Jump to content
IGNORERAD

Aktuellare än någonsin.. är svenskar rasister?


Guest jing jing

Hur skulle du rösta om det var val idag?  

180 röster

  1. 1. Hur skulle du rösta om det var val idag?

    • S
      42
    • M
      61
    • fp
      8
    • v
      13
    • kd
      1
    • mp
      2
    • c
      2
    • sd
      44
    • annat
      15


Recommended Posts

Quote

Sifo har 1895 personer i sin undersökning och det är minst 43484   som röstat i Aftonbladets undersökning.

Ser fram emot någon statistikers uttalande beträffande det statistiska underlaget    ;)

[attachment=1]

Jag är inte statistiker, men jag vet att Sifos undersökning är mycket mer trovärdig. Det må vara färre deltagare, men Sifo har gjort sig stora ansträngningar för att välja ut en representativ del av de som bor i Sverige. Med avseende på kön, ålder, geografisk hemvist, utbildning, inkomst etc.

Vi vet ingenting om de som röstat i Aftonbladets undersökning, och den har därmed i princip inget värde. Har Aftonbladet ens spärrat för att rösta mer än en gång?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    41

  • noBuzz

    33

  • thaikaj

    17

  • Molle

    15

Mest aktiva i denna tråd

Jag skrev väl varken att jag tycker det är rätt att kinesiska gäststudenter får studera gratis eller att illegala flyktingar ska ha gratis tandvård.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jing-Jing,

Jag kommenterade det du var ute efter i svar 26 eller 27.

Du verkar i övriga frågor ha bra koll. Hur kan du tro att en undersökning på internet är statistiskt säkerhetsställd? Det ska givetvis vara demografiskt, geografiskt, könsmässigt, klassmässigt och etniskt spritt m m.

Du har givetvis en poäng i att det finns ett allmänt missnöje med invandrarpolitiken i Sverige och den allmäna flatheten(brist på krav). Där är ju Landskrona det tydligaste exemplet på hur det kan gå. Vad som hänt där sedan valet har jag ingen aning om.

Jag tror också att SD får många röster från sossar som inte gillar Mona Sahlin. De längtar tillbaka till Sverige före 70talet, höga bidrag, jobb åt alla. Kryddat med sap sk arbetsmarknadspolitik. Men Sverige och världen ser helt annorlunda nu. Alla svenskar jobbar inte på ett storföretag. Sverige har inte det försprång mot övriga världen som vi hade tack vare att vi slapp andra världskriget. Vi tappar mark, måste satsa mer på utbildning. Jobba hårdare.

Självklart har du rätt! Jag tror inte en undersökning internet på något vis är statistiskt säkerställd. Även om över 40.000 svarat så finns det självklart osäkerhetsfaktorer. Men jag tror den eller de som väljer att bagatellisera undersökningen gör ett stort misstag. Men vi får se vad som händer framöver. Risken finns ju att det blir skärpta regler för invandring och detta kan ju påverka de som vill ta hem en asiatisk tjej.   :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som nyinflyttat Landskronabo, ser jag med egna ögon den svenska integrationspolitikens fullständiga sammanbrott. En fjärdedel av stadens befolkning är invandrare, och i vissa delar av staden så försörjs 6 av 10 av bidrag. Invandrargäng rånar butiker i dagsljus. Gängen drar genom stan, och vi som inte vill ha bråk får maka oss åt sidan.

Men att som slutsats säga att man kan tänka sig att rösta på SD, aldrig!!! Såg för några veckor sedan ett en timmes program på SVT från Landskrona, och det är ju bara stollar i SD. Ge dem för allt i världen ingen politisk makt. Alla som har åsikter och synpunkter på invandrar och integrationspolitiken, driv dem i de traditionella politiska partierna. Ge ingen legitimitet år stollarna i SD.

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej

Som nyinflyttat Landskronabo, ser jag med egna ögon den svenska integrationspolitikens fullständiga sammanbrott. En fjärdedel av stadens befolkning är invandrare, och i vissa delar av staden så försörjs 6 av 10 av bidrag. Invandrargäng rånar butiker i dagsljus. Gängen drar genom stan, och vi som inte vill ha bråk får maka oss åt sidan.

Men att som slutsats säga att man kan tänka sig att rösta på SD, aldrig!!! Såg för några veckor sedan ett en timmes program på SVT från Landskrona, och det är ju bara stollar i SD. Ge dem för allt i världen ingen politisk makt. Alla som har åsikter och synpunkter på invandrar och integrationspolitiken, driv dem i de traditionella politiska partierna. Ge ingen legitimitet år stollarna i SD.

Kitung

:great: Bra inlägg! Jag håller med dig! Men som läget är nu så finns det ganska många som inte ser eller vill se problemen. (finns ett par här på MPR också bl.a. buzzen) Så länge det finns krafter som vill dölja eller bagatellisera problemen, istället för att ta itu med dem så ökar risken att sd får starkare fäste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:great: Bra inlägg! Jag håller med dig! Men som läget är nu så finns det ganska många som inte ser eller vill se problemen. (finns ett par här på MPR också bl.a. buzzen) Så länge det finns krafter som vill dölja eller bagatellisera problemen, istället för att ta itu med dem så ökar risken att sd får starkare fäste.

Herr Jing Jing!!

Är allt bara svart/vitt för dig??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Herr Jing Jing!!

Är allt bara svart/vitt för dig??

Rock on!

Verkligen inte, här finns en hela färgspektrat!

Vad får dig att tro jag bara ser i svart eller vitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jing-Jing,

Jag kommenterade det du var ute efter i svar 26 eller 27.

Du verkar i övriga frågor ha bra koll. Hur kan du tro att en undersökning på internet är statistiskt säkerhetsställd? Det ska givetvis vara demografiskt, geografiskt, könsmässigt, klassmässigt och etniskt spritt m m.

Du har givetvis en poäng i att det finns ett allmänt missnöje med invandrarpolitiken i Sverige och den allmäna flatheten(brist på krav). Där är ju Landskrona det tydligaste exemplet på hur det kan gå. Vad som hänt där sedan valet har jag ingen aning om.

Jag tror också att SD får många röster från sossar som inte gillar Mona Sahlin. De längtar tillbaka till Sverige före 70talet, höga bidrag, jobb åt alla. Kryddat med sap sk arbetsmarknadspolitik. Men Sverige och världen ser helt annorlunda nu. Alla svenskar jobbar inte på ett storföretag. Sverige har inte det försprång mot övriga världen som vi hade tack vare att vi slapp andra världskriget. Vi tappar mark, måste satsa mer på utbildning. Jobba hårdare.

Jag tror inte heller att man ska dra för stora slutsatser av en internetundersökning (trots att den är utförd  på en sosse-tidnings hemsida), då jag tror att många äldre och traditionella sosse-väljare köper pappersupplagan istället för att läsa nätupplagan och således inte deltar i undersökningen.

Om SD kommer att ta sig in i riksdagen återstår att se. I dagsläget så verkar dom ju ligga stadigt kring 4% spärren, men både Moderaterna och Folkpartiet antyder ju att de vill ställa högre krav på flyktingar och invandrare

och kan på det viset sänka SD. Hur som så är SD en nagel i ögat på det etablerade partierna och kommer förmodligen på ett eller annat sätt att påverka Sveriges flykting/invandrarpolitik.

Att många sossar inte gillar Mona Sahlin är väl inte så konstigt, då det känns som att valet av Mona som partiledare verkar vara framhastat för att tillfredsställa pk-eliten och feministerna, då den avgörande meriten var att Mona är kvinna.

Det är absolut inget fel med att ha en kvinnlig partiledare.. Men snälla, det måste finnas flera tusen kvinnliga socialdemokrater som är bättre lämpade än Mona Sahlin att leda oppositionen och i värsta fall regeringen. Jag skulle ärligt talat skämmas något fruktansvärt å Sveriges vägnar om denna hycklerska blev vald till statsminister och fick fritt fram att börja lägga sig i världspolitiken med Sveriges mandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon vore inte större skam än snutjullarna som sitter i toppen nu, se bara på stadsminstern mr k*khuvud, fd knarkaren hästsvansen och den misslyckade diplomaten Bildt.de är en skam :grrrrrr:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men som läget är nu så finns det ganska många som inte ser eller vill se problemen. (finns ett par här på MPR också bl.a. buzzen)

Vad får dig att tro det? Bortsett från en illamenad vilja att misstro och dumhet nog att inte förstå mina inlägg?   :yes:

Visa mig ett enda inlägg där jag förmedlar att jag inte ser eller vill se några problem?

Eftersom jag levt i båda läger har jag en hyffsad inblick i olika syn på problematiken, och problemen är många.

Dock inte enbart av den karaktär du tror.

Jag diskuterar bara inte gärna frågan med enögda eftersom jag tycker att det är slöseri med tid. (..du vet det där med svart eller vitt..)

Om du däremot lyckades förmedla en human medkänsla för eventuella lidande av problematiken (Svenskar eller Invandrare)

så hade man kunnat föra en dialog. Men din drivkraft är annan - mer översittaraktig och mer hatisk.

Därför är seriösa svar på dina frågor uteslutna. I alla fall från min sida.

Men det tror jag nog att du vet med dig redan... därav dina parningstillmälen.   ;)  (hoppas du förstår vad jag syftar på)

Ps. Lärt dig skillnad på Keffiyeh och Turban än?

Link to comment
Dela på andra sajter

M150, you´re preachin' to the choir...

tomurdoc, de är iaf intelligenta och har en politik. Misslyckad diplomat? Sahlin har ju tidigare sagt att hon är en helt vanlig tjej, lite som Palin som var en average hockeymom. Som alla förfasade sig över i Sverige. Jag vill inte ha en vanlig person som statsminister. Är det fö någon som har hört henne prata engelska?

Sen så vill jag iofs att politkerna ska ha mindre att bestämma över och medborgarna mer.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex Bildt vad har han lyckats med???, ingen kan ju påstå att han åstadkommit något i Balkan.

Regeringen i huvudtaget, fick ta över ett "bolag" som låg på topp, sen har det bara gått utför...inkopetenta ynglingar

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Vad får dig att tro det? Bortsett från en illamenad vilja att misstro och dumhet nog att inte förstå mina inlägg?   :yes:

Visa mig ett enda inlägg där jag förmedlar att jag inte ser eller vill se några problem?

Du har inte visat någon förståelse för de offer som hedersrelaterat våld orsakar och som är en företeelse som ökat den senaste tiden. Du småflinar också åt att det tippas en och annan tonårstjej över balkongräcken, i princip försvarar du allt som har någon form av kritik kring invandrarrelaterade frågor.

Eftersom jag levt i båda läger har jag en hyffsad inblick i olika syn på problematiken, och problemen är många.

Dock inte enbart av den karaktär du tror.

Du tror så mycket buzzen! Har du googlat fram information om svenska terrorister?

Jag diskuterar bara inte gärna frågan med enögda eftersom jag tycker att det är slöseri med tid. (..du vet det där med svart eller vitt..)

Om du däremot lyckades förmedla en human medkänsla för eventuella lidande av problematiken (Svenskar eller Invandrare)

så hade man kunnat föra en dialog. Men din drivkraft är annan - mer översittaraktig och mer hatisk.

Hehe jag förstår att du gillar personer som delar dina uppfattningar bättre!

Därför är seriösa svar på dina frågor uteslutna. I alla fall från min sida.

Men det tror jag nog att du vet med dig redan... därav dina parningstillmälen.   ;)  (hoppas du förstår vad jag syftar på)

Bättre kan du!

Ps. Lärt dig skillnad på Keffiyeh och Turban än?

Ditt intresse för huvudbonader fachinerar mig. Denna tror jag dock skulle passa dig bra! Buzzens mössa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tex Bildt vad har han lyckats med???, ingen kan ju påstå att han åstadkommit något i Balkan.

Regeringen i huvudtaget, fick ta över ett "bolag" som låg på topp, sen har det bara gått utför...inkopetenta ynglingar

tror du missat att borgarna tyvärr inte kan lastas för den globala finanskrisen, eller vet du något jag inte vet angående det? eller kanske du menar att det är borgarnas fel att t.ex Volvo inte kan bygga bilar som folk vill köpa? Eller kanske det är borgarnas fel att övriga världen inte tycker svenska kronan är det säkraste kortet i orostider? Du får gärna förklara vad som har gått utför sen sossarna lämnade över "bolaget" som "låg på topp".

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du har inte visat någon förståelse för hedersrelaterat våld som är en företeelse som ökat den senaste tiden.

Ok... du vinner. Har faktiskt inte visat någon sådan förståelse.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

tror du missat att borgarna tyvärr inte kan lastas för den globala finanskrisen, eller vet du något jag inte vet angående det? eller kanske du menar att det är borgarnas fel att t.ex Volvo inte kan bygga bilar som folk vill köpa? Eller kanske det är borgarnas fel att övriga världen inte tycker svenska kronan är det säkraste kortet i orostider? Du får gärna förklara vad som har gått utför sen sossarna lämnade över "bolaget" som "låg på topp".

Väldigt lätt att skylla på den "globala finanskrisen" så som det så enkelt kallas, men det var inte det jag syftade på.

Utan deras sätt att sköta Sverige, om du inte noterat har den sociala välfärden försämras istallet för att förbättras.

Ta bara tex grundskolan,  ständigt och stadigt halkar vi ner resultatmässigt jämfört med andra I-länder.

Företagsklmatet har som utlovat ej förbättras.

Beskattning på drivmedel har tvärtemot vad som utlovades höjts.

De som redan haft det svårt i samhället har fått det sämre.

Jag kan nämna hur många punkter som helst, skandalöst dåligt har de skött ett välmående Sverige som de tog över.deras siffror hålls skapliga endast pga utförsäljning av statliga bolag.  

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Ok... du vinner. Har faktiskt inte visat någon sådan förståelse.    :yes:

Ok jag fattar nu. här skall kanske ordet "människokärlek" in?

Tycker ändå att jag håller dig bra varm, trots ditt minimala intresse.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Bling-Bling.

Jag har ägnat en timme åt att lösa din indvandringsproblematik, det var inte helt lätt men trägen vinner.

Genom att lagstifta att hushåll som innehåller en eller flera utlandsfödda endast får bo i lägenheter på bottenplanet så torde hela din invadringsproblematik vara löst.

För villa så är det endast 1-plan som är tillåtet.

Utsiktstorn, berg och kullar är andra platser som de ej får tillträde till och slutligen så uppmanas byggmarknader att ej sälja stegar till utlänningar.

[move]BalKungen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Väldigt lätt att skylla på den "globala finanskrisen" så som det så enkelt kallas, men det var inte det jag syftade på.

Utan deras sätt att sköta Sverige, om du inte noterat har den sociala välfärden försämras istallet för att förbättras.

Ta bara tex grundskolan,  ständigt och stadigt halkar vi ner resultatmässigt jämfört med andra I-länder.

Företagsklmatet har som utlovat ej förbättras.

Beskattning på drivmedel har tvärtemot vad som utlovades höjts.

De som redan haft det svårt i samhället har fått det sämre.

Jag kan nämna hur många punkter som helst, skandalöst dåligt har de skött ett välmående Sverige som de tog över.deras siffror hålls skapliga endast pga utförsäljning av statliga bolag.  

"Grundskolan": Halkade efter redan under GP, usch, jag tycker det är bra att de skärper kraven på eleverna i dagens skola. Jag började skolan 1956 och då var fortfarande skolagan kvar, betyg från 3:dje klass tror jag. Att vi halkar efter resten av världen beror på att "flumvänstern" inte har stält krav på utbildade lärare. Jag har antingen röstat rött eller blankröstat så kom inte och beskyll mig för att vara moderat bara.

"De som redan haft det svårt i samhället har fått det sämre" När jag blev nykter 1990 så var jag tacksam att jag fick åka till ett behandlingshem för att reda ut mina problem. Efter knappt 2 år så kände jag att jag måste ha ett arbete. Jag försökte få jobb via arbetsförmedlingen men de kunde bara hjälpa mig med AMS-kurser och annat trams, det var ett jobb jag behövde. Då gick jag till ett hem för hemlösa, hade bott där själv tidigare, de gav mig en anställning via "Lönebidrag" där staten finansierade de första 2 åren med 100 %, sedan gick det ner till 0 % år 4 tror jag det var. Har fortfarande kvar min anställning i Stockholms stad. Det som gjorde att jag fick jobbet var min erfarenhet som aktiv alkoholist i 28 år. Jag tycker att det ska ställas hårdare krav på både invandrare och i mitt fall missbrukare. Jag vet inte vad du menar med att det har blivit sämre för de som har det sämre. När jag levde på socbidrag under från 70-talet och fram till det jag blev nykter, med vissa ströjobb emellan, så krävde soc att jag skulle söka minst 5 jobb i veckan för att få ut mitt bidrag. Sånt är borta idag.

Det var vad jag hade att säga i denna fråga. Ett tips tomurdoc: Det kanske skulle underlätta om du som sosse tar och läser fiendetidningarna SVD och Expressen + inte att förglömma: Dagens Industri, jag lovar, du kommer lära dig mycket om dina fiender, bland annat att de är människor.

  :morgon: gubben   :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben: Jag är inte Sosse, men jag är realist.

Onej, jag är inte Vänsterparist/Kommunist ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906,

du beskyller problemen i skolan på flumvänstern samtidigt som du alltid har röstat rött eller blankt. Vore det inte en bra idé att ha röstat blått istället?

tumurdoc,

Sverige har ju tappat när det gäller skolan i årtionden. Tror du det kan vändas på bara två år?

Visst finns det mycket som borde göras med företagsklimatet! Men viljan finns åtminstone där. Tror du s,mp och v kommer att underlätta för företagare?

Drivmedel beskattningen var givetvis inte bra. Men det var 4 som var tvungna att komma överens. Kompromisser...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

gubben4906,

du beskyller problemen i skolan på flumvänstern samtidigt som du alltid har röstat rött eller blankt. Vore det inte en bra idé att ha röstat blått istället?

tumurdoc,

Sverige har ju tappat när det gäller skolan i årtionden. Tror du det kan vändas på bara två år?

Visst finns det mycket som borde göras med företagsklimatet! Men viljan finns åtminstone där. Tror du s,mp och v kommer att underlätta för företagare?

Drivmedel beskattningen var givetvis inte bra. Men det var 4 som var tvungna att komma överens. Kompromisser...

Jag tycker ändå gubben ska ha en eloge för att han är så pass ödmjuk och självkritisk att han kan erkänna att dom han röstat på inte bara har varit guld och gröna skogar.

Tänk om våra svenska politiker kunde resonera på ett liknande sätt och vara mera lyhörda för vad deras antagonister tycker i vissa frågor.Tänk om sossarna hade bjudit in borgarna till ett blocköverskridande samarbete om skolpolitiken när man själva satt vid makten, som man nu är så intresserade av, tillfällen har onekligen funnits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sverige har ju tappat när det gäller skolan i årtionden.

Har du några belägg för det eller är det något som du bara vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har du några belägg för det eller är det något som du bara vet?

ärligt talat, nej.

Mer än att jag minns från min skoltid att lärare beklagade sig över att Sverige hade tappat placeringar i ex matematikunskap mot andra länder.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl så att Malaysia, Sydkorea, Taiwan satsar mycket på utbildning. Tidigare har väl både Japan och Hongkong sprungit förbi Sverige.

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

wow nu har snart 40.000 röstat på aftonbladet och resultatet håller i sig. Vad säger svarten? Är 40.000 ett statistiskt stabilt underlag?

arne.. du har säkert några poäng i ditt resonemang, men tror du inte resultatet speglar ett missnöje? Ett missnöje som egentligen misskrediterar våra politiker, avseende hanteringen av vissa frågor? Dom är trots allt vald att företräda oss medborgare.

Kanhända att resultatet kommer justeras framöver när "rödvinsbolsjevikerna" vaknat.  :lol: Hoppas dom inte fastnat i någon törnrosasömn bara.  :mdr:

Hej Jing Jing!

1 000-2 000 respondenter räcker väl om de väljs ut slumpmässigt och får ge bara en röst. En Internetundersökning är inte ett slumpmässigt urval. De som är intresserade tar tid att svara medan de som inte är svarar inte. Andelen soffliggare är förstås avsevärt mycket större i en meningslös internetundersökning än i ett riktigt val som betyder något. Aftonbladet är en socialdemokratisk kvällstidning. Alla läser inte socialdemokratiska tidningar och/eller kvällstidningar. SD har huvudsakligen rekryterat väljare ifrån sossarna. Det är inte konstigt att detta parti skulle stå för en stor andel av de självutvalda röstarna på Aftonbladet.

Vidare anstränger sig SD för att synas och att expandera. Målet är ju att bli riksdagsparti. Partiets anhängare är mera angelägna att visa sina sympatier än andra vars partier redan är etablerade. Andelen SD-soffliggare är mycket liten.

Möjligheten att rösta flera gånger är mycket stor på Aftonbladets undersökning. Själv skulle jag lätt kunna rösta tre gånger om jag ville. Vi har två datorer hemma och jag har min arbetsdator på jobbet. Hade jag varit extra entusiastisk skulle jag kunna rösta på de andra datorerna på jobbet.

Sifos novemberundersökning tyder på att SD ligger på 4,2 %. Detta resultat ligger på samma nivå som de andra opinionsundersökningarna som använder sig av slumpmässiga urval av personer som röstar bare en gång. Detta resultat lär vara mycket mera pålitligt.

I övrigt har jag läst lite här och där i tråden att SD skulle vara emot invandring och att de andra partierna skulle var för. Detta stämmer inte. Inget parti i EU förespråkar slopat visumkrav och nedmonterat migrationsverk. En okontrollerad ström av miljoner afrikaner och asiater skulle lätt kunna strypa ekonomin och ordningssystemet i Europa. Inget parti är heller emot invandring. Det finns inget parti som inte skulle kunna tänka sig invandring av minst en person om året.

De flesta är överens om nyttan med invandring. Frågorna gäller nivå samt ursprungsländer. I Sverige tycks alla etablerade partier vara överens om en nivå som är något mindre än genomsnittet för de rikaste länderna mätt som andel av befolkningen som är utrikesfödda. SD tycks önska en ännu mindre nivå.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...