Jump to content
IGNORERAD

Vart skaffar man körkort?


Guest Gawar

Recommended Posts

Vart stoppad nu 4 gånger på 2 dagar med moppen och det kan bli en dyr vinter om det ska fortsätta så... Så vart och hur skaffar man en driver license för att få köra moppe lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    10

  • Soengsang

    4

  • Borgmästarens Son

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Går man in där och säger att man vill skaffa körkort och sen får man den hjälp man behöver?

Eller ska man skaffa läkarintyg först?

Finns flera trådar som bra beskriver hur det går till...finns ju lite olika varianter, jag gissar att för dig är det smidigast att på Svenska konsulatet i Pattaya få ditt Svenska kort översatt, och sen utgå från det inkl ett läkarintyg som du får från en vanlig läkarmottagning.

Sen behöver du ett bevis på var du bor i Thailand, det får du bla på Imigration.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man in där och säger att man vill skaffa körkort och sen får man den hjälp man behöver?

Eller ska man skaffa läkarintyg först?

Du ska ha läkarintyg och ett intyg på var du bor.

Har du MC på ditt svenska körkort är det bara få det översatt till engelska el thai och visa upp det när du vill ta ett thai kort

Enklast är att åka tiil körkortsenheten och fråga vad som behövs.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar de att visa hyresavtalet som gäller fram till Nov 2013 och sen säga att man hyr 1 år i taget? Om tjejen är med och "intygar" att man bor här?

Och vart ligger svenska ambassaden/consulatet i Pattaya?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skaffade körkort intygade Ambassaden att jag bodde på den adress jag gav dem...

Hur de kunde veta det övergår mitt förstånd, men de kanske ansåg att eftersom jag skrev under på att det jag sa var sant, så räckte det för dem?

Lycka till och för er andra som ännu inte rest så kan ni skaffa ett Internationellt körkort via Motormännen i Sverige innan ni reser, kostar 250 Kr för ickemedlemmar och 125 för medlemmar, och gäller ett år i Thailand. Int-KK gäller även som översättning om ni skall skaffa kort i Thailand. http://www.motormann...onellt-korkort/

Och tänk på att ni inte får MC kort, om ni inte har det i Sverige, rätt logiskt.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt ett farangrykte här i Chiang Mai pågår det en trafikkampanj, där faranger stoppas för körkortskontroll. Tydligen är det många fastboeende utlänningar som struntar i att skaffa thaikort. Verkar vara som om de koncentrerar sig på moppar och mc. Har en bekant som blivit stoppat 2 ggr senaste veckorna för kontroll av körkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att man kan köpa falska körkort i Bangkok på "Khosan road" som ser väldigt äkta ut. Kopia på det svenska då asså.. Om man nu gör detta och fyller i att man har mc-kort då för att sedan gå till konsulatet och bara byta in det mot ett thaikort borde väl funka?? Har läst att har man mc-kort från sverige är det bara köpa ett körkort på ambassaden för 1900 bath? Eller är jag ute och seglar nu igen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska fixa körkort I dagarna, gör sällskap bort vetja ??

kostade totalt runt 300b för 2år sedan.

Sent from my GT-I9300T using Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att man kan köpa falska körkort i Bangkok på "Khosan road" som ser väldigt äkta ut. Kopia på det svenska då asså.. Om man nu gör detta och fyller i att man har mc-kort då för att sedan gå till konsulatet och bara byta in det mot ett thaikort borde väl funka?? Har läst att har man mc-kort från sverige är det bara köpa ett körkort på ambassaden för 1900 bath? Eller är jag ute och seglar nu igen??

Du är verkligen ute o seglar och värre är att du har gått på grund också

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ordnat å fixat å donat så på fredag har jag prov. Finns det nånstans på nätet där man kan öva lite? Typ "gamla" teoriprov eller liknande. Känns inte som man fixar att åka dit och göra ett komplett prov utan att ens läst nånting innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i min frus condo, där jag inte är skriven. Hur intygar man då vilken adress man bor på?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i min frus condo, där jag inte är skriven. Hur intygar man då vilken adress man bor på?

Jag är inte skriven här heller. Men bara visa ett papper vilken adress man finns på... T.ex hyresavtal,.. Men du har du väl inget om du bor hos frun. Men annars kan hon intyga att du bor där... Inga märkvärdigheter =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i min frus condo, där jag inte är skriven. Hur intygar man då vilken adress man bor på?

Kvitto på el-räkningen t ex.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ordnat å fixat å donat så på fredag har jag prov. Finns det nånstans på nätet där man kan öva lite? Typ "gamla" teoriprov eller liknande. Känns inte som man fixar att åka dit och göra ett komplett prov utan att ens läst nånting innan

Logik! Gawar det klarar du som en dans inte svårt alls!

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Logik! Gawar det klarar du som en dans inte svårt alls!

Ha det

Ja man får ju tydligen göra om det gång på gång tills man klarar det (dock max 1 timme tror jag) så det ska nog lösa sig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte skriven här heller. Men bara visa ett papper vilken adress man finns på... T.ex hyresavtal,.. Men du har du väl inget om du bor hos frun. Men annars kan hon intyga att du bor där... Inga märkvärdigheter =)

Nja så lätt är det nog inte.

Ett lite mer myndigt doc ska nog till, utfärdas bla på imigration...men det kanske är annorlunda i feskebyn?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja så lätt är det nog inte.

Ett lite mer myndigt doc ska nog till, utfärdas bla på imigration...men det kanske är annorlunda i feskebyn?

Alltså man säger på imigration vart man bor så fixar dom ett "riktigt" papper/intyg att så är fallet.. Eller visar en el-räkning, eller ber nån fru, tjej, mio noi eller något att säga vilken adress man bor på så fixar dom det... Gjorde det idag så antar dom nte ändrat reglerna sen dess ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså man säger på imigration vart man bor så fixar dom ett "riktigt" papper/intyg att så är fallet.. Eller visar en el-räkning, eller ber nån fru, tjej, mio noi eller något att säga vilken adress man bor på så fixar dom det... Gjorde det idag så antar dom nte ändrat reglerna sen dess :wink:

Imigration is da shit :thumbsup:

Lycka till med körkortet nu...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i min frus condo, där jag inte är skriven. Hur intygar man då vilken adress man bor på?

Du kan fixa ett hyreskontrakt om ni inte är "gifta på riktigt" i Thailand, annars gäller hennes husbok och äktenkapsbeviset!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan fixa ett hyreskontrakt om ni inte är "gifta på riktigt" i Thailand, annars gäller hennes husbok och äktenkapsbeviset!

Exakt, husboken och äktenskapsbeviset...så gjorde jag, lätt som en plätt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som jag bor i min frus condo, där jag inte är skriven. Hur intygar man då vilken adress man bor på?

Varje Condonium har ett kontor där man kan be dem skriva intyget. Räcker även om man har ett intyg från hotell, gästhus etc.

Sen går man till Immigration och får ett intyg därifrån, kostar 200 THB (var kort ska ha sitt intyg) sedan fixar man läkarintyget, kostar <- 100 THB

Har man ett internationell körkort eller översättning av svenska körkortet från ambassaden slipper man teoriprovet och kanske även uppkörningen.

För mig gällde syntestet, färgtest, och reaktionstest, sen var det bara att vänta 10 min, betala och få kortet i handen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...