Jump to content
IGNORERAD

Betalning av hus


cpo

Recommended Posts

Hej!

Har med frun ett nybyggt hus i utkanten av Udon Thani. Frun har nu börjat prata om att hon kanske skulle vilja bo på ett annat ställe närmre centrum - där mark finns som hon kan använda.

Hon undrar om vi så småningom kan sälja vårt nu nybyggda hus för att bygga ett annat alltså.

Jag frågade då hur hon tänkt sig? Jag menar förstås om vi säljer det nuvarande så har vi ju ändå inga pengar för att bygga ett nytt förrän vi fått in pengarna från det nuvarande. Alltså uppkommer en tidsperiod då möbler etc ska förvaras på något ställe och där vi ska bo någon annan stans. Hon påstår då, mycket kraftigt, att i Thailand där betalar man för huset, sedan kan säljaren bo kvar ett par månader medans det nya huset byggs. Jag säger förstås att så är det inte alls i Sverige utan pengarna betalas då tillträdet faktiskt sker.Ja, vet ni som bor i Thaialnd hur man gör där? Är det verkligen så att köparen betalar för ett hus och sedan inte har tillträde förrän efter ett par månader,,,,då förstås lite vad som helst kan ha hänt med huset. Vill gärna veta av er som vet om det på riktigt hur man gör, inte bara gissningar och hörsägen..

Mvh

cpo 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag köpa ett hus, så tillät jag nog inte någon annan att bo i det efter jag betalt för det.

Gissar att man självklart kan låta någon annan bo där gratis hur länge som helst, men jag skulle inte göra så.

 

Det låter mer som nåt bytrix, det där, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag köpa ett hus, så tillät jag nog inte någon annan att bo i det efter jag betalt för det.

Gissar att man självklart kan låta någon annan bo där gratis hur länge som helst, men jag skulle inte göra så.

 

Det låter mer som nåt bytrix, det där, tycker jag.

 

Ja, pass upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst låter det märkligt, men frågan är om ni känner till att man gör så.

Det är alltså inte jag som ska köpa på det viset utan sälja!

Sälja-få in pengarna och kunna bygga ett annat, medan köparen avvaktar med tillträdet, det är det som påstås vara det normala i Thailand.

mvh

spo

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jovisst låter det märkligt, men frågan är om ni känner till att man gör så.

Det är alltså inte jag som ska köpa på det viset utan sälja!

Sälja-få in pengarna och kunna bygga ett annat, medan köparen avvaktar med tillträdet, det är det som påstås vara det normala i Thailand.

mvh

spo

Cpo eller spo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

ja, det ska vara cpo, men ibland halkar man på tangenterna.

Nja, storhetsvansinne eller ej, Det eventuella nya huset kommer att bli mindre och inte ligga i ett "medelklassområde" och definitivt inte i ett "Farangområde".

Finns lite olika skäl till varför vi kanske ska göra denna förändring - slipper ha bil eftersom vi kommer att bo nära centrum, enklare med barnpassning, kortare skolväg och lite annat.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej igen

ja, det ska vara cpo, men ibland halkar man på tangenterna.

Nja, storhetsvansinne eller ej, Det eventuella nya huset kommer att bli mindre och inte ligga i ett "medelklassområde" och definitivt inte i ett "Farangområde".

Finns lite olika skäl till varför vi kanske ska göra denna förändring - slipper ha bil eftersom vi kommer att bo nära centrum, enklare med barnpassning, kortare skolväg och lite annat.

mvh

cpo

Det låter sunt.

Men frågan är...

Hur fan tänkte ni/du/hon när ni fläskade upp ett flångnytt hus på helt fel plats?

Hade man gjort samma sak i Sverige.

Konsekvensanalys, orsak och verkan, fördelar nackdelar och andra grejer. Saknas det i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter sunt.

Men frågan är...

Hur fan tänkte ni/du/hon när ni fläskade upp ett flångnytt hus på helt fel plats?

Hade man gjort samma sak i Sverige.

Konsekvensanalys, orsak och verkan, fördelar nackdelar och andra grejer. Saknas det i Thailand?

 

 

Som sagt storhetsvansinne och farangen går med på allt.

Bygg snabbt så grannar kan se att vi har råd, flytta till annat ställe och bygg nytt än snabbare så grannar kan se att vi har råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hyr hus i utkanten av ChiangMai.

2000 bath i månaden. Jag fick måla och köpa möbler. 

Grannar tyckte i början att jag var snål som inte byggde hus men jag har 

förklarat för de att jag jobbar precis som de och att jag vill ha pengar till att leva livet och inte 

vissa för de att att jag har råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon hittat en köpare dessutom så ska du nog ställa henne mot väggen. Självklart flyttar man in i huset när man betalt för det och inte ett halvår senare. Trivs inte du i det nybyggda huset? Nytt hus nya problem var glad att det funkade vid senaste bygget inte alls säkert att det går lika bra nästa gång!!

 

Cheers

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv har jag byggt hus på fel ställe.

Fast svärmors hus som stod där tidigare låg halvvägs under jord. Hon behövde ett nytt hus m.a.o. Och då fick hon det.

Hade jag byggt idag så hade jag byggt någon annanstans och på ett annat sätt.

Fast när man ser vad folk betalar i hyra så ser jag inga fördelar med att bygga någonting.

Vad man gör i Thailand är upp till var och en. Men jag rekommenderar att man aldrig köper något på lånadepengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Det var många frågor-påståenden etc.

Det jag ville veta vara altså om det beskrivan förfarandet vid betalning är något som ni vet är brukligt i Thailand eller ej.

Självfallet hade jag aldrig gjort så varken i Thailand eller i Sverige, men jag vet inte om Thailändare anser att det är ok, det är frågan.

Ja konsekvensanalys - det saknas helt åtminstone hos de Thailändare jag känner.

Men huset - nej det ligger inte alls på "helt fel ställe". Jag gillar det. Men det finns en del saker som kan bli bättre. För min del, som har svårt att tåla värmen, skulle det vara bättre med ett hus som ligger mer skyddat av andra hus runt om, och kanske är byggt annorlunda för att mer komma i skuggan.  

Nej, det är inga "grannar" som det hela visas upp för varken där det nu finns eller där den tilltänkta platsen är. Och sådant intresserar mej inte ett dugg.

Hyra eller köpa - ja det var ju inte precis min fråga. Det är väl upp till var och en. Själv tycker jag om att kunna rita upp lite mer precis hur jag vill att huset ska se ut och hur tomten ska vara.

OM det blir ett nytt bygge så blir det förstås på de pengar som vi får ut genom att sälja det nuvarande. Inga nya pengar komer jag att lägga där och låna är naturligtvis = NEEEJJJJJ.

Och det är inte så att min fru absolut vill flytta från det nuvarande, det är bara en diskussion, och hon kommer inte att kräva denna förändring alls. Det är ett sammantaget resonomang kan man säga där även hon har vägt in olika aspekter.

Men, först och främst ska vi se vad andra hus i området kan säljas för.. och sedan är det denna fråga om det verkligen går att sälja - få pengar, bygga och sedan att inflygttning av nya ägarna sker senare,,,det är vad jag måste få klart för mej innan jag säger det ena eller andra.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej igen!

Det var många frågor-påståenden etc.

Det jag ville veta vara altså om det beskrivan förfarandet vid betalning är något som ni vet är brukligt i Thailand eller ej.

Självfallet hade jag aldrig gjort så varken i Thailand eller i Sverige, men jag vet inte om Thailändare anser att det är ok, det är frågan.

Ja konsekvensanalys - det saknas helt åtminstone hos de Thailändare jag känner.

Men huset - nej det ligger inte alls på "helt fel ställe". Jag gillar det. Men det finns en del saker som kan bli bättre. För min del, som har svårt att tåla värmen, skulle det vara bättre med ett hus som ligger mer skyddat av andra hus runt om, och kanske är byggt annorlunda för att mer komma i skuggan.

Nej, det är inga "grannar" som det hela visas upp för varken där det nu finns eller där den tilltänkta platsen är. Och sådant intresserar mej inte ett dugg.

Hyra eller köpa - ja det var ju inte precis min fråga. Det är väl upp till var och en. Själv tycker jag om att kunna rita upp lite mer precis hur jag vill att huset ska se ut och hur tomten ska vara.

OM det blir ett nytt bygge så blir det förstås på de pengar som vi får ut genom att sälja det nuvarande. Inga nya pengar komer jag att lägga där och låna är naturligtvis = NEEEJJJJJ.

Och det är inte så att min fru absolut vill flytta från det nuvarande, det är bara en diskussion, och hon kommer inte att kräva denna förändring alls. Det är ett sammantaget resonomang kan man säga där även hon har vägt in olika aspekter.

Men, först och främst ska vi se vad andra hus i området kan säljas för.. och sedan är det denna fråga om det verkligen går att sälja - få pengar, bygga och sedan att inflygttning av nya ägarna sker senare,,,det är vad jag måste få klart för mej innan jag säger det ena eller andra.

mvh

cpo

Ja, du har nog fått en hel del svar som du aldrig frågade om.

Fast jag tror att många förfaranden om hur man gör vid försäljning är ganska lokala och från fall till fall.

Möjligtvis kan man betala handpenning för att betala slutsumman vid inflyttning.

Låter saker tokigt så är det oftast tokigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tack för det!

Det är så jag ser det också. Låter det tokigt - så utgår jag från att det är så också, tills jag får veta motsatsen!

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Valdigt enkelt,nar betalning och transfer sker pa landoffice,overlamnas fastigheten till nya agaren,sa vida man inte gor en separat overenskommelse men det verkar valdigt langsokt.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...