Jump to content
IGNORERAD

Hur blir mitt thai födda barn svensk medborgare??????


En Kall Tiger

Recommended Posts

En Kall Tiger

Är det någon som vet om mitt barn som är född i Thailand kan bli svensk medborgare eftersom jag är svensk medborgare.

Vi väntar vårt första barn i november och bor större delen i Thailand med ev. planer att köra boendet 6 månader i Th och 6 månader i Sv.

Jag är fortfarande skriven i Sv. eftersom jag studsar fram och tillbaka samt jobbar i både Th och Sv.

Tiger Beer Jen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att kontakta ambassaden och göra en anmälan om medborgarskap .

Vilka dokument som beövs hittar du på ambassadens hemsida har jag för mig.

Annars är det bara att kontakta dom på ambassaden.Bangkok@foreign.ministry.se

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

H :party:ej ditt barn blir automatiskt svensk medborgare för att du är det så bekymra dig inte något för det du utan bara njut av tillvaron du har skaffat dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

:great:

Att ta hit anhöriga.Vill du ta hit vuxna barn (över 18 år) eller anhöriga som inte tillhör kärnfamiljen, gäller följande:-referenspersonen ska ha PUT och ansökan skall ske senast 8 till 10 månader efter det att han/hon fått sitt PUT.-det ska finnas ett styrkt beroendeförhållande som fanns i hemlandet före referenspersonens flytt till Sverige.  Har din flickvän fött barn i Thailand.Om din flickvän fött ert barn i Thailand och du är en svensk pappa, gäller följande:-barnet blir automatiskt thailändsk medborgare vid födseln-vill barnet bli svensk medborgare måste faderskapet vara fastställt och det sker enklast via ett legaliserat faderskapsintyg.-fadern kan även få faderskapet fastställt via en faderskapsfastställelse gjord i den egna hemkommunen i Sverige.-modern är i sin tur berättigad till uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning via barnet. Tycker du handläggningstiden för UT är lång?Så här fungerar handläggningen i stora drag:Migrationsverket har som mål att klara av alla ansökningar om uppehållstillstånd inom 6 månader. Detta är ett standardsvar du får från Migrationsverket. Hur lång handläggningstiden egentligen blir vet handläggaren först när han/hon gått igen hela ärendet inkl. de gjorda intervjuerna. Erfarenheten talar för att en komplett ansökan med nödvändiga bilagor och intervjuer som överensstämmer, handläggs snabbare än de utlovade 6 månaderna.  Därtill kommer längden av ert förhållande – den tid ni levt tillsammans före en ansökan om uppehållstillstånd. Ju längre tid desto större trovärdighet vid seriositetsprövningen. Gifta behandlas separat eftersom de slipper seriositetsprövningen. Ensamkommande minderåriga barn behandlas alltid med förtur. Har din flickvän blivit gravid i Sverige?Är din flickvän på besök i Sverige och blir gravid behöver hon inte resa hem och söka uppehållstillstånd i hemlandet. Hon kan söka från Sverige enligt 5 kap. 18§ i Utlänningslagen. Dock måste graviditetsintyg och nödvändiga thailändska handlingar bifogas ansökan. Dessutom bör ett följebrev med motivering till ansökan och en förtursansökan medfölja själva ansökan. Det är viktigt att alla handlingar är korrekta så Migrationsverket kan behandla ärendet snabbt och enkelt, annars riskerar ni att barnets föds i Sverige före uppehållstillståndet blivit klart. Då får mamman stå för hela förlossningskostnaden själv. Normalt klarar Migrationsverket att handlägga och göra klart ärendet före barnets födsel eftersom det alltid behandlas med förtur.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...