Jump to content
IGNORERAD

Äntligen Hemma


buriram

Recommended Posts

Hejsan Alla Glada.

Nu har vi varit här i fyra veckor och har fläckvis acklimatiserat mig, för Hjärtat hände det när vi landade ;-)  Så här i slutet på regnperioden är det  j - - - - - t  fuktigt, man känner sig oftast som en blöt svamp, ska kallingarna av så är det rulla som gäller.

Var ska jag börja ?  Jag startar idag och går bakåt, När vi kom hit behövde vi fyra hjul och skulle få möjligheten och överta ett kontrakt på en Yamaha  (amerikanskt 50 -talsstuk) nu pratar vi moppe alltså, förutom tokigt ekonomiskt så satt styret för lågt så benen tog i.

Mot Honda, vi köpte en sådan wave 125 för fyra år sedan för 38 000B och nu bara 41500, nästan gratis...

Från köpet och till Thaikörkortet (se tråden med körkort) körde vi väl ca 50 mil, åkte förbi någon spärr och blev framvinkad, men idag, STOPP där, moppen är inte registrerad ännu så upp med papperen och sedan KÖRKORTET, Vilken känsla, Allt Ok och vi fortsatte. Polisen i Buriram är snälla och väntar på att körkortet finns på plats.

OBS det var en jyst spärr, kvitto skrevs ut på plats för de som behövde.

Börjar med en reklambild så fortsätter jag på nästa sida.

IMG_2575_resize-1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

I onsdags, Loy Kratong.

Tjejerna och killarna måste vara på plats kl.sex på morgonen och ställa sig i kö för sminkning och påklädning, Kl.14 startar paraden och det trampas runt, spelas och tjoas i timmarna tre.

Här kommer några bilder

IMG_2667_resize.jpg

IMG_2668_resize.jpg

IMG_2669_resize.jpg

Nu en Kratongbild.

IMG_2660_resize.jpg

Här kommer Pleo, Nangs syrras dotter bärandes på Drottningen.

IMG_2655_resize.jpg

SE Där, vem har fångat Festivalens snyggaste  :yes:

IMG_2677_resize.jpg

Håll Ut, mera kommer Hälsar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

:great:

  Det här ska bli en härlig följetong! Hur känns livet efter 4 veckor då? Har "semesterkänslan" lagt sig och börjar du bli blasè? :lol:

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders,

Härliga bilder från Loy Krathong! Och vi vet ju att du är på plats nu och kan förvänta oss många fler bilder! Tack på förhand!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, härligt!

Fina pix buriram.  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ban Khok Dan Torsdag

Sitter på verandan på morgonen och funderar, tittar på andra sidan vägen där ett husbygge pågår, svenska arbetare har fina arbetskläder och ser ut som de jobbar, Thai jobbar.  :great:     Det är 10 st. anställda, 8 gubbar och två tanter. Grovisar/hantlangare har 150B/dag och svetsare m.m. 250B. De jobbar även söndagar, så jag undrar när familjen får sin uppmärksamhet. I måndags var det löning, den 15 och sista är det som gäller. Då var man ledig.

IMG_2693_resize.jpg

Hur vet jag nu detta? Nang pratar med byggledaren då några av dom jobbar och snyggar upp vårat förråd. Det är en byggnad på tomten med två rum, det ena var tänkt som risförråd till Nangs mamma, men nu ska det bli tvättstuga med arbetsbänk, där jag kan ha mina verktyg. Det andra blir gästrum.

IMG_2694_resize.jpg

Det är nya saker man får reda på hela tiden, familjen två vuxna 2 barn som bygger huset driver en Karookebar inne i stan, Det är där man träffar ”flickorna på risfältet”…… …….!

De flyttar ut från stan, för att barnen ska få en trevligare uppväxt……….

Ska se om jag kan göra studiebesök och rapportera längre fram.

Söndagens aktiviteter bestod av trädgårdsskötsel, det slipper ni vid den här årstiden  ;-)

Tar en  j - - - a  tid med en sådan maskin, har kollat på en Honda motorgräsklippare, få se.

IMG_2703_resize.jpg

Här är Pleo, som hon ser ut i vanliga fall, när det inte är Loy Kratong.

IMG_2722_resize.jpg

Boulebanan:  Turneringar på söndagar om vi inte gör något annat.

IMG_2713_resize.jpg

Från det ena till det andra, några av anledningarna till att jag har funnit mig väl tillrätta här, Nang & jag har jobbat och sparat och byggt upp detta tillsammans och vi har våra minnen med oss hängandes bl.a. på väggarna, vi tog med oss de bästa sakerna vi hade och flyttade till det behagligaste landet,  jag och kvinnan i mitt liv.  Vad kan man mer begära?

Mina tältpinnar står äntligen på rätt plats.

Nu över till något helt annat:  För ett par veckor sedan när vi var på Big C, så hade de en drive för soffor, olika företag hyr plats i entrén för kampanjer. Såg en klämmig soffa där, men mer blev det inte förutom visitkort. Kollade runt men ingen soffa var bättre/skönare.

Sagt och gjort, i lördags ringde vi företaget i BKK och tillverkningen började, leverans måndag. På förmiddan var de här.

IMG_2727_resize.jpg

Nu är soffan på plats, bordet inköpt i Buriram och mattan i Haninge. Rock´Roll maskinen på Big C och tv,en inne i stan.  Den delen av vardagsrummet kallas nu för RED CORNER.

IMG_2731_resize.jpg

IMG_2732_resize.jpg

Köksdax: Första veckan vi var här beställdes det av en inredningssnickare i stan (kan rekommenderas)  Luckor och inredning från Home Mart plus spis & ugn. Köket tillverkades på plats eftersom det är skräddarsytt.  Bänkskivan trä, såklart  ;-)

Är kanoonnöjd med köket, bättre än i det förra boendet. Vi har förresten fått problem, vad kallar man det förra hemmet, när hem är här !      FÖRSLAG ?    Tillsvidare kallar vi det för lägenheten.

Nog med tjafs, bilddax.

IMG_2680_resize.jpg

IMG_2681_resize.jpg

IMG_2682_resize.jpg

IMG_2683_resize.jpg

Premiär igår kväll, kycklingfilé med pommes, nästa steg potatisgratäng. Kul är det.

IMG_2736.jpg

Vi hörs, när andan faller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders!

Du verkar att ha kommit till ditt Paradis, tjusigt hus

med vacker inredning och Nang som du älskar.

Vad kan man mer begära.  :great:

Förslag på nytt namn på förra boendet: Ex-home...hehe  :yipi:

Hoppas att det kommer mera.. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Damm slukare på golvet är nog den första jag sett i Thailand :morgon:

Ha det Jätte bra i ditt paradis Anders med Familj.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Alla som har hört av sig i tråden, ni som ännu inte har gjort det. Gör det nu  :yes:

Hejsan Mange, konstigt nog har jag inte kännt av någon semesterkänsla, kan ha att göra med att tältpinnarna drogs upp i Sverige och vi hade alla grejerna med oss. Det känns härligt och tydligt, på något vis (om du förstår vad jag menar) Är här för att stanna.

Bara en sådan sak som Thaikörkort betyder mycket, när de frågar Var jag kommer ifrån, så svarar jag ban Khok Dan, en viss förvirring uppstår när dom tittar på körkortet. Med glimten i ögat så säger man då Sverige, nästan kaos  :D

Även på landet händer saker hela tiden, det vet du, och händer inget så får man se till att det gör det.

Blasé Nej, den första januari blir jag pensionär och jag har hämtat anmälningsblankett till PRO Buriram, de har kurser i gamla seder och bruk, högst intressant.  :yipi:

Hälsar anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt kök  :great: Får man fråga vad det kostade ?

Man går ju i byggtankar så all info är bra

Mvh  Kenneth

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kenneth, spisfläkten och diskbänken fanns på plats, ingick i huskostnaden. Luckor ock inredning, Home Mart ca 55000B material snickerier 45000 varav bänkskivan 14000 Arbetskostnad 40000 spis 8000 ugnen 21000 oxå från Home Mart, kylskåpet, kommer ej ihåg,  ca 170 000 

Hälsar anders 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders, kul att se att Du redan borjar anpassa Dig i Din nya miljo, bara att gratulera.

En sak jag undrar lite over, har Du lart Dig det Thailandska tungomalet med tanke pa att Du ju ar "infoding" numer?

Jag har sjalv haft tankar pa att forsoka lara mig en del Thai men det sa himla svart har uppe i Issan for dom pratar ju sin egen rotvalska som inte ar sa hemskt lik Thai. Ar det samma hos Er eller har Du Thai i oronen som hjalp pa vagen?

Bara nyfiken

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var snyggt kök men lite  :gasp: för dyrt tycker jag.

Annars måste det vara skönt  :na: bli pensioner i LOS.

Glöm inte bort! rapportera för oss som har 25 lååååånga år  :diablo:   kvar innan man kan bosätta sig LOS.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa, för mig är isaan thai, i stort så säger min fru åt mig och inte byta ut R till L, har en massa olika kurser som jag måste starta upp med, MEN det kommer så mycket i mellan  :yes:

Ollas, i mitt fall behövs inga köksluckor vid kremeringen, jag är indränkt i alkohol, så det smäller bara till  :gasp:

Hälsar anders  // Solen skiner 25,8 grader

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...