, Polen har 460, Frankrike 577.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Bling-Bling, beträffande irakier som bekämpar de amerikanska trupperna i irak så har ja ingen bestämd uppfattning hurvida det är rätt eller fel. Beträffande kriget som sådant så vet vi ju alla nu att det startades pga av en lögn och irak hade inget med terrorflygningarna mot New York att göra.

Hurvida 10% av alla mord i sverige är hedersmord eller ej kan man bara spekulera i, så länge det inte finns bevis så är man i Sverige oskyldig.

Tycker du verkligen att dessa två frågor som du hela tiden återkommer till är de viktigaste beträffande invandrings/flykting politiken?

Finns det inte andra och större problem som berör flertalet "nysvenskar" än just irakier och somalier (muslimer)? 

[move]Gammelsvensken Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Konken & GM, men det utimata är väl ändå personval där man väljer en person.

Den som fått flest röster vinner. Detta skulle innebära stora besparingar i löner, lokalhyror & möten.

Dessutom så förenklar det ju alla omröstningar i riksdagen då rösträkningen blir ganska enkel.

Ovalde Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att antalet svenska riksdagsledamöter skulle kunna reduceras kraftigt, kanske rentav halveras. Problemet blir väl då allt gnäll från diverse glesbefolkade områden att dom inte har någon representation i riksdagen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med om att antalet svenska riksdagsledamöter skulle kunna reduceras kraftigt, kanske rentav halveras. Problemet blir väl då allt gnäll från diverse glesbefolkade områden att dom inte har någon representation i riksdagen.

Herr Chang har talat.

Det ar val inget storre problem, har Du inte last BTT:s nobelprisbelonade inlagg om att det glesbefolkat i glesbygden. :D

For ovrigt vore nog en reducering av politiker inget storre problem, problemet ar val att fa dem att visstas pa sin arbetsplats, kolla i riksdagshuset, hur manga finns dar i plenumsalen eller vad det heter, ar ju ett skamt att se en debatt med tva personer och ett for ovrigt tomt riksdagshus.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, vad säger ni om detta? Om siffrorna stämmer,  ligger sd på 14% just nu. (lite drygt 10.000 har sagt sitt, blir säkert många fler som tycker till.)

Hur skall man tolka detta? Missnöje? Jag tror inte dom 14 % bara kommer från Landskrona!

Kanske dags att göra en parallell MPR undersökning?

Lägg din röst, självklart gör du en "guran" (anonym)  :mdr: om du känner för det.

[attachment=1]

Att fråga Är alla svenskar rasister? är ju förvånansvärt korkat  :crazy: . Säg nu hypotetiskt att alla på mai pen rai säger JA ALLA SVENSKAR ÄR RASISTER tror du på det då? snacka om att dra alla över en och samma kant. Dum frågeställning!!

Är Sd är ett rasistiskt parti. knappast enligt mig

Är Sd ett främlingsfientligt parti. Ja enligt mig så är dom det.

Ny demokrati som var sd:s "föregångare" var också ett "rasistiskt" parti enligt meider och andra politiker ja kanske t.o.m enligt dig men sanningen är att flertalet av deras "rasistiska" planer har gått igenom på senare år.

Vi lever i ett land där du inte på något sätt får kritisera invandringspolitiken, och om du gör det så är du rasist.

Tro fan att Sd får röster dom är ju för fan dom enda som vågar prata om dom problemen vi har med invandrare och invandringspolitiken.

Svenskarna (ja även icke vita, icke infödda, faller under denna kategori) är trötta på massinvandring och segregerade ghetton.

Jag tänker rösta på Socialdemokraterna för att bli av med borgarpacket efter det blir det sd för att sveriges politiker ska fatta att det är dags att fråga sig.   varför röstar folk på SD kan det vara för att man blir lynchad som rasist varje gång man tar upp invandrar frågan. :surprised:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...