Jump to content
IGNORERAD

Thailändare och thaitrafiken.


ragson

Recommended Posts

Ja, det här med thailändare och trafik är ett mysterium.

Jag har i flera år haft anledning att undra om thailändare är anmärkningsvärt korkade och ser man enbart till deras beteende i trafiken, så är mitt svar: Ja, thailändare är anmärkningsvärt korkade!

Ta det här med hjälmar och moppar.

På de flesta ställen där det säljs hjälmar finns det också hjälmar för barn, men min uppskattning är, att det är max 10% av barnen på moppar som har hjälm. De vuxna har ofta hjälm, men barnen på samma moppe har ingen hjälm.

Två vuxna med hjälm och två barn utan hjälm på samma moppe är väldigt vanligt.

Det sägs ju att thailändare är väldigt måna om sina barns väl och ve. I så fall är detta hjälmbeteendet ett klart bevis på att thailändare är ovanligt korkade.eller?

Inte helt riktigt. Förare använder hjälm för att slippa betala böter, och detta är enda anledningen de använder hjälm i Thailand. Det har ingenting att göra med att det gör mer ont i skallen vid en olycka, om man är hjälmlös.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    16

  • Baa

    12

  • Surin P3

    9

  • khun-petch

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inte helt riktigt. Förare använder hjälm för att slippa betala böter, och detta är enda anledningen de använder hjälm i Thailand. Det har ingenting att göra med att det gör mer ont i skallen vid en olycka, om man är hjälmlös.

Ja, jag vet att det är så och det är sjukt korkat och förbannat hänsynslöst mot barnen!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte helt riktigt. Förare använder hjälm för att slippa betala böter, och detta är enda anledningen de använder hjälm i Thailand. Det har ingenting att göra med att det gör mer ont i skallen vid en olycka, om man är hjälmlös.

Hej

Många skulle nog inte använda hjälm i Sverige heller om dom bara slapp böterna, så vi skiljer oss nog inte så mycket ifrån Thailändarna som vi tror.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Många skulle nog inte använda hjälm i Sverige heller om dom bara slapp böterna, så vi skiljer oss nog inte så mycket ifrån Thailändarna som vi tror.

Mvh Isan Lover

De med vett i skallen använder hjälm.

De andra behöver ju inte skydda sig.

Oavsett nationalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Många skulle nog inte använda hjälm i Sverige heller om dom bara slapp böterna, så vi skiljer oss nog inte så mycket ifrån Thailändarna som vi tror.

Mvh Isan Lover

En yllemössa vore mer passande i det klimatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De med vett i skallen använder hjälm.

De andra behöver ju inte skydda sig.

Oavsett nationalitet.

Hej

Så är det nog, men jag är övertygad om att både bilbälte och hjälm skulle ratas av många om man slapp böter i svedala också, och då inte minst i glesbygd med lite trafik och låga farter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så är det nog, men jag är övertygad om att både bilbälte och hjälm skulle ratas av många om man slapp böter i svedala också, och då inte minst i glesbygd med lite trafik och låga farter.

Mvh Isan Lover

Du har säkert rätt i det du säger.

Och håller fast vid att det är vett, det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så är det nog, men jag är övertygad om att både bilbälte och hjälm skulle ratas av många om man slapp böter i svedala också, och då inte minst i glesbygd med lite trafik och låga farter.

Mvh Isan Lover

Jag är faktiskt inte lika övertygad som du här och kan bara gå till mej själv och kolla ärligt - jag skulle aldrig åka moppe utan hjälm någonstans och bältet i bil är en ren reflex oavsett sträcka och plats.

Jag tror att detta beteende sitter djupt hos oss svenskar.

Hur ofta ser ni t ex ett litet barn sitta i knäet på en vuxen i framsätet utan bälte i en bil i Sverige?

I Thailand är det väldigt vanligt. Alla med normalt förstånd fattar ju vad som händer vid ett tvärstopp. Är thailändarna så korkade att de inte förstår det, eller skiter de i om barnet far genom framrutan vid en tvärnit?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag är faktiskt inte lika övertygad som du här och kan bara gå till mej själv och kolla ärligt - jag skulle aldrig åka moppe utan hjälm någonstans och bältet i bil är en ren reflex oavsett sträcka och plats.

Jag tror att detta beteende sitter djupt hos oss svenskar.

Hur ofta ser ni t ex ett litet barn sitta i knäet på en vuxen i framsätet utan bälte i en bil i Sverige?

I Thailand är det väldigt vanligt. Alla med normalt förstånd fattar ju vad som händer vid ett tvärstopp. Är thailändarna så korkade att de inte förstår det, eller skiter de i om barnet far genom framrutan vid en tvärnit?

Hej

Allt du nämner är vanligt på den svenska landsbygden och här kör även barn traktorer, moppar, skotrar, ATV och ibland t.o.m bil både med och utan hjälmar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Allt du nämner är vanligt på den svenska landsbygden och här kör även barn traktorer, moppar, skotrar, ATV och ibland t.o.m bil både med och utan hjälmar.

Mvh Isan Lover

Ok, jag får väl tro dej då. Jag har inte så stor erfarenhet av obygden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så är det nog, men jag är övertygad om att både bilbälte och hjälm skulle ratas av många om man slapp böter i svedala också, och då inte minst i glesbygd med lite trafik och låga farter.

Mvh Isan Lover

Är det bara jag som kopplar samman låga farter med tät trafik och höga farter med lite trafik och inte tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det bara jag som kopplar samman låga farter med tät trafik och höga farter med lite trafik och inte tvärtom?

Hej

Tempot på landet är lägre precis som stressen och inte minst vägarnas (stigarna) dåliga standard omöjliggör ofta höga hastigheter.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Allt du nämner är vanligt på den svenska landsbygden och här kör även barn traktorer, moppar, skotrar, ATV och ibland t.o.m bil både med och utan hjälmar.

Mvh Isan Lover

Var bor du ?

Jag bor i en glesbygd i norra Dalarna och här skulle inte en enda komma på tanken att skjutsa sina barn utan barnsits eller kudde och säkerhetsbälte.

Själv är det numera ryggmärgen som fixar bältet när jag åker någonstans,det går automatiskt..

Tror att du romantiserar både landsbygden i Sverige liksom du gör i Thailand, skillnaden är att i Sverige så både ifrågarsätter vi staten och eftersom vi i Sverige vet och kan bedömma vad de förtroendevalda gör, vilket jag inte tror att dina kompisar ditt ditt changri laa kan göra ännu, men den tiden kommer nog och troligen ganska snart och hoppas jag innan de ruinerar mitt vackra Thailand.Och jag hoppas att det sker innan det behövs en militärkupp för det är inte det som behövs, bara lite medvetande bland de röstande.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var bor du ?

Jag bor i en glesbygd i norra Dalarna och här skulle inte en enda komma på tanken att skjutsa sina barn utan barnsits eller kudde och säkerhetsbälte.

Själv är det numera ryggmärgen som fixar bältet när jag åker någonstans,det går automatiskt..

Tror att du romantiserar både landsbygden i Sverige liksom du gör i Thailand, skillnaden är att i Sverige så både ifrågarsätter vi staten och eftersom vi i Sverige vet och kan bedömma vad de förtroendevalda gör, vilket jag inte tror att dina kompisar ditt ditt changri laa kan göra ännu, men den tiden kommer nog och troligen ganska snart och hoppas jag innan de ruinerar mitt vackra Thailand.Och jag hoppas att det sker innan det behövs en militärkupp för det är inte det som behövs, bara lite medvetande bland de röstande.

Hej

Jag bor på västkusten och här börjar många köra moppe, ATV och traktor i 12-13 års åldern precis som dom gjorde när jag var barn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som kopplar samman låga farter med tät trafik och höga farter med lite trafik och inte tvärtom?

Jag tror att "med lite trafik och låga farter" så menar IL stigar med två hjulspår och skulle man få ett möte här, så måste den ena trafikanten köra åt sidan en bit ut i åkern.

Här, vid en högsta möjliga hastighet av ca 20 km/h, skulle nog inte heller jag använda skrajsnöret och kanske inte ens hjälm vid moppekörning, men det är väl inte riktigt dessa "vägar" vi snackar om i den här tråden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror att "med lite trafik och låga farter" så menar IL stigar med två hjulspår och skulle man få ett möte här, så måste den ena trafikanten köra åt sidan en bit ut i åkern.

Här, vid en högsta möjliga hastighet av ca 20 km/h, skulle nog inte heller jag använda skrajsnöret och kanske inte ens hjälm vid moppekörning, men det är väl inte riktigt dessa "vägar" vi snackar om i den här tråden.

Hej

Lite åt det hållet.

Började själv köra moppe som 12 åring, det var en med trampor och vi barn var tvungna att sitta på ramen för att nå ned till backen, men kul var det tills mopen tog eld och brann upp, bensinslangen hoppade av och bensin rann ut och fattade eld, en mindre skogsbrand vara nära att bryta ut, men vi barn hämtade vatten i ett dike och fick stopp på det.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag bor på västkusten och här börjar många köra moppe, ATV och traktor i 12-13 års åldern precis som dom gjorde när jag var barn.

Mvh Isan Lover

När jag var barn fanns det inga säkerhetbälten i bilarna, är säkert romantiskt men inget som jag vill tillbaka till.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lite åt det hållet.

Började själv köra moppe som 12 åring, det var en med trampor och vi barn var tvungna att sitta på ramen för att nå ned till backen, men kul var det tills mopen tog eld och brann upp, bensinslangen hoppade av och bensin rann ut och fattade eld, en mindre skogsbrand vara nära att bryta ut, men vi barn hämtade vatten i ett dike och fick stopp på det.

Mvh isan Lover

Ok, trevligt med lite minnesbilder från barndomen, men om vi återgår till trådämnet...

Vad tror du är anledningen till att thailändarna inte skyddar sina barn eller sej själva i trafiken, t ex låter barnet stå upp i knäet på föraren eller passageraren i bilen utan säkerhetsbälte.

Förstår de inte vad som kan hända vid ett tvärstopp, eller bryr de sej inte (och nu snackar vi om tät trafikmiljö)?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, trevligt med lite minnesbilder från barndomen, men om vi återgår till trådämnet...

Vad tror du är anledningen till att thailändarna inte skyddar sina barn eller sej själva i trafiken, t ex låter barnet stå upp i knäet på föraren eller passageraren i bilen utan säkerhetsbälte.

Förstår de inte vad som kan hända vid ett tvärstopp, eller bryr de sej inte?

Hej

Jag tror att det finns flera orsaker, bristande kunskap, religion, tradition och överskattande av sin egen förmåga, dom befinner sig väl ungefär på samma nivå som Sverige på 50-60 talet när det gäller trafiken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det finns flera orsaker, bristande kunskap, religion, tradition och överskattande av sin egen förmåga, dom befinner sig väl ungefär på samma nivå som Sverige på 50-60 talet när det gäller trafiken.

Mvh Isan Lover

Dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dom?

Hej

Ja jag får väl inte glömma mig själv där heller, jag är ju präglad av min uppväxt under denna tid och inte minst all vistelse på Thailands landsbygd.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det finns flera orsaker, bristande kunskap, religion, tradition och överskattande av sin egen förmåga, dom befinner sig väl ungefär på samma nivå som Sverige på 50-60 talet när det gäller trafiken.

Mvh Isan Lover

OK, antar du tycker det var bättre förr ? Upplyser dom inte att bilarna går fortare, att hjälm skyddar, att allt som Thaksin gjorde gynnade honom och hans familj mera än det gjorde de fattiga i Issan, även om jag tycker du har en poäng där. Fattar inte varför inte Abhisit bara stal en bråkdel av vad Thaksin gjorde och gav tillbaka kanske någon mera procent än vad han gjorde.Hade kanske gjort valet enklare, men en sak är vi överens om, att det är bristande kunskap som har lett till vad vi har i dag.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som kopplar samman låga farter med tät trafik och höga farter med lite trafik och inte tvärtom?

Hej

Tempot på landet är lägre precis som stressen och inte minst vägarnas (stigarna) dåliga standard omöjliggör ofta höga hastigheter.

Mvh Isan lover

Är det någonstans det körs för fort så är det på glesbyggdsvägarna i bl.a. norra Sverige, inte ovanligt med farter upp mot 200 strecket!

Och när dom kommer ut från sina "stigar" då? Nä, nog går det fortare när det är tomt på vägen än med kö på E4:an i närheten av större städer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det någonstans det körs för fort så är det på glesbyggdsvägarna i bl.a. norra Sverige, inte ovanligt med farter upp mot 200 strecket!

Och när dom kommer ut från sina "stigar" då? Nä, nog går det fortare när det är tomt på vägen än med kö på E4:an i närheten av större städer!

Hej

Om norrland kan jag inte uttala mig, men här på västkusten är det skönt att lämna motorvägen och komma in på dom lugna och fridfulla småvägarna (obs! under sommarens högsäsong kan trafiken här ute vara lite jobbig också).

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...