Jump to content
IGNORERAD

Ingår arbetstillstånd när man får UT?


Adistrats

Recommended Posts

Tre frågor:

1.Om en person får ett svenskt UT (pga. samboförhållande), får personen då ett arbetstillstånd automatiskt så att personen kan söka jobb som vilken svensk som helst? Jag har googlat och googlat men frågan om arbetstillstånd gör mig förvirrad.

2.Kan man byta ett studerandevisum till ett UT (pga. samboförhållande)? På ett annat forum hörde jag från två olika källor att det skall gå, men tyvärr viste de inte hur man skulle gå tillväga.

3.Kan man ställa frågor till migrationsverket (gå till något kontor eller ringa) om man har allmänna frågor? Jag använde deras ”kontakta oss”-formulär för snart en månad sedan men de har fortfarande inte svarat, även fast de skrev att svaret skulle komma inom tio (!) dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ingår arbetstillstånd vid ett vanligt UT. Det står i beslutet från Migrationsverket.

Ja, man kan få byta studerandetillståndet till ett vanligt UT under speciella omständigheter pga. samboförhållande eller äktenskap.

Ja, man kan ställa frågor till enheterna hos Migrationsverket om man får tag i någon handläggare. Annars kan man ringa upplysningen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Guest thaibörje

ja det ingår i UT hon har samma rättigheter som alla fri sjukvård och allt men tänk på att skriva in hon in försäkringskassan då har hon även rätt till att få ersättning minimum erättning tex aktiverings stöd och dyl,

Link to comment
Dela på andra sajter

Lassekongo05

Quote

ja det ingår i UT hon har samma rättigheter som alla fri sjukvård och allt men tänk på att skriva in hon in försäkringskassan då har hon även rätt till att få ersättning minimum erättning tex aktiverings stöd och dyl,

Om man är i Sverige på UT, har man rätt till aktiveringsstöd då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...