Jump to content
IGNORERAD

Köpt lite odlingsmark


virgo

Recommended Posts

Nu har vi investerat i lite odlingsmark i Tha Kradan Sanam Chai khet. 12 Rai och 300 Tarangva. Nu är det bara det jobbiga kvar och betala 480 000 baht för inget man äger :-)

 

Trevlig mark där 50% av markgränsen omslutes av en liten Bäck/flod. bra tillgång på vatten med andra ord. Staten har även dragit el dit som man får använda utan kostnad tillsvidare.

 

Så nu är det bara att förbereda ett liv som bonde i Thailand med lagom avstånd till Bangkok och Pattaya när man blir sugen på en Chang :-)

post-3183-0-97102400-1360500811_thumb.jp

post-3183-0-97102400-1360500811_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Första frågan måste ju naturligtvis bli vad ni tänkt att odla där?

 

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Första frågan måste ju naturligtvis bli vad ni tänkt att odla där?

 

/H

 

Till att börja med så kommer vi att odla Man sam parang som man bla gör Etanol av eller någon typ av mjöl. Det gör vi eftersom vi har folk som gör allt. På sikt tänkte vi odla olika frukter mm när vi kan flytta dit om alla planer går i lås. Time will show!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser trevligt ut med fiskevatten.

Bygg högt med tanke på översvämningar :thumbsup:

I våran mark odlar de oljeväxter nu när vi bygger annanstans.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så kommer vi att odla Man sam parang som man bla gör Etanol av eller någon typ av mjöl. Det gör vi eftersom vi har folk som gör allt. På sikt tänkte vi odla olika frukter mm när vi kan flytta dit om alla planer går i lås. Time will show!

 Okej, du får uppdatera oss med dina/era framsteg med farmen, gärna med lite bilder och så. Sedan tyckte jag marken var  billig. Hos "oss" i torraste Isaan och ingen tillgång till el eller vatten så säljs det mark för (vad jag hört från svärföräldrarna)  25rai för 1milj. bath.

 

Stort lycka till!

 

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

 Okej, du får uppdatera oss med dina/era framsteg med farmen, gärna med lite bilder och så. Sedan tyckte jag marken var  billig. Hos "oss" i torraste Isaan och ingen tillgång till el eller vatten så säljs det mark för (vad jag hört från svärföräldrarna)  25rai för 1milj. bath.

 

Stort lycka till!

 

/H

Tack för det. Priset var en av anledningarna varför vi slog till fast jag hade gärna väntat lite. Men ibland måste man slå till och försöka fixa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite avundsjuk med så mycket mark för så billig penning och ändock i närheten av civilasitionen så att säga.

Att höja en rai mark kostar inte mycket förhållandesvis.

Tror vi betalade 6000kr för dryga hundra lass sist men det blev inte så mycket per lass pga ala thai men var billigt i alla fall.

Lycka till, tror det kan bli något bra :thumbsup:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Highlander
 Okej, du får uppdatera oss med dina/era framsteg med farmen, gärna med lite bilder och så. Sedan tyckte jag marken var  billig. Hos "oss" i torraste Isaan och ingen tillgång till el eller vatten så säljs det mark för (vad jag hört från svärföräldrarna)  25rai för 1milj. bath.

 

Stort lycka till!

 

/H

Billigt bara 40000/Rai!

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Första frågan måste ju naturligtvis bli vad ni tänkt att odla där? /H Till att börja med så kommer vi att odla Man sam parang som man bla gör Etanol av eller någon typ av mjöl. Det gör vi eftersom vi har folk som gör allt. På sikt tänkte vi odla olika frukter mm när vi kan flytta dit om alla planer går i lås. Time will show!
Tapiocamjöl?
Link to comment
Dela på andra sajter

happyharry
Billigt bara 40000/Rai!

Det kanske det är, vet ej vad olika områden "går" för. Men vet bara att när frugan köpte mark för 10 år sedan betalade hon 300.000 för 25 rai, och marken som är köpt 6 år sedan (också 25 rai) kostade 500.000. Nu är det minst en miljon, det tycker släkten är dyrt. Men visst det är ju marknadsvärdet som styr. TS mark tyckte jag var billigt jämförelsevis då det finns vatten och tillgång till el.

 

/H

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapiocamjöl?
Tapiocamjöl?
Tapiocamjöl?
Frugan säger att det heter pangman på thai???
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Vi har 60 rai i familjen och frugan som yngst får ärva föräldrarnas del när de går sin väg. Vi kommer att ha sammanlagt 30 rai då. Finns bara en nackdel, och det är att de har delat upp den övriga marken i remsor om 10 rai, och hennes remsa och föräldrarnas 20 rai har en brors remsa mellan sig. Jag har försökt få brodern att byta med oss så att vi kan utnyttja marken effektivare. Men iom ett gammalt lån och annat så är inte lillebror boss över sin mark utan storebror har någon form av ägande utan att gå in allt för djupt i deras affärer. Men ett byte var otänkbart, inte ens om vi lade lite mutpengar mellan. Nej, just den remsan är ju jättebördig och bra osv. Nu är inte sista ordet sagt, från min sida ivf, pengar pratar! :) Jag har ivf sagt till frugan att om de trilskas vidare så får de lösa ut oss eller så säljer vi till utomstående. Om brodern framhärdar så kommer vi/jag att köpa en annan farm. Svärföräldrarna är inte omöjliga och pappan sa att han gärna följde med! Nåja, inget som ska lösas idag, men något måste man ju planera för inför pensionen :) 

 

Man sampalang odlar "vi" med. I höstas var priset dubbelt mot föregående år. De fick 2000B för en thaitraktorkärra. Så de sålde tidigare. Vi samodlar 10 rai man sampalang mellan gummiträden och kanske 10 rai som är en familjeodling. Jag vet inte hur mycket de tjänar på det. När jag frågar frugan om hur mycket de tjänade så svävade hon iväg. Kan väl inte vara så svårt att höfta till på ett ungefär. Samma sak när jag frågar om riset. Hur mycket ris blir det per rai, ungefär? Nej, det är så svårt för henne att säga. Och hur många rai man behöver för att mätta en familj ett år är alldeles för krångligt att säga, för det beror ju på var och hur mycket man gödslar osv. Suck :) 

 

Kanske någon av er kan hjälpa mig med lite ungefärliga siffror? Hur mycket man sampalang får man ut på ett rai om man sköter dem efter ordning med gödsel och vatten. Är det ett ton eller tio? :) Samma med ris, hur många rai behöver man odla för för att ha ris ett år och utsädesris till nästa till tre personer? Mellan tumme och pekfinger. Vi har vår farm i norra Issan, 10 mil ost om Udon Thani. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Vi har 60 rai i familjen och frugan som yngst får ärva föräldrarnas del när de går sin väg. Vi kommer att ha sammanlagt 30 rai då. Finns bara en nackdel, och det är att de har delat upp den övriga marken i remsor om 10 rai, och hennes remsa och föräldrarnas 20 rai har en brors remsa mellan sig. Jag har försökt få brodern att byta med oss så att vi kan utnyttja marken effektivare. Men iom ett gammalt lån och annat så är inte lillebror boss över sin mark utan storebror har någon form av ägande utan att gå in allt för djupt i deras affärer. Men ett byte var otänkbart, inte ens om vi lade lite mutpengar mellan. Nej, just den remsan är ju jättebördig och bra osv. Nu är inte sista ordet sagt, från min sida ivf, pengar pratar! :) Jag har ivf sagt till frugan att om de trilskas vidare så får de lösa ut oss eller så säljer vi till utomstående. Om brodern framhärdar så kommer vi/jag att köpa en annan farm. Svärföräldrarna är inte omöjliga och pappan sa att han gärna följde med! Nåja, inget som ska lösas idag, men något måste man ju planera för inför pensionen :)    Man sampalang odlar "vi" med. I höstas var priset dubbelt mot föregående år. De fick 2000B för en thaitraktorkärra. Så de sålde tidigare. Vi samodlar 10 rai man sampalang mellan gummiträden och kanske 10 rai som är en familjeodling. Jag vet inte hur mycket de tjänar på det. När jag frågar frugan om hur mycket de tjänade så svävade hon iväg. Kan väl inte vara så svårt att höfta till på ett ungefär. Samma sak när jag frågar om riset. Hur mycket ris blir det per rai, ungefär? Nej, det är så svårt för henne att säga. Och hur många rai man behöver för att mätta en familj ett år är alldeles för krångligt att säga, för det beror ju på var och hur mycket man gödslar osv. Suck :)    Kanske någon av er kan hjälpa mig med lite ungefärliga siffror? Hur mycket man sampalang får man ut på ett rai om man sköter dem efter ordning med gödsel och vatten. Är det ett ton eller tio? :) Samma med ris, hur många rai behöver man odla för för att ha ris ett år och utsädesris till nästa till tre personer? Mellan tumme och pekfinger. Vi har vår farm i norra Issan, 10 mil ost om Udon Thani. 
Tack för en massa trevlig info. Jag tror det är hopplöst att få svar av en Thai för att man skall kunna göra en budget för att kunna planera lite. Jag får ungefär samma svar som du=inga svar. Det är bara lyssna se och lära så kanske man kan dra lite egna slutsatser.
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Vi har 60 rai i familjen och frugan som yngst får ärva föräldrarnas del när de går sin väg. Vi kommer att ha sammanlagt 30 rai då. Finns bara en nackdel, och det är att de har delat upp den övriga marken i remsor om 10 rai, och hennes remsa och föräldrarnas 20 rai har en brors remsa mellan sig. Jag har försökt få brodern att byta med oss så att vi kan utnyttja marken effektivare. Men iom ett gammalt lån och annat så är inte lillebror boss över sin mark utan storebror har någon form av ägande utan att gå in allt för djupt i deras affärer. Men ett byte var otänkbart, inte ens om vi lade lite mutpengar mellan. Nej, just den remsan är ju jättebördig och bra osv. Nu är inte sista ordet sagt, från min sida ivf, pengar pratar! :) Jag har ivf sagt till frugan att om de trilskas vidare så får de lösa ut oss eller så säljer vi till utomstående. Om brodern framhärdar så kommer vi/jag att köpa en annan farm. Svärföräldrarna är inte omöjliga och pappan sa att han gärna följde med! Nåja, inget som ska lösas idag, men något måste man ju planera för inför pensionen :)

 

Man sampalang odlar "vi" med. I höstas var priset dubbelt mot föregående år. De fick 2000B för en thaitraktorkärra. Så de sålde tidigare. Vi samodlar 10 rai man sampalang mellan gummiträden och kanske 10 rai som är en familjeodling. Jag vet inte hur mycket de tjänar på det. När jag frågar frugan om hur mycket de tjänade så svävade hon iväg. Kan väl inte vara så svårt att höfta till på ett ungefär. Samma sak när jag frågar om riset. Hur mycket ris blir det per rai, ungefär? Nej, det är så svårt för henne att säga. Och hur många rai man behöver för att mätta en familj ett år är alldeles för krångligt att säga, för det beror ju på var och hur mycket man gödslar osv. Suck :)

 

Kanske någon av er kan hjälpa mig med lite ungefärliga siffror? Hur mycket man sampalang får man ut på ett rai om man sköter dem efter ordning med gödsel och vatten. Är det ett ton eller tio? :) Samma med ris, hur många rai behöver man odla för för att ha ris ett år och utsädesris till nästa till tre personer? Mellan tumme och pekfinger. Vi har vår farm i norra Issan, 10 mil ost om Udon Thani. 

Omöjligt att svara på. Många faktorer spelar in men hoppas på många regndagar och vattna vid torrperioderna. Se till att ngn rensar ogräs

o diverse växter emellanåt,snor energi. Sen föredrar vi att skörda med 2års mellanrum,det blir varje år ändå men vi delar så att ca halva skördas vartannat år. Priserna på man sapalang urusla nu (runt 2 baht.3 år sen 3.50) så går inte prisbilden upp så skördar vi allt nästa gång och kör sockerrör istället. Vi avvaktar för väldigt många har gått över till  det i år och då borde ju tillgången till sapalangen minska och priset öka men det visar sig..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Omöjligt att svara på. Många faktorer spelar in men hoppas på många regndagar och vattna vid torrperioderna. Se till att ngn rensar ogräs

o diverse växter emellanåt,snor energi. Sen föredrar vi att skörda med 2års mellanrum,det blir varje år ändå men vi delar så att ca halva skördas vartannat år. Priserna på man sapalang urusla nu (runt 2 baht.3 år sen 3.50) så går inte prisbilden upp så skördar vi allt nästa gång och kör sockerrör istället. Vi avvaktar för väldigt många har gått över till  det i år och då borde ju tillgången till sapalangen minska och priset öka men det visar sig.. :)

Hej

 

Vi skördade ju ca 15 rai med cassava nu i vintras och inkomsten ifrån detta var en besvikelse, priset var lågt och lönerna åt dom 4 arbetare vi anställde åt upp mycket av inkomsten, vi kommer inte att plantera mer cassava.

 

Svärfar kör vidare med det, men han planterar, rensar ogräs och skördar den utan att anställa någon och då lönar det sig bättre, har ni gott om vatten och bra jord skulle säkert sockerrör löna sig bättre, för vår del har vi inte tillräckligt med vatten på dessa 15 rai och kan därför inte odla sockerrör där, vi kommer därför att odla Teak och andra ädelträd + fruktträd på denna mark, förslag om att bedriva en farm för uppfödning av kor, grisar, ankor och höns har också varit på förslag, vi får se vad det blir.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...