Jump to content
IGNORERAD

Thailändare och thaitrafiken.


ragson

Recommended Posts

Hej

Jag tror att det finns flera orsaker, bristande kunskap, religion, tradition och överskattande av sin egen förmåga, dom befinner sig väl ungefär på samma nivå som Sverige på 50-60 talet när det gäller trafiken.

Mvh Isan Lover

Kanske är det så, att det finns en viss skillnad (eftersläpning) i evolutionen mellan t ex Asiater och Européer, men nu närmar vi oss rasfrågor, så kanske bäst att låsa tråden här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    16

  • Baa

    12

  • Surin P3

    9

  • khun-petch

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Allt du nämner är vanligt på den svenska landsbygden och här kör även barn traktorer, moppar, skotrar, ATV och ibland t.o.m bil både med och utan hjälmar.

Mvh Isan Lover

Betyder det att folk på landsbyden är mer korkade, mindre bryr sig om sina barns och egen säkerhet eller bara skiter i lagar och regler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att "med lite trafik och låga farter" så menar IL stigar med två hjulspår och skulle man få ett möte här, så måste den ena trafikanten köra åt sidan en bit ut i åkern.

Här, vid en högsta möjliga hastighet av ca 20 km/h, skulle nog inte heller jag använda skrajsnöret och kanske inte ens hjälm vid moppekörning, men det är väl inte riktigt dessa "vägar" vi snackar om i den här tråden.

Då skulle jag vilja att du gör följande test: Ta på dig hjälmen, stå rakt upp, låt någon stöta till dig och ramla med huvudet före i marken. Repetera utan hjälm, låt denna någon uppskatta hastigheten på detta fall och be vederbörande att posta resultatet här (av det senaste försöket). whistling.gif

Viktigt! Notera att du måste göra det första testet med hjälm, annars blir det inget andra test.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är faktiskt inte lika övertygad som du här och kan bara gå till mej själv och kolla ärligt - jag skulle aldrig åka moppe utan hjälm någonstans och bältet i bil är en ren reflex oavsett sträcka och plats.

När jag hade moppe i min ungdom på 60-talet använde varken jag eller någon av mina kompisar hjälm, tanken på det fanns helt enkelt inte. När man sedan skaffade bil så började man inte använda bilbälte förrän det blev lag på det. Var det för att vi var korkskallar eller för att vi inte hade kunskap om hur viktigt det är att skydda sig ? Själv tror jag på det senare.

Numera sätter jag mig inte ens på en cykel utan hjälm.

Hur var det med dig själv, använde du hjälm och säkerhetsbälte när du var yngre ?

Själv tror jag att anledningen till att thaiarna beter sig som dom gör i trafiken mest beror på dålig eller ingen utbildning i trafiksäkerhet samt trafiklagarnas utformning och myndigheternas kontroll över att dom efterföljs.

Vi svenskar använde inte säkerhetsbälten från början trots massiva informationskampanjer utan det var inte förrän det infördes böter som vi började med att sätta på oss bilbältet.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade moppe i min ungdom på 60-talet använde varken jag eller någon av mina kompisar hjälm, tanken på det fanns helt enkelt inte. När man sedan skaffade bil så började man inte använda bilbälte förrän det blev lag på det. Var det för att vi var korkskallar eller för att vi inte hade kunskap om hur viktigt det är att skydda sig ? Själv tror jag på det senare.

Numera sätter jag mig inte ens på en cykel utan hjälm.

Hur var det med dig själv, använde du hjälm och säkerhetsbälte när du var yngre ?

Själv tror jag att anledningen till att thaiarna beter sig som dom gör i trafiken mest beror på dålig eller ingen utbildning i trafiksäkerhet samt trafiklagarnas utformning och myndigheternas kontroll över att dom efterföljs.

Vi svenskar använde inte säkerhetsbälten från början trots massiva informationskampanjer utan det var inte förrän det infördes böter som vi började med att sätta på oss bilbältet.

Fritz..

Du har alldeles rätt i dina reflextionen, jag är/var på samma sätt ovillig till förändring innan det blev lagstadgat!

Men!

Det är lag på såväl bälte som hjälm i Thailand oxå, men va fan hjälper det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alldeles rätt i dina reflextionen, jag är/var på samma sätt ovillig till förändring innan det blev lagstadgat!

Men!

Det är lag på såväl bälte som hjälm i Thailand oxå, men va fan hjälper det!

Minns jag rätt så var det en jäkla massa poliskontroller ute på vägarna efter det att bilbälteslagen infördes i Sverige. Det måste nog till resoluta handlingar för att få oss att begripa vårat eget bästa.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns jag rätt så var det en jäkla massa poliskontroller ute på vägarna efter det att bilbälteslagen infördes i Sverige. Det måste nog till resoluta handlingar för att få oss att begripa vårat eget bästa.

Fritz..

Minnet är lite slitet på den punkten, när jag tog körkort på stenåldern (tidigt 60 tal) vill jag minnas ett tvåpunktsbälte i den bil jag körde upp i, inspektören slängde över det på den tiden fasta (inget rullbälte) i baksätet, vilka signaler gav detta?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade moppe i min ungdom på 60-talet använde varken jag eller någon av mina kompisar hjälm, tanken på det fanns helt enkelt inte. När man sedan skaffade bil så började man inte använda bilbälte förrän det blev lag på det. Var det för att vi var korkskallar eller för att vi inte hade kunskap om hur viktigt det är att skydda sig ? Själv tror jag på det senare.

Numera sätter jag mig inte ens på en cykel utan hjälm.

Hur var det med dig själv, använde du hjälm och säkerhetsbälte när du var yngre ?

Själv tror jag att anledningen till att thaiarna beter sig som dom gör i trafiken mest beror på dålig eller ingen utbildning i trafiksäkerhet samt trafiklagarnas utformning och myndigheternas kontroll över att dom efterföljs.

Vi svenskar använde inte säkerhetsbälten från början trots massiva informationskampanjer utan det var inte förrän det infördes böter som vi började med att sätta på oss bilbältet.

Fritz..

Ja, du har onekligen en poäng här och samtidigt ett bevis på att Thailand håller sej nogsamt isolerad från övriga världen.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

I förrgår hade dom en poliskontroll i norra Khao lak, checkade om man hade hjälm och fick säkert in en hel del pengar,

För dom drack och skål ,skraålade inne på polisstationen som jag är granne med till klockan sex i morse, sen såg jag flera av dom satte sig på sina motorcyklar och åkte hem Utan hjälm på huvudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har onekligen en poäng här och samtidigt ett bevis på att Thailand håller sej nogsamt isolerad från övriga världen.

Jag tycker att Fritz hade en väldigt bra poäng och jag tror thailändares trafikvett står sig ganska bra internationellt sett, dvs det är sämre än i de länder som sedan länge är ekonomiskt och socialt utvecklade och det är bättre än i de länder som ligger efter Thailand i utvecklingen. Jag tycker trafiken både i Bangkok och i byn funkar ganska bra iallafall om man betänker att antalet fordon per kilometer väg är 10-20 gånger högre än i Sverige och helt klart funkar det mycket bättre än för 10 år sedan trots att antalet bilar minst fördubblats. Jämför jag sedan med Kina, Vietnam eller Indien så är det en gigantisk skillnad men då är ju bilar för gemene man fortfarande bara en dröm för dem också.

Vet man inte om man har de där 300 Bahten som behövs för att betala hyran för rummet nästa vecka eller om man har råd att köpa mjölk åt sina barn så är nog tanken på att köpa en hjälm till barnet högst akademisk, det är ju bara att köra litel saktare så går det ju bra.Vet man dock att det kostar 200 Baht med jämna mellanrum att inte ha hjälm så blir det givetvis en hjälm, oavsett hur fattig man är.

Kanske vore en ide att alla barn fick gratis hjälm och att byarna tillsammans med polisen gjorde klart att polisen kommer se allvarligt på avsaknaden av hjälm. Antingen skiter folk i det och då har satsningen betalats tillbaka via böter (förutsatt att inte polisen eller bychefen snor pengarna) eller så har satsningen betalats genom färre spruckna skallar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Fritz hade en väldigt bra poäng och jag tror thailändares trafikvett står sig ganska bra internationellt sett, dvs det är sämre än i de länder som sedan länge är ekonomiskt och socialt utvecklade och det är bättre än i de länder som ligger efter Thailand i utvecklingen. Jag tycker trafiken både i Bangkok och i byn funkar ganska bra iallafall om man betänker att antalet fordon per kilometer väg är 10-20 gånger högre än i Sverige och helt klart funkar det mycket bättre än för 10 år sedan trots att antalet bilar minst fördubblats. Jämför jag sedan med Kina, Vietnam eller Indien så är det en gigantisk skillnad men då är ju bilar för gemene man fortfarande bara en dröm för dem också.

Vet man inte om man har de där 300 Bahten som behövs för att betala hyran för rummet nästa vecka eller om man har råd att köpa mjölk åt sina barn så är nog tanken på att köpa en hjälm till barnet högst akademisk, det är ju bara att köra litel saktare så går det ju bra.Vet man dock att det kostar 200 Baht med jämna mellanrum att inte ha hjälm så blir det givetvis en hjälm, oavsett hur fattig man är.

Kanske vore en ide att alla barn fick gratis hjälm och att byarna tillsammans med polisen gjorde klart att polisen kommer se allvarligt på avsaknaden av hjälm. Antingen skiter folk i det och då har satsningen betalats tillbaka via böter (förutsatt att inte polisen eller bychefen snor pengarna) eller så har satsningen betalats genom färre spruckna skallar.

Jag spar det här messet tills imorrn när jag har sovit ruset av mej, men tills dess så håller jag med dej (för det brukar jag göra). :drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt oviktiga iakttagelser genom en vindruta!

Jag roade mig med att försöka räkna de situationer som i Sverige skulle ge böter eller körkortsindragning på vägen hem från en kompis, en resa på 7 km på byväg, motortrafikled och större landsväg, utan att ta med hjälmlösa MC förare fick jag ihop minst 12 incidenter, sicken tur att man inte orkar bry sig längre!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...