Jump to content
IGNORERAD

Lärare - Pedagog - Handledare - Mentor


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag har funderat på detta länge länge men har aldrig blivit riktigt klok på det.

Vad är skillnaden mellan dessa fyra ord?

---

Svenska är ett så nyanserat språk när det gäller yrkestitlar och samhällsområdet.

---

Skulle vara jättetacksam om ni kan förklara skillnader och nyanserna för dessa ord för mig.

---

Senaste kom jag på "pedagogisk" att det passar bra med ordet มีศิลปะในการถ่ายทอด mii silpa nai garn thaai thord - att ha konsten att förmedla/uttrycka sig/lära ut.

Jag kom på det efter att ha varit på en föreläsning på Arbetsförmedlingens huvudkontor.

Det var en hög chef som höll i föreläsningen.

Och hon var så pedagogisk.

Och jag tänkte prata om det med mina thailändska gäster...

Och den thailändska frasen kom automatiskt och det känns så naturligt.

Men jag har inte diskuterat det med mina thailändska vänner.

Stämmer det att en pedagogisk person är en som behärskar konsten att förmedla/lära ut?

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någonstanns i bakhuvudet att jag svarat på något liknande tidigare, men här kommer ett svar.

Lärare är en person som lär ut helt enkelt, oftast en yrkesperson med speciell utbildning anställd på någon form av läroanstalt.

Pedagog kommer av ordet pedagogik =  vetenskapen om undervisning och uppfostran; undervisningskonst. En pedagog är en persopn som har någon form av utbildning i detta ämne, eller en person som forskaroch är (universitets)lärare i just detta ämne.

En person som är duktig på att undervisa i t.ex. mattematik, behöver förutom att vara bra på mattematik även vara duktig i pedagogik. Kanske inte formellt utbildad pedagog, han kan ävenb vara autodidakt = självlärd.

Handledaren visartalar om hur man gör. Är ofta en yrkesman som parallellt med att han gör sitt ordenarie jobb har en lärling (elev) med si som skall läras upp på jobbet. Kna även vara en universitetslärare som handleder en student som gör sitt examensarbete eller skall doktorera.

Mentor slutligen. Mentorskap är lite djupare, lite mera filosofiskt jämfört med ovanstående, vägledare kanske man kan säga. Till exempel det nyansyällda  chefsämnet i företaget som får en "gammal räv" till mentor7vägledare. Det är inte frågan om någon daglig kontakt utan lite då och då. Mentorn frågar hur det går och kommer med goda råd, för samtal då och då, det är inte meningen att han skall lära ut jobbet i sig utan snarare förhållningssätt och värderingar.

Kan även vara inom politiken där "the comming man" från ungdomsförbundet får den erfarne politikern som mentor. Till exempel Olof Palme- Tage Erlander, Karl Bildt- Gösta Boman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mitt ringa förmenande är en "pedagog" en person som har förmågan att kunna lära ut någonting på ett lustfyllt och effektivt sätt, exempelvis en lärare som åtnjuter respekt från sina elever på grund av sin personlighet och sin förmåga att engagera eleverna.

En handledare är den som visar dej hur du ska tillgodogöra dej kunskaper från existerande läromedel, men han/hon ska även tillföra personliga erfarenheter som kan hjälpa dej på vägen.

En Mentor är en person som du kan vända dej till när du behöver lufta tankar, eller gå på djupet i det ämne som du studerar. Mentorn är oftast en äldre person med djupa kunskaper i det som du vill förkovra dej i. Mentorn är mer en personlig vän än en lärare, om du tänker dej att du har en "Mugda" i släkten som du kan vända dej till i alla frågor som gäller det religiösa till exempel, så ska mentorn fungera på samma sätt. Mentorn kommer dessutom att introducera dej i de sammanhang där dina kunskaper kan komma till nytta för Mentorns bekanta, och därigenom ge dej en skjuts in i det sammanhang där du vill verka i framtiden.

Mina song satang./Matte

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar till er båda.

Jag ska försöka hitta motsvarande ord för dem på thailändska.

---

Lung Lennart, du har helt rätt.

Du har nämnt ämnet i tråden om thailändska yrkestitlar:

http://www.maipenrai...ight=yrkestitel

Tack för att ni tar er tid!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...