Jump to content
IGNORERAD

Money talks. Bullshit walks.


RoiET

Recommended Posts

Thailand är ett j--la skitland! Idag i alla fall. Ibland blir man mätt, fullständigt proppmätt, på Thailand.

 

Min frus systerdotter träffade för typ fyra år sedan en pojke/man när hon flyttat till BKK för att jobba. Hon förälskade sig och inledde, tvärtemot alla moderns förmaningar, ett förhållande med denna pojke. En dag, några månader in i förhållandet, var de unga tu ute på en motorcykelutflykt som slutade med en krasch och att pojkvännen avled.  Alla blev naturligtvis fullständigt förkrossade. Framförallt pojkvännens mamma som miste sin enda son. Till stor glädje för systerdottern och den döda pojkvännens mamma så visade det sig snart att flickan var gravid. Frugans syster uppmanade sin dotter att tänka sig för och allvarligt fundera på abort då det ofta inte är oproblematiskt för en 18-årig, ogift änka att ta hand om ett barn i Thailand. "Svärmodern" försäkrade dock att hon skulle hjälpa till och ta hand om pojken medan mamman jobbade då barnet var "det enda" som fanns kvar efter hennes son. 

 

Bla, bla.

 

Så hoppar vi fram till idag. 

 

Cliffhanger. medan jag går till kylskåpet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • RoiET

    15

  • uptoyou

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här är systerdottern med sin son samt den ljuva svärmodern. Om hon (svärmodern alltså) passerar framför er bil finns det  en öl att inkassera ifall ni slinter på bromspedalen.  

post-5041-0-86838600-1360433408_thumb.jp

 

Pojken föddes och systerdottern bodde, mot sin mammas förmaningar, i Bangkok hos "svärmodern" under det första halvåret efter förlossningen. Hon hade dåligt samvete för att hon inte jobbade under den här tiden men svärmor försäkrade att det inte var något problem.

Efter en tid så började hon dock jobba på dagarna samt studera kvällstid för att försörja sin son. Hon ger då svärmor pengar för att använda till sonen varje månad.

Svärmor har även en dotter som är barnlös..

 

Kylskåpsdags. 

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Nutid.

 

Svärmoderns barnlösa dotter har nu träffat en barnlös och välbeställd man från fin familj i BKK. 

Det har sedan dess blivit svårare och svårare för mamma att få träffa sin son. Det har också föreslagits att pojken skall byta till samma efternamn som de döde pappan. Den unga mamman har också ofta fått höra hur mycket bättre pojken skulle få det med en mer välbeställd mamma och pappa.

Till slut (häromdagen) så fick den,rättmätiga, unga modern nog och gick hem till svärmor tillsammans med sin, från Isaan inresta, mamma för att hämta pojken. Väl där så förvägrades dom att träffa pojken. Däremot fick de träffa en advokat, som den barnlösa systerns välbeställda man ordnat fram.

Beskedet de fick var: Om ni skall ha pojken så får ni betala vad det kostat att "föda upp" honom.

 

Den unga modern tänker: "Vilken tur att min bästa kompis pojkvän är advokat! Han kan hjälpa mig! Inga problem eftersom jag t.o.m. har papper som bevisar att jag är mamma och ensam vårdnandshavare!"

 

Tjena. "Kompisens" advokatpojkvän vill ha ett antal tusen Baht för ens fundera på saken. Typiskt Bangkokbor om ni frågar mig. Ingen skamkänsla och ingen heder. Jordförbättringsmedel.

 

Polisen då? Tjena. Minst 5000 baht för att ens fundera på att hjälpa en mamma som fått sitt barn kidnappat.  Det får en att fundera på om man verkligen skall ta med sig barnen på semester till Thailand. 

 

Råd mottages med tacksamhet!

 

(Jag vet ju att det till slut handlar om pengar som alltid i Thailand..och tyvärr får man ju ställa upp igen. Fast den här gången är det ju verkligen för en bra sak!)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir så jävla förbannad när man läser sånt här! Tyvärr bekräftar det bara vilket jävla kalle anka land det är ibland.

 

Tjåck dii, RoiET!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir så jävla förbannad när man läser sånt här! Tyvärr bekräftar det bara vilket jävla kalle anka land det är ibland.

 

Tjåck dii, RoiET!

 

Visst fan är det ett K.A. land men det värsta är att jag fick ett j-la utbrott i kväll och lovade dyrt och heligt att jag aldrig skall sätta min fot där igen o.s.v. Varpå frugan gråter och säger att de får klara sig själva denna gång. Varpå jag får dåligt samvete och ber om ursäkt och säger att vi måste hjälpa. Varpå frugan säger att de kan klara sig själva och att vi måste tänka på vår egen familj i Sverige. Varpå jag tänker att mina problem är rätt futtiga jämfört med deras. Varpå ni säkert förstår att jag kommer hosta upp nödvändiga resurser ändå tillslut.  :crazy:

 

Fan att man är för ful för feta Ulla på posten. Det hade vart enklare. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar dig lycka till,gött att du har en go fru.Men thai släktingar kan man inte lita på.Gör som ditt hjärta känner för,ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Kämpa för att barnet ska få ha sin riktiga mamma,inte ens i Thailand kan detta vara lagligt.Gå vidare och gör detta för barnet och barnets mammas skull.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kämpa för att barnet ska få ha sin riktiga mamma,inte ens i Thailand kan detta vara lagligt.Gå vidare och gör detta för barnet och barnets mammas skull.

Det är solklart att det inte är lagligt men... det kostar för en liten lantlolla från Roi Et( och i förlängningen mig) att få rätt i fel miljö.

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta Bangkok Post och förklara hela situationen och be dem skriva en liten trevlig artikel!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är så jävla sjukt så man baxnar! Men ett tips är väl att gå till en tv-station eller tidning om detta sjuka fall. Samt att påtala det för svärmodern och hennes dotter att det kommer att ske.

 

Och sen kräva pengar från svärmodern om hon inte vill tappa ansiktet!

 

Hoppas allt löser sig för er!

 

 

Tjåck dii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Hur börjar man på ett sådant brev? Tips mottages tacksamt!  :crazy:

 

 

Nu är inte jag en fena på att skriva "oxford" engelska. Men om du eller någon annan som kan skriva på bra engelska beskriver dom faktiska omständigheterna i din berättelse, så bord nog ngn journalist på BP nappa på "scoopet"

I annat fall är sociala medier inte alls dumma om man vill belysa ngt felaktigt.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har modern födelsebevis på barnet och papper på att pappan är död. Sen kan hon går till Amphur med barnets personbevis och ändra efternamnet till hennes. Det är vad frugan säger iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har modern födelsebevis på barnet och papper på att pappan är död. Sen kan hon går till Amphur med barnets personbevis och ändra efternamnet till hennes. Det är vad frugan säger iaf.

Checked! Alla papper klara (efternamnet är redan samma som mammans, det var farmor som villa byta till den döda sonens efternamn). Det som behövs är att polisen sliter barnet ur armarna på farmor då alla papper redan finns. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Checked! Alla papper klara (efternamnet är redan samma som mammans, det var farmor som villa byta till den döda sonens efternamn). Det som behövs är att polisen sliter barnet ur armarna på farmor då alla papper redan finns. 

Frugans råd är att då gå till en annan polisstation. Annars filma kalle anka polisen och kontakta en advokat. Sen gå till media med filmen.

 

Tjåck dii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nutid.

 

Svärmoderns barnlösa dotter har nu träffat en barnlös och välbeställd man från fin familj i BKK. 

Det har sedan dess blivit svårare och svårare för mamma att få träffa sin son. Det har också föreslagits att pojken skall byta till samma efternamn som de döde pappan. Den unga mamman har också ofta fått höra hur mycket bättre pojken skulle få det med en mer välbeställd mamma och pappa.

Till slut (häromdagen) så fick den,rättmätiga, unga modern nog och gick hem till svärmor tillsammans med sin, från Isaan inresta, mamma för att hämta pojken. Väl där så förvägrades dom att träffa pojken. Däremot fick de träffa en advokat, som den barnlösa systerns välbeställda man ordnat fram.

Beskedet de fick var: Om ni skall ha pojken så får ni betala vad det kostat att "föda upp" honom.

 

Den unga modern tänker: "Vilken tur att min bästa kompis pojkvän är advokat! Han kan hjälpa mig! Inga problem eftersom jag t.o.m. har papper som bevisar att jag är mamma och ensam vårdnandshavare!"

 

Tjena. "Kompisens" advokatpojkvän vill ha ett antal tusen Baht för ens fundera på saken. Typiskt Bangkokbor om ni frågar mig. Ingen skamkänsla och ingen heder. Jordförbättringsmedel.

 

Polisen då? Tjena. Minst 5000 baht för att ens fundera på att hjälpa en mamma som fått sitt barn kidnappat.  Det får en att fundera på om man verkligen skall ta med sig barnen på semester till Thailand. 

 

Råd mottages med tacksamhet!

 

(Jag vet ju att det till slut handlar om pengar som alltid i Thailand..och tyvärr får man ju ställa upp igen. Fast den här gången är det ju verkligen för en bra sak!)

Hej

 

Själv skulle jag nog samla ihop släkten i i Isaan och hämta barnet med våld om käringen inte lämnar ut det frivilligt, men det är ingen lätt situation, hoppas att det löser sig för er, något riktigt bra råd har jag inte, även om det mesta brukar gå att lösa med pengar.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar is da shit i detta landet,tragiskt men sant. När jag flyttar hem igen så vette fan om jag kommer vilja ha en thai tjej igen.

Får leta upp ulla 40år på Ica ist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaiare har en sällsam förmåga att trassla till det när det gäller sådana här saker. Släktingar och vänner skall dras in och alla tror sig förstå vad som skall göras. Alla har förslag på någon som "kan" hjälpa till. Problemet är att de nästan aldrig kan göra det utan de bara tror att de kan göra det. Genvägar sökas hela tiden och förståelsen för officiella beslut och papper på dessa beslut är oftast lika med noll.

 

Om du vill hjälpa till så bör du nog kontakta en utomstående advokat och betala för dennes hjälp men för den skull inte lita på vad som sägs utan se till att få papper på allt som görs och beslutats. Översätt pappren och se så att det är någon ordning på det. samla alla papper som tidigare producerats om problemet och för journal på allt som sägs och görs. Problemet med detta är förstås att man själv måste vara på plats och ha koll. Är man inte det så såsar det enligt mina erfarenheter ut. Man kan t.ex. förklara 100 gånger för en thai att det krävs ett papper från ett möte men ändå så kommer de därifrån utan ett och fyllda med förhoppningar och en härlig mpr attityd. Att många thaiare ljuger för att vinna fördelar kan både ge fördelar och nackdelar när allt sätts på papper. När de som man försöker hjälpa ljuger så får man vara där och städa upp och när man märker att motståndarna far med lögner kan man mysa och gotta sig.

 

Har själv varit inbladad i rättsprocess i Thailand, det tog en jävla tid och krävdes att jag själv hade koll på allt så att det inte trasslade till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ibland funderar man hur d tänker..:) Frugan har en dotter sen tidigare och nu efter sex år vill pappans familj att hon ska vara hos dem.

Fan han har aldrig träffat dotterrn,stack före födseln. Frugan tänker aldrig ge bort henne..:) För min del är jag lite kluven. Givetvis borde

han få träffa dottern men efter omständigheterna så nä. Dottern vill inte se dem ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Pengar is da shit i detta landet,tragiskt men sant. När jag flyttar hem igen så vette fan om jag kommer vilja ha en thai tjej igen.

Får leta upp ulla 40år på Ica ist.

 

Jag håller med dej till 100%!

Tar detta förhållandet slut så kan jag lätt hoppa Thailand och deras b-utbildade befolkning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai har väl kunskap i skrivandets konst och även vetskap var man ska publicera det.Upp till bevis Maichai.Jag tror hela MPR står bakom detta.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...