Jump to content
IGNORERAD

När jag började lipa, eller är thai utan känslor...


leifen

Recommended Posts

Man undrar ju hur man är funtad när man sätter eld på ett försvarslöst och oskyldigt barn.
Genuin ondska i sitt esse.


Men som andra sagt, fixa ett kontonummer så tror jag nog att det kommer att rulla in slantar till flickstackarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    24

  • Issanbonde

    11

  • pigge01

    9

  • Baa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Usch så hemskt... finns det nåt värre än när just små barn råkar ut för meningslöst våld. brrrr!

Jag tror nog någon av kvällstidningarna skulle vara intresserad av att publicera storyn om svenska Leif, hans thailändska flickvän och hennes brännskadade dotter. Och då talar vi om miljoner läsare istället för räknat i tusental som här på Mpr. Tror nog det finns ett brett intresse av att hjälpa flickan även utanför denna relativt smala intressegrupp.

Fast kanske har MaiChai eller Töpffer, våra kvällstidningsmurvlande medlemmar redan kontaktat Leifen?  Annars tycker jag Leifen kunde skicka storyn till valfri blaska, tror nog de är intresserade, för tårar säljer. 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju om förövarna har blivit åtalade och på vilket sätt? skadeståndsanspråk mm i ett sådant här fall undrar man ju om inte Thailändska staten skulle gå in och hjälpa detta brottsoffer till 100% kommer dom kanske att göra om detta kablas ut över hela världen.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju om förövarna har blivit åtalade och på vilket sätt? skadeståndsanspråk mm i ett sådant här fall undrar man ju om inte Thailändska staten skulle gå in och hjälpa detta brottsoffer till 100% kommer dom kanske att göra om detta kablas ut över hela världen.

 

Ha det

Enligt vad jag förstår är det inga pengar att hämta från gärningsmännen eller deras familjer och i ett land utan några sociala skyddsnät är det nog liten chans att få några bidrag värda att räkna med så det som återstår är frivilliga insatser.

 

Att Thailand skulle erkänna att man inte tar hand om sina medborgare kan vi glömma, det finns ju inget bättre eller säkrare land att leva i om inte de förbenade farangerna kommer hit och stökar till det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag förstår är det inga pengar att hämta från gärningsmännen eller deras familjer och i ett land utan några sociala skyddsnät är det nog liten chans att få några bidrag värda att räkna med så det som återstår är frivilliga insatser.

 

Att Thailand skulle erkänna att man inte tar hand om sina medborgare kan vi glömma, det finns ju inget bättre eller säkrare land att leva i om inte de förbenade farangerna kommer hit och stökar till det!

 

Jag visade frugan bilderna och berättade vad som hänt. Hon påstår att flickan skulle få hjälp av kungen om man skriver och berättar vad som hänt och även skickar med bilder. Skulle ge bra kredit åt kungahuset i pressen om det sköts på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visade frugan bilderna och berättade vad som hänt. Hon påstår att flickan skulle få hjälp av kungen om man skriver och berättar vad som hänt och även skickar med bilder. Skulle ge bra kredit åt kungahuset i pressen om det sköts på rätt sätt.

Alla tips om hjälp måste ju anses provbara, bra jobbat!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mem men vem är villig att vara svensk kassör samt vem vill vara dito i Thailand??????

Dax att agera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mem men vem är villig att vara svensk kassör samt vem vill vara dito i Thailand? ?????

Dax att agera...

Mitt förslag är Sarne i bägge ändar ,han har visat att han kan sköta uppgiften med bravör

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är Sarne i bägge ändar ,han har visat att han kan sköta uppgiften med bravör

Bra förslag men inte sett han ute på ett tag... Någon som har hans nummer och kan ringa och peppa homom?? :thumbsup:  :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mem men vem är villig att vara svensk kassör samt vem vill vara dito i Thailand? ?????

Dax att agera...

 

Är det inte dags att sansa sig lite och låta framförallt Leifen få ett ord med i det hela?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag men inte sett han ute på ett tag... Någon som har hans nummer och kan ringa och peppa homom?? :thumbsup:  :ok:

Jag har ganska regelbunden kontakt med Sarne, han har fullt upp just nu och ett bra tag framöver så för tillfället är det nog ingen bra idé, dessutom håller jag med Lamai att vi ska nog låta Leifen få landa lite efter detta besked och komma ner på jorden igen, kan inte för mitt liv förstå hur det känns men anar att det tär nåt överjävligt.

Jäklar va skönt att se denna medmänsklighet på MPR, man blir fan i mig rörd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att Leifen mår bäst om vi INTE blandar in honom i konton m.m. Detta är en sak vi andra på forumet känner och vill göra..

Detta är något jag vill göra även om Leifen och hans dam inte vore ett par.. Om Sarne inte kan kan du Baa??

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att Leifen mår bäst om vi INTE blandar in honom i konton m.m. Detta är en sak vi andra på forumet känner och vill göra..

Detta är något jag vill göra även om Leifen och hans dam inte vore ett par.. Om Sarne inte kan kan du Baa??

Blanda in honom måste vi nog, det vore väl konstigt annars, och tack för förfrågan, men jag känner inte att jag är rätt man för detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för stöd mm.

Många tips finns.

Det är sant att tårar säljer, men jag vill sätta gränsen snävt när det gäller det privata.

Aftonbladet och liknande medier kan säkert bidra till att få in stålar, men till priset av "hemma hos" repotage mm. och bli uthängda med våra privatliv så det säger jag absolut nej till.

 

Det har varit svårt för Naree att berätta om dottern, och jag har fått lite då, och lite till vid senare tillfällen. En fråga för mycket och det har varit stopp. Säkert andra som upplevt liknande.

Därför har jag inte fått all fakta som jag önskat, men nu kommer allt snabbare fram. Proppen har nu släppt. Förtroende

Bara en sån sak som dotterns ålder, namn och smeknamn har suttit långt inne. För två dar sen skrev jag att hon var 9 år, men det är fel. Hon är bara 7 år och skadan uppstod när hon var fyra. Har jag hört fel?, drömt? eller har hon sagt 9 år till mig? Naree har säkert sagt 9 för hon trott det varit bättre, men jag kan ha fel.

Tonåringarna som orsakade händelsen var 11 och 13 år gamla då. Nu är det rättat till.

Dottern heter Luxsamon och kallas Pop.

Detta med att skriva till kungen har jag vidarebefodrat och det kände hon till, men hon tror att hon inte kan få mer än det hon idag får av staten. Hon behöver inte betala för doktor och sköterska.

All röntgen, mediciner, bandage, rum, resor och annat får Naree betala.

Flickans brännskada är till ytan stor och de salvor, mediciner hon behöver för behandlingen av huden har hon inte råd med.

De kostar 3000b per förpackning och det går åt 4 per månad. Det är nr 1 på Narees önskelista. Det andra är en operation i maj månad. Ett läkarbesök i mars är inplanerat som förberedelse. Allt sker i Bkk, för i Korat saknas den typ av behandlingar.

 

Jag är part i det hela och skall absolut inte hålla i några konton, detsamma med Naree tycker jag.

Någon fristående som Naree får äska pengar av tycker jag. Redovisa behoven och även rapportera hur det går.

Gärna någon i Korats närhet, men inte avgörande.

För att få så lite svinn som möjligt, ett konto i Sverige för insamlandet och ett i Thailand för överföringar.

Finns många olika alternativ men så tänker jag.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Hej Leifen

 

Min bästa vän jobbar på Ch7 i Bangkok och undrar om de skulle kunna göra något för den här lilla flickan?

Om det skulle vara något de kan göra, så hör av dig, så ska vi se vad som kan göras.

Saknar totalt ord för hur vidrigt människor kan bete sig mot varandra och vara kapabla till att göra nåt sånt här...flickan har mina djupaste sympatier och medlidande.

Mvh Femme

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Leif lider med dig i detta dilemma men har du funderat på facebook för den kan ha en stor genomslagskraft

utan att blanda in tidningar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Leifen

 

Min bästa vän jobbar på Ch7 i Bangkok och undrar om de skulle kunna göra något för den här lilla flickan?

Om det skulle vara något de kan göra, så hör av dig, så ska vi se vad som kan göras.

Saknar totalt ord för hur vidrigt människor kan bete sig mot varandra och vara kapabla till att göra nåt sånt här...flickan har mina djupaste sympatier och medlidande.

Mvh Femme

Det är nog bara Naree som kan svara på en sån sak, gäller det att visas i TV och liknande så är jag säker på att Naree inte vill vara med. Men om något år kanske..

Rätt behandlig är viktigare än publicitet. 

Att ge Pop som nu jag kommer att använda som namn, hjälpmedel för sin skolgång är en viktig bit också. Hennes händer fungerar inte riktigt bra, hon har inte kraften att hålla i en penna ännu och då lär man sig inte att skriva. En iPad kanske hjälper till? Privat skolgång med speciallärare, istället för gouverment school med 30 elever i samma klass.

Det är mycket Pop behöver och kommer att behöva.

Baa hade ett bra ilägg tidigare, om att publicitet om att Thailand inte kan ta hand om sina medborgare kan vara skadligt.

Kalla Fakta program passar inte i Thailand.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev tidigare, tror det var Drivern, att om 50 st MPR-medlemmar ger 100 kr i månaden så blir det rätt mycket pengar. Jag ställer upp på det och är övertygad om att det lätt blir 50 stycken.

Denna tjej behöver ju inte enbart vård, utan också extra hjälp för att komma ifatt skolan, så det behövs resurser för både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi finns bakom dig Leifen. Vi hittar ett bra sätt att lösa detta utan press m.m. Nu måste vi bara finna någon som kan. orkar samt vill vara kassör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Leif lider med dig i detta dilemma men har du funderat på facebook för den kan ha en stor genomslagskraft

utan att blanda in tidningar

Min dotter har sådana tankar om Facebook, men jag vill nog avvakta lite mera.

Alltför stor publicitet förstör det privata livet. Här skall man vara försiktig.

Rätt mängd hjälp räcker, Pop blir inte bättre av för mycket hjälp eller pengar.

Jag har ju inte ens träffat Pop i verkligheten själv. Efter Songkran vet jag mer. 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Men som jag säger, hojta till om det är nåt Ch7 kan göra mm...sånt här ska inte kunna ske utan att omgivningen reagerar.

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon frågade tidigare om hennes hand och om den går att rätta till.

Hon kan inte använda sin högra hand till så mycket mer än stöd.

Den går säkert att göra mycket bättre med operativa ingrepp, men det blir bara gissningar.

Nervbanor mm. kan vara för skadade.

Den vänstra är inte heller bra, men det blir nog bättre med tiden. Där saknas framför allt kraft och muskelstyrka.

Hålla pennor och matbestick är problem.

Jag får försöka ta rätt på mer, men Naree kan inte förklara allt på engelska.

Kanske det går att skriva till läkarna i Bkk och få utlåtanden framöver.

Bristen på ekonomiska resurser,, gör väl att det blir att prioritera vården.

Tekniska hjälpmedel behöver hon nog när hon vuxit färdigt.

Naree framhåller hennes goda minne, och kämpaglöden som bästa egenskaper.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kan finnas så mycket ondska... Man mår illa av tanken att det kunde varit min egna dotter. Får hoppas att flickan har inre styrka, för det kommer hon behöva, livet är tufft nog för ett friskt barn. Kramar från en tagen Sangwal...

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämer med alla om svineriet

Alldeles innan jag åkte ner var det ett inslag att barnen i 1 klass fick lära sig läsa o stava på läsplatta först Inte förrän i 2an blev det penna De påstås lära sig fortare på det sättet Kanske inslaget fins Srt play?

Lycka till med insamlingar o operationer

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det som hänt är djävligt sorgligt och jag grät en lång stund när jag läste och såg bilder.

Men vi får inte glömma att förövarna var 11 och 13 år och med all säkerhet en väldigt omogen 13åring.

Det som chockade mig var att familjen försökte gömma den stackars flickan.

Jag tror att många kan hålla med om att i denna historia har en flicka råkat hemst illa ut.

Men två andra barn har också råkat ganska illa ut.Jag tror inte att detta är fråga om ondska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...