Jump to content
IGNORERAD

Är du en bloggare?


Falken

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på om det är någon som bloggar här, jag misstänker att det är så att det finns en del så följdfrågan blir, varför bloggar du? Och vad bloggar du om?  :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade blogga men sedan tiden inte riktigt räcker till sedan vi flyttade till Stockholm så har det tyvärr inte blivit något. :(

Men det är kul att blogga!

Thailand i Sverige - blogg

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så är det mer att jag inte hittar någon röd tråd i bloggandet. Att blogga genom att kommentera nyheter och annat finner jag bara... tråkigt. Lika svårt är det att hitta en röd tråd i det hela och där med skapa ett sug för läsarna.

Ibland sitter det där, ibland inte, tror jag "rivigt" min blogg 524 gånger bara för jag måste ha en röd tråd... kanske inte är meningen att man ska blogga  :mdr: men i alla fall, jag letar efter bra Thailandsbloggar.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Bloggning är väl egentligen mest för min egen skull. En form av dagbok där tankar får snurra fritt,  utan att man för den delen blir allt för självutlämnande. Men visst, vill man ha en jäkla massa läsare så kan ju en "röd tråd" vara lämplig. Och givetvis bör man då även kasta in en "dagens outfit"! :lol:

Själv använder jag mig av en svagt rödnyanserad tråd som är min kärlek till Thailand. Även lite andra intressen som ekonomi och bokläsning är något jag gärna skriver om. Samt så gnäller jag av mig en hel del.

Intressant läsning? Njae, det vete fan. :crazy: Men bloggen har givit mig en del trevliga kontakter med likasinnade tokstollar, samt så är den en utmärkt ventil för allmän beklagning, och ett bra sätt för avlägsna vänner att se vad som för tillfället försigår i min skalle.

  Blogga på :great:

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bloggar.

Varför?

För att bota min skrivklåda.  :bag:

Vad skriver jag om?

I början var det tänkt att diskutera terminologi med likasinnade. Eftersom det är svårt att diskutera svåra ord på svenska och försöka hitta på bästa översättningen på thai på vanliga forum. Alla tycker kanske inte det är lika kul som jag tycker.

Sen skriver jag om tolkyrket, tolkutbildning, tolketik och allmänt tolkprat.

Sen började jag skriva upp saker som jag lärt mig om det svenska samhället som jag vill dela med mig.

Sen skriver jag av papper som jag vill slänga men som jag vill behålla innehållet.

Sen skriver jag av mig om jag är arg, ledsen, glad osv - sådana som kanske inte uppskattas på forum eftersom det bara är en tjejs humörsvängningar.

Sen skriver jag saker som jag vill förmedla som jag inte kan göra inom tolkyrket så som några basglosor man bör kunna för att leva i det svenska samhället.

Sen skriver jag av mig om ämnet som berör mig t.ex. abort och sånt.

Sista tiden blev det mycket graviditet.

---

Vad får jag av bloggskrivande?

Blir av med skrivklådan.

Blir av med jobbiga bördor.

Nya uppdrag har kommit via den vägen faktiskt.

Och det jag uppskattar mest är att jag har fått språkvänner. Svenska killar som är extremt intresserade av thailändska. Och vi brevväxlar och diskuterar ord. Mycket givande.

Frågar min man om han är svartsjuk att jag brevväxlar med andra män.

Han frågar mig om jag är svartsjuk på honom när han pratar med sina kvinnliga kollegor.  :great:

---

Sammanfattningsvis är min blogg min egen hörna där jag är självgo och luktar på min egen fis och tycker det doftar gott.

:lol:

---

Trevlig helg

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sammanfattningsvis är min blogg min egen hörna där jag är självgo och luktar på min egen fis och tycker det doftar gott.
:great:

Jäklar Magrood! Du har anammat svenskt ordpruttande bättre än många infödda! Riktigt kul att läsa hur vältaligt/välskrivet du formulerar dig! :yipi:

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:great:

Jäklar Magrood! Du har anammat svenskt ordpruttande bättre än många infödda! Riktigt kul att läsa hur vältaligt/välskrivet du formulerar dig! :yipi:

www.mangeudon.se

Tackar tackar...

Kul att min sanning råkar låta så svenskt.  :party:

Din blogg är sparad.

Jag får nog läsa mer på bloggar och lära mig genomtänkta berättelser.

---

Glömde säga att jag ibland skriver tvåspråkiga inlägg om jag har tid och ork.

---

Trevlig helg!

Magrood

http://thaitolken.blogspot.com/

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började blogga för att varje gång mor ringde och frågade vad jag hittat på sen sist så var svaret ungefär "näää, jag har väl inte gjort nåt speciellt." Så det var väl nån typ av dagbok i början.

Sen märkte jag hur kul det var att skriva och gör nu nog det mest för egen skull, även om man ju gärna skulle bli nya BlondinBella... LångBella... RyggBella...

Gillar att skriva om sånt som jag undrar och förundras över, (pop)kultur och kulturkrockar.

Kan kanske ibland framstå som att jag klagar på Thailand, men jag gillar verkligen just det som är annorlunda. Att bli förvånad i stort sett varje dag är inte så illa.

Försöker vara hård mot mig själv med den röda tråden och även om det ibland(ofta?) blir mindre relevant så försöker jag alltid smyga in nåt thaifakta.

Högt på min önskelista står en blogg av en thai i Sverige som synar våra traditioner ordentligt i sömmarna.

Keep on bloggin',  24-7!

/Långrygg

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivandet som yrke och får ibland in "överskottsmaterial" som jag kan lasta av på bloggen.

Bloggen ger mig också en möjlighet att skriva mer om hur jag personligen känner inför ett ämne, något som jag inte kan göra i min yrkesverksamhet.

Men ibland går det lång tid mellan uppdateringarna, tyvärr...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nej, och vad betyder ordet Blogg?

Vad en blogg är vet jag, men var kommer ordet ifrån?

Var i Thailand sommaren 2004 å när jag kom hem bloggades det högt och lågt, själv försöker jag läsa lite bloggar ibland, Tex Mai chais, fast den hade inte uppdaterats sedan oktober sist jag kollade, så jag ledsnade på den..

MVH tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, och vad betyder ordet Blogg?

Vad en blogg är vet jag, men var kommer ordet ifrån?

Det kommer från weblog, och jag bloggar inte heller... mer än här då  :crazy:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, och vad betyder ordet Blogg?

Vad en blogg är vet jag, men var kommer ordet ifrån?

Var i Thailand sommaren 2004 å när jag kom hem bloggades det högt och lågt, själv försöker jag läsa lite bloggar ibland, Tex Mai chais, fast den hade inte uppdaterats sedan oktober sist jag kollade, så jag ledsnade på den..

MVH tommy

Ber om ursäkt för uppehållet, nu är den på gång igen sedan ett par veckor

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat pa det nagra ganger men det har aldrig blivit av. Borjar jag blogga sa far det bli pa engelska annars dyker bara Farang upp och klagar pa att ringar och prickar saknas  ;) .

Frugan var en ivrig bloggare innan vi fick barn men hon varnar for att det snabbt blir valdigt tidskravande da man forvantas att kommentera alla kommentarer samt lasa dessa kommentatorers egna bloggar och kommentera, kanske bara ar ett thailandskt problem dock. Jag har bara last MaiChai's blogg, inom gruppen Thaibloggar, an sa lange.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Bloggare, gå och klipp er och skaffa ett riktigt jobb!

[move]

Odigitalaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
swedenfarang

Nu har jag äntligen fått tummer ur... och börjat blogga igen. Förhoppningsvis har man tid och ork igen att hålla detta vi liv återigen. Besök gärna min icke kommersiella blogg på:

http://thainess.blogspot.com/

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag nöjer mig med att skrivl på www.MaiPenRai.se

eller andra web sider.

pigge01 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...