Jump to content
IGNORERAD

Körkort

Khonghom
 Dela

Recommended Posts

Jo jag hade ju en fråga till.

Jag tänkte ta körkort (i Thailand) o undrar om nån vet vad som krävs,vika papper ev översättningar

Dela på andra sajter

Hej, detta behövs i Buriram C. Översättning av det svenska, aktoriserad översättare Supot på Cat Telecom, vid klockrondellen mittemot centralstation, det visade sig att han var klasskamrat med min fru. 500B för MC, 600 för både bil och MC.

Läkarintyg, pris vet ej fick det, läkaren var kompis med Supot och då min fru var klasskompis, så var det gratis. Min fru hade även en kompis hos polisen så vi hamnade rätt direkt, kopior på visum, husbok och "gud" vet allt, namnteckning under allt, detta tog den längsta tiden, mycket snack blev det och väntan på högsta hönset som skulle skriva under.  Pris: 100B till polisföreningen.

Ca 5km utanför stan ligger fordonsstationen, mera kopior, finns möjlighet till detta på plats, Nu till uppkörningen, en burk tio meter bort med en grön och en röd lampa, kablar fram till en gas och bromspedal. Starta med gaspedalen,  grön lampa lyser, så tänds den röda, BROMSPEDAL, två gånger görs detta. I samma burk sitter två stavar och sedan ska man dra i två snören och få dom bredvid varandra, sedan pekar han på en färgtavla, grönt, gult, och Si Deang. Uppkörningen klar  :rules:  

Två uppsättningar av alla papper lämnas till en kille bakom disken, som lämnar de till en tjej i ett bås, sitt rak i ryggen och se Thailändsk ut så går det bra.

Fyra minuter senare, två körkort, ett för MC och ett för bil.  360B

Detta hände och upplevdes i går av mig, Hälsningar Er person på plats // anders

Dela på andra sajter

lättast o billigaste är att ge din körlärare en 500 bath. Få du kör kort på samma dag. Slipper håller på med paper o sånt...pengar funkar mot allting i Thailand.

Dela på andra sajter

Lev du i den drömmen Jack, hälsar Anders

man kan säga mer eller mindre att alla thailändare gör så i Thailand. Så detta är ingenting nytt. Varför kan man inte muta en körlärare när man kan muta en polis för 100 bath? Det är egentligen så det funkar i Thailand. Så nej nog drömmer man sött men inte om detta.Detta är verkligheten.

Dela på andra sajter

man kan säga mer eller mindre att alla thailändare gör så i Thailand.

Haha, det är därför det är kö på körkortsmyndigheten, då?

Tror nog att de flesta hellre betalar 160 Baht för båda körkorten än 500 Baht för att slippa uppkörningen, som är så enkel att även min 6-åriga son skulle klara.

Dela på andra sajter

Till skillnad mot dig Jack så skriver jag om verkligheten, och som P3 skrev Vad gjorde alla Thailändare där, skrivsalen var fullsatt, satt dom där för att betala 500B  :gasp: Nu är det 2551 här. Tillbaka till verkligheten...

Hoppas du har vaknat nu, hälsar Anders  :wai:

Dela på andra sajter

Det där med 500 baht hörde jag av thaiare redan 2003, så visst har det iallafall funkat som Jack skrev.

Idag är det 5 år senare så kanske inte funkar så, eller är dyrare mutor som gäller

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Hej Farang, om du eller Jack hade betalt 500B för ett körkort så hade det substans, men på Forum som detta lämnar man andra och tredjehandsinformation som i verkligheten kanske är en skröna. Eller ett önsketänkande.

Mvh anders

Dela på andra sajter

Tjena Anders.

Substans, hörde detta som sagt av thaiare 2003. Satt senare samma år med en irländare som hette Gary på hans hotellrum och tog några öl och berättade det för honom. Han vägrade tro på det så han frågade sin tjej/fru som heter San (Sun?) och som inte bara har körkort utan dessutom kör MC rent ut sagt brinnjävligt om hur hon tog sitt körkort. Svaret blev att hon hade pröjsat 500 baht och fått det. Gary såg nu både snopen och förvånad ut, och frågan blir då om San ljög eller om man faktiskt har iallafall kunnat "ta" körkort på det sättet som Jack berättade?

member of svampen's fan-club :yes:

Dela på andra sajter

Hej igen, att det har förekommit eller förekommer idag till ett högre belopp ifrågasätter jag inte, det jag hakar upp mig på är påståendet "i Thailand kostar körkort 500B" Det är en förbannad lögn, hälsar anders

PS Irrläror ska man inte sprida, däremot underbyggd information som i ditt fall.  :yes:

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Hej igen, att det har förekommit eller förekommer idag till ett högre belopp ifrågasätter jag inte, det jag hakar upp mig på är påståendet "i Thailand kostar körkort 500B" Det är en förbannad lögn, hälsar anders

PS Irrläror ska man inte sprida, däremot underbyggd information som i ditt fall.  :yes:

Letar efter info om huruvida fru GD's körkort gäller i Sverige och hur länge. (Hon har PUT om nu det spelar roll).

Berättade om diskussionen ovan och frågade hur det låg till med hennes. Ska hälsa å säga följande:

"Hade inte tid att ta det så jag betalade en snubbe för att göra testen i mitt namn"

Om fru GD bara kunde skriva på svenska hade detta kunnat bli den efterlyste förstahandsinfo.

Förresten:  Priset för körkortet ifråga: 500 Baht.  Tid: 2007

Ska leta vidare ang. giltigheten av detta dyra körkort i Sverige ifall det inte råkar vara någon här

som sitter inne med och vill vidarebefordra kunskapen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Letar efter info om huruvida fru GD's körkort gäller i Sverige och hur länge. (Hon har PUT om nu det spelar roll).

Berättade om diskussionen ovan och frågade hur det låg till med hennes. Ska hälsa å säga följande:

"Hade inte tid att ta det så jag betalade en snubbe för att göra testen i mitt namn"

Om fru GD bara kunde skriva på svenska hade detta kunnat bli den efterlyste förstahandsinfo.

Förresten:  Priset för körkortet ifråga: 500 Baht.  Tid: 2007

Ska leta vidare ang. giltigheten av detta dyra körkort i Sverige ifall det inte råkar vara någon här

som sitter inne med och vill vidarebefordra kunskapen.

mvh GD

Hej GD!

Sambon fixade ett internationellt körkort i Bangkok innan hon kom hit till Sverige

och betalade THB 500 för det..med giltighetstid 1 år från utfärdandedatum.

Här finns det lite att läsa: http://www.fmk.se/pdf/ikkfinstilt.pdf

Dela på andra sajter

Har för mig om det är tex ett Thailänds körkort får köra på det ett år från det

hon blev mantalsskriven i Sverige

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Ett utdrag från Polisen

Får man använda utländska körkort i Sverige?Ett utländskt körkort i Sverige gäller enligt sitt innehåll. För att körkortet ska gälla måste det vara utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de internationella konventionerna om vägtrafiken från 1949 (Genéve) eller 1968 (Wien). Det ska även vara försett med ett fotografi av körkortsinnehavaren, Om så inte är fallet (engelska körkort) måste man tillsammans med körkortet visa en id-handling med fotografi.

Är körkortet inte utfärdat enligt någon av förebilderna,1949 (Genéve) eller 1968 (Wien) och inte heller utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska.

Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort eller om det är omhändertaget eller återkallat.

Körkort som är utfärdat i stater utanför EES, (femton EU-länder samt Norge och Island) gäller inte om innehavaren är [b]folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Ett utländskt bilkörkort som är utfärdat till någon som är yngre än 18 år, till exempel ett USA-körkort, gäller inte förrän man uppnått denna ålder.

Hur byter jag mitt utländska körkort mot ett svenskt?Ett körkort som är utfärdat i ett annat EU-land, Norge, Island, Schweiz eller Japan får bytas ut mot ett likvärdigt svenskt körkort under förutsättning att körkortet är giltigt i Sverige. Ansökan om byte görs hos Länsstyrelsen. Körkort utfärdade i andra länder kan inte bytas till svenskt körkort.

http://www.polisen.s...geversion=1.jsp

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Det är ju lustigt att man kan köra ett år på sitt thai/internationella körkort. Men så helt plötsligt litar myndigheterna inte på ens förmåga... Blir man sämre efter ett år? Om det fanns logik i det hela borde man ju inte ha fått köra från början ens.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Vad händer om man en dag per år skriver sig i Thailand? Då borde det gå att köra på thaikörkortet men vad händer för övrigt med sociala försäkringar m.m.?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Det är ju lustigt att man kan köra ett år på sitt thai/internationella körkort. Men så helt plötsligt litar inte myndigheterna inte på ens förmåga... Blir man sämre efter ett år? Om det fanns logik i det hela borde man ju inte ha fått köra från början ens.

Hej swedenfarang!

Håller med dig...sambon har kört i tio år i Bangkok..av alla platser.

Men här dög hennes kunskaper bara i ett år...nog är det konstigt.

Hon traglar nu med den svenska teorin.vilket är nog så svårt när

man inte behärskar svenska språket till fullo.ja inte ens då för vissa.

Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Ser inte ut som man kan köra mer än max 1 år.

Första gången jag fick visa upp mitt körkort för den svenska polisen var mer än 5 år efter att jag bosatt mig här.

Då (1979) påminde mig polismannen om att man måste ta nytt eller byta ut sitt utländska körkort senast ett år

efter att man blivit folkbokförd här. Med glimt i ögat och det blev varken böte eller annan påföljd.

Att försöka en kombination av årligt nytt internationellt körkort i kombination med endagars mantalsskrivningar i Thailand

är nog för riskabelt med tanke på alla möjliga följdproblem som förnyade visumansökningar mm, så det vågar vi oss inte på :-)

... cut

sambo traglar nu med den svenska teorin.vilket är nog så svårt när man inte behärskar svenska språket till fullo.ja inte ens då för vissa.

... cut

Däremot kan det inte vara fel att redan nu börja titta i [reklam] Magroods körkortsbok på Thai [/reklam] fast som familjens

huvudinkomsttagare oroas man av den potentiella kostnaden för ett svensk körkort.

Mitt ex'es mc-kort gick på närmare 50000 :-  (Hittar ingen smiley med ett nervöst/hysterisk leende).

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Buriram har nog mest rätt här, jag tog mina Thai körkort i Bkk på ungefär samma sätt.

Läkarundersökningen var ett skämt, "Har du betalat?, OK här är ditt friskintyg", kostade 100 Bath, strax utanför körkortsmyndighet.

Syntester och reaktionstester gjordes på Körkortsmyndigheten och var mycket seriösa, med Thai-mått...

Att köpa ett KK för 500 bath, funkade tills de nya Thaikörkorten kom, för ett år sedan, men då fick man ett förfalskat kort som funkade i de flesta poliskontroller men kunde ställa till det vid olyckor...

Nu är det nya kort som är svårare att kopiera, bäst att skaffa ett riktigt, och det är lätt!

Ett 1-års internationellt KK skaffar ni lätt via Motormännen i Sverige, gäller i 1 år och kostar väldigt lite, bra att ha om nåt händer!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...