Jump to content
IGNORERAD

Bangkok lost, aka Skytrain city.

kharess

Recommended Posts

När man tar Skytrain i Bangkok,

en stad med invånare i miljoner,

så gäller det att ha en ganska bra koll

på namnen över alla olika stationer.

När vi män inte frågar efter hjälp

i alla våra utsatta lägen

så får vi göra som vi alltid gör;

lära oss den hårda vägen.

Detta är en kort liten story

om när jag skulle testa Skytrain en första gång

och som alla andra berättelser

har även denna en tema-sång.

Eftersom jag har utropat mig själv

till Maipenrais egna reggae-ambassadör

så blir det sköna baktakter

när min skytrain-story tutar och kör.

Och för att ta er ut ur poesins dimma

ska jag omgående sluta rimma.

Jag hade 2 timmar över innan jag skulle möta upp brorsan i denna änglarnas stad.

Ni som nu tänker änglarnas stad, Los Angeles; ni är på helt fel forum. *Vinkar adjö och sparkar bort med en stor högerfot välriktad mot baklyktan*

Det var förmiddag, solen stekte och jag var inte ens bakis. Tänk er själva att vakna upp i Bangkok och inte ens vara bakis.

Hälften av er har säkert ingen aning om vad jag snackar om eftersom ni inte upplevt det, men testa! Det kan vara rätt ok faktiskt. Såvida ni inte, som jag, bär en total avsaknad av lokalsinne och är vilse så fort ni har blinkat för långsamt.

Står jag i köket hemma och blundar så kan jag inte ens peka ut vilken riktning sovrummet ligger. Det taskiga lokalsinnet har jag ärvt efter morsan. Men hellre det än hennes bröst och förnamn.

Hur som helst. Och förlåt mamma.

Jag promenerade runt lite och hade typ absolut inga planer. Fast å andra sidan, vem behöver planer när man är i Bangkok. Man följer sin egen äventyrslusta och vips så har man hamnat i Carolas Mitt i ett äventyr. Hon gjorde det i schlager-style, i did it Bangkok-style.

Jag stannade till på nåt litet hak och tog en kall Singha. Fråga mig inte vilket hak eller vart det låg (det låg i Bangkok, ok???), men ölen var god.

När jag sitter där och ser mig omkring på allt möjligt så får jag syn på ett Skytrain som svischar förbi på sin majestätiska bana. YOO!!! Jag ska åka Skytrain!!!

Jag svepte i mig ölen lite snabbt som om den goda ide'n kunde försvinna lika fort som Milli Vanilli och frågade personalen om närmsta station. Hon frågar mig vart jag ska åka. Jag rycker på axlarna och säger att jag inte vet. Jag vill bara åka Skytrain. Hon ger mig sitt bästa första gångs turist-leende och ber mig vänta.

Snart är hon tillbaka med en lapp där hon skrivit upp ett stationsnamn. Jag minns inte stationen, men hon förklarade att därifrån är det nära till en massa schyssta affärer och trevliga områden. Jag tackade med en artig  :wai: och började knalla.

Ok, det började ju bra. Jag fick en lapp på en bra station och vilken riktning jag sedan skulle gå, men det fanns två problem.

1. Lappen var skriven på thai. Bruden var optimist. Hon gav mig första gångs turist-leendet, men trodde att jag läste thai? Säg inte upp dig från baren...

2. Hon glömde säga vart närmsta station låg.

Men till dessa två problem fanns två enkla lösningar. Det första problemet skulle botas vid stationen. Jag hoppades att skulle finnas en biljettlucka där jag kunde fråga om riktningen. No problems.

Det andra problemet löste jag omgående; jag stoppade en motorcykeltaxi och bad honom köra mig till närmsta Skytrain.

5 min senare var jag där. YOOO!!!

Jag knallade uppför nån lång trappa och kom in på stationen.

-Ok, nu då?

Jag såg mig omkring, men hittade ingen lucka. Jag hittade dock en automat där man kunde köpa biljetter. Men jag visste inte vart jag skulle!!!

Vid automaten stod en thaitjej som såg vänlig ut så jag kopplade upp mig på mitt mobila leende och frågade artigt om vart jag skulle. Hon sa något lustigt namn och hjälpte mig köpa en biljett. Tack,hjärtat.

När jag gick till spärrarna så upptäckte jag, samtidigt som jag drog in min biljett i någon springa eller liknande (minns inte)  också en slags biljettlucka.

Ha!! Jag behöver inte dig! Jag kan lösa mina egna problem.

Ok, vad sa hon nu att stationen hette?

Jag frågade nästa person om vilket tåg jag skulle ta till vad-det-nu-var. Det var en kille i min ålder.

Jag antar att mitt uttal inte var det bästa för han såg lika frågande ut som Jackie Arklöv på en Röda korset-träff.

Efter några namnförslag så nämnde han något som lät rätt bra. Det liknande det tjejen hade sagt och jag antog att hennes thai var bättre än min så japp; dit ska jag.

Han pekade på ett inkommande tåg, sa hur många stationer det var (har för mig att det var fyra, but not important) och jag tackade artigt. Tåget gled in på perrongen och jag kände mig barnsligt uppspelt på att få åka Skytrain. Jag tror det var samma känsla som när jag åkte tunnelbana ensam för första gången. Då åkte jag fel och fick då byta i Tensta. Tensta var ju liksom detsamma som att hamna i Bronx och man kunde i vilken sekund som helst bli Leroys biyatch. Shit va jag höll på att kacka i brallan medan jag väntade på rätt tåg. Men det var då.

Det här var Bangkok, jag var betydligt äldre och var inte ens nödig. Jag visste ju vart jag skulle. Och ingen Leroy syndes till. Lee, Lek och Lao såg betydligt vänligare ut.

Jag klev på tåget och tänkte för mig själv; tappa nu för i helsicke inte räkningen på alla stationer.

Det var lite halvkul att åka Skytrain, men det såg dock mer majestätiskt ut från marken. Fast jämför man med de mörka tunnlarna på blå linje så var detta en Bronx-ghettos pojke första besök på disneyland (där han för övrigt rånar Musse Pigg, gör en päls av Pluto och skriker White trash efter Snövit).

Jag klev av på den station som var helt rätt enligt mina beräkningar. Ok, att räkna till 4 stationer kanske låter som en enkel match och det var det också. Jag var ju inte bakis.

Ok, vad sa hon nu, den intelligenta servitrisen? Jag tittade på lappen. Kanon. Hon har verkligen tänkt till. En pil till höger. Jag antar att det var en pil, i alla fall. Det kunde lika gärna varit en flyttfågel, men det kändes fel i sammanhanget. Lysande. Och hade hon tänkt på allt så hade hon satt ett kryss för vart stationen ligger, för i detta läge kunde pilen peka åt vilket håll som helst. Jag skakade lite på huvudet men än dock med ett leende; hon hade verkligen försökt.

Äh, jag är vuxen nog att klara mig själv. Jag såg mig omkring. Schyssta affärer? Nja, inte som man kunde se med blotta ögat. Trevliga områden? Jo, gråvita byggnader med sämre standard och intetsägande butiker kan väl betraktas som trevligt. Om man kommer från Enköping.

Jag skrev upp namnet på den station som jag hoppat av vid och knallade åt ett håll som kändes rätt. Eller nåja, men i alla fall minst fel. Fast nåja, men det var åt ett håll i alla fall.

Efter ca en kvart så var jag kvar med samma omgivning som vid station och suckade lite uppgivet. Då ringer telefonen. Brorsan.

En gangsta-Kharess;

-Yooo, bro'.

Brorsan;

-Tjaaaa (lite halvslött uttal). Vad gör du?

En lite mindre gangsta-Kharess;

-Jag hoppade precis av ett Skytrain.

Brorsan:

-Var är du nu då? Närheten av hotellet?

Jag sa namnet på stationen och efter några sekunders tystnad (jag skulle just säga "Hallå?" eftersom jag trodde det hade brutits) säger han;

-Vart?!?!?!?

Jag sa namnet en gång till.

-Vänta. sa han osäkert och frågade sin tgf vart det låg. Jag hörde henne mumla i bakgrunden och snart är brorsan tillbaka i telefon;

-Va fa gör du där?

Nu var det jag som representerade några sekunders tystnad, men med den skillnad att han hann säga "Hallå?", som om det hade brutits.

Jag önskade nästan att det hade gjort det.

-Nä, jag.. Alltså... Du vet.. Jag skulle bara kolla mig omkring. Men jag drar mig tillbaka nu. Syns om en timme!

-Ok. svarade brorsan och jag hörde på rösten att han flinade.

Brorsan ringde 45 min senare och frågade om jag var i närheten. Han ville ta en öl.

Jag svalde hårt och svarade;

-Jag hittar fan inte stationen.

Ett rått garv bemöter mig, följt av;

-Men ta en taxi då, pucko.

Ni vet när man känner sig sådär jäkla dum att grannens 3-åring framstår som ett geni? Multiplicera det med 4 och ni får fram den känsla som just intagit mitt stackars Jag. Varför tänkte inte jag på det?!?!?

-Ok. Vilken station ska jag till?

Brorsan, med sin välbekanta dumförklarande röst, påbyggt av ett ljudligt flinande;

-Den du åkte från.

Lustig kille...

Han berättade hur jag skulle åka och inom ca 40 min var jag där. Shit va jag hatade hans hånflin när jag mötte upp han och hans tgf. Hon såg dock på mig med en liten tycka-synd-om-blick och det värmde lite, men brorsan skakade på huvudet och tittade bort. Hade han inte varit 50 kilo större så hade jag sänkt honom med ett cafe'bord, men nu är han just 50 kilo större så jag muttrade bara. Ni kallar det fegt; jag kallar det överlevnadsinstinkt.

Hans tgf frågade varför jag åkte dit och jag berättade hela storyn. Hon sa att där finns ju ingenting att se. Nähä, berätta mer. För jag har ju ingen aning. Pucko...

Jag visade upp lappen och hon såg frågande på mig. Hon gav den sen till brorsan. Han läste ett par sekunder och tittade sedan upp på mig;

-Vad är det du inte fattar?!?!

En irriterad Kharess rycker åt sig lappen;

-Men va fan, tror du jag kan läsa tha..

*Tystnad & förvåning*

Eeeeh...

Vänta nu.

Ok?!

Var i helsicke kom alla engelska ord ifrån?!?!?!?

Jag vände på lappen. Oh, det där såg bekant ut. Lite thailändska bokstäver och en pil...

Ja, ni hajar.

Behöver jag tillägga;

1. Jag blev full den eftermiddagen.

2. Brorsan tror fortfarandet att jag är adopterad och vågar knappt släppa mig ensam på stan i Örebro.

3. Jag hade dumförklarat tjejen i baren, men det visar sig att hon är den smarta av oss. Instant kharma..

4. Men att jag skiter fullständigt i det för jag hade åkt Skytrain. YOOO!!!

:wai::wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Dela på andra sajter

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:lol:

+ på dig

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Vad kan man säga, annat än "pluskarma"

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Dela på andra sajter

Hmm.  Kharess:    E de´ Ok om jag ger dig + i morron istället?  jag e för "trött" nu för att orka läsa vad du skrivit. :crazy:   MVH  banFang.. :lol:

Dela på andra sajter

Tja, vad säger man,berättartekniken är det inget fel på iaf, pluskarma får du givetvis

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Satan..! Vet inte om du ska ha + eller - . Skrattade så att jag trillade av stolen, och nu har ja ont i baken  :cry:

...det blev + i alla fall.  :D

บั๊กสีดาดังแดง

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...