Jump to content
IGNORERAD

Betongplatta?


Jan L

Recommended Posts

Jag har byggt en carport och där lade jag ganska grov singel till golvet.

Vilket inte blev bra och nu skall jag gjuta en betongplatta.

Där jag bor finns inte armeringsmattor att uppbringa och jag förstår att jag kan

tillverka själv.

Men, nu ser jag en kille här på byn som gjort en variant av bambu.

Tror ni det fungerar lika bra, det skulle bli bra mycket billigare.

Hur tjock platta skall jag gjuta?

 

Jan L

 

post-3360-0-23468300-1359267434_thumb.jp

post-3360-0-77163300-1359267459_thumb.jp

post-3360-0-23468300-1359267434_thumb.jp

post-3360-0-77163300-1359267459_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jan L

    9

  • Issanbonde

    6

  • Soengsang

    3

  • Kenneth4618

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det med bambu hade jag hoppat över, armeringsmatta måste väl finnas i inte allt för lång väg ifrån var du nu bor, det är ju ändå en av basprodukterna inom bygge i Thailand.det handlar ju inte om någon större kostnad, för en carport i den storleken på din bild.

 

Tjocklek...ca 100mm, hade jag satsat på..och det inte baserat på någon byggnadsingenjörskunskap utan endast på erfarenhet och bondförnuft.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Armera med järn.

Bambu går bort.

Mattor finns bara att leta vidare.

Personligen skulle jag köra 5mm eller tjockare diameter.

Lägg mattor överlappar 2 rutor.

Naja ordentligt med järntråd.

100mm som tumordoc säger blir bra det.

Mattan i mitten.

Inget järn ska sticka ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte finns färdiga mattor kan du väl ta vanligt armeringsjärn och naja ihop en egen. Ytan är ju inte så stor.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bambu armerad betong fungerar hör och häpna riktigt bra, men kräver lite specialkunskaper för att fungera bra. Jag har inga kunskaper i ämnet men vet att det är viktigt med rätt sort och kvalité på bambun samt att det täckand betongskiktet ska vara lite större samt att betongen inte ska vara så blöt. Bambun kommer att svälla något av vattnet för att sedan krympa när betongen har härdat/torkat. Har du bra markförhållanden och en väl dränerad platta kan det fungera.

Jag skulle dock inte ge mig in på detta utan använda vanliga armeringsmattor samt förstärkningar av vanliga armeringsjärn. Som det ser ut på bilden har du en bra grusbädd att lägga plattan på. Det ser även ut som du har en avstängare för gruset, är den av sten/betong kan du gjuta mot den, är den av trä bör du gräva ur lite grus så betongen kommer ner till underkant av gruset, annars kommer gruset såsmåningom att rinna ut och plattan kan spricka samt att det blir en ful övergång mellan plattan och marken.

Se till att gruset är väl packat och jämt innan du börjar arbetet. Du bör också gräva ut lite extra vid in/utfart, gräv ner ett ca 300mm och 400mm brett "dike" där plattan slutar, lägg i 2 st längsgående armeringsjärn d16 se till att armeringsjärnet ligger ca 40 mm från marken, det finns plastdistanser att köpa för detta. Du har på detta vis fått en balk som tar upp lasten när du kör in på plattan. Betong och armeringskvalité i Thailand varierar väldigt mycket så det är bra att vara på säkra sidan, det kostar inte så mycket extra! Jag skulle föreslå att du gjuter en 120mm tjock platta med ett 5200 nät ( d5 c/200) placera nätet på 35-40mm plastdistanser. (när du sedan gjuter har du med dig en krok av armeringsjärn som du lyfter armeringsnätet med så den kommer upp från marken).

Vill du vara extra säker på att plattan inte spricker lägger du extra järn vinkelrätt mot körriktningen d12 c/c400, dessa ska placeras i underkant på plattan med ca 35-40 mm täckand betong, är du noggrann kan du lägga dessa på armeringsmattan. Alt. kan du skrapa ut lite i gruset så du får som rännor med lite tjockare betong, c/c 1m.

När du gjuter ska du vara noga med att vibrera betongen så all luft försvinner i betongen samt att vidhäftningen mot armeringen blir bra. Det kanske kan bli svårt att hitta en btg-vibrator i byn, då får du tillverka pinnar med en brädlapp i änden och stöta ihop betongen, gör flera så kan många hjälpa till! Försök att gjut när det är så svalt som möjligt, när du gjutit klart och betongen börjar härda ska du vattna på plattan och täcka den med plast. Du ska sedan hålla plattan fuktig i några dagar, kan du hitta "hö" från ris eller sockerrör kan du lägga det på plattan och vattna, då håller sig plattan fuktig bättre.

Betong uppnår sin fulla styrka efter 28 dagar, men i ditt fall så kan du nog använda den efter en vecka! Försök att få tag i kamjärnsarmering, kan vara svårt. Men det duger med slätjärn till en vanlig platta.

Lycka till och hör av dig om du undrar över något!

//S 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

post-4902-0-70307200-1359285219_thumb.jp

 

Den beskrivning som Stefan skrev är helt rätt, när jag gjorde min platta så blev jag väldigt besviken på dom som gjorde den

 

Dom hacka bort gräset slängde ut lite armering på måfå blanda betongen for hand var så dåligt rena sanden på visa ställen tjockleken variera mellan 5-7 cm

 

Sa till sambon ska jag betala for detta fick till svar dom vet vad dom gor med facit i hand så har det inte blivit en enda spricka på plattan under alla år

 

Har varit i byggsvängen hela mitt arbetsliv så lite erfaren har jag fast man blir aldrig fullärd

post-4902-0-70307200-1359285219_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
OK, tack skall ni ha.

Jag skall leta mattor i Surin, finns förmodligen på de stora byggvaruhusen IQ och Thai Watsadu.

Och så 1 dm platta.

 

Kolla Global House på vägen ut mot Cambodja från centrum sett, ligger på höger sida, en stor skylt gul/grön

Dom har bra priser på allt där, men kolla gärna runt

Det är stort å dom har tamejfanimej allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla Global House på vägen ut mot Cambodja från centrum sett, ligger på höger sida, en stor skylt gul/grön

Dom har bra priser på allt där, men kolla gärna runt

Det är stort å dom har tamejfanimej allt

Jag har tittat in där en gång, men då var det inte aktuellt med armering.

Blir ett nytt besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat in där en gång, men då var det inte aktuellt med armering.

Blir ett nytt besök.

Varje ställe du kan köpa armeringsjärn på har oftast mattor med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, rullar bra.

Om jag inte missminner mig var en rulle 25m m,a,o 50kvm

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

5mm día armering lär näppe ligga på rulle

Nej med rena mattor har jag ej sett, Bara dessa på 2 mm. får lägga dom dubbelt omlott

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej med rena mattor har jag ej sett, Bara dessa på 2 mm. får lägga dom dubbelt omlott

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte! Armeringsinnehållet räknas i tvärsnittsarea, A=r2xPI,  för d=2 ger detta 1*1*3,14= 3,14mm2, för d=5 ger detta 2,5*2,5*3,14=19,6mm2

Så 2 st 2mm nät funkar inte alls, men nu är detta en platta på mark så det bör klara sig, dock med lite förstärkningar i körståket.

Lite nördigt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Voter är bra å göra i ytterkant runt om och där du kör på själva plattan

Vad är "Voter"???

I morse hittade jag i varje fall armeringsmatta som låg på rulle.

Inte så kraftigt stål eftersom det gick att rulla - men ganska.

Jag funderar så här.

En rulle innehållande 100 kvadratmeter och garagegolvet är cirka 40.

Då kan jag lägga tre rader år ena hållet, samt ytterligare tre råder tvärs.

Och då har jag dubbelt vad tror ni om det?

En rulle kostar 1 850 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygnadsteknik(standard, normer etc etc) i Sverige och Thailand skiljer sig en hel del.med all säkerhet till Sveriges fördel.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Bygnadsteknik(standard, normer etc etc) i Sverige och Thailand skiljer sig en hel del.med all säkerhet till Sveriges fördel.

 

 

Tjälen och snölasten är inte så svår i Thailand kanske en anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...