Jump to content
IGNORERAD

Tips å råd ang svärmor


Guest Forden34

Recommended Posts

Det är det totala beloppet

Tjejen drar in mellan 6-8000 thb i månaden som svärmor får av henne

Resten står jag för å det kan sträcka sig upp till 20 000thb totalt med allt

Själv har jag en ungefärlig budget på 20 000thb som jag vill nyttja för lite evenemang åt mig själv,ibland blir det bara 5000thb

Ähh jag hoppas ni förstår, vart lite rörigt i skallen just nu

Menar du att ni ger henne 6-8000 från din tjej samt att du ger henne c.a 12 000 per månad= 20 000?

Du skrev tidigare att du står för alla hushållsavgifter, el, VA, mat o.s.v.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tolka detta som, har hon skulder i bank, avbetalningar på MC eller annat?

Om inte, va gör hon då med 20 000? Fortsätter du så här kommer hon snart att vara rikast i byn, och det är kanske det hon vill.

Men till vilket pris för dig och tjejen, split up, inget bra, få en massa skit hela tiden, inge bra, nä, sätt stopp för detta NU annars kommer det snart att kosta 30 000 i månaden, och ni kommer att få det alltsvårare att bromsa.

Sorry Forden, låter som en återvändsgräns för er om ni stannar där ni är!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • micke isaan

    24

  • Soengsang

    19

  • ole

    16

  • hamnoi

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Forden34
Menar du att ni ger henne 6-8000 från din tjej samt att du ger henne c.a 12 000 per månad= 20 000?

Du skrev tidigare att du står för alla hushållsavgifter, el, VA, mat o.s.v.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tolka detta som, har hon skulder i bank, avbetalningar på MC eller annat?

Om inte, va gör hon då med 20 000? Fortsätter du så här kommer hon snart att vara rikast i byn, och det är kanske det hon vill.

Men till vilket pris för dig och tjejen, split up, inget bra, få en massa skit hela tiden, inge bra, nä, sätt stopp för detta NU annars kommer det snart att kosta 30 000 i månaden, och ni kommer att få det alltsvårare att bromsa.

Sorry Forden, låter som en återvändsgräns för er om ni stannar där ni är!

 

Ok jag spaltar lite kostnader nu på en månad

 

Svärmor får av tjejen 6-8000thb

El 1000thb

Styvsonen ca 1500thb med skolgång

Mat 5000thb

Bensin ca 1000thb

Övriga grejor 1000thb

Mig själv 5000-20000thb beroende vad jag ska göra

 

 

Detta är ca priser då det kan bli mycket mindre om man inte gör nått specielt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag spaltar lite kostnader nu på en månad

 

Svärmor får av tjejen 6-8000thb

El 1000thb

Styvsonen ca 1500thb med skolgång

Mat 5000thb

Bensin ca 1000thb

Övriga grejor 1000thb

Mig själv 5000-20000thb beroende vad jag ska göra

 

 

Detta är ca priser då det kan bli mycket mindre om man inte gör nått specielt

OK, så svärmor får alltså inte några 20 lax utan 6-8, resten är kostnader som du står för?

Då låter det mer acceptabelt, det som inte låter acceptabelt däremot är allt tjat från kärringen, så mitt råd är ändå till er att flytta, risken finns att du tappar humöret och därmed ansiktet inför familjen och det är ingen bra sits! Att sätta ner foten och få respons för detta är svårt, skadar väl inte att prova, men se till att ha rätt översättning, ett litet förfluget ord kan förkasta hela saken!

Lycka till, va rädd om tjejen i alla lägen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Får nog hålla med dom flesta här. Försök omedelbart få till en ändring. Din fru måste snacka med svärmodern så hon fattar.

Ställ ultimatum till kärringen...håll käft eller jag tar din dotter och flyttar. Då blir det ingen mer hjälp med pengar till henne,vatten,el,mat m.m

Min svärmor har aldrig bett om 5 Baht. Däremot sticker jag till henne en tusen-battare ibland. Det är min och svärmors hemlighet.(max en gång

i månaden) Tror inte hon gör av med mer än max 500 Baht i månaden. Allt grönt,fisk finns ju i byn gratis. Hon spelar på svart-lotteriet två ggr

i månaden för 20 Baht. Så till dig...ta tag i det nu,visa lite svensk stake. Så tror jag allt löser sig.

 

Lycka till...oavsett hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma sits,min fd har en riktig skitkäring till mamma.Jag gav dem ett par chanser att svärmor måste ändra sig,annars drar jag och gör slut.Min fd väljer givetvis sin mamma,hon har inget val.Så jag drog.Att vara tillsamans med tgf=vara med hela familjen och funkar inte det så orkar inte jag=måste må bra med dem.Det är jobbigt att lämna någon man har känslor för,men hällre lämna än bli lämnad,tufft men sant

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknande problem. för 8 år sedan.  Hyrde en pickup och flyttade till Pattaya.

 

Mitt råd är  Flytta därifrån snarast!

 

Testa först om tjejen är mest lojal till dig eller morsan.

 

Har du mycket grejor där så hyr något i Surin  för lång tid där du kan forvara dina saker.

 

Flytta därefter ner till Pattaya tills du åker tillbaka till Sverige, med eller utan tjejen.

 

Inga mer pengar till svärmor!

 

Jag bor i Buriram och har bil.. Skicka PM om du behöver hjälp.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
OK, så svärmor får alltså inte några 20 lax utan 6-8, resten är kostnader som du står för?

Då låter det mer acceptabelt, det som inte låter acceptabelt däremot är allt tjat från kärringen, så mitt råd är ändå till er att flytta, risken finns att du tappar humöret och därmed ansiktet inför familjen och det är ingen bra sits! Att sätta ner foten och få respons för detta är svårt, skadar väl inte att prova, men se till att ha rätt översättning, ett litet förfluget ord kan förkasta hela saken!

Lycka till, va rädd om tjejen i alla lägen!

Baa,,,Mitt humör är allllltid på topp å jag aktar mig för att förlora ansiktet

Jag kan vara grinig men det kan vi alla vara

Jag har lärt mig att handskas med folk i alla situationer då jag har varit entrevärd å vakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Hade liknande problem. för 8 år sedan.  Hyrde en pickup och flyttade till Pattaya.

 

Mitt råd är  Flytta därifrån snarast!

 

Testa först om tjejen är mest lojal till dig eller morsan.

 

Har du mycket grejor där så hyr något i Surin  för lång tid där du kan forvara dina saker.

 

Flytta därefter ner till Pattaya tills du åker tillbaka till Sverige, med eller utan tjejen.

 

Inga mer pengar till svärmor!

 

Jag bor i Buriram och har bil.. Skicka PM om du behöver hjälp.

 

 

Tack för rådet men jag kan säga en sak,,kommer aldrig att flytta till pattis då man lätt tar till flaskan när man är där å det blir fööööör dyrt

Tjejen min är lojal mot mig å det är hon som vill flytta in till Surin med det vill inte jag, då skiter jag hellre i det här å tar hojen på långtur i Thailand

 

Tack så hemskt mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

En forummedlem ringde till mig å det vill jag tacka för öppet här

Tack du som ringde

Känns lite lättare efter att ha fått prata lite svenska å med en som förstår

 

Tack än en gång

 

Du vet vem du är

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Och så vill jag tacka alla andra här som har skrivit, käns sköööönt å få veta att man har medhåll lite här å där

Å så vill jag tacka för att det inte har gått OT och att ni hållit en jävligt bra nivå här

 

Tack alla än en gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad tråkigt när det blir så där, men skärper hon inte till sig så är det tyvärr bara att flytta så kan hon sitta där med svarte petter

 

Själv har jag haft en väldans tur som har en alldeles fantastisk underbar svärmor :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad tråkigt när det blir så där, men skärper hon inte till sig så är det tyvärr bara att flytta så kan hon sitta där med svarte petter

 

Själv har jag haft en väldans tur som har en alldeles fantastisk underbar svärmor :thumbsup:

Det trodde jag att jag hade oxå men ack vad jag bedrog mig

Link to comment
Dela på andra sajter

För de flesta thaiare är alla faranger rika och de skall spendera alla pengar de har på thaifamiljen. Helst skulle de föredra att farangen aldrig åker på semester utan knegar ihop pengar i Sverige som sedan skickas till thaifamiljen för konsumtion. Så sätt ner foten rejält och ställ krav. Varför skall du bidra till någon som är missnöjd och verkar anse att du inte duger till då du inte pröjsar upp en jävla massa pengar?

 

Kan tänka mig att 5000 baht per månad kan vara rimligt att ge om man nu skall ge några pengar. Själv ger jag inte en krona och skulle aldrig göra det. Spenderar det jag har över på min son och skulle jag ge pengar till någon annan så har jag nära släktingar i Sverige som inte har det fett och kan behöva ett bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det totala beloppet

Tjejen drar in mellan 6-8000 thb i månaden som svärmor får av henne

Resten står jag för å det kan sträcka sig upp till 20 000thb totalt med allt

Själv har jag en ungefärlig budget på 20 000thb som jag vill nyttja för lite evenemang åt mig själv,ibland blir det bara 5000thb

Ähh jag hoppas ni förstår, vart lite rörigt i skallen just nu

Ok 8000BHT ja vad ska hon med så mycke allt betalt DVS huset det andra kostar ju inget el vatten betalar ju du va mer behöver hon om ni bor i hennes hus nä det verkar du liksom jag tröttnat på fanskapet. Jag flyttade hemifrån familjens hus alltså hyr ett eget. Glad bara jag slipper se fanskapet,men vilken makt de har över sina döttrar fattar inte det  

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag haft tur och fått en fantastisk svärmor. Så jag har inget råd att ge dig.

Men jag känner med dig och hoppas att det löser sig på bästa sätt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur många förhållanden gått åt helvete.Pga av svärmor.

Att mamma är nummer 1 är det ju här också.

Hinner inte bli den 25 innan sms o pålagda samtal kommer in.

Family first, ibland undrar man om man ingår där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor har alltid varit bra, men hon hade små tendenser till girighet när vi började tala om "Sinsod" för en massa år sedan...

 

Hon skulle först inte ha nånting (frugan var ju skiljd och mor redan).

Men sn var hon ute och pratde med sina vänner i kvarteret.

Hon kom hem och begärde 500.000, jag blev sådär trött, som man kan bli ibland...

Efter en kort fundering så svarade jag "Du kan få 1 miljon, men då får du hitta nån annan stans att bo", det blev 50.000 i Sinsod, så att damen kunde reglera en skuld hon hade hos en gammal vän.

 

Testa nåt liknande, funkad för mej iaf.

 

MVH Tommy 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen girig svärmor så jag kan heller inte ge några råd. Men jag tycker att det är en riktigt jobbig sits du och många måste gå igenom. Tråkigt att dom "små liven" kan bli så giriga med åldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. I Thailand är det vanligt att rikast bjuder sina närmaste anhöriga på uppehälle mm. Själv är jag fattigast i familjen och bara tar emot.. :) Nu bidrar ju du exemplariskt.. Om man är medlem av en thai familj tycker jag inte man ska avsäga sig det elonomiska ansvaret men pm man är top provider tycker jag man kan kräva att ansvara och delegera verksamheten . Förstår att frustrationen mest består att du känner att du vill ha kontroll på situationen? Du vill bidra men ha koll på situationen? Och samtidigt svårt att konversera med svärmor ?? Hitta någon som kan översätta och säg till svärmor att du betalar fasta utgifter + försäljningen. PUNKT. Om svärmor vill öka försäljningen får hon väl gå ut och köra promotion .. Eller egentligen få henne satt intressera sig för försäljningen och gör tydligt att du sponsrar verksamheten men endast dom kan fixa resultatet? Kanske du kan vända svärmors energi till att användas i. Verksamheten.,??

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. I Thailand är det vanligt att rikast bjuder sina närmaste anhöriga på uppehälle mm. Själv är jag fattigast i familjen och bara tar emot.. :) Nu bidrar ju du exemplariskt.. Om man är medlem av en thai familj tycker jag inte man ska avsäga sig det elonomiska ansvaret men pm man är top provider tycker jag man kan kräva att ansvara och delegera verksamheten . Förstår att frustrationen mest består att du känner att du vill ha kontroll på situationen? Du vill bidra men ha koll på situationen? Och samtidigt svårt att konversera med svärmor ?? Hitta någon som kan översätta och säg till svärmor att du betalar fasta utgifter + försäljningen. PUNKT. Om svärmor vill öka försäljningen får hon väl gå ut och köra promotion .. Eller egentligen få henne satt intressera sig för försäljningen och gör tydligt att du sponsrar verksamheten men endast dom kan fixa resultatet? Kanske du kan vända svärmors energi till att användas i. Verksamheten.,??

En svärmor som blivit madam får du aldrig ut i den simpla verksamheten,det blir ju ett stort steg ner i rangordningen och det tar hon aldrig.Mitt råd blir som de övrigas=Sätt ner foten och funkar inte det så är det kört.Då är det bara att byta bostad och hoppas att tanten(din)följer med.Lycka till.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Hej. I Thailand är det vanligt att rikast bjuder sina närmaste anhöriga på uppehälle mm. Själv är jag fattigast i familjen och bara tar emot.. :) Nu bidrar ju du exemplariskt.. Om man är medlem av en thai familj tycker jag inte man ska avsäga sig det elonomiska ansvaret men pm man är top provider tycker jag man kan kräva att ansvara och delegera verksamheten . Förstår att frustrationen mest består att du känner att du vill ha kontroll på situationen? Du vill bidra men ha koll på situationen? Och samtidigt svårt att konversera med svärmor ?? Hitta någon som kan översätta och säg till svärmor att du betalar fasta utgifter + försäljningen. PUNKT. Om svärmor vill öka försäljningen får hon väl gå ut och köra promotion .. Eller egentligen få henne satt intressera sig för försäljningen och gör tydligt att du sponsrar verksamheten men endast dom kan fixa resultatet? Kanske du kan vända svärmors energi till att användas i. Verksamheten.,?? En svärmor som blivit madam får du aldrig ut i den simpla verksamheten,det blir ju ett stort steg ner i rangordningen och det tar hon aldrig.Mitt råd blir som de övrigas=Sätt ner foten och funkar inte det så är det kört.Då är det bara att byta bostad och hoppas att tanten(din)följer med.Lycka till.
Du har säkert rätt där. Har inga erfarenheter från bylivet. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur många förhållanden gått åt helvete.Pga av svärmor.

Att mamma är nummer 1 är det ju här också.

Hinner inte bli den 25 innan sms o pålagda samtal kommer in.

Family first, ibland undrar man om man ingår där?

 

Troligen inte. Jag har konstaterat att exfru Changs prioteringslista var:

 

1. Son och dotter från tidigare äktenskap.

2. Far och mor.

3. Bröder.

4. Diverse fastrar, mostrar, far och morföräldrar.

5. Nära thaivänninor.

6. Jag.

 

Deprimerande, men så var det. Blod är tjockare än vatten.

 

Hon förväntade sig dock givetvis att vara nummer ett på min lista.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen inte. Jag har konstaterat att exfru Changs prioteringslista var:

 

1. Son och dotter från tidigare äktenskap.

2. Far och mor.

3. Bröder.

4. Diverse fastrar, mostrar, far och morföräldrar.

5. Nära thaivänninor.

6. Jag.

 

Deprimerande, men så var det.

 

Hon förväntade sig givetvis att vara nummer ett på min lista.

 

Herr Chang har talat.

 

Bedrövlig prioritering! Jag förstår att hon är X nu.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man prioriterar sina barn förstår jag(det gör jag oxå)Jag har även accepterat att jag ligger långt ner på listan men va f-n,man kan inte ligga i topp på allt :crazy: Jag är nöjd om jag alls blir nämnd på en topplista som innehåller thaisläkt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,,,Mitt humör är allllltid på topp å jag aktar mig för att förlora ansiktet

Jag kan vara grinig men det kan vi alla vara

Jag har lärt mig att handskas med folk i alla situationer då jag har varit entrevärd å vakt

Känner till det!

 

Men allvarligt talat, det kommer aldrig att bli ett bra liv för din tjej, och då blir det inte det för dig heller.

Har kärringen bestämt sig för att hon ska passas upp på och daltas med av sin dotter så blir det så, (eftersom jag inte känner familjen utgår jag från att hon är yngsta dottern, eller den enda som är gift/sambo) samt att hon ska få ett lyxigare liv, i och för sig inget att säga om det, är väl lika i hela världen där det kommer bättre ekonomiska förutsättningar in i familjen, det ska lixom vara så men detta gnällande och skällande kan göra en galen!

 

Mina egna funderingar: Familjen är alltid starkast, ska en i familjen ha det lite bättre ska alla ha det!

Den som till äventyrs hittat någon med pengar som syns utåt (och det gör en farang) skall det snyltas på och tiggas av, alla ska ha en bit av kakan, finns de som använder farangen i familjen som borgen (utan hans vetskap) och lånar pengar!

Utåt sett håller man färgen, men inombords kommer trots allt taggarna hos både döttrarna och föräldrarna där en vill ha och en inte kan ge mer! Oftast viker sig dottern.

 

Det kommer aldrig att upphöra, har hon visat den sidan, bara dra därifrån, skaffa ett hus nånstans tillräckligt långt från henne, men tillräckligt nära för er!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...