Jump to content
IGNORERAD

LCHF


Wanchai

Recommended Posts

Du menar att den höga konsumtion av mjölkprodukter i Sverige inte har någon koppling till hjärt- kärlsjukdomar?

Som för övrigt är vanligaste dödsorsaken.

Isåfall helt nya rön.

Jag menar ingenting om mjölkprodukter. Jag menar bara att det som tidigare sagts om att animaliskt fett skulle var farligt har visat sig i fel. 

Vanliga mjölkprodukter innehåller ju 4-5% mjölksocker så större mängder är kanske inte så bra, men det vet jag inget om. Troligen därför har jag svårt att gå ner i vikt om jag dricker mycket mjölk.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peter_BKK

    17

  • Wanchai

    15

  • erik-sson

    14

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns ingen som har bevisat att animaliska fetter är farliga. Många läkare, dietister och forskare uttalar sig på mycket lösa grunder. Tänk kritiskt och var skeptisk.

Det är dock inte svårt att se att många människor inte tål mat med mycket kolhydrater. Leder till många vanliga sjukdomar och besvär, övervikt och diabetes. När då livsmedelsverket bidrar till detta kan man inte ha något förtroende för att de vet vad de pratar om.

 

På den tiden jag höll på med LCHF läste jag mycket om olika koster, bland annat om det som eskimåerna åt, på vinterhalvåret åt dom i princip bara animaliskt fett +fisk

När dom levde på den kosten var hjärt och kärlsjukdomar i det närmaste obefintliga men med snabbmatens intågande har dom samma problem med det som vi västerlänningar.

LCHF-dieten var perfekt för mig eftersom jag är överviktig samt har diabetes men tyvärr saknar jag den självdiciplinen att hålla på med den.

För mig funkade inte att hålla på lite grann saknade bröd och potatis för mycket.

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...
Oregistrerad

 

88pp.JPG.592ecf0831f53e780368348d8eba941a.JPG

 

Professor Stig Bengmark (läkare) har tydligen forskat på området.

Han förespråkar RCRF istället.

 

https://www.svd.se/lchf-ar-den-varsta-myten

 

Under sina 30 år som kirurg slogs Stig Bengmark av hur sårbar kroppen är och vad fel kost kan orsaka. Han blev allt mer övertygad om att dåliga matvanor kan orsaka sjukdomar som cancer, diabetes, Alzheimer och hjärt- och kärlsjukdomar. Efter pensionen valde Stig att lägga allt fokus på tarmfloran – 30 år senare sammanfattar han sin forskning i boken Välj hälsa!.

­– Jag känner äntligen att antiinflammatorisk kost har slagit rot. Food Pharmacy har brett jättemycket mark, berättar Stig.

Många känner till Food Pharmacy, som både bloggat, föreläst och släppt böcker om ämnet – där de utgått från just Stigs forskning. Så, vad handlar det hela om? Inflammation är sjukdomarnas moder, skriver han. I studier på både djur och människor har man sett att personer med kroniska sjukdomar ofta har förlorat stora delar av sin godartade tarmflora, som delvis ersatts av elakartade bakterier.
– Inflammation börjar i tarmen men sprider sig sedan i hela kroppen, förklarar han.

För att upprätthålla en god hälsa krävs daglig motion, stresskontroll och rätt kost. Det sistnämnda är en vetenskap i sig, men kan sammanfattas med att undvika socker, fett, mejeriprodukter, raffinerade hushållsoljor som oliv-, solros- och rapsolja samt processat kött och istället öka mängden frukt och grönt.

 

Hur noggrann måste man vara?
– Tyvärr måste man vara lite utav en fundamentalist. Bakteriefloran är väldigt känslig och får den inte rätt föda så tackar den för sig. Det gäller speciellt den godartade floran, då tar den elakartade över.

Vad har du för tips till nybörjare som vill lägga om sin livsstil?
– Motion är a och o, det har en mirakulös effekt på hälsan och stress, som är orsaken till högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller kost är det svårt att sätta något före det andra, men att utesluta mejeriprodukter och gluten är väldigt viktigt. Sen ska vi i Norden fylla på med D-vitamin under vintertid. Många har även jodbrist.

Vilka andra livsmedel ska man helst undvika?
– Det finns överväldigande bevis på att fett som består av långa kedjor skapar inflammation. Den värsta myten är LCHF, då ersätter man socker med fett. I min värld ska man ersätta det med frukt och grönt. Jag väljer att tillämpa RCRF istället – rätt kolhydrater och rätt fett, som avokado- och kokosfetter.

Att lägga om sin kost kan verka tidskrävande, vad har du för tips till alla som lever ett hektiskt liv?
– Det behöver inte ta längre tid att laga bra mat. Se till att fylla på frysen med nyttigheter, det fungerar minst lika bra som färskt. Sen tycker jag man ska investera i en höghastighetsmixer och göra smoothies.

Äter man 800 gram färskt eller fryst grönt per dag så minskar risken för sjukdomar med dryg 25 procent.

 

***

 

(Nu skriver jag....)

Måste säga att om nu forskningen visar att vi skall dra ner på / utesluta mejeriprodukter så går det lite stick i stäv med hur det ser ut i våra butiker. Jag menar, aldrig har väl just dessa diskar varit mer fulla med nya olika blandningar, den ena mer fantasifull än den andra. Och mer blir det.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...