Jump to content
IGNORERAD

LCHF


Wanchai

Recommended Posts

Efter att för första gången i mitt liv fått högt blodtryck vill jag göra något åt det utan att använda medicin. Jag har hört mycket om LCHF, bara positivt så ville testa det. Efter en vecka har jag minskat 2,7 kg och vill fortsätta både pga vikt men även för att försöka få en positiv effekt på blodtrycket.

Problemet är att förklara detta för min thaifru. Jag har försökt att hitta någon sida om detta på thai men har inte funnit någon. Är det någon här som har någon länk till någon sida på thai om LCHF vore jag tacksam.

Tackar på förhand.

Prutten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peter_BKK

    17

  • Wanchai

    15

  • erik-sson

    14

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du använder Google för att översätta finns risken att du tvingas äta både hundar o människor. Sämre smörja när det gäller översättning till asiatiska språk finns fan i mig inte...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det där då de oftast är helt övertygade om att man dör om man inte äter ris...så jag är skeptisk på att det finns en direkt översättning till något så livsfarligt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

en översättningsbyrå i Thailand fixar det nog för ett rimligt pris eller de i sverige

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder Google för att översätta finns risken att du tvingas äta både hundar o människor. Sämre smörja när det gäller översättning till asiatiska språk finns fan i mig inte...

Faktum är att Facebooks översättnings tjänst är om möjligt sämre, frugan skrattar ofta gott nät jag översätter vad som skrivs där.eller när hennes vänner översätter från Svenska till Thai....den är nog faktiskt sämre än googles!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din viktminskning har säkert inget med LCHF att göra! Du skulle ha minskat lika mycket utan. Det som hänt är att du verkligen vill få ett konstant lägre blodtryck. Så det är helt andra faktorer som påverkat din hjärna och fått dig att gå ner i vikt.

Fast alla sätt är bra utom de dåliga. Minska födointag och motionera mera är vad som gäller.

Läs detta och begrunda, är det populärskvallertidningarna som vet eller är det "de lärde" som har koll på problemet med LCHF-haipen?

Å andra sidan är väl redan LCHF ute bland skallertidningar och bloggerskor som tror sig veta allt om närlingslära!

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17565

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

En HF-fru är bra. Det är fan så mycket mer arbete att ha sex om hon döljer godsakerna bakom några massiva valkar. Sånt går man ner av...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din viktminskning har säkert inget med LCHF att göra! Du skulle ha minskat lika mycket utan. Det som hänt är att du verkligen vill få ett konstant lägre blodtryck. Så det är helt andra faktorer som påverkat din hjärna och fått dig att gå ner i vikt.

Fast alla sätt är bra utom de dåliga. Minska födointag och motionera mera är vad som gäller.

Läs detta och begrunda, är det populärskvallertidningarna som vet eller är det "de lärde" som har koll på problemet med LCHF-haipen?

Å andra sidan är väl redan LCHF ute bland skallertidningar och bloggerskor som tror sig veta allt om närlingslära!

http://www.lakartidn...articleId=17565

ofan socialstyrelsens råd är då helt fel i sina riktlinjer..http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerfordiabetesvarden

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det funkar nog lite olika beroende på vilken person det gäller.

Jag har testat och på mig funkade LCHF dieten.

Mängdmässigt åt jag lika mycket som tidigare, men det blev mer kött o fläsk, böner, morötter, rödbetor och liknande på tallriken.

Potatis, bröd och ris valde jag bort.

Jag var aldrig riktigt hungrig under hela dieten, och började det kurra lite i kistan så stoppade jag bara i mig en ny kotlett.

Vikten och midjan minskade efter hand och framför allt blev jag mycket piggare och mindre sömnig av mig.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerfordiabetesvarden

Det där att Socialstyrelsen velade 2007 dec, tror jag det var försatt sedan ändra sig under slutet av 2011, när det fanns vetenskapliga bevis för fettförhöjande effekter av LCHF. Mao. Hjärtinfarkterna ökar med stormsteg.

Dock lever vi i ett relativt fritt samhälle så vi får själva välja hur vi vill ta livet

Detta är den gamla!

http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-godkanner-lagkolhydratskost/

Och här är den som gäller idag från 2011

http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-rekommenderar-mattlig-lagkolhydratkost-vid-diabetes/

Så det krävs lite för att hänga med i svängningarna.

Ät gott, men lite, så mår du bra av motion i resten av ditt liv!

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det där då de oftast är helt övertygade om att man dör om man inte äter ris...så jag är skeptisk på att det finns en direkt översättning till något så livsfarligt :)

Just det. Där ligger problemet, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

LCHF funkar men det är delade meningar om dess nyttighet och om det verkligen är bra för kroppen att använda denna metod.

Jag har provat denna metod i ett par omgångar men jag finner varje gång, efter bara ett par dagar, att jag inte mår bra och fattas något och då har jag inte karaktär nog att fortsätta.

Jag har några kilo för mycket kring magen men tror nog jag skall hitta annan väg att bli av med dem än en metod som får mig att må dåligt.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Din viktminskning har säkert inget med LCHF att göra! Du skulle ha minskat lika mycket utan. Det som hänt är att du verkligen vill få ett konstant lägre blodtryck. Så det är helt andra faktorer som påverkat din hjärna och fått dig att gå ner i vikt.

Fast alla sätt är bra utom de dåliga. Minska födointag och motionera mera är vad som gäller.

Läs detta och begrunda, är det populärskvallertidningarna som vet eller är det "de lärde" som har koll på problemet med LCHF-haipen?

Å andra sidan är väl redan LCHF ute bland skallertidningar och bloggerskor som tror sig veta allt om närlingslära!

http://www.lakartidn...articleId=17565

Håller inte med dig. Jag vet att det försvinner en hel del vätska i början och det hänt mig första veckan också. Jag har vänner som testat detta med gott resultat. Vilken annan diet finns att tillgå där man kan äta sig mätt och gå ner i vikt och dessutom bra för insulinet. Har bara läst och fått positiv input om detta, inte som viktväktarna som tjänar pengar på folks olycka. Nej, detta tror jag på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

LCHF funkar men det är delade meningar om dess nyttighet och om det verkligen är bra för kroppen att använda denna metod.

Jag har provat denna metod i ett par omgångar men jag finner varje gång, efter bara ett par dagar, att jag inte mår bra och fattas något och då har jag inte karaktär nog att fortsätta.

Jag har några kilo för mycket kring magen men tror nog jag skall hitta annan väg att bli av med dem än en metod som får mig att må dåligt.

MVH Nonki

Det gäller att ha karaktär och stå ut som när man t,ex slutar röka. Vad jag läst om LCHF är att i början kommer eventuellt många sådana effekter som du beskriver. Det är bara att stå ut, inget kan utvärderas efter två! dagar.

Kan tillägga att jag läst det mesta från kostdoktorn och alltomlchf. Bra sidor förövrigt.

Ändrades av Prutten
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig..... Nej, detta tror jag på!

Du har ju redan gett svaret!

Jag hoppas bara att du förstår skillnaden mellan tro och vetande.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju redan gett svaret!

Jag hoppas bara att du förstår skillnaden mellan tro och vetande.

En bra början är att tro. Jag litar på vad som jag själv kan uppleva framför vad socialstyrelsen och dess konservativa tyckande säger. Jag minns socialstyrelsens "6-8 brödskivor om dan".

Om alla trodde på socialstyrelsens rekommendationer skulle vi alla vara döda. Jag tror på sunt förnuft och vad jag själv kan bekräfta.

Var och en blir saliga av sin egen tro, men tron är viktig, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju redan gett svaret!

Jag hoppas bara att du förstår skillnaden mellan tro och vetande.

tro och vetande va det..ta gärna fram en evidensbaserad undersökning där det finns vetenskapliga bevis att hjärtinfarkt ökar på lchf kost , för jag kan inte hitta någon..kul med dessa betalda spökskrivare :-)

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Eskimoer äter väl i stort sett bara animaliskt kött o fett.

Redan som barn äter de rent späck som om det vore godis. Inte har jag hört att de mår dåligt eller får hjärtattack av den dieten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tro och vetande va det..ta gärna fram en evidensbaserad undersökning där det finns vetenskapliga bevis att hjärtinfarkt ökar på lchf kost , för jag kan inte hitta någon..kul med dessa betalda spökskrivare :-)

Evidensbaserade undersökningar går det väl 13 på dussinet..om det är allt som behövs för att veta istället för att tro så är det bara att välja ut en som stödjer det man vill tro på.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

jo man kan välja ut den observations studie som stöder sin tro..

WHO gick ut o sade att det finns inget farligt med naturliga fetter,, så jag blev intresserad av kuai,s påstående om ökningen av hjärtinfarkter om så var fallet. därför intresse.. intresserad av kalla fakta hur saker o ting fungerar o inte vad någon påstår..

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

från livsmedelesverket ..fettet minst bidra med mer än 25% av kaloriintaget..

så dedär dietister som påstår fett är skadligt o rekar alldeles för lågt fettintag är dåligt pålästa..

De omättade fetterna, framför allt fleromättat fett, ger en bättre sammansättning av blodfetterna. Det så kallade goda kolesterolet, HDL (high density lipoprotein), hjälper till att rensa bort fettinlagringar från kärlen. HDL skyddar också kärlen genom att förhindra oxidation.

Blodfetterna påverkas också av den totala fetthalten i kosten. Äter man mycket fett får man i allmänhet högre HDL. Har man däremot mindre fett totalt i maten så minskar i allmänhet HDL. Att äta för lite fett är därför inte någon fördel. Livsmedelsverket rekommenderar att fettet i maten bör bidra med minst 25 procent av det dagliga kaloriintaget.

För LDL-kolesterolnivån verkar det som att det inte spelar så stor roll hur mycket fett man äter - det handlar mer om balansen mellan olika fetter. Det gäller att begränsa intaget av mättat fett och transfett och äta mer av fleromättat och enkelomättat fett.

från.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hur-kan-mattat-fett-oka-risken-for-hjartinfarkt/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

LCHF funkar men det är delade meningar om dess nyttighet och om det verkligen är bra för kroppen att använda denna metod.

Jag har provat denna metod i ett par omgångar men jag finner varje gång, efter bara ett par dagar, att jag inte mår bra och fattas något och då har jag inte karaktär nog att fortsätta.

Jag har några kilo för mycket kring magen men tror nog jag skall hitta annan väg att bli av med dem än en metod som får mig att må dåligt.

MVH Nonki

Nonki, håll ut första veckan eller två. Det är en "kohydratsbakfylla" den första tiden... Det går över och efter någon vecka så kommer energin tillbaka så att det spritter i hela kroppen och du blir piggare än på länge.. Har en polare som har vart toköverviktig sedan barnsben. Han har gått ner ca 50kg och har aldrig känt sig friskare.

Läs här där ca 1000 personer har skrivit om sina LCHF-erfarenheter.

http://www.kostdokto...ra-skryttraden/

Kolla Sverige Televisions Vetenskapens Värld om LCHF

Del 1 -

Del 2 -

Del 3 -

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Körde en HCHF som experiment gick ner 4 kg på 10 dagar. Ensidig kost är grym.

Se bara till att det är taskigt med näringsämnen och allt annat också.

Men, till syvende och sist. Man måste göra av med mer energi än man tar in. Och till det behövs ingen matematik tråd. Enkel + & - funkar finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...