Jump to content
IGNORERAD

No.9

edvardpop
 Dela

Recommended Posts

I denna tråd tänkte jag sent om sider försöka mig på att först och främst i bilder sammanfatta den senaste Thailandsresan.

Har vid detta laget visserligen hunnit publicera en del av dem tidigare på forumet, men med tanke på hur många som togs

den här gången i Siam borde det inte bli några större problem med att få ihop en ganska så "matig" bildberättelse även

för de som är flitiga besökare i "Dagens bild".

Här är förresten kameran jag tog merparten av bilderna med, en Canon eos 40d som tillfälligt fått fötter.

DSC02184-1.jpg

Den billiga kompakten användes främst under kvällstid och eftersom den här bilden och kanhända fler kommer läggas in i

tråden framöver där jag själv inte står bakom kameran kallar jag inte reseberättelsen "edvardpops egentagna thaifoton"

vilket var tänkt från början...

IMG_1178-1.jpg

Resan till Thailand var min nionde i ordningen och det här kommer inte bli en story som rör sig framåt i kronologisk ordning

utan mer ett urval av foton från ett flertal olika platser runt om i landet, från Chiang Rai provinsen i norr till Koh Samui i söder.

Förutom de platser som passerar förbi här fotades det även bla i Lumphini Park och på Chatuchak Market(i Bangkok) samt i

Pattaya men de bilderna ligger inlagda för de som ev missat dem och är intresserade i dessa trådar:

http://www.maipenrai...day-in-Bangkok/

http://www.maipenrai...tur-i-fiskebyn/

Som tidigare nämnts är bilderna det primära för skriva vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Räknar därför med att bild-texterna

i de flesta fall lyser med sin frånvaro men att de då de dyker upp kommer skifta mellan att vara korta och koncisa upplysningar

eller bestå av påhittat nonsens(då andan faller på och för mitt eget höga nöjes skull. Det är ju ändå jag som startat tråden, eller hur?)

Skulle man av någon anledning tycka att texten är i vägen för bilderna och kanske tom blir lite upprörd går det säkert bra

att bara skrolla förbi hoppas jag :wink:

Nåväl, en massa tekniska felbeslut, ett gäng bilder som faktiskt blev riktigt bra, ändlösa avvägningar i bildredigeringen,färg eller svartvitt

etc etc. Efter att ha gått igenom kanske bortåt 10 000 bilder får det vara bra nu. Bullarna blir inte bättre än degen. Eller...bilderna

blir inte bättre än fotografen,så håll till godo gott folk!

• Tummen upp 8

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Detta ser intressant ut ! Inte bara för att trådtiteln kan associeras till Hank Williams utan för att edvardpop har gjort fantastiska reseberättelser tidigare.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Detta ser intressant ut ! Inte bara för att trådtiteln kan associeras till Hank Williams utan för att edvardpop har gjort fantastiska reseberättelser tidigare.

// Luke the Drifter

Only time will tell. Tills dess får man väl kolla upp Hank Willliams vars musik jag inte är så bekant med. Kopplade faktisk ihop trådtiteln till en av låtarna

på den vita Beatlesplattan från första början :wink: Hoppas bara inte att den här tråden blir lika flummig som den låten är...

Ändrades av edvardpop

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Den lilla Akha-byn del 1/?

Den här lilla flickan kom att dominera det bildmaterial som ligger till grund för den här storyn. Hon heter

Dton Kaao och anledningen till att jag träffade henne var att hon är dotter till den resguide som följde med

mig från Koh Samui upp till Chiang Rai provinsen där byn ligger. Valet av guide passade fint då resplanerna

var att antingen dra vidare från ön till Chiang Rai eller Nong Kai. Perfekt eftersom hon hade släkt och bekanta

i bägge provinserna . Under den här tiden hyrde vi ett rum i Chiang Rai ungefär en dryg timmes moppefärd

från byn.

IMG_7592.jpg

Här är Dton Kaaos lillasyster och mamman till henne som var 16 år gammal om jag inte minns fel. Skulle man fått en dotter

i den åldern hade hon nästan varit 30 nu. Tanken känns svindlande...

IMG_7595-1.jpg

Men vad händer nu? Är det dags för klädombyte...

IMG_7596.jpg

Men visst är det så. Nu åker Akha-kläderna på. Kan det ha att göra med att farangen är på

besök kanske?

IMG_7599-1.jpg

IMG_7604-Kopia-1.jpg

IMG_7609-1.jpg

IMG_7618-1.jpg

Nu började någon gråta utanför huset Vad kan nu ha hänt?

IMG_7671.jpg

"Sicken lipsill! De är allt roliga de där små."

IMG_7682-1-1.jpg

"Nu är hon glad igen. Säg hej till farangen här."

IMG_7689.jpg

"VEM ÄR DU?! VEM ÄR JAG?! LEVANDE CHARADER!"

"Så, så, så... Du behöver inte skrika. Jag hör dig. Ja, du...Vem vet inte du. Vem vet inte jag. Vi vet ingenting nu. Vi vet inget i dag."

"Den känner jag inte igen men det är skit samma. Nu dricker vi djävulen en skål."

IMG_7670-Kopia-1.jpg

"Det är gott med sprit."

IMG_7693.jpg

"Det här är mina bröder. Dem är också törstiga."

IMG_7707.jpg

Oj då. Inne i huset är det visst tårtkalas. Det kan väl aldrig vara som så att jag missförstått resguiden nu igen och att det just den

här dagen är Dton Kaows födelsedag...Inte så konstigt i så fall att beloppet på kvittot efter besöket tidigare under dagen på

Tesco blev ovanligt stort.

IMG_7731.jpg

Nu är det en annan dag och vi är tillbaks i byn igen. Dags att käka Akha-mat.

IMG_7788.jpg

Dton Kaaos farmors mor är också med . Eller var det kanske farfars mor? Kanske var det

farfars moster...

IMG_7789.jpg

Här tillverkas någonting som kanske hade varit lättare att ta reda på vad det var om man bara talade språket som var på

allas läppar i byn. Men akha kan jag ej snacka. Det är rena kinesiskan för mig. Förresten. På tal om kinesiska så är det

mannen till vänsters första språk.

IMG_7790.jpg

Leopardsandalen låg kvar där den låg senast vi var på besök.

IMG_7811.jpg

Men vad nu? Är Dton Kaao ledsen idag? Den här bilden får mig att tänka på alla de mammor och små barn som tvingas

leva åtskilda för att mamman lämnat hembyn pga av jobb på annan ort. Nu blev jag nästan också lite sorgsen.

IMG_7851.jpg

Fast nu vilar visst inga ledsamheter längre.

"Vart ska ni?

"Vi ska till pappas hus men ni får gå."

IMG_7853.jpg

"Hej på dej du!"

"Hej på er ni!"

IMG_7856.jpg

IMG_7893.jpg

Någons mormor står och viker kläder...

IMG_7864.jpg

Vems skor kan det här vara då?

IMG_7860-1.jpg

"Var det dina skor i förra bilden?"

"Nä, jag har skor på mig. Du får rikta kameran lite lägre nästa gång."

IMG_7876.jpg

Det här är min mamma fast henne känner ni nog inte igen. Det var så länge sedan hon hälsade på så ni var nog för

små för att komma ihåg det.

IMG_7882-1.jpg

På kvällen besöktes en "hot pot" restaurang i Mae Chan. Där i från blir det bara denna bild.

IMG_7919-1-1.jpg

Nu är vi tillbaks i byn och alla är mätta och belåtna. Och trötta.

IMG_7940-1.jpg

"Nu är det dags att gå å nanna, Dton Kaao. Mamma och farangen med svart bälte i

kamera kommer nog snart tillbaka."

"Klart vi gör det. Men fler bilder från det kommer i nästa del."

"Hur många delar kommer det att bli?"

"Två eller tre till tror jag."

IMG_7943-1-1.jpgtt

Dela på andra sajter

Står bara: "Sorry. This person moved or deleted this image" istället på alla bilders platser

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Intressanta texter men tyvärr så syns ingen av bilderna i tråden :nono:

Samma här bra text men inga bilder..

FF

Står bara: "Sorry. This person moved or deleted this image" istället på alla bilders platser

Ni får väl lov att använda er fantasi för hundra gubbar !

:ironi:

Hehe, jag kan inte heller se några bilder men jag skulle hemskt gärna vilja göra det :)

Mvh Luke the Drifter

• Tummen upp 1

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Där var Kennth kvick i tanken,med pausmusiken, haha

Vill också se bilder,men det kommer nog snart.

Ändrades av Drivern
Dela på andra sajter

Dj-vlar i havet! Vet faktiskt inte riktigt vad som hänt men jag kan se bilderna i alla fall vilket iof sig är

trevligt men ganska värdelöst om ingen annan kan se dem. Är bilderna fortfarande osynliga nu?

Dela på andra sajter

Tyvärr inte

Nu står det "Postade en bild" istället men klickar man kommer ingen bild upp

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Syns bilderna nu?

Dela på andra sajter

Häftiga bilder på människorna

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Syns bilderna nu?

Nu syns bilderna!

Tack för intressanta bilder med underfundiga texter.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Vissa bilder är grymt bra. Som sagt, detta kommer att bli en spännande tråd oavsett om det är storyn eller bilderna man är ute efter

Dela på andra sajter

För att finna ut så mycket bra bilder, hur många måste man då ta....gissar att du tar 10-faldigt fler och sedan letar upp guldkornen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...