Jump to content
IGNORERAD

Svenska för invandrare - fungerar bra eller dåligt?


Oregistrerad

Recommended Posts

http://www.dn.se/debatt/svenska-for-invandrare-maste-forandras-i-grunden

 

Regeringen ger nu en utredare i uppdrag att bland annat titta på om Arbetsförmedlingen ska få upphandla sfi för att bättre kunna kombinera svenska och jobb, hur undervisningen kan individanpassas och om sfi ska avskaffas som egen skolform och föras in i den kommunala vuxenutbildningen.

 

Förslag som diskuteras;

 

1. Sfi ska kunna kombineras med arbete eller praktik. Arbetsförmedlingen har i dag ett samordnande ansvar för etableringsinsatser till nyanlända invandrare. Under de första två åren i Sverige ska en nyanländ läsa sfi, samhällsorientering samt delta i arbetsförberedande insatser. Sfi är dock ett kommunalt ansvar och det delade ansvaret för den första tiden i Sverige kan försvåra för den nyanlände.


2. Ökad individanpassning. Många invandrare som studerar svenska går samma väg genom utbildningssystemet trots vitt skilda erfarenheter, mål och förutsättningar. Det saknas individuella lösningar på många håll. De som går klart sfi och ska läsa vidare inom kommunal vuxenutbildning tvingas repetera kurser.

 

3. Sammanhållen utbildning i svenska språket. Många går vidare från sfi till att läsa svenska inom vuxenutbildningen. Övergången mellan sfi och komvux innebär ofta fördröjningar eller avhopp, trots att svenskkunskaperna inte blivit tillräckliga för ett jobb.

 

Låter det förnuftigt?

 

Behöver man överhuvudtaget se över systemet, kanske fungerar det bra idag som det är?

 

Vad tycker du? Har man kanske glömt någon viktig del?

 

post-6637-0-12396500-1359634120.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    8

  • måne

    6

  • Herr Chang

    5

  • John Khonken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

svenska för invandrare är en katastrof. För det första. DET MÅSTE STÄLLAS KRAV. Att klara studierna annars dras evt bidrag in. Man ska gå minst 8 timmar varje dag. En dag i veckan kan man jobb praktisera. Med BARA svensktalande. Detta räcker till att börja med. Går det ska man så fort som möjligt skilja på folk från samma länder och studietakt. För bidrag MÅSTE man vara på plats varje dag. Om man inte har sjukintyg. Nu gör folket som dom vill.

Fördelen med SFI att våra nära och kära får den chansen att studera. Dom flesta som kommer har aldrig haft den chansen

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha läst artikeln...

 

1. Så är det ju nästan redan idag på vissa håll. Man kan kombinera arbete och SFI - vissa SFI-utbildningar i Sverige har också praktik som ett inslag i utbildningen. Men jag tror det är väldigt farligt att ge Arbetsförmedlingen inflytande i SFI - dom saknar liksom kompetens, vilja och förmåga att styra saker.

 

2. Det är bra! Se också till att dela upp eleverna i olika grupper så de som flyttat till Sverige med avsikt att skapa en framtid här kan slutföra sin SFI så snabbt och bra som möjligt.

 

3. Beror så klart på när under en termin man blir klar med SFI och när man kan få plats på SAS. Avhoppen tror jag beror mer på att det är en mkt högre studietakt och svårighetsgrad än SFI.

 

Men det viktigaste är kvalitéen på lärarna. Min sambo har haft 5 olika lärare på SFI, från jättebra till urusla och det märktes mycket tydligt på inlärningen. Hon hade dock turen att få en av dom bra i början och det tror jag är det allra viktigaste och speciellt när det gäller SFI. Hur motiverad blir man i ett nytt land att lära sig ett nytt språk med en oengagerad likgiltig lärare som bara sitter och väntar på pensionsdagen?

 

Sen är det väl så att dom som vanligt utgår från formeln "invandrare = flyktig" och då blir det sällan rättvist för anhöriginvandrare. Det är vi många här som vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

svenska för invandrare är en katastrof. För det första. DET MÅSTE STÄLLAS KRAV. Att klara studierna annars dras evt bidrag in. Man ska gå minst 8 timmar varje dag. En dag i veckan kan man jobb praktisera. Med BARA svensktalande. Detta räcker till att börja med. Går det ska man så fort som möjligt skilja på folk från samma länder och studietakt. För bidrag MÅSTE man vara på plats varje dag. Om man inte har sjukintyg. Nu gör folket som dom vill.

Fördelen med SFI att våra nära och kära får den chansen att studera. Dom flesta som kommer har aldrig haft den chansen

                                            Hej.

 

                  Enl. mig vettiga synpunkter. Undrar dock vilka "bidrag" Du avser? Jag har en del vänner som har

sina thailändsla flickvänner/fruar i denna verksamhet. Enl. dessa vänner så får dom inte en krona i bidrag.

Är det kanske olika status på eleverna? Kanske någon i detta forum har vetskap?

 

                                            MVH Embler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Enl. mig vettiga synpunkter. Undrar dock vilka "bidrag" Du avser? Jag har en del vänner som har

sina thailändsla flickvänner/fruar i denna verksamhet. Enl. dessa vänner så får dom inte en krona i bidrag.

Är det kanske olika status på eleverna? Kanske någon i detta forum har vetskap?

MVH Embler.

Tror han menar bidrag för flyktingar, inte till invandrade thailänskor med svenska män. Dessa får som du säger inga pengar av staten.

När min sambo började på SFI kunde hon inte förstå varför sverige tar emot massa människor som får pengar, boende och utbildning helt gratis

utan krav på motprestation. Sambon vill lära sig svenska så fort som möjligt men upplever att hon blir hindrad då de flesta på SFI är mer intresserade

av sitta och snack med sina kompisar på arabiska, gå och fika samt kvittera ut bidrag.

Som tur är så är hon nu klar med SFI och har börjat på SAS där eleverna är mycket mer studiemotiverade.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar bidrag för flyktingar, inte till invandrade thailänskor med svenska män. Dessa får som du säger inga pengar av staten.

När min sambo började på SFI kunde hon inte förstå varför sverige tar emot massa människor som får pengar, boende och utbildning helt gratis

utan krav på motprestation. Sambon vill lära sig svenska så fort som möjligt men upplever att hon blir hindrad då de flesta på SFI är mer intresserade

av sitta och snack med sina kompisar på arabiska, gå och fika samt kvittera ut bidrag.

Som tur är så är hon nu klar med SFI och har börjat på SAS där eleverna är mycket mer studiemotiverade.

/Marlon

                                                 OK. Tack, jag förstår. Varför blir jag inte förvånad.

 

                                                              MVH. Embler

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar bidrag för flyktingar, inte till invandrade thailänskor med svenska män. Dessa får som du säger inga pengar av staten.

När min sambo började på SFI kunde hon inte förstå varför sverige tar emot massa människor som får pengar, boende och utbildning helt gratis

utan krav på motprestation. Sambon vill lära sig svenska så fort som möjligt men upplever att hon blir hindrad då de flesta på SFI är mer intresserade

av sitta och snack med sina kompisar på arabiska, gå och fika samt kvittera ut bidrag.

Som tur är så är hon nu klar med SFI och har börjat på SAS där eleverna är mycket mer studiemotiverade.

/Marlon

 

Det är än värre när snacket övergår i slagsmål och undervisningen måste avbrytas för dagen..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är än värre när snacket övergår i slagsmål och undervisningen måste avbrytas för dagen..

 

Det hände som tur var aldrig i sambon gamla SFI klass.

Det jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg var att SFI läraren själv var från Iran och därmed också stundom pratade arabiska i klassrummet. Jag bara häpnade när jag hörde det.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hände som tur var aldrig i sambon gamla SFI klass.

Det jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg var att SFI läraren själv var från Iran och därmed också stundom pratade arabiska i klassrummet. Jag bara häpnade när jag hörde det.

 

/Marlon

 

Jag häpnade inte.

 

Hustruns ena lärare var finska.

Pratade visserligen finlandssvenska men va ...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ni varför man måste skilja på folk och vilken studietakt man vill ha. Vissa går till skolan för att lära sig något. Vissa går för annars får dom inga pengar. Hur fan tror ni att det ska bli effektiva lektioner med dom förutsättningarna. Pinsamt är ordet och totalt fiasko. Min tanke är att man gömmer så många som möjligt hos SFI som annars skulle vara öppet arbetslösa. Dold arbetslöshet är bra men öppen aldrig i det politiskt korrekta sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar bidrag för flyktingar, inte till invandrade thailänskor med svenska män. Dessa får som du säger inga pengar av staten.

När min sambo började på SFI kunde hon inte förstå varför sverige tar emot massa människor som får pengar, boende och utbildning helt gratis

utan krav på motprestation. Sambon vill lära sig svenska så fort som möjligt men upplever att hon blir hindrad då de flesta på SFI är mer intresserade

av sitta och snack med sina kompisar på arabiska, gå och fika samt kvittera ut bidrag.

Som tur är så är hon nu klar med SFI och har börjat på SAS där eleverna är mycket mer studiemotiverade.

/Marlon

 

 

Ibland har det kommit killar till frugans skola och varit hotfulla när läraren meddelat att de inte varit närvarande och därmed inte fått bidrag. 

 

Ett ständigt tjattrande på arabiska och de svarar i telefon på lektionstid, trots att lärarna sagt att de inte får använda mobilen på lektionerna.

 

Enligt frugan har hon haft en del bra lärare, alla svenska, men nu har hon en lärare som själv är invandrare och inte kan uttala svenska språket på ett bra sätt, så hon är väldigt less på henne. Dessutom har hon arabiska som modersmål (läraren) och tjattrar ibland med de arabisktalande på arabiska. Just nu inte den bästa miljö att lära sig svenska.

 

Frugan har jobb på kvällarna och går på SFI på förmiddagarna så hon kämpar på med svenskan utan bidrag från staten. Verkar som att de som har bidrag, har sämst motivation att lära sig svenska. Iofs så vet de att när de läst sina 2 år på SFI så väntar andra bidrag som de får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu läst artikeln. Precis som jag befarade, man antar att alla invandrare är flyktingar. Står tydligt i början...

 

Historiskt har tankegången varit att människor som flyr till Sverige först ska lära sig svenska och sedan söka jobb.

 

Vad utredningen än resulterar i kommer det förmodligen innebära ännu sämre möjligheter för anhöriginvandrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag häpnade inte.

 

Hustruns ena lärare var finska.

Pratade visserligen finlandssvenska men va ...

Dä e fint! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har det kommit killar till frugans skola och varit hotfulla när läraren meddelat att de inte varit närvarande och därmed inte fått bidrag. 

 

Ett ständigt tjattrande på arabiska och de svarar i telefon på lektionstid, trots att lärarna sagt att de inte får använda mobilen på lektionerna.

 

Enligt frugan har hon haft en del bra lärare, alla svenska, men nu har hon en lärare som själv är invandrare och inte kan uttala svenska språket på ett bra sätt, så hon är väldigt less på henne. Dessutom har hon arabiska som modersmål (läraren) och tjattrar ibland med de arabisktalande på arabiska. Just nu inte den bästa miljö att lära sig svenska.

 

Frugan har jobb på kvällarna och går på SFI på förmiddagarna så hon kämpar på med svenskan utan bidrag från staten. Verkar som att de som har bidrag, har sämst motivation att lära sig svenska. Iofs så vet de att när de läst sina 2 år på SFI så väntar andra bidrag som de får.

 

Låter nästan som om vi kommer från samma lilla stad :). Men det finns väl många SFI lärare med arabiska som modersmål. Inget fel i det om de håller sig till svenska på lektionerna och kan uttala språket på rätt sätt.

 

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

                                            Hej.

 

                  Enl. mig vettiga synpunkter. Undrar dock vilka "bidrag" Du avser? Jag har en del vänner som har

sina thailändsla flickvänner/fruar i denna verksamhet. Enl. dessa vänner så får dom inte en krona i bidrag.

Är det kanske olika status på eleverna? Kanske någon i detta forum har vetskap?

 

                                            MVH Embler.

 

Det är skillnad på flyktingar och nära anhörig invandring.

De som är flyktingar har bidrag alla andra har en man som får stå för kostnad.

Jag rekommenderar alla som har högskoleutbildning från Thailand att söka till 

Högskolor i Sverige till en kurs med namn "Svenska för utländska akademiker - den snabba vägen"

100 gånger bättre än SFI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar bidrag för flyktingar, inte till invandrade thailänskor med svenska män. Dessa får som du säger inga pengar av staten.

När min sambo började på SFI kunde hon inte förstå varför sverige tar emot massa människor som får pengar, boende och utbildning helt gratis

utan krav på motprestation. Sambon vill lära sig svenska så fort som möjligt men upplever att hon blir hindrad då de flesta på SFI är mer intresserade

av sitta och snack med sina kompisar på arabiska, gå och fika samt kvittera ut bidrag.

Som tur är så är hon nu klar med SFI och har börjat på SAS där eleverna är mycket mer studiemotiverade.

/Marlon

Min fru kom till svedala i början av oktober,började på sfi en knapp vecka efter. Den 8e den här månaden började hon praktisera på ett dagis.

Så förmiddagarna sfi o eftermiddagarna på dagis. Nu får hon 136 kronor om dagen i utvecklingsbidrag från försäkringskassan. Så nån krona kan man ju få..

Detta e ett bra tips för övrigt! Denna dagis praktik e suverän,barn e ju förlåtande o spontana.

Frugan kan redan tjata hyfsad svenska  :14: Ingen i personalen talar tydligen ett ord engelska heller.

O barnen kan sagoböckerna utantill o kan rätta frugan när hon läser tokigt eller e osäker på uttal  :y2:

Nu e det bara jag som måste lägga ner min engelska med thaistyle,här hemma. Gillar ju den lixom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon gräns för länge man kan gå på SFI?

Vet att det numera finns ett bonus i rena pengar om man får godkänt och därmed inte kan gå om kursen.

När min fru gick på SFI fanns det ett ett helt gäng i hennes klass som medvetet inte klarade slutprovet för att kunna gå om och fortsätta få ut bidrag bundet till SFI-närvaro. Frugan klarade slutprovet vid första försöket och gick vidare till Grundvux, hennes klasskamrater som pratade mycket bättre Svenska än vad hon gjorde vid tillfället stannade kvar på SFI.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon gräns för länge man kan gå på SFI?

Vet att det numera finns ett bonus i rena pengar om man får godkänt och därmed inte kan gå om kursen.

När min fru gick på SFI fanns det ett ett helt gäng i hennes klass som medvetet inte klarade slutprovet för att kunna gå om och fortsätta få ut bidrag bundet till SFI-närvaro. Frugan klarade slutprovet vid första försöket och gick vidare till Grundvux, hennes klasskamrater som pratade mycket bättre Svenska än vad hon gjorde vid tillfället stannade kvar på SFI.

http://www.skolverket.se/fortbildning-och-bidrag/statsbidrag/sfi-bonus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som för mig är mest äcklande är när personer med bidrag på rasterna hånar thaidamer som inte får någonting.

 

"Jaså, får du inte bidrag för att gå på SFI? Är du dum eller?"

 

Dessa drägg borde skickas tillbaka till det rövhål de kom från.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det några år sedan mitt ex gick på SFI i göteborg,mycket strul med lärare som slutade och lektioner utan lärare.

Då det drivs i privat regi handlar det bara att få in så många elever som möjligt verkar som dom skiter i om dom lär sig språket.

 

Sen en dum svensk som fortsätter prata thai-engelska hemma,så det var inte konstigt att det tog tid att lära sig.

 

Idag pratar hon jättebra svenska ,mycket tack vare att hon jobbat med svenskar som inte pratat engelska med henne.

 

Jag tror mycket på en kombination av teori och praktik, gärna på dagis eller äldreboende och inte praktik i en köket på en thai restaurang.

 

Större chans att lära sig språket och en chans att komma in på arbetsmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Jimmy 666

Jävla tjat om invandrare hela tiden... Varför ska "vi" (sverige) ta emot dom över huvud taget?? Vet ej hur Finland bär sig åt, men dom tar in få invandrare och det verkar ju funka. Kan också köpa att vissa/få kommer in, helt OK, men inte varända jävel.. Jag iaf har kanske tänkt att lägga skatten på nåt roligare. Inte konstigt man tröttnar på att betala skatt när våra egna inte ens får del av de. Ge det till dom som vill och försöker lära sig svenska, skaffa jobb, betala skatt m.m.. Aja SKÅL iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vet inte ni alla att alla som känner sig som svenskar har ovillkorlig rätt att komma till Sverige? Spelar ingen roll om man är turk, arab, kines eller neger... viktiga är att man känner sig som en svensk! Sen om man kommer till Sverige och anger "asyl" som skäl har man även rätt att leva resten av sina dagar i livet på bekostnad på andra människor. Man har ju haft det så jobbigt i sitt liv i sitt eget hemland. Det är ju en rättighet att blir försörjd av en "vit man". Speciellt om man nu råkar ha lite mer melaninproduktion i kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det några år sedan mitt ex gick på SFI i göteborg,mycket strul med lärare som slutade och lektioner utan lärare.

Då det drivs i privat regi handlar det bara att få in så många elever som möjligt verkar som dom skiter i om dom lär sig språket.

 

Sen en dum svensk som fortsätter prata thai-engelska hemma,så det var inte konstigt att det tog tid att lära sig.

 

Idag pratar hon jättebra svenska ,mycket tack vare att hon jobbat med svenskar som inte pratat engelska med henne.

 

Jag tror mycket på en kombination av teori och praktik, gärna på dagis eller äldreboende och inte praktik i en köket på en thai restaurang.

 

Större chans att lära sig språket och en chans att komma in på arbetsmarknaden.

 

Ja, det är även min erfarenhet att thaidamen lär sig mycket mer svenska i arbetslivet än på SFI.

 

Att jag pratade blandad thai, engelska och svenska med exfru Chang var nog inte till mycket hjälp ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara lika dåliga SFI-utbildningar i hela landet, frugan blev så jävla less på dessa bidragsturister som bara störde på lektionerna att hon slutade skolan och började jobba i stället. Det finns dom som verkligen vill komma in på SFI och lära sig men får till svar att det finns tyvärr inga lediga platser.

 

Nä släng ut det där utsugande patrasket från Sverige som inte vill anpassa sig i det Svenska samhället.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...