Jump to content
IGNORERAD

Partikelverb eller position?


ImBlackSheep

Recommended Posts

Hej på er alla!

Har gett runt här i många månader men orkade inte skriva någonting. I dag har jag lärt "Wanjais skrivning" känner jag mig lite modig att göra någonting.

Jag fick skriva en text om partikelverb men jag vet inte om jag har gjort rätt eller fel, och om det är partikel eller position.  :neutral:

Kan ni hjälpa mig att rätta den här? Jag har markerat alla verb som jag tror att de är partikelverb.  :beurk:

Ni kan också rätta om det finns något mer som är fel. :mdr:

Tack i förhand för hjäpen!  :wai:

Mvh Svarta fåret

....

Hemtenta partikelverb

”Om jag vinner på Lotto”

Att vinna på Lotto är en sak som jag har drömt om i hela mitt liv. Speciellt när jag är så trött på hårt jobb. Det skulle vara underbart om jag kunde vinna på Lotto någon gång. Jag tror att jag skulle vara den lyckligaste personen i världen.

Om jag vann så mycket pengar som Sven i ”Kongos kung” gjorde skulle jag och min sambo flytta bort från det kalla landet Sverige så snart som möjligt. Vi ska flytta tillbaka till min varma by i Thailand.  Där ska vi bygga upp en stuga som ska bli ett litet bibliotek för folk i byn och i närheten. Vi ska köpa in många bra böcker och dagstidningar så man kan läsa nyheter och romaner när man är ledig från jobbet.

Vi ska också ställa fram några datorer och koppla de upp så att man skulle kunna surfa på Internet och se vad som händer i den här världen. Min sambo ska hjälpa till att undervisa för datorkunskaper. Han är en duktig programmerare. Jag som inte är så bra på dator ska läsa eller berätta roliga sagor från hela världen till de små barnen i stället. Romaner kan de låna hem eller sitta kvar hos oss och läsa. Men tidningar får de absolut inte ta med sig hem. Allt som vi ska göra är gratis. Vi vill inte ta emot några pengar för att vi redan har det så mycket. Vi vann ju på Lotto förstås!

Vi ska också ge ut stipendier till några elever som är duktiga, fattiga och föräldralösa så de kan fortsätta med sina studier. Jag vet att det finns många elever som är jätteduktiga och som inte kan fortsätta studera på universitet, eftersom de inte har tillräckligt pengar. I Thailand har vi inte studiebidrag eller föräldrapenning för alla som i Sverige därför är det svårare för man att fortsätta studera där. När jag var liten fick jag stipendium från byskolan varje år för att jag var jätteduktig och föräldralös. Jag drömde att lära bli lärare men jag klarade inte det för min mormor inte hade råd. Nu är det dags att göra min dröm till verkligheten genom att försörja de duktiga och fattiga studenterna. Det skulle vara underbart om jag kan hjälpa dem. Jag vill att deras drömmar skulle vara sanna och jag hoppas att de skulle återvända hem och hjälpa folk i sin by när de är utbildade.

Ja, för att försörja oss själva, tänker jag öppna en sy butik, som jag hade gjort innan jag flyttade hit. Men det ska bli annorlunda på den här gången. Butiken ska inte bara vara min egen. Men jag vill att den ska funka som en kooperativ förening för alla. Alla ska vara lika värda och få jobba tillsammans med allting. Man kan vilja om man vill jobba heltid eller deltid när man är ledig från jobbet på risfälten. Alla ska säkert få betalt för sitt arbete. Om man behöver låna pengar så får man göra det. Avgifterna för lånen ska vara låga. Men man måste skriva under på kontraktet och måste betala tillbaka i tid annars får man inte vara med i föreningen längre tills man har betalat.

Allt som jag berättar ovanför är en plan som vi ska göra för samhället. För våra egens skull ska vi bygga om vårt hus. Jag ska bytta några delar av huset till träd. Jag tycker mer om hus som gjorda i trä än cement. Jag vill ha det som klassisk thailändsk stil. På semester ska vi resa runt i Thailand för att ta igen oss. Vi ska komma och hälsa på släktingar i Sverige ibland och besöka många intressanta länder i hela världen.

Jag hoppas att alla mina drömmar blir verklighet en dag. För att mina drömmar ska bli sanna. Jag som aldrig köpt någon Lottokupong kanske måste börja göra det nu. Akta dig lilla Lotto! Jag ska vinna över dig!

.

PS. den här är bara min fantasi. Jag försöker använda så många partikelverb som jag kan. Det kanske låter konstigt men det här är mitt bästa som jag kan.  :cry:

Tack igen för hjälpen.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarta fåret,

Jag har markerat de rättningar jag gjort med blå text:

....

Hemtenta partikelverb         

”Om jag vinner på Lotto”

Att vinna på Lotto är en sak som jag har drömt om i hela mitt liv. Speciellt när jag är så trött på hårt jobb. Det skulle vara underbart om jag kunde vinna på Lotto någon gång. Jag tror att jag skulle vara den lyckligaste personen i världen.

Om jag vann så mycket pengar som Sven i ”Kongos kung” gjorde skulle jag och min sambo flytta bort från det kalla landet Sverige så snart som möjligt. Vi ska flytta tillbaka till min varma by i Thailand.  Där ska vi bygga upp en stuga som ska bli ett litet bibliotek för folk i byn och i närheten. Vi ska köpa in många bra böcker och dagstidningar så man kan läsa nyheter och romaner när man är ledig från jobbet.

Vi ska också ställa fram några datorer och koppla upp dem så att man kan surfa på Internet och se vad som händer i den här världen. Min sambo ska hjälpa till att undervisa i datorkunskap. Han är en duktig programmerare. Jag som inte är så bra på datorer ska läsa eller berätta roliga sagor från hela världen till de små barnen i stället. Romaner kan de låna hem eller sitta kvar hos oss och läsa. Men tidningar får de absolut inte ta med sig hem. Allt som vi ska göra är gratis. Vi vill inte ta emot några pengar för att vi har redan så mycket. Vi vann ju på Lotto förstås!

Vi ska också dela ut stipendier till några elever som är duktiga, fattiga och föräldralösa så de kan fortsätta med sina studier. Jag vet att det finns många elever som är jätteduktiga och som inte kan fortsätta studera på universitet, eftersom de inte har tillräckligt med pengar. I Thailand har vi inte studiebidrag eller föräldrapenning för alla som i Sverige därför är det svårare för en att fortsätta studera där. När jag var liten fick jag stipendium från byskolan varje år för att jag var jätteduktig och föräldralös. Jag drömde om att studera till lärare men jag klarade inte det för min mormor hade inte råd. Nu är det dags att göra min dröm till verklighet genom att försörja de duktiga och fattiga studenterna. Det skulle vara underbart om jag kunde hjälpa dem. Jag vill att deras drömmar ska bli sanna och jag hoppas att de skulle återvända hem och hjälpa folk i sin by när de är utbildade.

Ja, för att försörja oss själva, tänker jag öppna en sybutik, som jag hade gjort innan jag flyttade hit. Men det ska bli annorlunda den här gången. Butiken ska inte bara vara min egen. Jag vill att den ska funka som en kooperativ förening för alla. Alla ska vara lika värda och få jobba tillsammans med allting. Man kan välja om man vill jobba heltid eller deltid när man är ledig från jobbet på risfälten. Alla ska säkert få betalt för sitt arbete. Om man behöver låna pengar så får man göra det. Avgifterna för lånen ska vara låga. Men man måste skriva under på kontraktet och måste betala tillbaka i tid annars får man inte vara med i föreningen längre tills man har betalat.

Allt som jag berättar ovanför är en plan som vi har för samhället. För vår egen skull ska vi bygga om vårt hus. Jag ska byta några delar av huset till träd. Jag tycker mer om hus som gjorda av trä än av cement. Jag vill ha det i klassisk thailändsk stil. På semestern ska vi resa runt i Thailand för att ta igen oss. Vi ska åka och hälsa på släktingar i Sverige ibland och besöka många intressanta länder i hela världen.

Jag hoppas att alla mina drömmar blir verklighet en dag. För att mina drömmar ska bli sanna. Jag som aldrig köpt någon Lottokupong kanske måste börja göra det nu. Akta dig lilla Lotto! Jag ska vinna över dig!

.

En tilltalande plan! Hoppas också dina drömmar blir verklighet en dag!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket ka khun Herr Chang.  :wai:

Många fel har jag sett, tempus, ordföljd och ordformer etc.  :neutral:

Jag ska träna mer ka. Svenska är inte lätt! :cry:

Trelig helg.

Svarta fåret.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Många fel har jag sett, tempus, ordföljd och ordformer etc.  :neutral:

Hej

Jag tycker att du skriver otroligt bra för att ha varit i Sverige på så kort tid.

Jag har aldrig sett någon som kan skriva bättre än dig.

Du är verkligen ett språkgeni och har världens förmåga som författare.

Men glöm inte att det inte räcker att andra ser det, utan du själv måste se hur duktig du är också.

Fokusera på det du kan istället för dina brister na ka.

Fel gör man alltid ... mer eller mindre.

Var inte så hård mot dig själv na ka.

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar Magrood khon ngam.

Jag flyger på molnen... :mdr:

Takc för ni alla också.

Hälsningar

Svarta fåret.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skriver bättre än många svenskar inklusive mig :bag:

Tycker ni? Jag tycker inte det men tack i alla fall.  :mdr:

Jag har en fråga till om någon kan förklara...

När man skriver en uppsats och berätter om allmänhet, använder man singular eller plural?

Till exempel..

I Thailand använder vi buffel för att plugna i risfälten.

Ska man ha buffel eller bufflar?

Finns det någon förklaring om det?

Jag har ofta gjort fel för jag inte vet om man ska ha sigular eller plural, när det inte finns artikel(en, ett, många ect).

Jag fick inte en förklaring från min lärare om det.

Men en massa röda pennor som strukit under minna texter fanns ju säkert. :bag:

Tack i förväg för hjälpen.

Mvh Svarta fåret.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarta fåret,

Om du skriver "vi" blir det naturligt att använda plural för buffel. Det vill säga:

1. "I Thailand använder vi bufflar för att plöja risfälten."

Jag menar, alla thailändare delar ju inte på en enda buffel ;-) Men om du skriver om vad en person gör:

2. "I Thailand använder min far en buffel för att plöja risfälten."

Man kan förstås också tänka sig:

3. "I Thailand använder min far sina bufflar för att plöja risfälten."

Ingen större skillnad mot uttryck 2, annat än i uttryck 3 framgår det att han äger mer än en buffel. Hur många bufflar far äger framgår inte av uttryck 2, det kan vara en eller flera. Eller så har han lånat en... hehe, komplicerat detta!

Vid närmare eftertanke är det nog mer besvärligt än vad jag skrev om uttryck 1. Till exempel så bör man nog skriva:

"I Thailand åker vi ofta motorcykel till jobbet eller skolan."

Detta är fel:

"I Thailand åker vi ofta motorcyklar till jobbet eller skolan."

Jag kan nog tyvärr inte formulera någon regel för detta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"I Thailand åker vi ofta motorcykel till jobbet eller skolan."

Detta är fel:

"I Thailand åker vi ofta motorcyklar till jobbet eller skolan."

Jag kan nog tyvärr inte formulera någon regel för detta.

Herr Chang har talat.

Hej

Jag har samma problem.

---

Fick dock lite hjälp från svenska kursen jag tog sist. Men det räcker inte så långt.

Jag tror att man använder singular i "åker bil", "åker motorcykel" eftersom bil och motorcykel här är "typord". Det handlar inte om något specifikt exemplar.

Läraren förklarade en gång att man i Sverige säger.

Jag har hund.

Jag har en orm.

Man använder nakenform av hund, alltså utan "en" framför eftersom man tänker på hund som typord. Att man hör till kategorin hundägare som är ganska vanlig i Sverige.

Men ormägare är inte så vanliga i Sverige och då använder man "Jag har en orm" istället.

---

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker ni? Jag tycker inte det men tack i alla fall.  :mdr:

Jag har en fråga till om någon kan förklara...

När man skriver en uppsats och berätter om allmänhet, använder man singular eller plural?

Till exempel..

I Thailand använder vi buffel för att plugna i risfälten.

Ska man ha buffel eller bufflar?

Finns det någon förklaring om det?

Jag har ofta gjort fel för jag inte vet om man ska ha sigular eller plural, när det inte finns artikel(en, ett, många ect).

Jag fick inte en förklaring från min lärare om det.

Men en massa röda pennor som strukit under minna texter fanns ju säkert. :bag:

Tack i förväg för hjälpen.

Mvh Svarta fåret.

Jag har avvikande uppfattning från herr Chang i fallet med bufflarna, jag tycker att både singularis och pluralis fungerar. Ett till exempel, där jag själv skulle kunna tänkas använda vilket som, fast jag lutar ändå åt singularformen:

Använder alla kulspetspenna? Nej, en del använder blyertspenna.

Använder alla kulspetspennor? Nej, en del använder blyertspennor.

Det kan vara en dialektal variation också.. herr Chang är kanske urgöteborgare, jag har mina språkliga rötter norröver. Språket är ju inte fastlagt i allmän lag... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Jolin att både singular och plural fungerar vad gäller vi och buffel. Som du skriver blir det i många fall en personlig preferens, eller kanske beroende på lokal sedvänja.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men ormägare är inte så vanliga i Sverige och då använder man "Jag har en orm" istället.

"Jag har herpes"  :bad:

Nog rätt vanligt.  ;)   :lol:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Jag har herpes"  :bad:

Nog rätt vanligt.  ;)   :lol:

:wai:

:D:D:D

För det är du värd ett +.

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för ni alla.

Jag tror att jag fick nånting lite grann..

Buffel blir bufflar för att det syftar till vi som är plural, så blir det plural, eller hur?

Tack också för ett nytt ord, plöja Khun Herr Chang.

Det här är ett problem till.

Transitiv och intransitiv verb.

:drunk:

..

Använder alla kulspetspenna? Nej, en del använder blyertspenna.

Använder alla kulspetspennor? Nej, en del använder blyertspennor.

Det här är också intressant.  :cry:

..

Jag studerar om skrivning just nu.

Svåraste delen, tycker jag.

Kommer tillbaka med några frågor senare.

Jag har en miljon frågor i huvudet som väntar för att få svara. :he:

Tack igen till ni alla som hjälper och läser. Speciellt till Magrood Khon Ngam...hur mår stora magen idag? :)

Hälsningar Svarta fåret.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarta fåret,

"Buffel blir bufflar för att det syftar till vi som är plural, så blir det plural, eller hur?"

Det beror vad man menar med "vi". I ditt fall uppfattade jag det som "vi thailändare", och då känns det för mig mer naturligt att skriva "bufflar".

Men om man skriver om sin familj så fungerar väl "buffel" lika bra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag menade "vi thailändare"

Nu förstår jag hur det fungerar.

Tack så mycket!

Mvh Svarta fåret.

Jag är en nybörjare som behöver hjälp att utveckla min svenska. Kan ni vara snälla och hjälpa till? :)

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...