Jump to content
IGNORERAD

En liten bil...eller ganska liten bil...eller


andrejsdenruskige

Recommended Posts

Man tycker det borde vara så i alla fall men rambyggda fordon som pickisar har egentligen väldigt dålig krocksäkerhet eftersom deformationszonerna i dom p.g.a den mycket styva ramen egentligen till stor del består av din kropp.

 

Dessutom välter dom lätt vid krockar/undanmanövrer etc

 

Moderna småbilar har bra krocksäkerhet om man jämför med bara för några år sedan

 

Kolla krocktest-resultat etc och du blir förvånad

 

http://paultan.org/2008/02/29/shocking-euroncap-pick-up-truck-crash-tests/

 

 

 

Det finns de som fortfarande tror att de är säkrare i en gammal Volvo än i en ny småbil, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Tallviking

    22

  • andrejsdenruskige

    18

  • Nicholas

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo. Det var därför jag bifogade just den filmen för den visar vad som händer mellan en stor tung bil med sämre krocksäkerhet och en nyare mindre bil med bra krocksäkerhet

 

Inte det resultat man förväntar sig.

Nja eftersom testet i filmen var gjord utan dockor med SENSORER. Så vet vi ju ingenting om utfallet av testet om skador på dockorna. Det är ju inget nytt att småbilar deformeras på ungefär det sättet som skedde. I filmen konstaterar man att 940 deformerades till priset av passagerarens ben MEN man ser även tydligt att den lilla bilen utsätts för en värre smäll då hela bilen lyfter. Vilket inte helt omöjligt kan ha utsatt förare och passagerare för inre skador som inte syns på grund av det häftiga stoppet

Det är ju därför man har deformationszoner. Ska  vi utgå med samma teori som man gör i filmen så är ju deformationszonerna överflödiga.

Det är därför som t.ex testerna i NCAP är utformade med dockor med sensorer så man får hela bilden.

Jag är mycket medveten om att små bilar har blivit mycket säkrare. men dom är definitivt inte säkrare än NYA stora bilar.

Det kan ju faktiskt vara så i verkligheten att dom i den lilla bilen dör och i volvon klarade dom livet till priset av skadade ben.

Sen skulle det vara ganska intressant att se ett liknande test mot en ny Volvo?

 

Kanske STJP läser detta och kan bringa lite ljus över saken?

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som fortfarande tror att de är säkrare i en gammal Volvo än i en ny småbil, tyvärr.

 

Ja. Tyvärr

 

Den är ju "stor tung och kraftig"..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja eftersom testet i filmen var gjord utan dockor med SENSORER. Så vet vi ju ingenting om utfallet av testet om skador på dockorna. Det är ju inget nytt att småbilar deformeras på ungefär det sättet som skedde. I filmen konstaterar man att 940 deformerades till priset av passagerarens ben MEN man ser även tydligt att den lilla bilen utsätts för en värre smälle då hela bilen lyfter. Vilket inte helt omöjligt kan ha utsatt pörare och passagerare för innre skador som inte syns på grund av det häftiga stoppet.

Det är ju däerför man har deformationszoner. Ska  vi utgå med samma tori som man gör i filmen så är ju deformationszonerna överflödiga.

Det är därför som t.ex testerna i NCAP är utformade med dockor med sensorer så man får hela bilden.

Jag är mycket medveten om att små bilar har blivit mycket säkrare. men dom är definitivt inte säkrare än NYA stora bilar.

Det kan ju faktiskt vara så i verkligheten att dom i den lilla bilen dör och i volvon klarade dom livet till priset av skadade ben.

Sen skulle det vara ganska intressant att se ett liknande test mot en ny Volvo?

 

Kanske STJP läser detta och kan bringa lite ljus över saken?

 

Jag kan hålla med dig om nya stora bilar med självbärande kaross där deformationszonerna fungerar men rambyggda fordon har liksom en helt annan konstruktion och där blir krocksäkerheten tyvärr väldigt lidande eftersom ramen inte deformerar sig och fördelar ut krafterna på det sätt man vill för att kallas "krocksäker"

 

Så då blir istället krafterna på passagerarna desto högre.

 

Det var det jag påpekade i min andra länk strax ovanför filmen...

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig om nya stora bilar med självbärande kaross där deformationszonerna fungerar men rambyggda fordon har liksom en helt annan konstruktion och där blir krocksäkerheten tyvärr väldigt lidande eftersom ramen inte deformerar sig och fördelar ut krafterna på det sätt man vill för att kallas "krocksäker"

 

Så då blir istället krafterna på passagerarna desto högre.

 

Det var det jag påpekade i min andra länk strax ovanför filmen...

Ungefär som i den lilla bilen med den skilnaden att den tunga bilen förorsakar oftast större skador än den lilla bilen. Vilket då gör frågan i alla fall vilken bil man då vill sitta i?

Då det är den lilla bilen som tar den tunga delen av smällen huruvida.

Dock kan det vara skillnad t.ex om man smäller in i en bergvägg eller dyligt. Då kan en mindre ny bil vara bättre att sitta i.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en bil som är lätt att balansera på två hjul,det är guld värd i Thailand.då kommer man in i små fickor mellan andra bilar vid trafikljusen och kan även stå med halva bilen på motsatt körbana utan problem.då kan man även åka hemifrån kl 9 om man börjar kl7 och ändå hinna till jobbet.och alla applåderar hur snabbt och bäst man kör. :thumbsup: helst då äkta raggarstyle oxå med kromad armbåge. :crazy:

big magic!

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som i den lilla bilen med den skilnaden att den tunga bilen förorsakar oftast större skador än den lilla bilen. Vilket då gör frågan i alla fall vilken bil man då vill sitta i?

Då det är den lilla bilen som tar den tunga delen av smällen huruvida.

Dock kan det vara skillnad t.ex om man smäller in i en bergvägg eller dyligt. Då kan en mindre ny bil vara bättre att sitta i.

Och i vilken av de två vill du sitta i när du krockar med en annan pickup ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i vilken av de två vill du sitta i när du krockar med en annan pickup ?

Personligen i det fallet tror jag mer på den större bilen. i just det fallet. Då om du tittar på ett krocktest med en Toyota pickup så kan du se att den deformerar sig ungefär som den lilla bilen i filmen du bifogade. Men självklart är det ju bäst att sitta i en stor bil med självbärande kaross.

Men bara för att småbilars krocksäkerhet har blivit bättre. Så ska man inte falla i falsk trygghet att dom är säkra.

Och som exempel så får Toyota Hilux högsta betyg (5 stjärnor)i test av ANCAP

http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/344E98EDF082D192CA257A0D000BC61B

 

Så att framhålla bara framstegen på småbilar är totalt missvisande.

 

Så jag sitter nog i en ny Hilux eller min egen 2 månader gamla fortuner i det fallet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte 2 identiska krockar.

Krockade för flera år sedan med en Opel Berlina, ja jag körde  rakt in i Astolpen (sidokrock) på en BMC. min hastighet vid kollisionen var 50 - 60 km/tim. Bilen jag krockade med blev skrot.

Huvudet på Opeln's ramben träffade exakt Astolpen, skador på Opeln blev intryckt framvagn, bakåtflyttad motor + veck i bakänden, ja koffertluckan blev deformerad, för övrigt fungerade alla dörrar, kupé*n helt och hållet intakt o.s.v.

Nu var detta för 25 år sedan och  deformeringzoner fanns knappast ens i fantasin eller?

Även Opeln blev inlöst, blev för dyrt att reparera.

Link to comment
Dela på andra sajter

A, köp en stridsvagn. Den är jävligt krocksäker.

För TS faller den nog fetbort då ett av kriterierna var snabba omkörningar... :crazy:

Men har man en fet plånbok o batala skador så lär den ju inte vara svår att parkera.. :y15:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Vilken som helst, bara man sitter bra med vettig inställning på ratten.

Vi köpte en Corolla av anledning-bra sittposition och bagageutrymme som kunde ta två stora och en liten väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att avsluta diskustionen ang små och stora bilar så har jag klippt ut text Från Euro NCAP,s sida

 

Är större bilar säkrare än små bilar?
 

Vid frontalkrockar mellan bilar brukar personer i en tyngre bil eller i en med högre strukturer klara sig bättre än de i en lättare och lägre bil. Eftersom det inte är möjligt att simulera påverkan av vikten i ett test mot en barriär rekommenderar Euro NCAP jämförelse endast mellan bilar som är av liknande vikt (+/–150 kg) och i samma kategori. Sådana jämförelser gör att den relativa säkerhetsprestandan för bilar kan bedömas precist.




Kan resultaten jämföras mellan grupper?
 

Precisa jämförelser kan endast göras mellan bilar i samma grupp. Frontaltestet återger en krock mellan två bilar av liknande storlek. En tyngre bil eller en med högre struktur tenderar att ha en fördel om den krockar med en mindre bil. Euro NCAP-resultaten kan inte användas för att förutsäga resultatet av sådana krockar.

 

http://euroncap.com/Content-Web-Faq/8f322f55-ca5e-4319-083f-339bf52d2286/kpa-bil.aspx#faq0c4931fa-6ad6-4275-91fd-41a2e68ad52a


 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag kör Suzuki Grand Vitara idag som är ganska dyrt i drift så har jag funderat på att köpa en minde bil 

Provkörde därför en Suzuki Swift 4X4 exclusive 1,2

Jag är såld på bilen, Till vår ska jag köpa en helt ny 146000 kronor.

580 i skatt. under 0,6 liter mil. Jag kommer att halvera min kostnad för bilen.

 

PS: allt utrustning ingår

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag kör Suzuki Grand Vitara idag som är ganska dyrt i drift så har jag funderat på att köpa en minde bil 

Provkörde därför en Suzuki Swift 4X4 exclusive 1,2

Jag är såld på bilen, Till vår ska jag köpa en helt ny 146000 kronor.

580 i skatt. under 0,6 liter mil. Jag kommer att halvera min kostnad för bilen.

 

PS: allt utrustning ingår

 

 

Har du provkört dieseln också? Om inte gör det, den är ännu roligare att köra och förbrukningen diesel blir hälften! Skatt o kr till nyåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen i det fallet tror jag mer på den större bilen. i just det fallet. Då om du tittar på ett krocktest med en Toyota pickup så kan du se att den deformerar sig ungefär som den lilla bilen i filmen du bifogade. Men självklart är det ju bäst att sitta i en stor bil med självbärande kaross.

Men bara för att småbilars krocksäkerhet har blivit bättre. Så ska man inte falla i falsk trygghet att dom är säkra.

Och som exempel så får Toyota Hilux högsta betyg (5 stjärnor)i test av ANCAP

http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/344E98EDF082D192CA257A0D000BC61B

 

Så att framhålla bara framstegen på småbilar är totalt missvisande.

 

Så jag sitter nog i en ny Hilux eller min egen 2 månader gamla fortuner i det fallet.

Självklart är en stor tung bil bättre i den jämförelsen men eftersom dom kostar mer än dubbelt jämfört med de bilar tråden handlar om blir liknelsen haltande

 

Med den logiken sitter jag mycket hellre i en Volvo XC90 än din Fortuner. Men det blir lika lite intressant i denna tråd att dra den jämförelsen

 

Köpa en ny mindre bil eller begagnad äldre större för samma pris blir dock betydligt mer komplicerad jämförelse

 

Min favorit just nu i Thailand är Chevrolet Captiva som är en lagom bil med bra krocksäkerhet, bra väghållning och INTE rambyggd med de nackdelar det medför

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provkört dieseln också? Om inte gör det, den är ännu roligare att köra och förbrukningen diesel blir hälften! Skatt o kr till nyåret.

 

BilHandlarnen hade ingen dieseln bara 2x sport variant med 2 dörrar  och 4X4 bensin med 5 dörrar.

Men om det bli möjlig så ska jag prova jag har tid på mig till mars, april.

tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

pickisar ar bra men dalig vaghollning pa grund av att dom har bladfjadrng,, studar runr lite som dom vill nar det ar lite ojamn vag

Link to comment
Dela på andra sajter

BilHandlarnen hade ingen dieseln bara 2x sport variant med 2 dörrar  och 4X4 bensin med 5 dörrar.

Men om det bli möjlig så ska jag prova jag har tid på mig till mars, april.

tack för tipset

 

 

Jag provkörde båda och tyckte bensinvarianten var för trög. Däremot dieseln var mycket piggare med sina 75 hk. Skulle ha köpt en om de haft en Exclusive med fanns bara den enklare Comfort, så det blev inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hade tänkt ett inköp av en stadsbil som man kan använda som semesterbil.

Nu är det så att även frun kommer att köra (säger hon) och vill ha en liten och smidig bil.

 

Har kollat runt lite och sett Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2, Mazda 3, Honda City, Mitsubishi Lancer.

 

Ja, alla möjliga bilar i denna klassen.

 

Någon som har någon bil att rekommendera?

För- och nack-delar med dessa bilar?

Frugan har Mazda 2 sen drygt ett år tillbaks som andra bil o det hon säger att de fördelar o nacktdelar gillar att de e automat  o smidig i stan när de e mycket trafik men saknar 4 hjulsdrift som hon har i highridern. O så djävla dålig kan inte Mazdan va eftersom Phukets polis har köpt in ett antal som patrullbil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är en stor tung bil bättre i den jämförelsen men eftersom dom kostar mer än dubbelt jämfört med de bilar tråden handlar om blir liknelsen haltande

 

Med den logiken sitter jag mycket hellre i en Volvo XC90 än din Fortuner. Men det blir lika lite intressant i denna tråd att dra den jämförelsen

 

Köpa en ny mindre bil eller begagnad äldre större för samma pris blir dock betydligt mer komplicerad jämförelse

 

Min favorit just nu i Thailand är Chevrolet Captiva som är en lagom bil med bra krocksäkerhet, bra väghållning och INTE rambyggd med de nackdelar det medför

 

Nu börjar du ju sväva iväg till något helt annat än vad diskussionen handlar om.

Var får du till att jag rekomenderar TS att köpa en begagnad pickis eller annan begagnad bil ö.h.t.

Huruvida vad du säger om rambyggda bilar så är en pickis högre och tyngre än t.ex en Honda Jazz.

Och enligt EuroNCAP så har man större chans att klara sig i en högre och tyngre bil.

Citat "Vid frontalkrockar mellan bilar brukar personer i en tyngre bil eller i en med högre strukturer klara sig bättre än de i en lättare och lägre bil." Slut citat

Dom skriver även att man ej kan jämföra bilar av olika vikt .

Vilket betyder att en 5 Stjärnig småbil ska jämföras säkerhetsmässigt med en bil i samma viktklass.

 

Sen att du försöker sväva ut och skriva om det hela för att hävda tesen att en Honda Jazz Eller Toyota yaris är säkrare än en större NY pickis. Genom att blanda in tester med gamla volvobilar och begagnade bilar är ju patetiskt.

Izuzu pickisar fick för övrigt vad jag såg ganska lågt resultat i test av ANCAP.

 

Mig veterligen så får man väl en ny pickis idag mellan 500 000 till en miljon eller nåt?

Och skatterabatt gäller även för pickisar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar du ju sväva iväg till något helt annat än vad diskussionen handlar om.

Var får du till att jag rekomenderar TS att köpa en begagnad pickis eller annan begagnad bil ö.h.t.

Huruvida vad du säger om rambyggda bilar så är en pickis högre och tyngre än t.ex en Honda Jazz.

Och enligt EuroNCAP så har man större chans att klara sig i en högre och tyngre bil.

Citat "Vid frontalkrockar mellan bilar brukar personer i en tyngre bil eller i en med högre strukturer klara sig bättre än de i en lättare och lägre bil." Slut citat

Dom skriver även att man ej kan jämföra bilar av olika vikt .

Vilket betyder att en 5 Stjärnig småbil ska jämföras säkerhetsmässigt med en bil i samma viktklass.

 

Sen att du försöker sväva ut och skriva om det hela för att hävda tesen att en Honda Jazz Eller Toyota yaris är säkrare än en större NY pickis. Genom att blanda in tester med gamla volvobilar och begagnade bilar är ju patetiskt.

Izuzu pickisar fick för övrigt vad jag såg ganska lågt resultat i test av ANCAP.

 

Mig veterligen så får man väl en ny pickis idag mellan 500 000 till en miljon eller nåt?

Och skatterabatt gäller även för pickisar.

 

 

Nu gör du just det du anklagar mig för och drar in en massa saker jag inte sagt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en toyota vigo d-hytt med 3 liters modern turbo diesel 171 hk, samma pris som en skruttig småbil men mycket mera bil för pengarna tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en toyota vigo d-hytt med 3 liters modern turbo diesel 171 hk, samma pris som en skruttig småbil men mycket mera bil för pengarna tycker jag

500 000;- för vigo 3l dhytt ??

Link to comment
Dela på andra sajter

500 000;- för vigo 3l dhytt ??

 

Vi gav 690000:-  för en Prerunner, det var -07 och vi jämförde med en Honda city med lite utrustning

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...