Jump to content
IGNORERAD

Money talks. Bullshit walks.


RoiET

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Sangwal:

Men det är oftast kvinnorna som ska försörja sina föräldrar, där männen håller sig undan...

 

Rock on!

Hej

I vår familj och släkt hjälper nog alla till utom dom som har problem med spriten och det är ju i.o.f.s oftast män.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • RoiET

    15

  • uptoyou

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Hej

Håller delvis med dig men inte helt.

Enligt mig är det du kallar "bhun khun" något helt nödvändigt om man ska kunna leva 3-4 generationer under samma tak, omgivna och i symbios med övrig släkt.

Utan detta tänk skulle hela systemet kollapsa, bygemenskapen upphöra och släkten försvagas och splittras, sen finns det ju inget socialt välfärdssystem, pensioner eller liknande, så skulle barnen inte ta hand om föräldrarna dör ju dessa när dom inte orkar arbeta längre.

Sen tycker jag själv att det finns både för och nackdelar med detta system, visst kan jag också bli trött på det ibland men andra gånger är det faktiskt till vår fördel också.

Med vänlig hälsning isan lover

Om man alltid satsar på generationen bakåt, hur ska man då någonsin få det bättre.

Mina föräldrar såg till att jag skulle få en bättre start i livet än vad dom fick. Hade jag tvingat pyttsa stålar till den äldre generationen så hade jag levt i missär idag, och inte hade mina föräldrar heller haft det så bra som dom har det idag.

Man bör satsa på framtiden, dåtiden har redan varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är oftast kvinnorna som ska försörja sina föräldrar, där männen håller sig undan...

 

Rock on!

Dom enda som springer i tempel också.

Kvinnorna ger pengar och gubbarna samlar in dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man alltid satsar på generationen bakåt, hur ska man då någonsin få det bättre.

Mina föräldrar såg till att jag skulle få en bättre start i livet än vad dom fick. Hade jag tvingat pyttsa stålar till den äldre generationen så hade jag levt i missär idag, och inte hade mina föräldrar heller haft det så bra som dom har det idag.

Man bör satsa på framtiden, dåtiden har redan varit.

Kan kurvan peka uppåt i all oändlighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I vår familj och släkt hjälper nog alla till utom dom som har problem med spriten och det är ju i.o.f.s oftast män.

Med vänlig hälsning isan lover

Vad jag förstått så får var och en ta hand om sig i tjejens familj. Tex så tar hennes bror hand om sin egen familj, han rent ut sagt skiter i sin mor och far eller sin systers familj om det inte handlar om att tjäna pengar. Han gör allt mot kontant ersättning. Så uppfattar jag att det fungerar i hela byn, men såklart kan jag ha fel.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så får var och en ta hand om sig i tjejens familj. Tex så tar hennes bror hand om sin egen familj, han rent ut sagt skiter i sin mor och far eller sin systers familj om det inte handlar om att tjäna pengar. Han gör allt mot kontant ersättning. Så uppfattar jag att det fungerar i hela byn, men såklart kan jag ha fel.

Fel. Tråkigt för dig. Inte alla familjer är så. Och en hel by med. Stackars dig.

Tapatalkat

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Verkar vara många som har haft en jäkla otur med thaifamiljen här på forumet

 

Har många bekanta i Thailand som inte alls har dessa problem

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller delvis med dig men inte helt.

Enligt mig är det du kallar "bhun khun" något helt nödvändigt om man ska kunna leva 3-4 generationer under samma tak, omgivna och i symbios med övrig släkt.

Utan detta tänk skulle hela systemet kollapsa, bygemenskapen upphöra och släkten försvagas och splittras, sen finns det ju inget socialt välfärdssystem, pensioner eller liknande, så skulle barnen inte ta hand om föräldrarna dör ju dessa när dom inte orkar arbeta längre.

Sen tycker jag själv att det finns både för och nackdelar med detta system, visst kan jag också bli trött på det ibland men andra gånger är det faktiskt till vår fördel också.

Med vänlig hälsning isan lover

Du har så rätt IL. Systemet har säkert vuxit fram genom århundraden men tyvärr så har det sina svagheter & i kombination med en modernare värld så missbrukas det.
Ursprungs funktionen var säkert väldigt bra för att hålla i hop familje/bya kollektivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Nordsvensk:

Du har så rätt IL. Systemet har säkert vuxit fram genom århundraden men tyvärr så har det sina svagheter & i kombination med en modernare värld så missbrukas det.
Ursprungs funktionen var säkert väldigt bra för att hålla i hop familje/bya kollektivet.

Hej

 

Du har naturligtvis helt rätt också, systemet är gammalt och i en modern värld utsätts det för prövningar av ett slag som inte fanns förr, viss risk för att det kan missbrukas finns säkert också, men så länge inget pensionssystem och välfärdssystem som ersätter barnens ansvar för föräldrarna finns så är det dock helt nödvändigt att behålla.

 

Sen tror jag att vi i denna tråd egentligen diskuterar två olika saker, nämligen barnens ansvar när föräldrarna fortfarande arbetar och borde kunna försörja sig själva, respektive barnens ansvar för föräldrarna när dessa blir gamla och inte kan arbeta längre.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev uptoyou:

Vad jag förstått så får var och en ta hand om sig i tjejens familj. Tex så tar hennes bror hand om sin egen familj, han rent ut sagt skiter i sin mor och far eller sin systers familj om det inte handlar om att tjäna pengar. Han gör allt mot kontant ersättning. Så uppfattar jag att det fungerar i hela byn, men såklart kan jag ha fel.

Hej

Ja normalt tar nog oftast alla sitt ansvar och bidrar efter bästa förmåga och det handlar ju inte bara om pengar, ofta är det enkla saker som att gå över till föräldrarna med lite kött, fisk, grönsaker eller frukt om man har gott om detta själv, bjuda in dom på middag hemma eller skicka över lite till dom när man har något extra gott hemma, kanske köpa lite gott på marknaden till dom, hjälpa dom med risskörden, ta med dom på en åktur ibland, kanske besöka en restaurang med dom, kanske sätta in en riktig toalett till dom på äldre dar o.s.v.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Om man alltid satsar på generationen bakåt, hur ska man då någonsin få det bättre.

Mina föräldrar såg till att jag skulle få en bättre start i livet än vad dom fick. Hade jag tvingat pyttsa stålar till den äldre generationen så hade jag levt i missär idag, och inte hade mina föräldrar heller haft det så bra som dom har det idag.

Man bör satsa på framtiden, dåtiden har redan varit.

Hej

När det gäller gamla föräldrar ute i dom Thailändska byarna som inte orkar, kan arbeta och försörja sig själv har man väl inte så mycket att välja på, antingen hjälper man dom eller så får dom gå till templet och äta precis som byns lösspringande och svältande hundar, ev. kan dom där ta med sig lite mat så att dom kan äta en gång till under dagen, eller så får dom bli utlämnade till övriga bybors välvilja, det finns ju som sagt vare sig ett fungerande pensions eller välfärdssystem.

Sen är det ju fortfarande något av en skandal om barnen skiter i sina föräldrar och låter dessa fara illa och bli beroende av munkar och övriga bybors välvilja.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att samtliga här på forumet är överens om man ska hjälpa sina gamla föräldrar.Tillbaka till vidden av begreppet "bhun khun". 

Vad jag upplever ibland är en sorts blind lojalitet utan ifrågasättande av "offret" eller kanske man ska kalla personen för den "utnyttjade", och motsvarande självklara "ta för givet" mentalitet hos "förövaren".

Det handlar alltså inte bara om pengar utan kan vara stöd i en konflikt, utnyttjande av hus/hem, hjälp i form av fysiskt arbete, lån av fordon etc

Att kritiskt tänka själv & säga sin mening rakt ut är inte allt för vanligt i Thailand tyvärr...
... att sedan bli den som blir skuld belagd om man tar upp/säger i från om en oförrätt gör ju saken svårare.
Som sagt "bhun khun", svårt att beskriva för en farang, men ungefär så här upplever jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Nordsvensk:

Tror att samtliga här på forumet är överens om man ska hjälpa sina gamla föräldrar.Tillbaka till vidden av begreppet "bhun khun".

Vad jag upplever ibland är en sorts blind lojalitet utan ifrågasättande av "offret" eller kanske man ska kalla personen för den "utnyttjade", och motsvarande självklara "ta för givet" mentalitet hos "förövaren".

Det handlar alltså inte bara om pengar utan kan vara stöd i en konflikt, utnyttjande av hus/hem, hjälp i form av fysiskt arbete, lån av fordon etc

Att kritiskt tänka själv & säga sin mening rakt ut är inte allt för vanligt i Thailand tyvärr...
... att sedan bli den som blir skuld belagd om man tar upp/säger i från om en oförrätt gör ju saken svårare.
Som sagt "bhun khun", svårt att beskriva för en farang, men ungefär så här upplever jag det.

Hej

Ja den del som du beskriver här stör även jag mig på ibland, att det inte finns någon klar linje mellan ditt och mitt, att allt nästan anses vara allas köper inte jag heller rakt av, jag vill för det första att folk ska fråga innan dom lånar något, be om lov innan dom tar något som inte är deras o.s.v.

Här kan jag fortfarande bli besvärad ibland efter alla år.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Du har naturligtvis helt rätt också, systemet är gammalt och i en modern värld utsätts det för prövningar av ett slag som inte fanns förr, viss risk för att det kan missbrukas finns säkert också, men så länge inget pensionssystem och välfärdssystem som ersätter barnens ansvar för föräldrarna finns så är det dock helt nödvändigt att behålla.

 

Sen tror jag att vi i denna tråd egentligen diskuterar två olika saker, nämligen barnens ansvar när föräldrarna fortfarande arbetar och borde kunna försörja sig själva, respektive barnens ansvar för föräldrarna när dessa blir gamla och inte kan arbeta längre.

 

Mvh isan lover

Men ett pension och välfärdssystem dyker ju inte upp av sig själv..

Det har vi själva betalt för genom åren och så länge ingen betalar skatt, så kommer detta inte att ske...

 

Våran egna pension som vi förhoppningsvis kommer att få, har vi själva betalat för.....

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men ett pension och välfärdssystem dyker ju inte upp av sig själv..

Det har vi själva betalt för genom åren och så länge ingen betalar skatt, så kommer detta inte att ske...

 

Våran egna pension som vi förhoppningsvis kommer att få, har vi själva betalat för.....

 

Rock on!

Hej

Så är det och under tiden som vi väntar på att detta ska bli verklighet lär föräldrarnas hopp stå till barnen när dom blir gamla.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men ett pension och välfärdssystem dyker ju inte upp av sig själv..

Det har vi själva betalt för genom åren och så länge ingen betalar skatt, så kommer detta inte att ske...

 

Våran egna pension som vi förhoppningsvis kommer att få, har vi själva betalat för.....

 

Rock on!

Vist får de gamla en liten pension det får då min svärmor. Sen är på tok att inte sönerna skickar några pengar utan det är bara flickorna som hjälper mamman. Jag har pratat med dom om det vi får se om det blir nån ändring

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Vist får de gamla en liten pension det får då min svärmor. Sen är på tok att inte sönerna skickar några pengar utan det är bara flickorna som hjälper mamman. Jag har pratat med dom om det vi får se om det blir nån ändring

Hej

Är det den pension som åldringar normalt får i Thailand så handlar det om 500-600 baht i månaden, hur långt det räcker förstår väl var och en.

Har din svärmor varit statligt anställd får hon en pension hon kan leva på.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är det den pension som åldringar normalt får i Thailand så handlar det om 500-600 baht i månaden, hur långt det räcker förstår väl var och en.

Har din svärmor varit statligt anställd får hon en pension hon kan leva på.

Med vänlig hälsning isan lover

Ja det är 600 bth tror jag, va jag menar dom får en liten pension. Tror inte hon äter för 600 bth i mån och nåt mer verkar hon inte ha behov av. Vi skickar pengar varje mån så hon har så hon klarar sej. En jättefin gammal tant, helt underbar

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men ett pension och välfärdssystem dyker ju inte upp av sig själv..

Det har vi själva betalt för genom åren och så länge ingen betalar skatt, så kommer detta inte att ske...

 

Våran egna pension som vi förhoppningsvis kommer att få, har vi själva betalat för.....

 

Rock on!

 

Försök få en thailändare att förstå att bara det han själv betalar in till staten under sin yrkesverksamma del av livet i form av skatt är det han får tillbaka som pension ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Vist får de gamla en liten pension det får då min svärmor. Sen är på tok att inte sönerna skickar några pengar utan det är bara flickorna som hjälper mamman. Jag har pratat med dom om det vi får se om det blir nån ändring

 

Tjejen förklarade detta för mig. Enligt thailändsk tradition är det den äldsta dottern som har det primära ansvaret att ta hand om föräldrarna när dom blir gamla

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Tjejen förklarade detta för mig. Enligt thailändsk tradition är det den äldsta dottern som har det primära ansvaret att ta hand om föräldrarna när dom blir gamla

Hos oss är det inte äldsta dottern utan yngsta alltså min fru som har fått mest mark för dom räknar med att hon stannar hemma och tar hand om mamma och pappa när dom blir gamla. Nu är pappan död jag han inte träffa honom, vad jag  ser och hör var han en duktig gubbe, hade ett tag 100 bufflar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Boa52:

Hos oss är det inte äldsta dottern utan yngsta alltså min fru som har fått mest mark för dom räknar med att hon stannar hemma och tar hand om mamma och pappa när dom blir gamla. Nu är pappan död jag han inte träffa honom, vad jag  ser och hör var han en duktig gubbe, hade ett tag 100 bufflar

Hej

Så kan det också bli, oftast väljer nog ett av barnen (tjej eller kille) att bo kvar hemma och ex.vis driva jordbruket vidare, vi har exempel på detta ifrån vår egen släkt och det behöver inte vara den som är äldst utan det kan mycket väl vara den yngsta också, så är det t.ex hemma hos gammelmormor, där har hennes yngste son stannat kvar hemma, gift sig, skaffat barn och dom bor nu i ett hus bredvid frugans gammelmormor.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vännen är ju yngst och varit utan man (tja hon har överlevt ett par, nu jobbar hon för att ta kål på mig) så hon tar hand om mamma, eller hennes dotter har flyttat in och tar hand om mamma, och vännen fixar pengarna för allt detta.

 

Har fungerat bra, och systrarna som har egna gubbar och familjer bor runt ikring dessutom. Men när jag dök upp så började det "jab jab" diskuteras om hon verkligen skulle få huset och så mycket mark av mamma (redan hennes så jag fattar inte vad dom gnabbas om) då hon har en rik farang (jag är tydligen rik helt plötsligt).

 

Det är nåt spel i bakgrunden som jag inte fattar, arvsskiftet är redan fixat som jag fattar det. Men nu vill systrarna ta upp det till förhandling igen. Men trots det så är det bara vännen+dottern hennes som tar hand om mamma.

 

Lär ju inte bli bättre när jag vill bygga om dasset så både jag och mamma kan använda den lite enklare, förbaskade isaan dass - slår ju ihjäl sig när jag försöker använda skiten. En telefon fixade jag åxå åt gumman, men den är "hemlig" så inte nån annan snor, ehh... lånar den som hände med hennes förra.

 

Men det pågår nåt tjäbbel i bakgrunden som jag inte vet om, märker det lite men kan inte sätta fingret på vad det rör sig om. Och systrarna är värst, finns en storebror som verkar vettig så jag har föreslagit att han skall gå in och medla. Men tydligen är han lite för smart för att göra det, han låter dom gnabbas.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Fel. Tråkigt för dig. Inte alla familjer är så. Och en hel by med. Stackars dig.

Tapatalkat

Misstänker att det är så här i riktigt fattiga familjer. Tror inte att du sett riktiga Thailand, åk upp i någon Risby i Isaan. Du verkar till att ha träffat en välbärgad tjej i Pattaya med flott hus mm.

"Min" tjej bodde i en grymt liten bambukoja när vi träffades. Misstänker att förhållanden där var lite annorlunda?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev uptoyou:

Misstänker att det är så här i riktigt fattiga familjer. Tror inte att du sett riktiga Thailand, åk upp i någon Risby i Isaan. Du verkar till att ha träffat en välbärgad tjej i Pattaya med flott hus mm.

"Min" tjej bodde i en grymt liten bambukoja när vi träffades. Misstänker att förhållanden där var lite annorlunda?

Lille vän! Du är ju fan dummare än tåget

 

Om har någon som helst koll på forumet överhuvudtaget så borde veta bättre innan du vräker ur dig massor med skit

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...