Jump to content
IGNORERAD

Frågor angående SFI


chiangmaithai

Recommended Posts

chiangmaithai

Har lite frågor anående när tjejen ska börja på sfi.

Detta med att dom säger att tjejen måste bli antagen inom 3 månader från ansökan, hur funkar detta? kan det inte innebära att hon kommer in mitt i en termin och således hamnar långt efter dom andra i hennes klass?

Har SFI sommarlov eller kör dom hela året?

Sen en ekonomisk fråga också, missuppfatta inte nu, jag vill inte att tjejen ska leva på bidrag men när hon börjar SFI, får hon då någon ersättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

det där med 3 månader e nog lite olika vart man bor ,,

här på liten ort södra norrland så va d bara å börja när terminen började egter sommarlovet ,

och bidrag får hon nog vänta med tills hon får PUT . eller så får hon börja att jobba innan ,,

mVH Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få börja SFi när det finns/där det finns plats.

Och hon får inga bidrag när hon läser.

Under tiden kan man läsa svenska på folkuniversitetet som du får betala själv

om det nu skulle passa in.

Skriver du SFI i sök motorn då kommer några trådar ang SFI du kan läsa igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss var det bara att hoppa rakt in, oavsett när under terminen.  Sfi undervisningen är inte så strikt organiserad som annan skola och utbildning.  Alla är på olika nivåer kunskapsmässigt och var och en tar det från där de befinner sig.  Låter lite luddigt kanske, men så fungerar det i  min sambos klass i allafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur det är med högst tre månader innan SFI kan påbörjas. En del påstår att det endast gäller asylsökande och flyktingar, ej anhöriginvandrare. Det är förstås inget krav att börja på SFI inom tre månader. Eller att gå på SFI överhuvudtaget.

Och inga bidrag till anhöriginvandrare under SFI.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Har lite frågor anående när tjejen ska börja på sfi.

Detta med att dom säger att tjejen måste bli antagen inom 3 månader från ansökan, hur funkar detta? kan det inte innebära att hon kommer in mitt i en termin och således hamnar långt efter dom andra i hennes klass?

Har SFI sommarlov eller kör dom hela året?

Sen en ekonomisk fråga också, missuppfatta inte nu, jag vill inte att tjejen ska leva på bidrag men när hon börjar SFI, får hon då någon ersättning?

Som alla andra svarat... olika från fall till fall, men i Lund började tjejen när HT började,

dock styrdes väl detta av att hon kom hit på UT den 24/4...

Kommer man hit i början av september tror jag inte man tvingas vänta till VT...

SFI är som alla andra skolor i regionen... de har sommarlov, jullov, höstlov, sportlov, påsklov m.m...

SFI är som någon svarat ej bidragsberättigat för anhöriginvandrare.

Studiebidrag är man berättigad till när man har godkänd SFI och väljer att läsa vidare på Komvux.

Däremot är de inte kinkiga om det är så att ni hittar ett jobb till tjejen parallellt med SFI...

Ganska enkelt att få vara ledig lite då och då för att jobba eftersom SFI inte är tvingade studier.

Visar man bara intresse av SFI övrig tid så var det lätt att få sköta ett jobb parallellt.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som alla andra svarat... olika från fall till fall, men i Lund började tjejen när HT började,

dock styrdes väl detta av att hon kom hit på UT den 24/4...

Kommer man hit i början av september tror jag inte man tvingas vänta till VT...

SFI är som alla andra skolor i regionen... de har sommarlov, jullov, höstlov, sportlov, påsklov m.m...

SFI är som någon svarat ej bidragsberättigat för anhöriginvandrare.

Studiebidrag är man berättigad till när man har godkänd SFI och väljer att läsa vidare på Komvux.

Däremot är de inte kinkiga om det är så att ni hittar ett jobb till tjejen parallellt med SFI...

Ganska enkelt att få vara ledig lite då och då för att jobba eftersom SFI inte är tvingade studier.

Visar man bara intresse av SFI övrig tid så var det lätt att få sköta ett jobb parallellt.

Precis detsamma för min flickvän..Inga problem med att jobba vid sidan om..

Men nu för tiden så går hon på vuxengymnasium och har då rätt till bidrag..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

*Studiebidrag är man berättigad till när man har godkänd SFI och väljer att läsa vidare på Komvux.*

måste man inte ha PUT Först innan man e berättigad till något bidrag?

Mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har fått svar på alla dina frågor.

Jag vill bara tillägga att det kanske är värt att höra med Arbetsförmedlingen om regeringens jobbprojekt så som Instegsjobb eller Nystartsjobb. De programmen är avsedda för bl.a. nykomna invandra så att det kan kombinera SFI med arbete med lönesubvention till arbetsgivaren.

Som sagt, hör med Arbetsförmedlingen och din fru kan be om att få tolkhjälp antingen på plats eller via telefon.

Sen kan hon kolla på www.thailandska.se där vi thaitjejer diskuterar SFI, utbildning och mycket annat matnyttigt för livet i Sverige.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Grevenigrevie

*Studiebidrag är man berättigad till när man har godkänd SFI och väljer att läsa vidare på Komvux.*

måste man inte ha PUT Först innan man e berättigad till något bidrag?

Mvh Holst

Nu har ju min tjej PUT och snart svenskt medborgarskap, så jag har inte engagerat mig så mycket i detta,

...men vad jag hörde tidigare så skulle det räcka med att man har godkänd SFI för att få gå vidare till komvux

och där är man då berättigad studiemedel via CSN.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag översatte detta så jag kommer inte exakt ihåg vad som står där. Men det kanske finns någon intressant information som era fruar kan läsa på thai:

http://service.csn.s...etter/4146L.pdf

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...