Jump to content
IGNORERAD

Abhisit och Suthep åtalas för mord


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu ska jag vara lite taskig men jag kan inte hålla mej. Det jag inte citerar är endast teorier från min sida.

För några dagar sedan kommenterade IL i en annan tråd att "domstolarna... styrs av landets odemokratiska krafter" med mera. Det ska det bli intressant att se hur han argumenterar det här.

Det här åtalet känns väldigt panikartat. Rent löjligt. Mordet är hemskt men åtalet känns som man griper efter det lilla man kan hitta på, när man är på väg att förlora.

Men eftersom vår demokratiska allvetare konstaterade så "kan det mycket väl bli hårda straff för dom som utmanar dom traditionella makthavarna, det är ju på detta sätt som dom har hållit tillbaka demokratin i landet historiskt"

Kommer IL nu hylla domstolarna? I så fall måste det betyda ett kliv tillbaka i demokratiseringen om man går efter vad IL skrev i citatet ovan, eftersom han ansåg att det var odemokratiska krafter bakom. Men det är ju klart, är man "demokratiskt" vald, oavsett hur många små gåvor man gav för att få rösterna, så är det uppenbart tillåtet att göra vad som helst. Allt i demokratins namn.

För mej har dom odemokratiska krafterna ett namn. Klanen Thaksin.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 370
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    54

  • Khun Ken

    48

  • MaiChai

    26

  • janne_h

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Var håller Buzzen hus? :(

Angående Abhisit, så ska han klart åtalas tillsammans med Kalle Anka militären. Men bara om Thaksin hämtas tillbaks till Thailand, och fråntas alla sina pengar och får livstidsstraff. Då är det iaf nån form av rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är som vanligt.

Ingen har koll på vad som händer.

Ingen vet vad som är på gång.

Så det är som vanligt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...-his-indictment

Undrar om den gode Tarit tänkt på att han själv ingick i CRES som hade beslutsmakten under upploppen 2010?

Lite märkligt är det nog att han kan utreda en organisation där han själv ingick och hade beslutsmakten. Varför stoppade han inte olagligheterna då ifall han nu anser dem vara så allvarliga att andra som ingick i CRES ska åtalas?

Han har nog kohandlat med Thaksin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela åtalet är ett sätt att försöka pressa Abhisit och Suthep att gå med på amnestilagarna för att rentvå Thaksin.

Men PTP kan få problem på vägen.

http://www.nationmul...l-30195798.html

Abhisit, Suthep: death before amnesty bill.

Tillägg: "I'm not surprised by what happened, because since early this year, signals had been sent to me and Suthep - both directly and indirectly - to check on our stance on the government's plan to push through the amnesty bill," Abhisit said. "I have always stood by my belief that the rule of law must prevail."

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela åtalet är ett sätt att försöka pressa Abhisit och Suthep att gå med på amnestilagarna för att rentvå Thaksin.

Men PTP kan få problem på vägen.

http://www.nationmul...l-30195798.html

Abhisit, Suthep: death before amnesty bill.

Tillägg: "I'm not surprised by what happened, because since early this year, signals had been sent to me and Suthep - both directly and indirectly - to check on our stance on the government's plan to push through the amnesty bill," Abhisit said. "I have always stood by my belief that the rule of law must prevail."

Så det vet du. Det kan väl inte vara så att man vill se vem som var ansvarig för dödandet i Bankok. Ock om man kan dömas för detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det vet du. Det kan väl inte vara så att man vill se vem som var ansvarig för dödandet i Bankok. Ock om man kan dömas för detta.

Självklart handlar det om just det

Men varför bara åtala ansvariga från ena sidan av konflikten (som dessutom enligt lag är skyldiga att upprätthålla lag och ordning i staden och har laglig rätt att bruka våld för att genomföra sitt arbete) ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart handlar det om just det

Men varför bara åtala ansvariga från ena sidan av konflikten (som dessutom enligt lag är skyldiga att upprätthålla lag och ordning i staden och har laglig rätt att bruka våld för att genomföra sitt arbete) ?

Du har ju rätt, men nu är det väl så att det är ett antal dömda, eller väntar på rättegång.

Så till rätten att bruka våld är enligt dig att skjuta samt sätta in prickskyttar.

Det är ju detta åtalet bygger på. Och den bevisning som åberopas förutan man vet att kulan kom från militären är skriftlig order från Abbesit som då borde vara den skyldige.

Men vem vet idag vad det hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju rätt, men nu är det väl så att det är ett antal dömda, eller väntar på rättegång.

Så till rätten att bruka våld är enligt dig att skjuta samt sätta in prickskyttar.

Det är ju detta åtalet bygger på. Och den bevisning som åberopas förutan man vet att kulan kom från militären är skriftlig order från Abbesit som då borde vara den skyldige.

Men vem vet idag vad det hamnar.

Du förstår uppenbart inte skillnaden mellan att en röd/svart kastar en granat eller skjuter med ett vapen och att en soldat skjuter...

Skillnaden är att den första ALLTID begår ett brott och då även den som betalat honom eller uppviglat honom till att göra detta

När soldaten skjuter gör han det OFTAST helt lagligt stöttad av de undantagslagar som rådde vid tillfället och det ansvar en regering har för att återställa lag och ordning i en situation där röda och svarta skjuter och dödar både soldater och oskyldiga

Naturligtvis kan även bruk av vapen och våld från militär och polis vara olagligt om det överstiger den nivå av våld som situationen tillåter och frångår de gällande order som vid tillfället getts men då är det den enskilde soldaten/polisen som skall straffas

Vid flera tillfällen har den order Abhisit gav vid detta tillfällen länkats till på detta forum och där står klart och tydligt att det enbart var tillåtet att skjuta på beväpnade demonstranter.

Om det i det läget ges order längre ner i nivåerna att skjuta obeväpnade eller enskild soldat på eget bevåg väljer att skjuta på obeväpnade kan de enskilda personerna utredas för detta

Precis som vid ett flertal tillfällen i Sverige enskilda poliser utretts för brukande av våld mot misstänkta hotfulla brottslingar gjorts- Och även här har poliser friats för att ha skadad eller dödat personer i tjänsten som verkat hotfulla eller som trotts ha haft vapen

Men varken Sveriges statsminister, polischefer, partiledare eller andra diskuteras i dessa sammanhang vara skyldiga till det som hänt längst ut i leden

Men i Thailand, trots den tydligt givna ordern från Abhisit, är det BARA de översta i pyramiden som åtalas

Snacka om politik och inte lagar och regler..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstår uppenbart inte skillnaden mellan att en röd/svart kastar en granat eller skjuter med ett vapen och att en soldat skjuter...

Skillnaden är att den första ALLTID begår ett brott och då även den som betalat honom eller uppviglat honom till att göra detta

När soldaten skjuter gör han det OFTAST helt lagligt stöttad av de undantagslagar som rådde vid tillfället och det ansvar en regering har för att återställa lag och ordning i en situation där röda och svarta skjuter och dödar både soldater och oskyldiga

Naturligtvis kan även bruk av vapen och våld från militär och polis vara olagligt om det överstiger den nivå av våld som situationen tillåter och frångår de gällande order som vid tillfället getts men då är det den enskilde soldaten/polisen som skall straffas

Vid flera tillfällen har den order Abhisit gav vid detta tillfällen länkats till på detta forum och där står klart och tydligt att det enbart var tillåtet att skjuta på beväpnade demonstranter.

Om det i det läget ges order längre ner i nivåerna att skjuta obeväpnade eller enskild soldat på eget bevåg väljer att skjuta på obeväpnade kan de enskilda personerna utredas för detta

Precis som vid ett flertal tillfällen i Sverige enskilda poliser utretts för brukande av våld mot misstänkta hotfulla brottslingar gjorts- Och även här har poliser friats för att ha skadad eller dödat personer i tjänsten som verkat hotfulla eller som trotts ha haft vapen

Men varken Sveriges statsminister, polischefer, partiledare eller andra diskuteras i dessa sammanhang vara skyldiga till det som hänt längst ut i leden

Men i Thailand, trots den tydligt givna ordern från Abhisit, är det BARA de översta i pyramiden som åtalas

Snacka om politik och inte lagar och regler..

Hur det nu än blir så är ju faktum Abhisit är åtalad för mord.

Sen får du ha vilka svenska åsikter du vill ang fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det nu än blir så är ju faktum Abhisit är åtalad för mord.

Sen får du ha vilka svenska åsikter du vill ang fallet.

Det är inte svenska åsikter jag har. Lagar och regler inom mord och dråp samt lagar och regler runt uppehållande av lag och ordning och undantagsregler fungerar ungefär samma i de flesta moderna länder

Hur motiverar du dina egna åsikter om att det är rätt att åtala Abhisit för mord enligt lagar och regler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det vet du. Det kan väl inte vara så att man vill se vem som var ansvarig för dödandet i Bankok. Ock om man kan dömas för detta.

Läs tillägget jag skrev i min post. Det handlar om att försöka tvinga Abhisit att gå med på amnestilagarna för att rentvätta Thaksin.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det vet du. Det kan väl inte vara så att man vill se vem som var ansvarig för dödandet i Bankok. Ock om man kan dömas för detta.

Det vill man ju ganska säkert inte ska komma upp i ljuset, för då krävs det ju ett opartiskt utredande av vem som finansierade red-shirts och deras tungt beväpnade milis, diverse PTP parlamentarikers uppviglande av folket samt vem dom låg bakom det hela. En opartisk undersökning skulle då peka ut Thaksin, klanen Shinawatra och ett antal bigwigs inom PTP-medan regeringen under denna tid faktiskt hade monopolet på att bruka våld för att återställa ordningen. Precis som regeringen i Sverige har monopol på att bruka våld för att återställa ordningen.

Ungefär som om man skulle åtala Göran Persson för mordförsök på Hannes Westberg efter Göteborgskravallerna...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju rätt, men nu är det väl så att det är ett antal dömda, eller väntar på rättegång.

Så till rätten att bruka våld är enligt dig att skjuta samt sätta in prickskyttar.

Det är ju detta åtalet bygger på. Och den bevisning som åberopas förutan man vet att kulan kom från militären är skriftlig order från Abbesit som då borde vara den skyldige.

Men vem vet idag vad det hamnar.

]Phan Kamkong, 43, was caught in crossfire when he ran out of a Bangkok apartment block to see what was happening after soldiers shot at a minibus that had strayed into an area under army control, a Thai criminal court found.

Phan Kamkong aka. den taxiförare som Abhisit är anklagad för att ha mördad, kom utspringande från en lägenhet i Bangkok för att se vad som pågick och hamnade i en korseld.

Jag kan inte se att dom kan fälla Abhisit för detta.

http://www.thenational.ae/news/world/thai-army-behind-protest-death-inquest

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte svenska åsikter jag har. Lagar och regler inom mord och dråp samt lagar och regler runt uppehållande av lag och ordning och undantagsregler fungerar ungefär samma i de flesta moderna länder

Hur motiverar du dina egna åsikter om att det är rätt att åtala Abhisit för mord enligt lagar och regler ?

Han hade ju ansvaret, han tog beslut. så därför är han åtalad, enligt THILÄNSK LAG.

Om det håller har jag ingen aning om. jag kan ju bara hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade ju ansvaret, han tog beslut. så därför är han åtalad, enligt THILÄNSK LAG.

Om det håller har jag ingen aning om. jag kan ju bara hoppas.

Vad är din uppfattning om att f.d. PM Somchai friades för att beordrat våld mot en obeväpnad fredlig demonstration. Vilket ledde till både dödsfall och många svårt skadade. Bortsprängda armar och ben.

Varför hoppas du på att Abhisit ska fällas när Somchai friades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vill man ju ganska säkert inte ska komma upp i ljuset, för då krävs det ju ett opartiskt utredande av vem som finansierade red-shirts och deras tungt beväpnade milis, diverse PTP parlamentarikers uppviglande av folket samt vem dom låg bakom det hela. En opartisk undersökning skulle då peka ut Thaksin, klanen Shinawatra och ett antal bigwigs inom PTP-medan regeringen under denna tid faktiskt hade monopolet på att bruka våld för att återställa ordningen. Precis som regeringen i Sverige har monopol på att bruka våld för att återställa ordningen.

Ungefär som om man skulle åtala Göran Persson för mordförsök på Hannes Westberg efter Göteborgskravallerna...

Hade jag ingen aning om att Göran gav en skriftlig order att skuta på demonstranter.

Detta måste du skriva om i din tidnig måste bli jättenyheten Allan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är din uppfattning om att f.d. PM Somchai friades för att beordrat våld mot en obeväpnad fredlig demonstration. Vilket ledde till både dödsfall och många svårt skadade. Bortsprängda armar och ben.

Varför hoppas du på att Abhisit ska fällas när Somchai friades.

Blev han friad blev han ju friad. SÅ
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade om DIN uppfattning. Inte rättens.

Har ingen uppfattning känner inte till hädelsen i detalj.

Men låter rättsväsendet i THILAND avgöra .

Upp till Tailändarna om man vill ändra rättsväsendet. Kan inte som svensk sätta mig över lagar o domstolsväsendet, eller att peka med hela handen, så här är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs tillägget jag skrev i min post. Det handlar om att försöka tvinga Abhisit att gå med på amnestilagarna för att rentvätta Thaksin.

Ja du vet mycket du.
Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade ju ansvaret, han tog beslut. så därför är han åtalad, enligt THILÄNSK LAG.

Om det håller har jag ingen aning om. jag kan ju bara hoppas.

Så thailändsk lag skiljer sig kapitalt från moderna länders lagar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela åtalet mot A. och S. Blir ännu mera bisarr när det visar sig att chefen för DSI Tarit Pengdith satt med i CRES (The Centre for the Resolution of the Emergency Situation) under Abhisit´s Regering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...