Jump to content
IGNORERAD

Ni som kan något om motorcyklar


stefan5300

Recommended Posts

Är mycket sugen på att köpa denna choppade Yamaha 400 -96 men som synes så finns det att göra på hojen. Ägaren vill ha 35000 Baht som den står, jag har ej försökt att pruta, eller också vill han ha 50000 Baht för den tillfixad med framskärm, lysen, batteri + kåpor och lite annat smått och gott,. den ska ju även fungera maskinellt.

Skulle kunna fixa till det mesta själv men det finns ju inga reservdelar här i obygden.

 

Men vad äger ni om priset?

 

post-3132-0-34851900-1359356645_thumb.jp

post-3132-0-59696200-1359356713_thumb.jp

post-3132-0-08365500-1359356751_thumb.jp

post-3132-0-43094700-1359356782_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    12

  • Soengsang

    5

  • Nerike

    4

  • Nicholas

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Priset är väll inte mycket att orda om ifall du vill ha den.

Gummit verkat oproportionerligt stort jämfört med fälgen.

Är bakfälg original?

Måste nog vara det med tanke på kardan.

Framgaffeln ser mycket skum/billig ut.

Kan bli en del jobb kan jag tro.

Delar går väl att ta från sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle göra ett kompprov, hur mycket har den gåt?t, är den skattad?, när byttes olja senast i motor växellåda och kardan? ser ju sunkig ut, skulle aldrig ge 35000 utan att veta vad jag köper. Var får du tag reservdelar? Jag skulle köpa en nästan ny honda 125 injektion då kan du åka många år utan problem och lägga pengarna på nåt roligare än ett mycket osäkert kort. Använd lite sunt förnuft.

Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är väll inte mycket att orda om ifall du vill ha den.

Gummit verkat oproportionerligt stort jämfört med fälgen.

Är bakfälg original?

Måste nog vara det med tanke på kardan.

Framgaffeln ser mycket skum/billig ut.

Kan bli en del jobb kan jag tro.

Delar går väl att ta från sverige

 

 

Om du misstänker att de bytt framgaffel bör du kolla så att försprånget ligger inom angivna gränser, se bifogad länk http://www.twinclubmc.se/techtip/forsprang.htm

 

Förövrigt bör du kolla att den funkar maskinellt utan rassel från motor/växellåda, provkör så du känner att växellägena är ok.

 

Fjädring är en annan sak som bör kollas ordentligt, belasta framgaffel upp och ner kolla sedan om det läcker gaffelolja eller känns för mjuk och gungig.

 

Ja det finns hur mycket som helst att kolla men med tanke på priset så är det ingen dyr historia och kan du fixa lite själv så är det bara att slå till.

 

 

Lycka till!

post-3878-0-11013200-1359362989.jpg

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle göra ett kompprov, hur mycket har den gåt?t, är den skattad?, när byttes olja senast i motor växellåda och kardan? ser ju sunkig ut, skulle aldrig ge 35000 utan att veta vad jag köper. Var får du tag reservdelar? Jag skulle köpa en nästan ny honda 125 injektion då kan du åka många år utan problem och lägga pengarna på nåt roligare än ett mycket osäkert kort. Använd lite sunt förnuft.

Stefantaby

Tackar för den informationen, nu har jag redan 3 Hondor 100/125/150 cc, det var just det jag tänkte att lägga pengarna på en roligare sak.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för den informationen, nu har jag redan 3 Hondor 100/125/150 cc, det var just det jag tänkte att lägga pengarna på en roligare sak.

Aha då kan du säkert vad det är för risker med det tänkta köpet, då skulle jag köpa en offroadare 1 cylindrig 250 4-taktare den har du säkert mer glädje av, bara den inte är tävlingskörd då ökar risken för att servicen är eftersatt,  förmodligen blir det mer pengar men hyffsad ny sliter du inte ut i första taget. ja det finns ju många synpunkter du får nog fundera över vad du prioriterar och sen hitta nåt som verkar vettigt. Lycka till, Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

En så pass sönderskruvad l skulle jag aldrig köpa...det där luktar bara problem!.

 

Försök istället att hitta en original, eller i så mycket orginalskick du kan.och ändra därefter vad du nu vill ändra.

 

Tex, en enstånka : 44 000 bth http://www.bahtsold.com/view/vintage-yamaha-srx-400-124392?doqs=1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En så pass sönderskruvad l skulle jag aldrig köpa...det där luktar bara problem!.

 

Försök istället att hitta en original, eller i så mycket orginalskick du kan.och ändra därefter vad du nu vill ändra.

 

Tex, en enstånka : 44 000 bth http://www.bahtsold.com/view/vintage-yamaha-srx-400-124392?doqs=1

För det första så var det ingen enstånka utan en twin och för det andra så var den varken inreggad eller hade bok.

Köp ALDRIG en cykel utan sjyssta papper, för då om någonsin får du problem som farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket sugen på att köpa denna choppade Yamaha 400 -96 men som synes så finns det att göra på hojen. Ägaren vill ha 35000 Baht som den står, jag har ej försökt att pruta, eller också vill han ha 50000 Baht för den tillfixad med framskärm, lysen, batteri + kåpor och lite annat smått och gott,. den ska ju även fungera maskinellt.

Skulle kunna fixa till det mesta själv men det finns ju inga reservdelar här i obygden.

 

Men vad äger ni om priset?

Jag tycker det ser ut som ett roligt projekt, och om jag förstått det rätt så har du ju all tid i värden att skruva med den då du är i Thailand.

Och den hade ju bok och allt, pruta med lite extra delar och slå till :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mycket erfarenheter av bilar men inte hojar.

Grundregel: Mer oskruvad = högre värde.

Customiserad = Problem (särskillt om den är "thai custad")

Undantaget är om det är ett proffsbygge.

Pruta under 25 000thb eller leta ett orört projekt.


Vill du däremot bara ha ett projekt att pyssla med & anser dig ha råd så kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha inspiration att bygga om Yamahan så har jag lite bildmaterial. Så här ser min kompis Harleychopper 1340cc ut, det är jag som skruvar och han kör :)

Det är ett bygge så det har varit många timmars skruvande innan allt blev godkänt hos Sfro.

post-3878-0-98360300-1359379735.jpg

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

då skulle jag köpa en offroadare 1 cylindrig 250 4-taktare den har du säkert mer glädje av

 

OM jag skulle köpa hoj i Los så hade det nog blivit ngt liknande ngt åt offroad-hållet, men TS är kanske ute efter ngt åt customhållet.

Det är ju inga fantasisummor det rör sig om heller, så är papperen i god ordning o du vill ha ngt att skruva på varma aprilkvällar, så är det bara att handla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Hej Stefan,

Tycker det ser ut som ett kul projekt och pilla med for sma pengar,antar du ska ha den i Thailand for lite cruising,det fina med Thailand ar friheten,du behover inte tanka pa varken godkannande eller forsprang,har ar det mesta tillatet,klart i Pattis dar snuten alskar att botfalla Faranger for allt och lite till kan det bli problem,ex. nar jag korde pa bana i Thailand var det manga av Thailandarna som korde till och fran banan med sina racehojar,rena hojar med slicks det skulle vara Sverige,boken ar viktig som nagon skrev om du vill salja den vidare,min forsta landsvags hoj i Thailand korde jag pa rodskylt i 2ar,sjalvklart battre med bok,reg, skattad och forsakrad om olyckan skulle vara framme.

Pruta gor man val pa allt,lycka till.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket sugen på att köpa denna choppade Yamaha 400 -96 men som synes så finns det att göra på hojen. Ägaren vill ha 35000 Baht som den står, jag har ej försökt att pruta, eller också vill han ha 50000 Baht för den tillfixad med framskärm, lysen, batteri + kåpor och lite annat smått och gott,. den ska ju även fungera maskinellt.

Skulle kunna fixa till det mesta själv men det finns ju inga reservdelar här i obygden.

Men vad äger ni om priset?

Jag tycker det ser ut som ett roligt projekt, och om jag förstått det rätt så har du ju all tid i värden att skruva med den då du är i Thailand.

Och den hade ju bok och allt, pruta med lite extra delar och slå till :ok:

Det var bara ett exempel, jag läste inte så noga, givetvis ska man ha gröna boken med vid köp...att han just ska ha en liten twin såg jag inte att det nämndes.

Som sagt, har man inte så mycket erfarenhet att skruva, samt inte så mycket tillgång på delar i närheten så är det definitivt enl mig bättre att utgå från en oskruvad hoj, finns inget värre än en skrothög där ett gäng egenutnämnda experter har låtit sin okompetenta fantasi att flöda.

Tro mig, jag har haft med ett par byggen att göra!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som det är bara gaffelbenen som är förlängda, så innan köp så provkör den..

Ibland kan fungera men i de flesta fall är den nästan helt okörbar..

Det var någon som skrev vinkel med försprång som var helt rätt..

FF skulle i alla fall hoppa över detta projekt o leta o lägga till lite mer kulor o hitta något körbart..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Efter som det är bara gaffelbenen som är förlängda, så innan köp så provkör den..

Ibland kan fungera men i de flesta fall är den nästan helt okörbar..

Det var någon som skrev vinkel med försprång som var helt rätt..

FF skulle i alla fall hoppa över detta projekt o leta o lägga till lite mer kulor o hitta något körbart..

 

FF

 

Hur kan du se att gaffelbenen är förlängda??

Vad jag kan se är dom inte det

Sitter en annan krona på bara vad jag kan se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Mycket spekulationer här stefan

 

Du behöver inte vända upp å ner på gaffeln eller hojen för att se om gaffeln läcker å skulle den läcka lite så är det ingen stor kostnad å fixa det

kolla runt avskraparna på underbenen om det är oljigt, det räcker

 

Synd att du bor en bra bit bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar hur dom ser , så i mina ögon är dom förlängda..

Troligtvis med distanser i botten med förlängda skruvar..

 

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en intressant länk Stefan

 

Stod en lika dan Yamaha viargo 400 här i området där jag bor den var inte körd på länge men i original skick

Jag kollade vad det skulle kosta att få den i körbart skick mellan 60-100 tusen Baht skulle det kosta så jag bjöd 10 tusen till killen,men då tyckte han att den kunde stå kvar på gården.

 

Ha det

 

 

 

 

 

http://motorcycle.goobike.com/motorcycle/bike/yamaha__xv400_virago/summary.html

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Om man tittar hur dom ser , så i mina ögon är dom förlängda..

Troligtvis med distanser i botten med förlängda skruvar..

 

FF

 

Va???  Nu snackar du i nattmössan, gör om gör rätt

 

 

Är denna åsså förlängd med:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: distanser i botten med längre skruvar (Tillåt mig småle)

 

post-6660-0-72322100-1359393393.png

 

 

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...