Jump to content
IGNORERAD

Snällaaa hjälp mig och rätta den :-p


wAnjAi

Recommended Posts

Ämne : Svenska A

För eller emot äktenskap

Ska man gifta sig av kärlek

eller är kärlek den mindre viktiga punkten när man gifter sig?

________________________________________________

Varför ska man gifta sig om det är inte av kärlek?

Det är självklart att man gifta sig av kärlek.

Jag tänker att den viktigaste skälet att man ska gifta sig, är kärlek av två personer som verkligen älskar varandra och lova varandra,

oavsett vad som händer, de kommer aldrig att lämna varandra. Man ska alltid ställa upp för varandra, och hålla ihop i vått och torrt.

Man bör tänka mycket om man verkligen älskar varandra och om man vill spendera resten av sitt liv med den person.

Eftersom det bör vara bara en gång i livet som man gifta sig. Äktenskap är inte något speciell, eller har inte betydelse om man gifta sig mer än en gång.

Jag tror att det bara finns två personer som Gud gjort, som tillhör varandra. Varje person har endast en själsfrände.

Och innan man är säker att man har hittat den person, bör man vänta.

Vissa länder har olika kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara ensom i samma rum utan föräldrar ska vara med,

de kan inte prova bo ihop och lära varandra innan de slår sina påsar ihop.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Jag tycker att det är fel. Hur kan man gifta sig om man inte har bott ihop?

Eller inte ens känner varandra? Man ska absolut inte gifta sig med någon för att göra sina föräldrar lyckliga.

Det handlar om hela sitt liv.

Om jag ska gifta mig med någon, vill jag gärna lära känna honom först.

Jag vill leva med honom i några år. Så vi kan lära varandra bra och dåliga beteende.

Vi vet ju alla att kärlek är blind. När man förälskad i någon, det tar lång tid innan man ser varandras dåliga beteende.

Därför det finns många som misslyckas deras äktenskap och det leder till en skilsmässa.

Så därför bör man vänta till man är säker innan man bestämma sig.

(to be continue.. :whistle: )

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej här kommer det lite ändringar

Varför ska man gifta sig om det inte är av kärlek?

Det är självklart att man gifta sig av kärlek.

Jag tänker att det viktigaste skälet att man ska gifta sig, är kärlek av två personer som verkligen älskar varandra och lova varandra,

oavsett vad som händer, de kommer aldrig att lämna varandra. Man ska alltid ställa upp för varandra, och hålla ihop i vått och torrt.

Man bör tänka mycket om man verkligen älskar varandra och om man vill spendera resten av sitt liv med den personen.

Eftersom det bör vara bara en gång i livet som man gifta sig. Äktenskap är inte något speciell, eller har inte betydelse om man gifta sig mer än en gång.

Jag tror att det bara finns två personer som Gud gjort, som tillhör varandra. Varje person har endast en själsfrände.

Och innan man är säker att man har hittat den person, bör man vänta.

Vissa länder har olika kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara en som i samma rum utan föräldrar ska vara med,

de kan inte prova bo ihop och lära varandra innan de slår sina påsar ihop.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Jag tycker att det är fel. Hur kan man gifta sig om man inte har bott ihop?

Eller inte ens känner varandra? Man ska absolut inte gifta sig med någon för att göra sina föräldrar lyckliga.

Det handlar om hela sitt liv.

Om jag ska gifta mig med någon, vill jag gärna lära känna honom först.

Jag vill leva med honom i några år. Så vi kan lära varandra bra och dåliga beteende.

Vi vet ju alla att kärlek är blind. När man förälskad i någon, det tar lång tid innan man ser varandras dåliga beteende.

Därför det finns många som misslyckas deras äktenskap och det leder till en skilsmässa.

Så därför bör man vänta till man är säker innan man bestämma sig.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedan skall du tänka på vart kommatecken skall vara, hur man bygger upp en mening.

Det är jag ingen expert på, men här har du en sida du kan träna på.

http://www.studentli...se/o.o.i.s/2529

Mvh

Nerike

Hej wAnjAi!

Nerike har rätt om kommateringen. Det är speciella regler för kommor på svenska. Det används ganska sparsam i svenska jämfört med engelskan.

Själv har jag aldrig lärt mig reglerna. Enligt min svensklärare på Uppsala universitet slipper jag lära mig dessutom. Enligt henne bör kommor användas mycket sällan och helst aldrig. Nu har jag slutat! Jag börjar en ny mening i stället.

Nerikes hjälp var mycket bra. Men följande meningar kan jag dock ge ett förslag:

Vissa länder har olika kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara en som i samma rum utan föräldrar ska vara med,

de kan inte prova bo ihop och lära varandra innan de slår sina påsar ihop.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Vissa länder har annorlunda kultur vad gäller äktenskap. I vissa kulturer kan inte ett ogift par vara i samma rum utan att föräldrarna är med. De får inte prova att bo ihop och lära känna varandra innan de slår sina påsar ihop. Det finns länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

I övrigt behövs det lite bättre struktur i styckena. Normalt ska ett stycke ha minst 3 meningar som tillsammans för fram en tanke.

Lycka till!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wAnjAi,

Mina rättelser kan du se som blå text:

Varför ska man gifta sig om det inte är av kärlek?

Det är självklart att man gifta sig av kärlek.

Jag tänker att det viktigaste skälet att man ska gifta sig, är kärlek mellan två personer som verkligen älskar varandra och lovar varandra,

oavsett vad som händer, de kommer aldrig att lämna varandra. Man ska alltid ställa upp för varandra, och hålla ihop i vått och torrt.

Man bör tänka mycket om man verkligen älskar varandra och om man vill spendera resten av sitt liv med denna person.

Eftersom det bör vara bara en gång i livet som man gifter sig. Äktenskap är inte något speciellt, eller har inte någon betydelse om man gifter sig mer än en gång.

Jag tror att det bara finns två personer som Gud gjort, som tillhör varandra. Varje person har endast en själsfrände.

Och innan man är säker att man har hittat denna person, bör man vänta.

Vissa länder har olika kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara ensamma i samma rum utan att föräldrarna ska vara med,

de kan inte prova att bo ihop och lära känna varandra innan de slår sina påsar ihop.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Jag tycker att det är fel. Hur kan man gifta sig om man inte har bott ihop?

Eller inte ens känner varandra? Man ska absolut inte gifta sig med någon för att göra sina föräldrar lyckliga.

Det handlar om hela ens liv.

Om jag ska gifta mig med någon, vill jag gärna lära känna honom först.

Jag vill leva med honom i några år. Så vi kan lära känna varandra bra och våra respektive dåliga beteenden.

Vi vet ju alla att kärlek är blind. När man förälskad i någon, tar det lång tid innan man ser varandras dåliga beteenden.

Därför det finns många som misslyckas med sina äktenskap och det leder till en skilsmässa.

Så därför bör man vänta till man är säker innan man bestämmer sig.

Du skriver enligt min åsikt trots mina rättningar mycket bra svenska då du inte har det som modersmål!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej wAnjAi!

Nerikes hjälp var mycket bra. Men följande meningar kan jag dock ge ett förslag:

Vissa länder har olika kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara en som i samma rum utan föräldrar ska vara med,

de kan inte prova bo ihop och lära varandra innan de slår sina påsar ihop.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Vissa länder har annorlunda kultur vad gäller äktenskap. I vissa kulturer kan inte ett ogift par vara i samma rum utan att föräldrarna är med. De får inte prova att bo ihop och lära känna varandra innan de slår sina påsar ihop. Det finns länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

I övrigt behövs det lite bättre struktur i styckena. Normalt ska ett stycke ha minst 3 meningar som tillsammans för fram en tanke.

Lycka till!

Svarten

Tack såå mycket ka. Det låter mycket bättre  :intello:   :yipi:

Och jag ska öva mer på kommatecken.

Jag måste fortsätta skriva en sida till  :cry:

Och tack Herr Chang också ka.

:wai:

Mvh,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fint skrivet.  :great:

Lite lathund:

- Kollar ändelserna: -r för verb i presens, -t för adjektiv som beskriver ett "ett" ord. Det är lätt att missa men gör väldigt stor skillnad i läsarens ögon. Jag gör själv många sådana misstag ka.  :bag:

Med kommatecken fick jag samma tips som Svarten. Kanske för att vi gick samma kurs och på samma universitet.

Min lärare säger typ "om det är så nödvändigt att du måste sätta dit ett kommatecken byt det mot en punkt istället!"

---

Sen är det som Nerike säger att kommatecken på rätt ställe är väldigt viktigt.

Kolla på det här:

Häng ej, benådad!

Häng, ej benådad!

En enda felplacering kan handla om liv och död.

---

Kramar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min lärare säger typ "om det är så nödvändigt att du måste sätta dit ett kommatecken byt det mot en punkt istället!"

Kramar

Magrood

Oj, detta har jag hört innan men glömde direkt efter lektionen  :lol:

Tack så mycket ka P Magrood.  :wai:

Kram,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet, du är duktig!

Quote

Så vi kan lära varandra bra och dåliga beteende.

Här är en fälla i svenska språket. Vi har samma ord "lära" för att lära oss och för att lära ut. Din mening är inte riktigt korrekt, men om man ändrar lite i den för att korrigera den får den olika betydelse:

1. Så vi kan lära varandra bra och dåliga beteenden.

Det betyder att vi kan lära ut till varandra hur man kan bete sig bra eller dåligt.

2. Så vi kan lära oss varandras bra och dåliga beteenden.

Det här var nog vad du menade; vi kan lära oss hur den andre beter sig.

Herr Changs längre omformulering ovan av den här meningen är betydligt bättre; jag ville bara visa på den här fallgropen i svenska språket.

Apropå kommatecknen..  jag har aldrig tagit till mig det där att strunta in kommatering och stoppa in en massa punkter istället, tvärtom använder jag mängder med olika skiljetecken. Det är kanske lite gammaldags, men det går bra det också.

Ni svenskspråkiga, när använde ni ett semikolon senast i löpande text?  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jolin,

"Ni svenskspråkiga, när använde ni ett semikolon senast i löpande text?"

Hehe, jag som programmerar C++ använder semikolon som avslutning på de flesta programrader...

Fast det var väl inte det du menade. Man propagerade faktiskt för semikolon i SVT's Babel:

http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1287591

Man skulle kanske börja använda sig av tecknet i inläggen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man skulle kanske börja använda sig av tecknet i inläggen.

"Du skriver enligt min åsikt, trots mina rättningar, mycket bra svenska; då du inte har det som modersmål!"  ;)

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Jolin,

"Ni svenskspråkiga, när använde ni ett semikolon senast i löpande text?"

Hehe, jag som programmerar C++ använder semikolon som avslutning på de flesta programrader...

Fast det var väl inte det du menade.

Jo, faktiskt!  Orden "i löpande text" lade jag till just för att jag själv använder semikolon dagligen när jag programmerar...  :lol:

Men wAnjAi - bry dig inte om semikolon ännu, det är överkurs. Och kom gärna igen med flera frågor. Språk är intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man gifta sig om det är inte av kärlek?

Det är självklart att man gifter sig av kärlek.

Jag tror att det bara finns två personer som Gud gjort, som tillhör varandra. Var person har endast en själsfrände.

("Varje" använder man när man pratar, men när man skriver så använder man "var" om det ska vara riktigt korrekt)

Och innan man är säker att man har hittat denna person, bör man vänta.

Vissa länder har olik kultur om äktenskap. Vissa kan inte vara ensamma i samma rum utan att föräldrarna ska vara med,

"Olika" använder man bara om man syftar på flera kulturer. Olik kultur/olika kulturer.

Och vissa länder som låter föräldrar bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med sina barn.

Skriv istället;

Vissa länder låter föräldrarna bestämma vem som kan eller inte kan gifta sig med deras barn.

Försök undvika att inleda en mening med "Och" när du skriver.

Men i övrigt tycker jag att det var en väldigt bra text och intressant läsning. =)

:wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket ka.

Svenska språket är jäkla svårt. Jag undrar om jag kommer att klara högskoleprovet nästa år  :neutral:

Oh en sak, jag vill läsa företagsekonomi på högskolan. Och jag hörde att alla böcker i detta kursen är på engelska.

Ammm.så varför måste man läsa svenska?  :lol:

Tack alla igen för hjälpen.

Jag kommer säkert tillbaka igen snart  :lol:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...