Jump to content
IGNORERAD

Thailändare och thaitrafiken.


ragson

Recommended Posts

Nix, varsomhelst...Skilj på att köra och framföra i trafiken!

Skulle säga att thaifolk är bra på att hantera fordonet men inte på att hantera trafiken.

Även fast alla kör himla knasigt här så verkar dom helt avslappnade inne i bilen.

Sällan jag ser en thailändare brusa upp och skälla och peka finger till andra trafikanter när jag är passagerare.

Sånt är vi världsmästare på hemma i Sverige.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    16

  • Baa

    12

  • Surin P3

    9

  • khun-petch

    5

Mest aktiva i denna tråd

Att tekniskt framföra fordon på ett bra sätt, alltså exempelvis inte slira på kopplingen, lägga i fel vxl, vara oduglig att backa o parkera e.t.c. alltså framförande av fordon utan hänsyn till om det finns annan trafik att ta hänsyn till elle ej.(Typ uttrycket i Sverige "gubbe me kepssyndromet")

Ok, då kan jag förstå din jämförelse med Sverige.

Jag tror aldrig jag sett någon i keps och med gumman där bak på hojen komma körande på enbart bakhjulet i trafiken, men i Thailand ser jag det ofta - de har dock ingen keps eller annan huvudbonad.

Duktiga idi*ter!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att thaifolk är bra på att hantera fordonet men inte på att hantera trafiken.

Även fast alla kör himla knasigt här så verkar dom helt avslappnade inne i bilen.

Sällan jag ser en thailändare brusa upp och skälla och peka finger till andra trafikanter när jag är passagerare.

Sånt är vi världsmästare på hemma i Sverige.

Det har jag gjort en gång och jag gör aldrig om det!

Blev prejad några minuter senare på Sukkan och hann tänka - nu skjuter han ihjäl mej, men den kraftiga trafiken löste mitt problem.

Huuu!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att thaifolk är bra på att hantera fordonet men inte på att hantera trafiken.

Precis, titta i parkeringsgaragen, dom trycker in en pickis i P rutan backandes, i Svedala (eller annorstädes) är dom inte ett dugg bättre så visst kan dom hantera ratt o pedaler.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att trafikanterna i Bangkok är hyffsat bra på att visa hänsyn till andra. Kör motorcykel i stort sett dagligen, mestadels på och runt Ramkhamhaeng, och det händer i stort sett aldrig att någon utsätter mig för fara på grund av oaktsamhet. Om det är någon som kör illa så är det till 90% nån yngre motorcyklist som ska tränga sig fram. Bussar och bilar kör oftast så att motorcyklar kan glida emellan filerna, medan många i Sverige verkar göra allt dom kan för att jävlas med motorcyklister.

Om någon på en mindre väg måste göra en u-sväng så väntar oftast folk tålmodigt utan att tuta och jävlas. Om nån gör samma sak i Sverige så har man väl genast 10 pers som ställer sig på signalhornet och hetsar.

Nej jag är faktiskt ganska nöjd med trafiken i Bangkok. Självklart finns det idi*ter som inte borde vistas i trafiken, men det finns det i varje land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg en bakrutedekal där det stod "Kvinnor kör bättre än höns", kanske är det applicerbart på thailändare också? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rarmintra

Tycker att trafikanterna i Bangkok är hyffsat bra på att visa hänsyn till andra. Kör motorcykel i stort sett dagligen, mestadels på och runt Ramkhamhaeng, och det händer i stort sett aldrig att någon utsätter mig för fara på grund av oaktsamhet. Om det är någon som kör illa så är det till 90% nån yngre motorcyklist som ska tränga sig fram. Bussar och bilar kör oftast så att motorcyklar kan glida emellan filerna, medan många i Sverige verkar göra allt dom kan för att jävlas med motorcyklister.

Om någon på en mindre väg måste göra en u-sväng så väntar oftast folk tålmodigt utan att tuta och jävlas. Om nån gör samma sak i Sverige så har man väl genast 10 pers som ställer sig på signalhornet och hetsar.

Nej jag är faktiskt ganska nöjd med trafiken i Bangkok. Självklart finns det idi*ter som inte borde vistas i trafiken, men det finns det i varje land.

Håller med dig helt, jag upplever trafiken på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rarmintra

Jag kommer ihåg en bakrutedekal där det stod "Kvinnor kör bättre än höns", kanske är det applicerbart på thailändare också? :crazy:

Inte på thailändare men på många svenska män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att trafikanterna i Bangkok är hyffsat bra på att visa hänsyn till andra. Kör motorcykel i stort sett dagligen, mestadels på och runt Ramkhamhaeng, och det händer i stort sett aldrig att någon utsätter mig för fara på grund av oaktsamhet. Om det är någon som kör illa så är det till 90% nån yngre motorcyklist som ska tränga sig fram. Bussar och bilar kör oftast så att motorcyklar kan glida emellan filerna, medan många i Sverige verkar göra allt dom kan för att jävlas med motorcyklister.

Om någon på en mindre väg måste göra en u-sväng så väntar oftast folk tålmodigt utan att tuta och jävlas. Om nån gör samma sak i Sverige så har man väl genast 10 pers som ställer sig på signalhornet och hetsar.

Nej jag är faktiskt ganska nöjd med trafiken i Bangkok. Självklart finns det idi*ter som inte borde vistas i trafiken, men det finns det i varje land.

Är det kanske så, att den täta bangkoktrafiken inte ger så stort utrymme för enskilda tokerier och stora hastighetsskillnader, utan där handlar det mest om att behålla sin plats och följa med den jämna strömmen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag reagerade mest på är att dom inte respekterar en ambulans i utryckning med blåljusen på,

den får vackert stanna kvar och vänta på sin tur nästan ingen kommer på tanken att släppa fram den.

Detta beteende gällde i Korat där jag bodde några år, kanske det blivit bättre nu, åtminstone hoppas jag det.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag reagerade mest på är att dom inte respekterar en ambulans i utryckning med blåljusen på,

den får vackert stanna kvar och vänta på sin tur nästan ingen kommer på tanken att släppa fram den.

Detta beteende gällde i Korat där jag bodde några år, kanske det blivit bättre nu, åtminstone hoppas jag det.

Enl min fru är det så här:

Har de bara blåljus men ingen siren på, så är det inte så bråttom och då behöver man inte flytta på sej. :52:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag reagerade mest på är att dom inte respekterar en ambulans i utryckning med blåljusen på,

den får vackert stanna kvar och vänta på sin tur nästan ingen kommer på tanken att släppa fram den.

Detta beteende gällde i Korat där jag bodde några år, kanske det blivit bättre nu, åtminstone hoppas jag det.

Fortfarande lika illa, dom bryr sig ju inte om att hjälpa en som ligger på marken o blöder så varför ska dom bry sig i en som ligger i en bil o blöder!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bangkok upplever jag inga större problem. Däremot när man kommer upp till Isaan så möts man ju av livsfarliga MÖTANDE förare som tycker att jag ska flytta mig på min sida.

Men efter att kört ett antal år så säger man Maipenrai när man är ute och kör. Varav jag slutat hetsa upp mig!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För att få lite perspektiv på varför t.ex jag själv tycker att trafiken i Thailand har förbättrats är bl.a att det för 20-25 år sedan var vanligt med passagerare på både bussars och tågs tak, inte vanligt numera.

Man mötte ofta diverse kärror och fordon helt utan belysning eller reflexer även på relativt stora vägar nattetid, det fanns ofta bufflar och kor på vägen i mörkret vilket inte så vanligt längre på större vägar.

Man kunde möta fordon som borde ha skrotats för länge sedan och som man förundrade sig över att dom gick att köra alls, mycket modernare och bättre fordonspark numera.

Vägarna var också mycket sämre förr, även dom vägar som förband t.ex södra - centrala, norra - centrala och nordöstra - centrala Thailand hade bara en fil åt vart håll, detta ledde till frontalkrockar vid dom ständiga omkörningarna p.g.a att både långsamma traktorer och lastbilar skulle samsas om denna enda fil med dom betydligt snabbare långfärds bussarna, mc och personbilar, reser man dessa sträckor nu är skillnaden enorm.

Det dricks också betydligt mindre nu i den Thailändska trafiken än det gjorde förr både inom yrkes och privat trafiken, förr var det ingen som reagerade om t.ex busschauffören drack och skålade med passagerarna, polisen drack också och hade ibland svårt att hantera sina fordon, var någon full kunde polisen hjälpa till att stötta upp dom på mc,n så att dom kom iväg, inte så vanligt numera tror jag.

Man kunde fortfarande se elefanter vid vägarbeten o.s.v, numera gör maskiner deras jobb, alla trafikskyltar var på Thailändska, inte en enda hade Engelsk text, så visst går det framåt.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att få lite perspektiv på varför t.ex jag själv tycker att trafiken i Thailand har förbättrats är bl.a att det för 20-25 år sedan var vanligt med passagerare på både bussars och tågs tak, inte vanligt numera.

Man mötte ofta diverse kärror och fordon helt utan belysning eller reflexer även på relativt stora vägar nattetid, det fanns ofta bufflar och kor på vägen i mörkret vilket inte så vanligt längre på större vägar.

Man kunde möta fordon som borde ha skrotats för länge sedan och som man förundrade sig över att dom gick att köra alls, mycket modernare och bättre fordonspark numera.

Vägarna var också mycket sämre förr, även dom vägar som förband t.ex södra - centrala, norra - centrala och nordöstra - centrala Thailand hade bara en fil åt vart håll, detta ledde till frontalkrockar vid dom ständiga omkörningarna p.g.a att både långsamma traktorer och lastbilar skulle samsas om denna enda fil med dom betydligt snabbare långfärds bussarna, mc och personbilar, reser man dessa sträckor nu är skillnaden enorm.

Det dricks också betydligt mindre nu i den Thailändska trafiken än det gjorde förr både inom yrkes och privat trafiken, förr var det ingen som reagerade om t.ex busschauffören drack och skålade med passagerarna, polisen drack också och hade ibland svårt att hantera sina fordon, var någon full kunde polisen hjälpa till att stötta upp dom på mc,n så att dom kom iväg, inte så vanligt numera tror jag.

Man kunde fortfarande se elefanter vid vägarbeten o.s.v, numera gör maskiner deras jobb, alla trafikskyltar var på Thailändska, inte en enda hade Engelsk text, så visst går det framåt.

Mvh isan Lover

Jag måste faktiskt tycka ganska annorlunda här.

Håller med om bussar och tåg och deras tak, elefanter vid vägen och att vägarna blivit bättre.

Men det är garanterat farligare idag att färdas på vägarna än för 20-25 år sedan.

Mest pga att antalet fordon ökat lavinartat de senaste 10 åren.

Vi var den andra familjen i vår by som köpte bil och detta var 2001.

Idag har alla bil.

Ser fortfarande bufflar och kossor vid vägarna. Även vid motorvägarna.

Fortfarande fordon utan belysning. Varje dag.

Ser fortfarande en hel del skrothögar som absolut inte borde finnas nån annanstans än nedgrävda i nåt dike.

Thailändska polisen ses ofta berusade i byarna.

Så jag tror inte det blivit bättre. Bara annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev förut att jag tyckte att bilförarna utanför Pethaburi skötte sig bra eller iallafall var hänsynstagande men om man kollar trafikrytmen i alla större

tätorter så tycker jag att det är konstigt att det inte händer ännu mer.Jag tror att om myndigheterna kunde få folk att förstå att man inte bara använder

hjälm för att slippa betala polisen så skulle nog dom allvarliga skadorna minska betydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur omfattande är förarutbildningen då? Har inte kollat, men min flickvän tänkte ta sig att ta körkort på ca 3 veckor. Och den enda erfarenhet av bilkörning hon har är när vi körde lite i Sverige (på is!). Hon ska öva med sin pappa, men det låter ändå lite vansinnigt att det skulle kunna gå så fort. Säger sig självt att man inte hinner bli en bra bilförare på så kort tid.

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur omfattande är förarutbildningen då? Har inte kollat, men min flickvän tänkte ta sig att ta körkort på ca 3 veckor. Och den enda erfarenhet av bilkörning hon har är när vi körde lite i Sverige (på is!). Hon ska öva med sin pappa, men det låter ändå lite vansinnigt att det skulle kunna gå så fort. Säger sig självt att man inte hinner bli en bra bilförare på så kort tid.

3 veckor !?

Skulle vilja påstå att snittiden att få ett körkort är inte många minuter över vad kötiden på kontoret som utfärdar körkorten är...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur omfattande är förarutbildningen då? Har inte kollat, men min flickvän tänkte ta sig att ta körkort på ca 3 veckor. Och den enda erfarenhet av bilkörning hon har är när vi körde lite i Sverige (på is!). Hon ska öva med sin pappa, men det låter ändå lite vansinnigt att det skulle kunna gå så fort. Säger sig självt att man inte hinner bli en bra bilförare på så kort tid.

Om hennes pappa är en hyfsad bilförare så är det utmärkt att hon tränar med honom.Min sambo gick i bilskola ett antal lektioner men kuggade första gångeN

När jag hade lärt henne fickparkera så gick det bättre.Men som tv sa så är körkortsproceduren snabb,mest beronde av köer.Som du skriver så blir man inte en bra

bilförare så snabbt men jag hoppas att du kan åka med och vidareutbilda som också jag har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur omfattande är förarutbildningen då? Har inte kollat, men min flickvän tänkte ta sig att ta körkort på ca 3 veckor. Och den enda erfarenhet av bilkörning hon har är när vi körde lite i Sverige (på is!). Hon ska öva med sin pappa, men det låter ändå lite vansinnigt att det skulle kunna gå så fort. Säger sig självt att man inte hinner bli en bra bilförare på så kort tid.

Om hennes pappa är en hyfsad bilförare så är det utmärkt att hon tränar med honom.Min sambo gick i bilskola ett antal lektioner men kuggade första gångeN

När jag hade lärt henne fickparkera så gick det bättre.Men som tv sa så är körkortsproceduren snabb,mest beronde av köer.Som du skriver så blir man inte en bra

bilförare så snabbt men jag hoppas att du kan åka med och vidareutbilda som också jag har gjort.

Drivingscool i Udon (förmodligen på fler platser) har i sin broshyr ungefär följande text "Du tränar körning och lär trafikmärken i 3 dagar, sedan får du ditt körkort, du skall medtaga husbok,Ikort,läkarintyg och foto!" Kostnad 3000 bath!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag måste faktiskt tycka ganska annorlunda här.

Håller med om bussar och tåg och deras tak, elefanter vid vägen och att vägarna blivit bättre.

Men det är garanterat farligare idag att färdas på vägarna än för 20-25 år sedan.

Mest pga att antalet fordon ökat lavinartat de senaste 10 åren.

Vi var den andra familjen i vår by som köpte bil och detta var 2001.

Idag har alla bil.

Ser fortfarande bufflar och kossor vid vägarna. Även vid motorvägarna.

Fortfarande fordon utan belysning. Varje dag.

Ser fortfarande en hel del skrothögar som absolut inte borde finnas nån annanstans än nedgrävda i nåt dike.

Thailändska polisen ses ofta berusade i byarna.

Så jag tror inte det blivit bättre. Bara annorlunda.

Hej

Håller med om att det fortfarande kan se ut och fungera på detta sätt ute i byarna, och även om att det ökade antalet fordon har lett till en annorlunda trafiksituation med hårdare och tuffare trafik kultur, men vägar, fordonspark och säkerhet har allt förbättrats.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivingscool i Udon (förmodligen på fler platser) har i sin broshyr ungefär följande text "Du tränar körning och lär trafikmärken i 3 dagar, sedan får du ditt körkort, du skall medtaga husbok,Ikort,läkarintyg och foto!" Kostnad 3000 bath!

Ja, det säger ju en hel del. Det låter som det är självklart att man får kortet bara man deltar.

Vojne, vojne...

Liten anekdot om hur det gick till när min Farfar tog sitt körkort:

Farfar körde bilen ner till examinatorn i Härnösand, en flaska sprit bytte ägare, sedan körde han hem igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat ur körkortsbok år 1920:

De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen. Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det säger ju en hel del. Det låter som det är självklart att man får kortet bara man deltar.

Vojne, vojne...

Liten anekdot om hur det gick till när min Farfar tog sitt körkort:

Farfar körde bilen ner till examinatorn i Härnösand, en flaska sprit bytte ägare, sedan körde han hem igen.

Ungefär samma för min far men då fanns det ju inte så många att krocka med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, är väl inte mycket värre här än i Danmark, överlevde den trafiken i 7,5 år. Visserligen inte många motorcyklar där men horder av cyklister, mest fruntimmer med 'skygglappar' (stirrar bara rakt framåt). Talande bevis var: av 20 danska cyklister dödade av högersvängande lastbil var 19 kvinnor. Att ställa sig i en svängfil när de skulle rakt framåt gjorde de där också. Fem i bredd, på tre filer, där alla skulle först över vid grönljus var vanligt.

Körskola i Thailand. Fru Oscar tog 10 lektioner, ville göra det på rätt sätt. Men, alla lektionerna var på inhägnat område. Hon ville också öva i trafik men det var inte tillåtet (d.v.s. olagligt) att göra innan hon hade körkort.

Jag har kört bil i Thailand periodvis sedan 1987 och nu de sista 4 åren utan större problem. Ingen idé att hetsa upp sig.

Oscar, vars Svenska bilkörkort kostade hela 98 kr. (Teoribok, 1 körlektion på bilskola, läkarintyg, foton och uppkörning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...