Jump to content
IGNORERAD

Amälan till försäkringskassan


King kong

Recommended Posts

Någon här som kommer ihåg hur lång tid det tog för att regga damen på försäkringskassan?

Gjorde detta för damen i oktober men hon "hänger fortfarande löst" :cry:

Ringde en tanta hos kassan o hon sa det kan ta flera månader :frown:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Någon här som kommer ihåg hur lång tid det tog för att regga damen på försäkringskassan?

Gjorde detta för damen i oktober men hon "hänger fortfarande löst" :cry:

Ringde en tanta hos kassan o hon sa det kan ta flera månader :frown:

Hej King kong!

Menar du 4-sista siffrorna i personnumret?

Det gör du hos lokala skattemyndigheten..vet inte riktigt vad du menar.  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Någon här som kommer ihåg hur lång tid det tog för att regga damen på försäkringskassan?

Gjorde detta för damen i oktober men hon "hänger fortfarande löst" :cry:

Ringde en tanta hos kassan o hon sa det kan ta flera månader :frown:

För oss tog det ca 1 månad,,,,

så gissar att allt från ett par veckor till några månader e standard

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger löst? ??? .

Om hon har kommit på UT, så har hon från och med när ni har anmält hos FK full tillgång till sjukvård etc. Om det nu är anmälan om inflyttning som du menar...

Sen tar det som ovanstående skribenter skriver olika lång tid innan hon får sina 4 sista, men hon är som sagt inne i systemet from ni har inlämnat anmälan om inflyttning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om hon har kommit på UT, så har hon från och med när ni har anmält hos FK full tillgång till sjukvård etc

Det är sagt innan till skatteverket/folkbokföringen man går först, rätten till sjukvård har inget med FK att göra.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är sagt innan till skatteverket/folkbokföringen man går först, rätten till sjukvård har inget med FK att göra.. 

Sorry menade givetvis Skatteverket för anmälan om inflyttning.

Det var bara den lämpliga förkortningen FK som ställde till det :kort::kort::kort::kort:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon gått till den lokala skattemyndigheten och visat upp brevet med beslutet om UT från Migrationsverket

samt sitt pass?

Det brukar bara ta 2-3 veckor att få ett personnummer. Då kommer det också automatiskt ett papper från

Försäkringskassan som hon bör fylla i och skicka tillbaka - även om hon inte har någon inkomst till en början.

Därefter kan hon kontakta kommunen och anmäla sig till SFI (svenska för invandrare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick till skatteverket dagen efter hon kom så 4 sista har hon fått och är skriven i västra götaland hos mig enl. pappret ifrån skatteverket(personbevis) Sen ska man juh regga sig hos Fk. Skickade in papper till Visby för det var man tvungen till sa tanten på Fk. Sen ringde jag för ett par veckor sedan när de haft pappren i ca. 1 mån. Då sa en tanta att det kan flera månader för det skall utredas osv. Fattar nada. Men de får den här veckan på sig att klara sitt uppdrag :yes:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gick till skatteverket dagen efter hon kom så 4 sista har hon fått och är skriven i västra götaland hos mig enl. pappret ifrån skatteverket(personbevis) Sen ska man juh regga sig hos Fk. Skickade in papper till Visby för det var man tvungen till sa tanten på Fk. Sen ringde jag för ett par veckor sedan när de haft pappren i ca. 1 mån. Då sa en tanta att det kan flera månader för det skall utredas osv. Fattar nada. Men de får den här veckan på sig att klara sitt uppdrag :yes:

Hej!

Du ska bara fylla i en blankett och sända till FK så fixar dom det. Gå in på närmaste FK kontor, säg att du vill fylla i blankett för tjejen att registera henne i Sverige och de fixar det på några dagar. Så gjorde jag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade in en blankett plus kopia på upphålstillståndet o pass och skickade detta till kontoret i Visby.

Ska ringa och höra imorgon hur det har gått.

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Är det samma människor som arbetar på försäkringskassan som på migrationsverket?

Det har nu gått 4 veckor sedan käresta kom till sverige men inga papper från kassan. Ringde och kom fram utan telefonkö! (Första samtalet till dem sedan 1987) Där säger de att man ska skicka in anmälan om registrering men det verkar som att de inte ens har tid att skicka ut blanketter, och på frågan hur lång tid det tar att bli registrerad så säger damen att det kan ta flera månader att bli registrerad!

Vi har en helsikes byråkrati i detta land men inte ens detta klarar staten av.

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan_gbg

Quote

Är det samma människor som arbetar på försäkringskassan som på migrationsverket?

Det har nu gått 4 veckor sedan käresta kom till sverige men inga papper från kassan. Ringde och kom fram utan telefonkö! (Första samtalet till dem sedan 1987) Där säger de att man ska skicka in anmälan om registrering men det verkar som att de inte ens har tid att skicka ut blanketter, och på frågan hur lång tid det tar att bli registrerad så säger damen att det kan ta flera månader att bli registrerad!

Vi har en helsikes byråkrati i detta land men inte ens detta klarar staten av.

Varför denna hets? Skulle t ex din dam bli sjuk får hon ju sjukvård som alla andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hets och hets. Tycker bara att när det gäller statliga inrättningar så verkar det vara accepabelt med horribla handläggningstider. Det skapar även en del praktiska problem t.ex så går det väl antagligen inte att få ett Europeiskt sjukfösäkringskort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Har du ingen försäkringskassa i närheten du bor? Det är ju bara att lalla in där och be dom hjälpa er att fylla i papperna, sen är det klart. Det är deras skyldighet att hjälpa dig. Svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det bara att slänga pappren på närmaste anställd på FK. Enl. Förvaltningslagen är vem som helst  som jobbar där skyldig att se till att papprena kommer rätt. Tvinga mig inte att leta rätt på lagtexten, jag knäppte just upp öl nr. 5 :drinks:

Dom kör ofta med att ditt och datt ska skickas till någon inläsningscentral, utlokaliserad till Renskitehult eller liknande. Gå inte på det! Du får lämna in på vilken FK som helst. Slösa inte dyra portopengar! Lägg istället pengarna på lämpligt 7/11 nästa gång ni är i Pattaya ;)

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För min dam tog det 2 mån att få papper på att hon var reggad hos FK. Jag frågade efter 1 mån vad som var fel, fick svar att det kan ta upp till 6 mån. Hon fick inget papper att skicka till FK när de 4 sista siffrorna kom. (Trodde registreringen sköttes per automatik när man lämnade in 4 sista) Vi kom på att hon inte var reggad när jag skulle beställa plastkortet för EU. Men nu är plastkortet beställt, hoppas det kommer till sommarens resa. Man kan inte veta.

Trevlig fortsättning på Påskhelgen önskar Jannef

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva anmälan till försäkringskassan är inte det största problemet. Det är handläggningstiden som även här verkar vara ett problem. Jannef's svar bekräftar min misstanke att Försäkringskassan=Migrationsverket (Standardsvar att det kan ta 6 månader) Jag trodde också att registreringen skedde automatiskt när man gick till skatteverket för de 4 siffrorna. Andra inrättningar vet ju om att flickvännen finns i riket. Hon fick t.ex. hem erbjudande om att byta husläkare mot en ersättning i form av gratis läkarundersökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anmälan till FK är väl bara just det, en anmälan? Finns det någon anledning att bekymra sig för vad som händer när man väl gjort anmälan till FK?

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...