Jump to content
IGNORERAD

LCHF


Wanchai

Recommended Posts

Detta är faktisk lite skrämmande. Trodde laurinsyra var väldigt bra för tarmsystmet. Dricker en snapps cocosolja som innehåller en massa laurinsyra varje dag.

Man kan fundera över varför fett är skadligt för tarmen. En förklaring är att högfettkost i samverkan med tarmbakterier främjar en inflammatorisk reaktion med frisättning av cytokiner [35]. Frisättningen av cytokiner sker redan 1 timme efter måltid. Man spekulerar att det är fettsyror, främst laurinsyra, palmitinsyra och oljesyra, som åstadkommer denna immunaktivering. Nedbrytningsprodukterna av fett är alltså inflammatoriska. Den följande inflammatoriska reaktionen har till uppgift att reparera tarmcellen, vilket leder till frisättning av tillväxtfaktorer och i slutändan canceromvandling. Ökad permeabilitet av tarmen kan också leda till att endotoxi­ner kommer in i blodcirkulationen [36]. Även protein från födan verkar inflammatoriskt och stimulerar frisättningen av tillväxtfaktorer [37]. Sammantaget kan en kombinerad fett- och proteindiet ge ökad inflammation.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peter_BKK

    17

  • Wanchai

    15

  • erik-sson

    14

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Grattis Prutten,

Var själv tvungen att ta ett break då jag hade ett livsviktigt möte förre veckan och huvudet kändes som mossa. Folk på ett LCHF sa att det kunde ta upp till 4 veckor innan kolhydrats-bakfyllan gick över och rekommenderade mig att starta att äta "normalt" några dagar före mötet. Mötet gick kanon så det har väl firats lite med för många pilsner . Så nu +4kg :-p Men startade med LCHF igen idag måndag... 2 Stekta ägg med massor med smält ost till frukost och 175 gram fläskmedaljonger med massor med gorgonzolasås har det blivit idag.

Kör du strikt (<10 gram) eller?

Peter

Tja, jag försöker med max 5% kolhydrater men har inte hundra koll. Blir mycket ägg och bacon som jag gillar, så det är inget problem. Köpte turkisk yougart 10% fett och blandade med vispgrädde och blåbär i mixern, gott som fan med det blev lite trögt i systemet, hehe. Äter en hel del ost och salami, jättegott och jag köper alltid den fetaste (och godaste). Känner mig piggare sen jag började äta såhär. Bara positivt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört lchf nu i 3 veckor 12kilo ner och skall fortsätta 25kilo till! Fördelen är att jag känner att jag får käka rikligt med mat och istället för potatis och ris har jag halomi ost och mozzarella funkar skitbra:-)

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att ladda mentalt nu. Mitt nyårslöfte är att prova minst en månad från 1:a januari

Ska bli Mr Jomtien Beach 2012 är det tänkt :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag försöker med max 5% kolhydrater men har inte hundra koll. Blir mycket ägg och bacon som jag gillar, så det är inget problem. Köpte turkisk yougart 10% fett och blandade med vispgrädde och blåbär i mixern, gott som fan med det blev lite trögt i systemet, hehe. Äter en hel del ost och salami, jättegott och jag köper alltid den fetaste (och godaste). Känner mig piggare sen jag började äta såhär. Bara positivt alltså.

Blåbär är en attans massa kolhydrater, samma gäller turkisk yogurt med sina 8-10% kollisar, i alla fall den som säljs här. 2dl av den och man har fått isig 16-20gram bara där. Även vispgrädden skall man vara försiktig med, men den använder jag bara till såser så det blir inte så mycket av den varan. Försöker ligga på under 5gram kollisar per dag men det är svårt.

SAKNAR verkligen Pepsi MAX men enl kostdoktorn sabbar den ketonproduktionen upp till 5 timmar efter bara en liten burk. Vatten och svart kaffe med lite grädde i är det enda som jag dricker nu. tråkigt faktiskt. Blir ATTANS hjärnslö, nästan groggy. Men det skall gå över efter några veckor enligt veteranerna som jag har chattat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Blåbär är en attans massa kolhydrater, samma gäller turkisk yogurt med sina 8-10% kollisar, i alla fall den som säljs här. 2dl av den och man har fått isig 16-20gram bara där. Även vispgrädden skall man vara försiktig med, men den använder jag bara till såser så det blir inte så mycket av den varan. Försöker ligga på under 5gram kollisar per dag men det är svårt.

SAKNAR verkligen Pepsi MAX men enl kostdoktorn sabbar den ketonproduktionen upp till 5 timmar efter bara en liten burk. Vatten och svart kaffe med lite grädde i är det enda som jag dricker nu. tråkigt faktiskt. Blir ATTANS hjärnslö, nästan groggy. Men det skall gå över efter några veckor enligt veteranerna som jag har chattat med.

Mata i lite efedrin och adrenalin så kommer du att känna dig mycket piggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Kör lite (o)frivillig ostrikt HCLF så det blir motsatsdieten.

Lagom med ris och lite fett.

7uhade4y.jpg

e8e3u2az.jpg

a7eza4ys.jpg

ruvatyvy.jpg

yza3a2yp.jpg

evy2a4an.jpg

epy9y9ez.jpg

2yzazahu.jpg

ynebyrem.jpg

ase3u4er.jpg

qyzevy6a.jpg

Toppar med ca 7 kolhydratrika öl per vecka och lite starksprit på fredagar.

Inne på 31 dagen nu.

Resultat? Förlorat ca 5 cm midja.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm kanske nåt att kola mer på, ska bjuda ena grabben på middag, å han kör med LCHF, jo han är större än mig och har ett ganska stillasittande jobb.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att ladda mentalt nu. Mitt nyårslöfte är att prova minst en månad från 1:a januari

Ska bli Mr Jomtien Beach 2012 är det tänkt :thumbsup:

Då är du sent ute :crazy: ,det blev jag men du kan satsa på 2013 :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vetefan vad jag gör för fel. Jag har gått upp 4,5 kilo sedan jag startade med LCHF for 4 veckors sedan. Gick ner 1.5kg första veckan och tangerade 100kg sedan har vågen sakta krupit upp varje dag. Över 105kilo och jag lägger av har jag tänkt. I morse stod vågen på 106kg jämt. Har gått upp 6 kilo. SEX KILO. Hur är det möjligt?????????????????

Jag har ätit strikt med runt 5 gram kolhydrater på dag. Jag fattar ingenting. Måste vara vätska som ansamlar sig. Tjejen säjer att jag har blivit plufsigare sedan jag började med LCHF och ber mig sluta. Har syndat med några pilsner ett par dagar efter en veckas LCHF men annars har jag kört strikt.

Äter per dag:

200-300 gram kött

100 smör och olja

10-50gr ost

10-100gr parmaskinka eller italiensk salami

Det blir max per dag:

150-180gr fett

110gr protein

5gr kolhydrater

Snittar väl 1850 Kcal per vardag

och 1850+980=2790 Kcal på fredag och lördag då jag dricker några Jack Daniels med dietcoke på puben på fredag och lördag. Skall nog skippa dietcoke framöver.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Vetefan vad jag gör för fel. Jag har gått upp 4,5 kilo sedan jag startade med LCHF for 4 veckors sedan. Gick ner 1.5kg första veckan och tangerade 100kg sedan har vågen sakta krupit upp varje dag. Över 105kilo och jag lägger av har jag tänkt. I morse stod vågen på 106kg jämt. Har gått upp 6 kilo. SEX KILO. Hur är det möjligt? ???? ???? ???? ????

Jag har ätit strikt med runt 5 gram kolhydrater på dag. Jag fattar ingenting. Måste vara vätska som ansamlar sig. Tjejen säjer att jag har blivit plufsigare sedan jag började med LCHF och ber mig sluta. Har syndat med några pilsner ett par dagar efter en veckas LCHF men annars har jag kört strikt.

Äter per dag:

200-300 gram kött

100 smör och olja

10-50gr ost

10-100gr parmaskinka eller italiensk salami

Det blir max per dag:

150-180gr fett

110gr protein

5gr kolhydrater

Snittar väl 1850 Kcal per vardag

och 1850+980=2790 Kcal på fredag och lördag då jag dricker några Jack Daniels med dietcoke på puben på fredag och lördag. Skall nog skippa dietcoke framöver.

Du kör strickt låter det som, men var är det gröna som sallad,blomkål, broccoli och ha inte så mycket fett som smör och olja. Metoden är "livsfarlig" om du blandar in kolhydrater. Jag tycker att de som kör LCHF har för mycket fett i maten det blir från ett missbruk till ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör strickt låter det som, men var är det gröna som sallad,blomkål, broccoli och ha inte så mycket fett som smör och olja. Metoden är "livsfarlig" om du blandar in kolhydrater. Jag tycker att de som kör LCHF har för mycket fett i maten det blir från ett missbruk till ett annat.

Hela tanken med LCHF är ju att fettet skall vara bränslet för kroppen. Därför måste du tillföra fett till kroppen, annars får du soppatorsk typ. Målet är att ligga på 500kcal under dagsbehovet för att inte svälta kroppen. Och får du inte äta kolhydrater så återstår bara protein och fett som energikälla. Och protein är inte bra som energikälla för kroppen då överskott sliter på kroppens system, bla njurarna kan ta stryk plus att det skapas en massa främmande ämnen av för mycket protein... Kvar är alltså bara fettet.. Och det är svårt att överäta fett om man avstår kolhydraterna.

Grönsakerna innehåller en massa kolhydrater. När målvikten är nådd då kan man öka till 50 gram kolhydrater från bla grönsaker per dag.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara vätska som jag lagrar på mig då 6 kilo fettvävnad är 42 000 kcal's överskott vilket skulle innebära att jag äter 1433 kcal mer är vad jag gör av med per dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, det här med LCHF och allt vad det nu heter.

Själv fungerade en HCHF för mig för någon månad sedan.

Detta bestod av baguetter. Vitt bröd, majonnäs, någon skinka och lite annat inne. Höll mig enbart till dessa baguetter i 10 dagar och gick ner ca 4kg.

Enformig kost, lite vätska och ingen alkohol var mitt recept då.

Har gjort riktiga ras tidigare också.

Från 82kg till 70kg på 19 dagar.

Käkade på McDonalds varje dag, om än inte så mycket och jobbade nattskift.

Peter_BKK. Hur är det med salt intaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja HCHF verkar behagligare hehe plus mera socker och salt för totalras, idag gnetade jag mig upp till Doi Suthep på en MTb utan lockup på framgaffeln, kändes som att cykla på en gungstol men det gick åt mycket energi jag höll på 1 h 20 min från avfarten till CM Zoo.Svårt det här med föda/träning/minska vikt/kunna jobba/må bra/etc Det enda jag håller igen på är rent socker och salt vad som finns i maten är hopplöst att ha koll på, jag försöker träna 3-4 ggr/vecka blandat cykla(minst 50 km eller 2 h)x 2 och styrketräning (rygg, mage, axlar, bröst)x2, biceps ,triceps är rent kosmetiskt dom skiter jag i sen får det bli vad det blir //Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vetefan vad jag gör för fel. Jag har gått upp 4,5 kilo sedan jag startade med LCHF for 4 veckors sedan. Gick ner 1.5kg första veckan och tangerade 100kg sedan har vågen sakta krupit upp varje dag. Över 105kilo och jag lägger av har jag tänkt. I morse stod vågen på 106kg jämt. Har gått upp 6 kilo. SEX KILO. Hur är det möjligt? ???? ???? ???? ????

Jag har ätit strikt med runt 5 gram kolhydrater på dag. Jag fattar ingenting. Måste vara vätska som ansamlar sig. Tjejen säjer att jag har blivit plufsigare sedan jag började med LCHF och ber mig sluta. Har syndat med några pilsner ett par dagar efter en veckas LCHF men annars har jag kört strikt.

Äter per dag:

200-300 gram kött

100 smör och olja

10-50gr ost

10-100gr parmaskinka eller italiensk salami

Det blir max per dag:

150-180gr fett

110gr protein

5gr kolhydrater

Snittar väl 1850 Kcal per vardag

och 1850+980=2790 Kcal på fredag och lördag då jag dricker några Jack Daniels med dietcoke på puben på fredag och lördag. Skall nog skippa dietcoke framöver.

inga mejeriprodukter kan vara lösningen.öl lika med bröd i flytande form.har för mig vissa dietdrycker förhindrar dig gå in i ketos

Link to comment
Dela på andra sajter

Vetefan vad jag gör för fel. Jag har gått upp 4,5 kilo sedan jag startade med LCHF for 4 veckors sedan. Gick ner 1.5kg första veckan och tangerade 100kg sedan har vågen sakta krupit upp varje dag. Över 105kilo och jag lägger av har jag tänkt. I morse stod vågen på 106kg jämt. Har gått upp 6 kilo. SEX KILO. Hur är det möjligt? ???? ???? ???? ????

Jag har ätit strikt med runt 5 gram kolhydrater på dag. Jag fattar ingenting. Måste vara vätska som ansamlar sig. Tjejen säjer att jag har blivit plufsigare sedan jag började med LCHF och ber mig sluta. Har syndat med några pilsner ett par dagar efter en veckas LCHF men annars har jag kört strikt.

Äter per dag:

200-300 gram kött

100 smör och olja

10-50gr ost

10-100gr parmaskinka eller italiensk salami

Det blir max per dag:

150-180gr fett

110gr protein

5gr kolhydrater

Snittar väl 1850 Kcal per vardag

och 1850+980=2790 Kcal på fredag och lördag då jag dricker några Jack Daniels med dietcoke på puben på fredag och lördag. Skall nog skippa dietcoke framöver.

http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela tanken med LCHF är ju att fettet skall vara bränslet för kroppen. Därför måste du tillföra fett till kroppen, annars får du soppatorsk typ. Målet är att ligga på 500kcal under dagsbehovet för att inte svälta kroppen. Och får du inte äta kolhydrater så återstår bara protein och fett som energikälla. Och protein är inte bra som energikälla för kroppen då överskott sliter på kroppens system, bla njurarna kan ta stryk plus att det skapas en massa främmande ämnen av för mycket protein... Kvar är alltså bara fettet.. Och det är svårt att överäta fett om man avstår kolhydraterna.

Grönsakerna innehåller en massa kolhydrater. När målvikten är nådd då kan man öka till 50 gram kolhydrater från bla grönsaker per dag.

På ditt svar att grönsaker innehåller "massa" kolhydrater är svaret! Nej. men ta inte underjordsgrönsaker som morötter, potatis ja dessa växer under jorden ska det vara riktigt strikt undvik överjords som tomater dessa är mer fruktiga. Men ät grönsallad, broccoli, blomkål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör strickt låter det som, men var är det gröna som sallad,blomkål, broccoli och ha inte så mycket fett som smör och olja. Metoden är "livsfarlig" om du blandar in kolhydrater. Jag tycker att de som kör LCHF har för mycket fett i maten det blir från ett missbruk till ett annat.

Helt rätt! Ersätt kolhydraterna med grönsaker (inte rotfrukter, inte frukt, inte tomat) och var lite varsammare med fettet, för kolhydraterna går att kompensera med ohejdad fettmängd -så skall Du se att det börjar hända saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

fett måsta man äta om man man drar ned kolhydrater till minimum annars drar man på sig massa sjukdommar.

så står det även i överlevnadsböcker.. så kör på fet fisk eller kött med mycket fett, smör, god fullfet gräddsås till biffen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

du kan även googla symtom fettbrist..

sedan ett tips som flera skrivit här på forumet.. saltbrist får många i värmen..

påsar med salt och mineraler finns köpa på apotek. rekas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu 7 veckor senare står vågen på 104,7kg, men fortfarande +3.2kilo efter 7 veckors strikt LCHF men det rör sig åt rätt håll i alla fall. Äter BETYDLIGT mindre nu. Ligger på 100gr protein och 50-100gr fett och <5gr kolhydrater. 1000-1300KCAL per dag. Äter några skedar mat flera gånger per dag för att hålla mig "icke-hungrig" istället för några få större mål per dag. Det har fått vågen att röra på sig i rätt riktning. Provade en vecka med 50gr protein och 150-200gr fett och <5gr kolhydrater, men mådde illa och fick plåga i mig fettet och vågen stod helt stilla.

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...