Jump to content
IGNORERAD

Thailändare och thaitrafiken.


ragson

Recommended Posts

Nog är det väl konstigt?

När man sitter och käkar på en restaurang så får man oftast glada leenden och trevligt bemötande.

Bor man på hotell eller i condo finns det alltid en lokal person som ställer upp och ordnar till det som behövs.

Thaiare är jättehjälpsamma om man behöver fixa nånting, tex tvätt eller städning, dom ordnar det fort och enkelt och är jättetrevliga.

Skulle nåt fattas så är det "maipenrai" och snart har man ordnat till det till vettigt pris och glatt bemötande.

Det är den generella bilden av thaifolk och såklart en stor orsak till varför så mycket faranger trivs i Thailand, iallafall på semestern.

Men när dom sätter sej på en moppe eller i en bil så blir det ett rejält lappkast.

Det ska köras fort som faan hela tin även fast det inte behövs.

Finns ingen som helst hänsyn tagen till andra trafikanter.

Väldigt sällan som man "jobbar ihop" för att lösa trafiksituationer, tex korsningar utan trafikljus.

Alla ska fram först till vilket pris som helst, yrkeschafförer eller privatpersoner.

Det är ren livsfara att bara åka till affärn för att handla en påse Chang.

Vaffö gör di på detta viset?

Jag har bott i Krabi och i Chon buri, märker ingen skillnad. Lika illa på bägge orter.

Vad säger MPR:s samlade expertis?

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    16

  • Baa

    12

  • Surin P3

    9

  • khun-petch

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ja, vad ska man tro?

Kanske har något med ansikte att göra? Och lat polis...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske som i Sverige? Endast bakom ratten eller styret känner svensken att han eller hon får bestämma själv. Men vad vet jag, vad vet jag..

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden ett för snabbt införande av motorfordon direkt från buffelstadiet, ingen kultur, den som då hade ekonomi att skaffa ett fordon blev över en natt oerhört mycket snabbare än de som fortfarande hade buffeln, nu vill alla visa att de andra fortfarande är på buffelstadiet och att de själva har passerat det, fast det är ju förvisso tvärt om!

Baa spekulerar kl 5 på morgonen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

O så har de ju buddha som ser till att de klarar sig, om inte så var d bestämt att d skulle gå åt h-e..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden ett för snabbt införande av motorfordon direkt från buffelstadiet

Helt riktigt. Håller fullständigt med om detta.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är ett storstadsfenomen.Här på andra sidan viken,på landsbygden strax utanför Petchaburi där jag bor är tempot annorlunda.

Jag har under sista halvåret noterat hur ofta det är som mötande fordon och även lastbilar i god tid stannar för att underlätta mötet.

Trafiken är dock långtifrån intensiv på dessa dåliga vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är ett storstadsfenomen.Här på andra sidan viken,på landsbygden strax utanför Petchaburi där jag bor är tempot annorlunda.

Jag har under sista halvåret noterat hur ofta det är som mötande fordon och även lastbilar i god tid stannar för att underlätta mötet.

Trafiken är dock långtifrån intensiv på dessa dåliga vägar.

Risbyn tackar för omdömet! :thumbsup:

Nu tror jag en hel del beror påden totala bristen på trafiksäkerhetstänkande, att dom kör bil hyfsat för att inte säga att en hel del kör bra vora orättvist, det finns bra o dåliga tekniskt kunniga biförare överallt, men det vi kallar för trafikvett har ännu inte införts i Thailand, möjligen Bangkok undantaget till en viss del, annars hede det inte fungerat på långa vägar där med de antal fordon spm finnes där.

Landsortens städer, Udon inräknat i allra högsta grad har fina motorvägsliknande in utfarter, ringleder och huvudstråk i NYA områden, dock är städerna inte på långa vägar byggda för att två pickisar ska mötas där bufflarna stod och tuggade hö tidigare vilket har till följd att det gäller att tränga sig före om man inte vill bli frånåkt av sagda buffelförare!

Sedan kan man ju fråga sig vad som får såväl MC som bilförare att trots att rimligtvis torde sett att något ovanligt, möjligtvis farligt,inträffat 2-300 meter framför dem inte släpper en millimeter på gasen utan fortsätter tills det är försent eller förorsakar incidenter för flertalet trafikanter, framförhållning verkar inte vara något på skolchemat!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är ett storstadsfenomen.Här på andra sidan viken,på landsbygden strax utanför Petchaburi där jag bor är tempot annorlunda.

Jag har under sista halvåret noterat hur ofta det är som mötande fordon och även lastbilar i god tid stannar för att underlätta mötet.

Trafiken är dock långtifrån intensiv på dessa dåliga vägar.

Hur gärna jag än skulle vilja att du hade rätt när du säger att det är ett storstadsfenomen, så säger min erfarenhet att det inte alltid är sant. Jag har kört i Bangkok, Korat och mycket på landsbygden runt Loei. Same-same! Det är "JAG först" som gäller överallt, och fort ska det gå också.

Men även om de flesta är snälla och trevliga utanför trafiken så är det i vissa andra situationer som "JAG först" mentaliteten kommer fram också, i köer, tex på 7/11 där djungelns lag verkar råda också.

Så en smula ödmjukhet (jag trodde det var en av buddismens "varumärken") i trafiken, tror jag skulle göra att antalet olyckor minskade drastiskt. Men det är väl ett rent önsketänkande från min sida att något sådant skulle ske.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det fungerar bra i trafiken. Har kört bil och mc i sju år här. Första tiden fick jag många gånger problem ville följa trafikregler som jag lärt mig. Men sedan började jag köra som thai och det gick mycket bättre. Vid parkering är alla hjälpsamma till skillnad i sverige där ser man ibland knytnävar och fingrar. Ok jag bor i nordöstra Thailand. Men har även kört flera gånger till Bangkok,Pattya och Rayong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här med thailändare och trafik är ett mysterium.

Jag har i flera år haft anledning att undra om thailändare är anmärkningsvärt korkade och ser man enbart till deras beteende i trafiken, så är mitt svar: Ja, thailändare är anmärkningsvärt korkade!

Ta det här med hjälmar och moppar.

På de flesta ställen där det säljs hjälmar finns det också hjälmar för barn, men min uppskattning är, att det är max 10% av barnen på moppar som har hjälm. De vuxna har ofta hjälm, men barnen på samma moppe har ingen hjälm.

Två vuxna med hjälm och två barn utan hjälm på samma moppe är väldigt vanligt.

Det sägs ju att thailändare är väldigt måna om sina barns väl och ve. I så fall är detta hjälmbeteendet ett klart bevis på att thailändare är ovanligt korkade.eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gärna jag än skulle vilja att du hade rätt när du säger att det är ett storstadsfenomen, så säger min erfarenhet att det inte alltid är sant. Jag har kört i Bangkok, Korat och mycket på landsbygden runt Loei. Same-same! Det är "JAG först" som gäller överallt, och fort ska det gå också.

Men även om de flesta är snälla och trevliga utanför trafiken så är det i vissa andra situationer som "JAG först" mentaliteten kommer fram också, i köer, tex på 7/11 där djungelns lag verkar råda också.

Så en smula ödmjukhet (jag trodde det var en av buddismens "varumärken") i trafiken, tror jag skulle göra att antalet olyckor minskade drastiskt. Men det är väl ett rent önsketänkande från min sida att något sådant skulle ske.

Mvh

BBJ

:wai:

Nåja Petchaburi är väl undantaget som bekräftar regeln.Men självklart så finns det vettvillingar här också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, thailändare är anmärkningsvärt korkade

Om vi lägger till "i trafiken" på slutet så håller jag med till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi lägger till "i trafiken" på slutet så håller jag med till 100%

Om de är måna om sina barn och samtidigt inte ser till att de har hjälm när de åker moppe, då är de korkade - rakt av!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som skrämmer mig mest i den Thailändska trafiken är inte förarnas beteende och om dom använder hjälm, säkerhetsbälte eller ej.

Det värsta tycker jag är att många äldre ser dåligt, men ändå saknar glasögon, detta märks inte minst på kvällarna när bilar möts, då börjar dom inte sällan blinka på varandra och vingla, ändå värre är det om det regnar samtidigt och torkarna fungerar dåligt.

Sen är det många som har dåliga bromsar, detta innebär att man kanske måste sitta och pumpa på bromspedalen 4-5 gånger innan bilen börjar bromsa, i värsta fall ligger bromspedalen på durken och måste fiskas upp med fotspetsen innan man kan börja pumpa upp något bromstryck, här förloras dyrbara sekunder som kan vara ödestigra.

Dåliga däck utan mönster och där väven är framme är inte ovanligt, och det innebär ju att risken för vattenplaning är stor och risk för däck explosioner är också stor, båda dessa sakerna orsakar många incidenter och olyckor.

Vägarna är inte sällan dåliga och trafikanterna tvingas ofta över på fel sida för att undvika att köra ned i stora gropar som riskerar att göra sönder fordonet, detta innebär att fordon möta front mot front och en chicken race situation uppstår, där minsta fordon eller harigaste chaufför får bromsa in även om det är han som kör på rätt sida av vägen.

Sen har vi ju det faktum att antalet alkoholpåverkade i trafiken fortfarande är ganska stort jämfört med t.ex Sverige, detta påverkar också riskerna.

På tvåhjuliga fordon ska man inte underskatta riskerna med att köra på grusvägar, inte sällan finns det vallar med löst rullgrus som kan innebära innebära att man riskerar att vurpa.

Men utvecklingen i den Thailändska trafiken är ändå positiv och mycket har ändrats dom senaste 20 åren.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha funderat lite på detta så säger jag att de helt enkelt är totalt och fullständigt värdelösa i trafiken. Varenda en. På alla trafik- och fordonsrelaterade punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha funderat lite på detta så säger jag att de helt enkelt är totalt och fullständigt värdelösa i trafiken. Varenda en. På alla trafik- och fordonsrelaterade punkter.

Där håller nog alla med dej, men jag vill dra det ett steg längre.

Det finns så många exempel på att thailändare har ett irrationellt och korkat beteende, även utanför trafikmiljön, så därför är min undring - är thailändare i gemen ovanligt obegåvade eller beror deras korkade beteende på något annat.

Skolutbildningen i Thailand är ju en katastrof, men beror deras dumhet verkligen bara på detta?

Det här med thailändares preferenser för ytlig prakt och glans.

Orkar de inte engagera sej i lite djupare tankar för alternativa värden här i livet eller förmår de inte av andra skäl?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha funderat lite på detta så säger jag att de helt enkelt är totalt och fullständigt värdelösa i trafiken. Varenda en. På alla trafik- och fordonsrelaterade punkter.

En sak har jag lärt mig här på MPR. Om man gör ett ironiskt inlägg eller bara som ett skämt så bör man förtydliga det med lämplig smiley. Risken är annars att det finns dom som tror att man menar blodigt allvar med det man skrev ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak har jag lärt mig här på MPR. Om man gör ett ironiskt inlägg eller bara som ett skämt så bör man förtydliga det med lämplig smiley. Risken är annars att det finns dom som tror att man menar blodigt allvar med det man skrev :wink:

Fritz..

Det har du kanske rätt i...

Men vem var ironisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns Thailändska motorförare som kör bättre än 99,9% av t.ex. Sveriges alla motorförare, dock är dom sällsynta skall erkännas, men den omvända siffran ger vid handen att 99,99% av de svenska förarna har bättre trafikvett än deras Thailändska diton!

Däri lgger skillnaden, man tänker KÖRA BIL, man tänker inte KÖRA BIL MED HÄNSYN TILL ATT DET FINNS ANDRA TRAFIKANTER.. därför håller jag trots allt med P3, dom är totalt inkompetenta i trafiken, men inte i handhavandet av fordonet! Inte riktigt alla och inte alla åt andra hållet heller, men nästan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns Thailändska motorförare som kör bättre än 99,9% av t.ex. Sveriges alla motorförare, dock är dom sällsynta skall erkännas, men den omvända siffran ger vid handen att 99,99% av de svenska förarna har bättre trafikvett än deras Thailändska diton!

Däri lgger skillnaden, man tänker KÖRA BIL, man tänker inte KÖRA BIL MED HÄNSYN TILL ATT DET FINNS ANDRA TRAFIKANTER.. därför håller jag trots allt med P3, dom är totalt inkompetenta i trafiken, men inte i handhavandet av fordonet! Inte riktigt alla och inte alla åt andra hållet heller, men nästan!

Kan du förklara vad du lägger i begreppet "kör bättre"?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara vad du lägger i begreppet "kör bättre"?

Att tekniskt framföra fordon på ett bra sätt, alltså exempelvis inte slira på kopplingen, lägga i fel vxl, vara oduglig att backa o parkera e.t.c. alltså framförande av fordon utan hänsyn till om det finns annan trafik att ta hänsyn till elle ej.(Typ uttrycket i Sverige "gubbe me kepssyndromet")

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han menar kör bättre "i Thailand".

Nix, varsomhelst...Skilj på att köra och framföra i trafiken!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, varsomhelst...Skilj på att köra och framföra i trafiken!

Ok, om jag läser ditt inlägg rätt, så menar du att det finns nån i Thailand som kör bättre än 99.9% av Sveriges bilförare.

Då håller jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...