Jump to content
IGNORERAD

När jag började lipa, eller är thai utan känslor...


leifen

Recommended Posts

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    24

  • Issanbonde

    11

  • pigge01

    9

  • Baa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Sorglig historia.

 

Fixa ett bankkonto så kan alla som vill hjälpa till sätta in en slant. Jag kommer att bidra med en slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Sarne kan kan ställa upp? :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mina tankar till den lilla pojke i England som några äldre killar stenade till döds för många år sen. Jag hoppas och tror det kommer gå bra för flickan nu när du kan hjälpa till också Leifen. All lycka till flickan.

 

Usch vilken jobbig tråd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fruktansvärt tråkigt händelse, inte ett öga torrt. jag hoppas hon får det bra nu med så bra hjälp som möjligt resten av livet.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla sympatier, men det visste jag skulle komma. Därför publiserade jag detta I MPR.

Själv mår jag bättre då jag fått skriva av mig än om jag har behållit att för mig själv som en privat angeläget.

Tjejen har fått sjukvård i klass med vad Sverige kan erbjuda och jag tror inte alls på att flytta henne till hit.

 Hon har det bäst i Thailand, kan språket mm.

Nu skall Naree ta henne igen till specialiaterna i Bangkok för någon bedömning av hur nästa steg av henns behandling skall ske, och hur mycket det kommer att kosta.

 

Jag gillar ideerna om att MPR skall hjälpa flicken med pengar till nya operationer, och att Sarne skulle sköta det på ett sätt liknande insamlingen till barnhemmet.

Jag och Naree kommer garanterat till nästa Annandagsträff, för så kul hade vi med alla nya MPR vänner.

Ett överlämnande av ett kuvert med pengar för dotterns vård direkt till mamman eller kanske till dottern om hon är med vore stort och så rörande att man fick nog gå ut.

Nu är detta så färskt och nytt, så jag vet inte om jag tänker rätt.

Fortfarande skakis vid tangenterna..

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kuvert är ju aldrig fel men vad jag tror så räcker det inte i detta fallet,det fodras nog ett rehab konto till flickan, därför att behandlingarna kommer säkert att sträcka sig långt över tonåren. Det är en lång process hon har framför sig.

 

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra början är nog att kolla att damen din tycker detta är OK. Sen öppna ett nytt bankkonto i tjejens namn så att insamlade pengar kan föras över.

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt i allt detta fruktansvärda värmer det i hjärtat när man läser vad alla "goa" MPR medlemmar skriver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj , så fruktansvärt!  jag kan inte förstå ,, så otroligt dumt och meningslöst ? 

har torkat tårar och fått förklara för mina barn varför jag sitter och gråter framför datorn, 

Jag /vi lider verkligen med stackars tjejen, och står bakom ev insamling till framtida operationer, 

De har tur som träffat en man som dej Leifen. starkt att du vill dela detta svåra.  !

har ej träffat er, men hälsa ändå från mej och mina barn till flickan. och hoppas på lyckliga tider, hon har haft sin beskärda del ondska.

svårt att smälta detta! ,,, Uj,,

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Något av det mest tragiska jag läst. Man hoppas bara att den tjejen nu får alla möjligheter i sitt fortsatta liv.

 

När man läser om det som hänt börjar grottmänniskan i en vakna till liv.

Man skulle bra gärna vilja orsaka samma lidande för de personer som gjort henne så ont.

Tyvärr lär inte det hjälpa henne.

 

Hjälper gärna till med en peng för en så behjärtansvärd sak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var det jävligaste jag sett på länge. Hur fan kan någon skada en liten människa på detta viset. Alla lyckoönskningar som finns till denna lilla tjej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kuvert är ju aldrig fel men vad jag tror så räcker det inte i detta fallet,det fodras nog ett rehab konto till flickan, därför att behandlingarna kommer säkert att sträcka sig långt över tonåren. Det är en lång process hon har framför sig.

 

Hälsningar

 

 

Personligen ger jag hellre pengar till denna tjej och får kanske en uppdatering hur hon mår och vad pengarna används till än att ge till en organisation där pengarna till stor del försvinner till höga löner och tjänstebilar m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör mig riktigt upprörd är att de vuxna ärthjärnorna som skulle ta hand om flickan inte tog henne till sjukhuset direkt :angry2: :angry2:

 

Fy satan vad måste ha lidit under den långa tiden

 

 

Hänger gärna på en insamling

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ger jag hellre pengar till denna tjej och får kanske en uppdatering hur hon mår och vad pengarna används till än att ge till en organisation där pengarna till stor del försvinner till höga löner och tjänstebilar m.m.

 

Klockrent skrivit.

 

Det är inte ofta jag känner behag att ge pengar till div välgörenhet just pg det du nämner, men i detta fall så skulle jag gladeligen bistå med några kr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varit i kontakt med Naree idag, berättat om att det finns stöd, engagemang och många som bryr sig.

Om hon förstår det eller ej kan jag inte svara på. Kan man bry sig om människor som man aldrig träffat eller känner?

I alla fall så växer en ung människa och därför avgör läkarna behandlingarna efter det.

Mamman tycker att ett ingrepp vid halsen och vid ena ögat är viktigast just nu. Hon har för lite hud så det spänner och hon har problem med att äta, kan inte öppna munnen tillräckligt och samma problem vid ena ögat.

Vi använder engelska mellan oss, så det kan lätt bli missförstånd.

Varje operation kostar 40.000 - 50.000 bath för henne och det kan bli 4 gånger per år. Staten betalar en del, så allt behöver hon inte bekosta. Varje gång måste dom bo i Bangkok vid sjukhuset och det kostar extra. Mediciner, bandage, salvor mm. blir dyrt. En specialolja för huden kostar 3000bath per liter och räcker 1 månad.

Nu vistas flickan hos sin mormor i en by utanför Kalasin, och Narees stora önskan är att få ned flickan till Korat först.

En aunt kan visst ställa upp och sköta barnet, när Naree jobbar.

I Korat  finns möjligheter till bättre sjukvård än i Kalasin, bättre möjligheter till skolgång. Tjejen har ju legat på sjukhus mesta av tiden senaste åren, och ligger långt efter sina jämnåriga. Naree tror att hon kan köpa god utbildning åt henne i Korat, vilket saknas helt i Kalasin. 60.000bath per år bedömer hon behovet till för bra utbildning.

Om nu jag har förstått rätt, vilket inte är säkert så är behovet 200.000 - 300.000bath per år, för den lilla flickan.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör mig riktigt upprörd är att de vuxna ärthjärnorna som skulle ta hand om flickan inte tog henne till sjukhuset direkt

 

Exakt min tanke oxå, dom borde ju för h-e kunna dömas för något - o i mina ögon är det ett riktigt j-a AVSKYVÄRT brott. Blir rejält förbannad på att vuxna människor kan göra så - mot ett barn..FY FAN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varit i kontakt med Naree idag, berättat om att det finns stöd, engagemang och många som bryr sig.

Om hon förstår det eller ej kan jag inte svara på. Kan man bry sig om människor som man aldrig träffat eller känner?

I alla fall så växer en ung människa och därför avgör läkarna behandlingarna efter det.

Mamman tycker att ett ingrepp vid halsen och vid ena ögat är viktigast just nu. Hon har för lite hud så det spänner och hon har problem med att äta, kan inte öppna munnen tillräckligt och samma problem vid ena ögat.

Vi använder engelska mellan oss, så det kan lätt bli missförstånd.

Varje operation kostar 40.000 - 50.000 bath för henne och det kan bli 4 gånger per år. Staten betalar en del, så allt behöver hon inte bekosta. Varje gång måste dom bo i Bangkok vid sjukhuset och det kostar extra. Mediciner, bandage, salvor mm. blir dyrt. En specialolja för huden kostar 3000bath per liter och räcker 1 månad.

Nu vistas flickan hos sin mormor i en by utanför Kalasin, och Narees stora önskan är att få ned flickan till Korat först.

En aunt kan visst ställa upp och sköta barnet, när Naree jobbar.

I Korat  finns möjligheter till bättre sjukvård än i Kalasin, bättre möjligheter till skolgång. Tjejen har ju legat på sjukhus mesta av tiden senaste åren, och ligger långt efter sina jämnåriga. Naree tror att hon kan köpa god utbildning åt henne i Korat, vilket saknas helt i Kalasin. 60.000bath per år bedömer hon behovet till för bra utbildning.

Om nu jag har förstått rätt, vilket inte är säkert så är behovet 200.000 - 300.000bath per år, för den lilla flickan.

 

 

Leif

Jag är mycket illa berörd av bilderna på flickan.

Och vill hennes bästa,

Att lägga tid på slynglarna finnes inte.

Det är flickan som gäller och hennes behov.

Fixa ett ICA-bankkonto så är det enkelt att hjälpa er.

Det kommer att behövas ca: 100,000sek om året.

Till henne.

Denne story bör du försöka få Svenska Tidningar att skriva om.

Det är hon värd.

Kanske vår medlem i Bangkok kan göra reportaget.

Han kan ta den tiden, tycker jag.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fantastikt att så många redan är villiga att hjälpa till med bidrag för den lilla flickans återkomst till ett värdigt liv,med sjukhuskostnader,skolgång osv.

 

Jag läste Leifens årliga kostnadskalkyl för detta och kom fram till,att om 50 medlemmar här ger ett månadsbidrag på 100 kr skulle vi få ihop 270.000thb vid en kurs av 4,50thb/1 kr årligen och det ställer jag gladligen upp på,för man lägger pengar på mycket annat icke behövligt.Det skall bara  administreras av någon som öppnar ett bankkonto och  ser till att bidragen hamnar där de skall,samt redovisar löpande vad som händer med flickan och på kontot. 

 

Vad tycker ni om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått kommer vi ej kuna donera via MPR Bath synd för då hade det kommit in pengar så länge MPR finns.

Drivern du har så rätt men tror att vi ska ha ett svensk samt ett Thaikonto. Men vad som behövs först är någon som vill, kan,

har tid samt är betrod för detta uppdrag... Sen kan vi bara hoppas att P3 kan fixa en bra plats i forat där rapporter läggs

upp. Sitter med bankdosan framme för att starta insättningar :ok:  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fantastikt att så många redan är villiga att hjälpa till med bidrag för den lilla flickans återkomst till ett värdigt liv,med sjukhuskostnader,skolgång osv.

 

Jag läste Leifens årliga kostnadskalkyl för detta och kom fram till,att om 50 medlemmar här ger ett månadsbidrag på 100 kr skulle vi få ihop 270.000thb vid en kurs av 4,50thb/1 kr årligen och det ställer jag gladligen upp på,för man lägger pengar på mycket annat icke behövligt.Det skall bara  administreras av någon som öppnar ett bankkonto och  ser till att bidragen hamnar där de skall,samt redovisar löpande vad som händer med flickan och på kontot. 

 

Vad tycker ni om detta?

Som det ser ut på MPR.se är det behov av 2 konto!

Ett på ICA Banken och ett på en Thai bank!

På ICA Banken kan leifen själva ta ut pengarna och sätta över på Thaikontot vid behov.

Och de som vill kan lägga upp månads överföring till ICA Bankrns konto

Eller sända engångsbelopp direkt till valfritt konto.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leifen börja med att fixa till en tråd med berättelsen och bilder där vi andra ger fan i att kommentera.  Finns det medlemmar som är med i andra forum

länka till denna tråd eller sätt in den på era andra forum... Sen rullar nog bollen igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...