Navanan Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Hej, Jag är en Thailänska som bor tillsammans med min svenska sambo i Sverige och är sedan ungefär 1 år tillbaka svensk medborgare. Jag har en son (11 år) hemma i Thailand som tidigare inte ville komma till Sverige, men som nu har ändrat sig. Han vet att det är en stor omställning och att det kan uppstå problem med kompisar osv, så vi har ännu inte bestämt något men jag skulle vilja veta hur man gör för att han kan flytta hit (om det blir aktuellt i framtiden). Anledningen till att han inte vill flytta innan är att bor hos sina morföräldrar och där trivs han bra, tillsammans med alla kompisar osv... Jag hoppas att någon av Er kan skriva vilka papper som behövs och annat som kan vara viktigt att veta. Tack på förhand. Hälsningar Navanan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Hej, Jag är en Thailänska som bor tillsammans med min svenska sambo i Sverige och är sedan ungefär 1 år tillbaka svensk medborgare. Jag har en son (11 år) hemma i Thailand som tidigare inte ville komma till Sverige, men som nu har ändrat sig. Han vet att det är en stor omställning och att det kan uppstå problem med kompisar osv, så vi har ännu inte bestämt något men jag skulle vilja veta hur man gör för att han kan flytta hit (om det blir aktuellt i framtiden). Anledningen till att han inte vill flytta innan är att bor hos sina morföräldrar och där trivs han bra, tillsammans med alla kompisar osv... Jag hoppas att någon av Er kan skriva vilka papper som behövs och annat som kan vara viktigt att veta. Tack på förhand. Hälsningar Navanan Kolla med Thailands konsult! Han är medlem och mycket duktig. Jag tog nitt71 och hennes två grabbar till Sverige 2004. Då 14 o 6 . Det gick bra till början? Om du ska lyckas så hänger det mycket på dig. Kultur chocken är stor. Du ska ha lycka till Hälsar pigge01 PS// det är slut med nitt71 och mig. Sedan ett år. Yngta grabben bor med henne och stora i Tyskland.// Ändrades Januari 3, 2013 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 4, 2013 Dela Inlagd Januari 4, 2013 (ändrad) Ett råd vänta inte. Det är troligtvis för sent redan.En grabb som kommit upp i åren är min uppfattning att han får det väldigt svårt i svenska samhället. Framför allt i skolan. Men om ni ändå bestämmer er se till att alla papper är gröna. Så Lycka till. Slå till direkt. Papper som behövs är att du står som ensam vårdnadshavare till sonen. Måste finnas dokumenterat enligt lag. Annars är du totalt chanslös. Ändrades Januari 4, 2013 av John Khonken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LungAlahato Inlagd Januari 4, 2013 Dela Inlagd Januari 4, 2013 Min uppfattning är att du behöver faderns medgivande om han är i liv Arto Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 4, 2013 Dela Inlagd Januari 4, 2013 Frugans grabb vart nästan 5 när han kom hit.- Det tog nog drygt 2 år innan han hade anpassat sig till Sverige, kompisar och språket..nu e han 35, jobbar, har ihopa det med en svennetös..men hur han mår e det bara han själv som vet..mycket svårt att råda andra...men tror att det är större problem ju äldre barnen är..Hoppas Ni hittar en bra lösning i.af. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Navanan Inlagd Januari 4, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Januari 4, 2013 (ändrad) Tack för era svar. Det vore mycket bra om Ni kan dela med Er era erfarenheter (positiva och negativa) i de fall då ni har flyttat med era flickvänners barn hit till sverige. Är det skolan , fritiden eller annat som är de stora problemen? Jag har läst en del på internet och det verkar inte vara många som har nåt positivt att skriva om liknande händelser. Hälsningar Navanan. Ändrades Januari 4, 2013 av Navanan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lk2 Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Jag har enbart dåliga erfarenheter av att flytta barn. Min son (luuk krung) bodde med mig i Thailand (jag hade ensam vårdnad). Vi besökte Sverige år 2000 och han träffade sin biologiska morsa, han var då knappt 8 år. Hon tog med honom på äventyrsbad osv. och förklarade att Sverige var himmelriket. Därefter var det mycket tjat om att han ville bo hos sin morsa. När han skulle fylla 10 åkte jag till Sverige för 2 månader och han fick då provbo med sin morsa och det verkade fungera bra. Han fick gå 2 år i en speciell skola för att lära sig svenska. Han hade lätt att få kompisar men kanske han valde fel. Hur som helst, efter 3 år mailade han mig och ville flytta tillbaka till Thailand (då var han 13 år) Jag tyckte dock att han skulle gå klart skolan i Sverige. När han blev 14 hittade hans morsa en man som hon flyttade ihop med. Då stod min son utan tillsyn så jag flyttade till Sverige när han fyllde 15 år. Men tyvärr, det var redan för sent. Han både rökte och drack alkohol och misskötte skolan. Detta fortsatte sedan med andra droger och slutade med att han hamnade i fängelse ett och ett halvt år. Nu är han villkorligt frigiven och har jobb som han sköter, men det kunde ha varit mycket bättre om han hade skaffat sig en utbildning. Vem vet, det kanske blir Thailand för honom när han har bevisat att han kan leva ett normalt liv. Det är hans stora dröm i alla fall, han längtar nog tillbaka och jag har sagt att jag kommer hjälpa honom om han vill och kan leva utan alkohol och droger. "Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 (ändrad) Allt detta med att komma till sverige och hur anpassningen blir har garanterat mycket med att göra VAR man bor och hur folket runt om fungerar(även skolan då), inte bara den som kommer hit. Ändrades Januari 5, 2013 av BpaijingKatai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 En viktig sak är att de inte är för gamla när de kommer hit. För då missar de en massa skolår och får problem med att hänga med i skolan Då blir det lätt skolk och annat skit “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Det mesta hänger på föräldrarna som måste engagera sig till hundra , en kompis till mig tog hit sin frus grabb när han var 12 år och det har gått mkt bra ,tack vare att kompisen engagerade sig med honom ,lärde sig språket snabbt utbildade sig och fick ett yrke och han kallar min kompis för pappa eller farsan ,för det är den ända far han haft ,så visst kan det gå bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Det man måste ta i beaktande är att pojken i mångas ögon och även av medlemmar här på MPR är att han kommer att ses som ännu en "Hassan" som fläckar ner vårat fina vita samhälle. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Så här ser min personliga åsikt ut. Den största skillnaden är uppfostran mellan killar och tjejer i Thailand. I alla fall i issan. Sedan är det skolan. Den är mindre bra i Thailand.Men behöver absolut inte vara dålig för det. För i Thailand lär man sig respekt. Då menar jag respekt. Men omvärlden är det sämre med. Även en sådan sak som engelska eller andra asiatiska språk. Man måste våga vidga vyer.Det är Thailand helt klart mindre bra på. Vår dotter kom hit som 12 åring och väldigt duktig i skolan. Hon är 15 år nu och går i åttonde klass. Det är skittufft för henne. Hon läser som alla andra och måste konkurera på samma villkor. Med all rätt. Vissa ämnen har hon överhuvudtaget inte läst ännu. Hon har nu tre terminer på sig att få upp betygen så att hon kan läsa vidare. Men hon är duktig. Men det räcker inte. Dom ämnena som hon aldrig läst i Thailand är hon i princip chanslös i. Så jag säger som alla andra. Allt går men då krävs det en jävla intresse från din partner. Som stöttar din grabb till tusen i skolarbetet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Det man måste ta i beaktande är att pojken i mångas ögon och även av medlemmar här på MPR är att han kommer att ses som ännu en "Hassan" som fläckar ner vårat fina vita samhälle. Det är ju föräldrarna som avgör det till en stor del ,ok kan gå snett än då , men engagerar man sig och hjälper till så tror jag sannolikt att det inte blir en Hassan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Highlander Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Har själv 2 plast döttrar å den ena höll jag fan på å ge upp på! Å den andra har kommit i samma stadie nu! HMMM Men de har gått bra för den gammlaste å de gör det nog för den andra å! Svensk i Nårje med Thai! Mvh Higlander Fd agronomklepptoman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iggy Inlagd Januari 5, 2013 Dela Inlagd Januari 5, 2013 Jag känner för egen del bara ett fåtal thai-barn som kommit med sin mamma till Sverige, men det verkar vara mycket lättare för flickorna att anpassa sig till ett liv i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Det man måste ta i beaktande är att pojken i mångas ögon och även av medlemmar här på MPR är att han kommer att ses som ännu en "Hassan" som fläckar ner vårat fina vita samhälle. Det där har du helt missuppfattat min vän, Svenskar är i regel väldigt trött på just Hassan och hans arabiska vänner, medan Thailändare och asiater är relativt populära i samhället, kända som vänliga, flitiga och benägna att anpassa sig till det Svenska samhället. Så jag skulle helt säkert vilja påstå att det är MYCKET lättare för en asiat att anpassa/integreras i Sverige än vad det är för en muslim/arab, det beror delvis på individen själv samt de tidigare meriter dessa folkgrupper har, och där har de ju utmärkt sig på helt olika vis! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Det där har du helt missuppfattat min vän, Svenskar är i regel väldigt trött på just Hassan och hans arabiska vänner, medan Thailändare och asiater är relativt populära i samhället, kända som vänliga, flitiga och benägna att anpassa sig till det Svenska samhället. Så jag skulle helt säkert vilja påstå att det är MYCKET lättare för en asiat att anpassa/integreras i Sverige än vad det är för en muslim/arab, det beror delvis på individen själv samt de tidigare meriter dessa folkgrupper har, och där har de ju utmärkt sig på helt olika vis! Enligt min uppfattning och erfarenheter så har jag EJ fel. Då vi flyttade till ett "Vitt" område för att jag trodde pojkarna skulle skulle få lugn och ro samt en bra skolgång. De blev genast mobboffer från dessa fina svenska ungdomar på grund av att de hade avvikande färg och ursprung. Hakkors blad började sättas upp med mera... Dessa fina "vita" ungdommar har säkerligen mycket fina föräldrar med bred människosyn som de fört över på sina barn. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Enligt min uppfattning och erfarenheter så har jag EJ fel. Då vi flyttade till ett "Vitt" område för att jag trodde pojkarna skulle skulle få lugn och ro samt en bra skolgång. De blev genast mobboffer från dessa fina svenska ungdomar på grund av att de hade avvikande färg och ursprung. Hakkors blad började sättas upp med mera... Dessa fina "vita" ungdommar har säkerligen mycket fina föräldrar med bred människosyn som de fört över på sina barn. /Enis Träligt, tragiskt att det finns såna områden, skulle tro att smygrasism och almän avundsjuka är vanligt där, jag hade inte bott kvar en dag där.eller snarare försökt att flytta till en mer normalt område snarast möjligt. Kan inte finnas många ställen i Sverige där hakors och sånt skit accepteras. Men generellt i normala områden i Sverige är asiater och Thai ett vanligt inslag i vardagen och normalt sett accepterat i övriga Sverige. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 (ändrad) Enligt min uppfattning och erfarenheter så har jag EJ fel. Då vi flyttade till ett "Vitt" område för att jag trodde pojkarna skulle skulle få lugn och ro samt en bra skolgång. De blev genast mobboffer från dessa fina svenska ungdomar på grund av att de hade avvikande färg och ursprung. Hakkors blad började sättas upp med mera... Dessa fina "vita" ungdommar har säkerligen mycket fina föräldrar med bred människosyn som de fört över på sina barn. /Enis Du borde flyttat till norsborg ,där har dom fått en bra uppväxt ,kanske granne med Hassan ,ironi Kanske erat område är lite för vitt ,en viss blandning är bra , vet att rasismen är stor på landsbygeden och mindre städer Ändrades Januari 6, 2013 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Enligt min uppfattning och erfarenheter så har jag EJ fel. Då vi flyttade till ett "Vitt" område för att jag trodde pojkarna skulle skulle få lugn och ro samt en bra skolgång. De blev genast mobboffer från dessa fina svenska ungdomar på grund av att de hade avvikande färg och ursprung. Hakkors blad började sättas upp med mera... Dessa fina "vita" ungdommar har säkerligen mycket fina föräldrar med bred människosyn som de fört över på sina barn. /Enis Tyvärr kommer det alltid att finnas mobbare och mobbade, synd om dom senare ty de bär di tråkiga upplevelserna med sig genom livet.- Sen e det ente bara fina vita ungar som mobbar, det finns även blattar av samma skrot och korn . Barn är mycket grymmare mot varann än vuxna .förhoppningsvis blir livet lättare för di mobbade i vuxen ålder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Har samma erfarenhet som Tomurdoc, vi bor också i ett helvitt område och det har gått kanon för Jittra och hon bara "helyllesvenskar" som kompisar Men det kanske är lättare med tjejer fast å andra sidan så har jag inte hört att några andra vänners barn haft problem heller Förutom då problem med att klara skolan “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 (ändrad) Har samma erfarenhet som Tomurdoc, vi bor också i ett helvitt område och det har gått kanon för Jittra och hon bara "helyllesvenskar" som kompisar Men det kanske är lättare med tjejer fast å andra sidan så har jag inte hört att några andra vänners barn haft problem heller Förutom då problem med att klara skolan Tror inte det spelar någon roll tjej eller kille, vår kille (frugans grabb, jag ej biologisk men ändå min) kom när han var 5 år, han hade under sina 5-6 år inga som helst problem, populär bland polare och tjejer faktiskt, troligen var han mer mogen än sina jämnåriga på nått sätt.och vi bodde i en förort till Nkpg, inget getto utan ett relativt bra område, inte speciellt mycket invandrare från länder där de springer i sand.som tur var inga muslimska influenser eller liknande i skolan. Skolan var toppen, kamrater var toppen, lika så kamraters föräldrar...lider verkligen med Enis som måste hamnat bland så trångsynta människor! Så jag upplever inte det som att barn från Asien och Thailand har något större problem pga sitt ursprung, asiater är rätt så populära i Sverige dels pga att de är artiga, trevliga och arbetsamma samt att många Svenskar idag har varit i Asien/Thailand på semester, och har goda erfarenheter där ifrån..har inte på något sätt sett att mina barn eller bekantas barn har haft några större problem pga sitt ursprung. Ändrades Januari 6, 2013 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 Jag tog hit exets pojkar 2004 då va den yngste 5 år fick börja på fritids har gått bra den älldre var 12år och fick börja i sfi tilsamans med andra utlänska barn det sket sig totalt det var ungdommsfängelse mm mm så mitt råd ta inte hit nåt barn som är alldre än 5 år ds undantag finns (litet sammhälle typ ) När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 frugans flicka var 7 år när hon kom hit och vi pratade bara svenska tillsammans och hon vara hemma i 2 vevkor innan hon började skolan och där fanns 3 thaibarn som blev faddrar för henne efter 4 månader så pratade hon nästan flytande svenska och en av hennes thai kompisar pratar svenska med kraftig brytning idag pga mamma o pappa pratar engelska med varann och mamma och dotter pratar thai och den flickan har lite problem nu . så prata svenska så fort som möjligt titta på svenska filmer kolla om det finns thai barn i någon skola inärheten som ni bor själva bor vi i hässelby gård i stockholm lycka till mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Januari 6, 2013 Dela Inlagd Januari 6, 2013 (ändrad) Så bra då har vi det utklarat... Ser man som Svensk ner på Thailändare så är man trångsynt och smygrasist.. och om man som Svensk ser ner på på folk som kommer från länder där man är arab och/eller är muslim så är man EN STOLT RIKTIG SVENSK. /Enis Ändrades Januari 6, 2013 av Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu