Jump to content
IGNORERAD

Yngsta dottern


Jobbe

Recommended Posts

Kanske nån som vet? Är det verkligen så att det alltid är den yngsta dottern i familjen som bär ansvaret att försörja föräldrarna? Min tjej säger så... Men jag tycker att det låter märkligt. Bara för man är yngst måste man då dra ett tungt lass?

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp... Om det är sant så betyder det att jag också kommer att få dra ett tyngre lass.. Jag säger inte ros eller ris, jag bara undrar om det är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror (alltså inte lika med säker) att dottern som hittar en farang skall ta hand om familjen enligt många thaifamiljers åsikt, och sen om hon är äldst eller yngst spelar ingen större roll :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det åligger väl alla barn att försörja sina föräldrar,kan knappast tänka mig att det åligger endast yngsta dottern (luktar illa)Jag tror det är nått lurt här.Mvh Måne   :kort:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde också att alla barn i en thai familj hjälps åt att hjälpa förädrarna. Sen om nån råkar hitta en farang kanske han (eller hon) förväntas hjälpa till mer. Men bara för att man är yngst måste man dra hela lasset låter märkligt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Hej

Jag har hört att det är den yngsta dottern som har störst ansvar att sköta om föräldrarna. Detta innebär inte att de andra saknar ansvar. Jag tror nog att tanken att den yngsta dottern har lite större ansvar kommer av att hennes äldre systrar brukar vara gifta med egen familj att ta hand om. Detsamma gäller för brödrer, dom förväntas ha egna familjeansvar att ombesörja.

För övrigt tror jag precis som Tomas säger, att om det finns en farang inblandad så ökar säkert ansvaret där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske nån som vet? Är det verkligen så att det alltid är den yngsta dottern i familjen som bär ansvaret att försörja föräldrarna?

Det är väl olika traditioner på olika ställen men jag har alltid hört att det är äldsta dotterns uppgift och att det är hon som ärver "marken" och ska ta hand om föräldrarna..De andra systrarna ska hjälpa till medans pojkarna antas ha egna familjer/svärföräldrar att ta hand om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru säger att det är ALLA barnen som ska hjälpa till efter förmåga,men finns det en farang med i bilden så förväntas nog det barnet att bidraga mest.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjejs föräldrar har redan bestämt att yngsta dottern ärver bästa jorden och huset. Hon förväntas därför att ta det största ansvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Farang.

Heh givetvis lovas hon den bäste jorden om hon tar det största ansvaret osv.

Förväntas givetvis att eftersom hon har störst möjlighet i med att hon är ihop med  en Farang att bidra mest.

Inte  för att hon är yngst eller äldst i det här fallet.

Det är nog bara och svälja .

Skulle jag personligen ha lite överskott just nu så skulle jag köpa lite mark av min tjejs föraldrar till tjejen.

Slipper sända pengar  :yes:

Tjejen har då mark och slutar det lyckligt så kan man bygga där:glasses:

Väntar på överskottet :cry:

Vi har trots allt varit ihop i 5 år och kan ta risken :morgon:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det  stämmer det där om att yngsta barnet ärver, och att hon/han tar hand om föräldrarna när dom blir gamla.

Den uppfattningen har jag fått. Sen kanske det skiljer sig beroende på vilken del av landet det är, vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det  stämmer det där om att yngsta barnet ärver, och att hon/han tar hand om föräldrarna när dom blir gamla.

Den uppfattningen har jag fått. Sen kanske det skiljer sig beroende på vilken del av landet det är, vet jag inte.

Tjejen är yngsta dottern? :he: ;-)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Min fru säger att det är ALLA barnen som ska hjälpa till efter förmåga,men finns det en farang med i bilden så förväntas nog det barnet att bidraga mest.Mvh Måne

Så är det för vår del med faktiskt...

Med tanke på avståndet blir det ju däremot så att frugan och hennes syskon som bor långt från föräldrarna hjälper till mest ekonomiskt, medan syskonen som bor närmst backar upp föräldrarna på plats med diverse göromål.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Jag har pratat med sambon om detta och det finns ingen regel, skriven eller oskriven,

som säger att den yngsta i familjen ska hjälpa till. Det som avgör är förmågan att hjälpa

till, ung eller gammal, spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaja, olika seder och bruk, olika uppfattningar. Min sambo ar mellandotter (av 3), den aldsta har gift sig for langesedan och bor i eget hus pa mark med vidhangande risfalt, arvt fran familjen.  Yngsta dotterns man ar utomlands och jobbar, hon ar den som skoter fanmiljens ovriga risfalt, grovgorat hemma samt stadar och tvattar. Inget gnall. Mellandottern har fatt en falang pa halsen sa hela familjen forvantar sig att om det ar nat forutom den vardagliga utgiften sa finns reservkapitalet till hands. Dessutom bidrager falangen med battre skola for sambons son, sattelit TV, internet och ovrigt fran vastvarlden infort vardagslyx.

Sa det ar som nagra redan sagt, falangen ar den som forvantas se till att vardagen och ekonomin frodas.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med tanke på avståndet blir det ju däremot så att frugan och hennes syskon som bor långt från föräldrarna hjälper till mest ekonomiskt, medan syskonen som bor närmst backar upp föräldrarna på plats med diverse göromål.

Det var mest det här med att backa upp med diverse göromål jag syftade på. Ekonomiskt så kan man hjälpa från sverige. Men föräldrarna har bestämt att min tjej (yngsta dottern) ska ha huset och bästa marken, förväntar dom sig inte då att hon lever där med dom och backar upp senare? Jag är alldeles för ung för att sluta jobba och flytta till Thailand nu.

Innebär detta att hon mest troligt bara åker hem om föräldrarna vill det?

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

jaa hon åker hem om det är bättre i Thailand

än i ditt sällskap så så väl vara om din älskling

så du får sponsra lite till utsäde gödning

skörd det får i alla fall jag men det är små pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jaa hon åker hem om det är bättre i Thailand

än i ditt sällskap så så väl vara om din älskling

så du får sponsra lite till utsäde gödning

skörd det får i alla fall jag men det är små pengar

Om du sponsrar med småpengar så sponsrar jag mer än dig. Och mitt sällskap är det inget fel på Bengen.

Läs min fråga om du är läskunnig så ser du att det är den thailänska kulturen som intresserar mig, men den biten vet du säkert ingenting om.

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

små pengar för dig och mig är säkert inte samma.  kultur eller inte den som har tillgång

ger mer.  min frus bröder ger det dom kan vi ger mer men min fru ärver hus och land

ber om ursäkt om jag verkade störig förlåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

små pengar för dig och mig är säkert inte samma.  kultur eller inte den som har tillgång

ger mer.  min frus bröder ger det dom kan vi ger mer men min fru ärver hus och land

ber om ursäkt om jag verkade störig förlåt

Ber om ursäkt också, det var det där om mitt sällskap jag reagerade på...

Om din fru ärver hus och land, hur har ni tänkt er framtiden? Flyttar du dit? Jag är för ung, måste jobba många år till innan pension. Därav min oro, jag är trots bara en farang, familjen går alltid i första hand för en thai, hur bra sällskap man än är.

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

nej flytta till ban nok är det inte tal om, aldrig. vi har köpt tomt med tillhörande damm

som svärföräldrarna förfogar över  men flytta dit näe det för mycket skogen

Men till Thailand  blir det nog mer äller mindre del av året

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Det var mest det här med att backa upp med diverse göromål jag syftade på. Ekonomiskt så kan man hjälpa från sverige. Men föräldrarna har bestämt att min tjej (yngsta dottern) ska ha huset och bästa marken, förväntar dom sig inte då att hon lever där med dom och backar upp senare? Jag är alldeles för ung för att sluta jobba och flytta till Thailand nu.

Innebär detta att hon mest troligt bara åker hem om föräldrarna vill det?

Jobbe

Det är ju alltid svårt att sia om hur olika människor väljer att göra, men som någon skrev...

Trivs hon här med dig så går det före och annars kanske hon drar.

För egen del så har frugan bott ganska långt hemifrån byn under en hel del år redan när jag träffade henne,

så det hade automatiskt blivit så att systern med familj som bor nära till hjälper föräldrarna med sådana saker som måste göras på plats och i hemmet.

För vår egen del så har vi lite mark som vi köpte i frugans by och det angränsar

till föräldrarnas ganska stora tomt mitt i byn...

Sist vi var över så bestämdes det att de tre helsyskonen skulle få vars 1/3 av

deras tomt och att frugans bror som är yngst får ta över huset och marken runt detta.

Frugan och jag fick logiskt sett samma mängd mark i anslutning till vår tomt,

och mellanbarnet (systern) får den del som återstår av tomten.

Nu känns detta som det kvittar för egen del eftersom vi antagligen inte kommer bygga något hus där ändå,

men det kan vara bra att veta hur läget ligger till om ifall att det blir diskussioner.

Prata med din tjej om dina funderingar om du känner dig osäker...eftersom alla ser på det på olika sätt.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...