Jump to content
IGNORERAD

Thaifest i Göteborg


Tom

Recommended Posts

Hej! :yipi:

Här kommer bilder från festen i går i Göteborg (Mölndals folkets hus) :party::party::yipi:

Arrangör: Budda Saddha Dhamma föreningen (Wat Pha Gothenburg)

http://www.buddhasd.se/

IMG_0936.jpg

IMG_0938.jpg

Yngre Skönhetsmisser

IMG_0907.jpg

IMG_0902.jpg

IMG_0900.jpg

IMG_0898.jpg

IMG_1009.jpg

IMG_0973.jpg

Prisutdelning

IMG_0974.jpg

IMG_0972.jpg

IMG_1040.jpg

No 1

IMG_1059.jpg

Dansare

IMG_1020.jpg

IMG_1119.jpg

Fler bilder kommer  :whistle::yes:

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var en trevlig fest med god mat och många öl  :drunk:

Hoppas att Herr Chang har en hög med bilder på gång också då han var flitig med kameran under kvällen  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då lägger väl jag in mina komplementerande bilder här också!

Ja, 1 november var det en Loy Krathong tillställning i Mölndals Folkets Hus. Fru Chang ville inte gå, men jag tog chansen att få gagga med diverse forummedlemmar! Och det börjar bra, på buss 764 på väg mot Mölndal träffar jag MickeSurin och Fredrik med damer som också ska till festen.

En av damerna hade tillverkat en krathong, så när vi kom fram till Mölndals Bro så tyckte vi att det kunde vara lämpligt att skicka iväg den i Mölndalsån innan vi gick in på festen. Men först måste ljuset tändas.

IMG_3270.jpg

Nu kan krathongen skickas iväg.

IMG_3274.jpg

Det var dock lite svårt att få den att flyta iväg. Ganska strömt i mitten av Mölndalsån, men inte så mycket rörelse vid kanten. Blir till att ta en gren och försöka putta ut den.

IMG_3275.jpg

Nu är den på väg mot Göteborg.

IMG_3280.jpg

Så då kan vi gå in på festen. Här damerna som har hand om inträdet 80 kronor.

IMG_3283.jpg

Och här dörrvakten som delar ut en Buddhastämpel (som för övrigt aldrig kontrollerades när man gick in och ut).

IMG_3284.jpg

Vem hittar man i baren om inte Bibben!

IMG_3285.jpg

Där finner man förstås även Krögarn!

IMG_3287.jpg

Här är det lotteri, en lott kostar tio kronor. Jag köper en, och vinner två löjligt långa pennor som jag inte har någon lust att bära omkring med på festen, så jag ber att få återkomma. Fast det har jag förstås glömt när det är dags att gå...

IMG_3289.jpg

Vi anländer cirka 18.40 och festen startade 18.00. Men det är redan nästan fullt. Denna panoramabild är egentligen fyra foton från min iPhone plus lämplig programvara.

IMG_0031-1.jpg

MickeSurin och Fredrik nöjer med sittplats i foajen. Fast dom ser glada ut ändå!

IMG_3290.jpg

Typisk konsumtion av mat och dryck vid ett bord.

IMG_3293.jpg

Nu börjar det bli trångt även i foajen.

IMG_3299.jpg

Det blev inte så många bilder av det som pågick på scenen, här är i varje fall en.

IMG_3305.jpg

Det är många som vill fotografera.

IMG_3307.jpg

Denna dam har uppenbarligen deltagit alternativt ska delta i någon tävling. Vad för sorts tävling vet jag inte.

IMG_3311.jpg

Ingen dålig konsumtion!

IMG_3312.jpg

Även de yngsta får vara med på scenen.

IMG_3318.jpg

Mot slutet blir det lite disco.

IMG_3323.jpg

Ordförande Sonny håller i början av kvällen ett tal där han berättar lite om föreningen Buddha Saddha Dhamma (www.buddhasd.se). Den bildades för sex år sedan, och främsta syftet med den är att samla ihop pengar till ett riktigt tempel i Göteborgsregionen. Man hyr visserligen en lokal på 400 kvadratmeter som fungerar som tempel nu, men helst vill man ju ha en egen byggnad på egen mark.

Man har fört samtal med Härryda och Partille kommun om detta, och nu senast har även börjat diskutera med Göteborgs kommun. Inget är dock klart, men Sonny hoppas kunna presentera framsteg vid nästa fest som då torde bli vid Song Khran.

Jag tycker det är lite väl vagt om hur mycket pengar man lyckats samla ihop och hur mycket man behöver. Här har skjutjärnsreporter HC tryckt upp Sonny mot väggen ;-)

IMG_3329.jpg

Det går dock helt enkelt inte att få något svar på hur mycket pengar dom redan har. Är det femsiffrigt, sexsiffrigt, sjusiffrigt belopp? Sonny glider elegant undan denna fråga. Hur mycket tror ni att det kommer att kosta att bygga ett tempel. Omöjligt att säga tycker Sonny.

Han har ju förvisso i sitt tal tidigare efterfrågat sponsorer och även kontakter inom byggbranschen. Så då frågar jag hur denna förening bedrivs skattemässigt. Sonny svarar att det är en ideell förening som lämnar självdeklaration varje år men betalar varken skatt eller moms. Och festen är förstås slutet sällskap... Jag försöker till slut få Sonny att säga något om hur nära målet man är. Har ni 25%, 50%, 75% av nödvändiga medel? Får inget svar på det heller.

Jaja, festen lider nu mot sitt slut, men vi är några som vill fortsätta inne i Göteborg. Vi tar taxi till nya stället texas thai som hade premiär denna kväll.

IMG_3334.jpg

Tyvärr är det redan stängt så vi fortsätter till en pub i närheten. Här serveras det bitter, något överförfriskade Bibben får dock nöja sig med vatten.

IMG_3337.jpg

Nästa runda blir det dock öl för alla, och Bibben, Krögarn, Headstone och jag är i fin form!

IMG_3339.jpg

Så stänger man dock 02.00, och åtminstone jag åker hem.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Mycket trevligt med bilder från såna här evenemang :great:

Det såg ut som om ni hade tillgång till ett antal öl på festen :yes:

Nästa lördag är det ju dags för Loy Kratong fest i Tumba söder om

Stockholm.får väl se om man kan föreviga något roligt från den festen  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina pix från partyt!

Hoppas man kan hänga med den 22 november.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med fler bilder!

Glömde nämna en sak från min "intervju" med Sonny. Som ni ser var det mycket folk på tillställningen (tror inte brandskyddsmyndigheterna hade varit roade), så jag frågade varför man inte skaffar en större lokal för dessa tillställningar?

Sonny medger att man är medveten om problemet, men att det inte är så lätt då värden oftast begär att få ta hand om servering av mat. Till exempel kan man hyra större lokal på Liseberg, men då ska mat tillagad av Liseberg ingå i priset. Passar inte riktigt för en thaitillställning!

Jaja, vi får väl se hur det blir på vår forumträff 22 november. Var beredda på att det kanske inte blir möjligt att alla sitter tillsammans.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga bilder Tom, Herr Chang, Freddan och Roggan!

Verkar att alla hade kul! Jag ser fram emot nästa Loy Khratong fest i Gbg!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er och tack för senast!

Vi vill gärna informera lite om den felaktiga informationen som framkom om föreningens ordförande

samt den korrekta informationen angående tempelbygget.

Phra Dhammasathit Vimalo är  Buddha Saddha Dhammas föreningsordförande. Just nu har föreningen

hyrt en lokal som fungerar som  tempel och meditationscenter i Gårda, adressen är: Fabriksgatan 38.

Alla är välkomna dit! 

Föreningen har tidigare diskuterat med Partille kommun om köp av mark och ett tempelbygge.

Tidningarna skrev mycket om detta tempelbygge, vilket tyvärr även skapade stort  motstånd

hos invånarna och de styrande i Partille kommun och därför fick vi ett nej som svar att bygga

ett tempel där. Det var ett mycket tråkigt besked.

Våra aktiva medlemmar är alltså frivilliga  personer som arbetar hårt för att driva denna verksamhet.

Inte nog med att de lägger ner mycket tid och arbete bakom detta, de skänker dessutom själva

mycket pengar, vilket de gjort under flera år. Efter det negativa beskedet från Partille kommun kände

vi oss nedslagna, men vi gav inte upp utan vi samlade därefter ihop våra krafter och kämpade vidare

för det vi tror på.

Göteborgs kommun verkar däremot vara positivt till ett tempelbygge, eftersom det redan finns en 

Muslimsk Moské,  så varför inte också ett Buddiskt tempel?     

När det gäller förenings inkomst och utgifter finns en redovisning på tempelanslagtavlan i fall någon

är intresserade av att veta vart pengar går. Vi har lärt oss från tidigare erfarenhet att publicitet är

som tveeggad kniv och Media kan vinkla som man vill. I detta fall tycker vi att ”tala är silver och tiga är guld”

Det är inte så svårt att förstå att tempel är dyrare och svårare att bygga än ett vanligt hus i Sverige.

Hur mycket pengar behöver man, tror ni ? Det är omöjligt att säga hur mycket pengar som behövs för att

bygga ett tempel eftersom det beror på många olika faktorer,  t.ex vilket markområde som föreningen

får köpa av kommunen och markpriset.  Pengar behövs också även senare när tempel är klart, dvs till underhåll.

Mölndals Folket hus rymmer bara 350 personer. Vi har letat efter större lokal med ett rimligt pris men det

är svårt att hitta. Scandinavium kostar 200 000 kr/natt, vilket blir alldeles för dyrt eftersom all inkomst då

skulle gå till hyran, vilket strider mot föreningens syfte. Vi är dock mycket tacksamma för alla tips som 

kan medverka till en bättre lösning i framtiden.

Ett 8-siffrigt belopp behövs nog till tempelbygget, men än så länge så har föreningen bara ett 7-siffrigt,

det är lång väg kvar till målet. 

Vi medlemmar som arbetade den kvällen kom hem cirka klockan fyra på morgonen och då var vi mycket trötta. 

Men med en 6-siffrigt inkomst från kvällen, kändes allt mycket positivt och meningsfyllt.

Vi passar på att tacka de thairestauranger och våra medlemmar som skänkte mat till festen, där alla pengarna 

från utförsäljningen har gått till templet.  Vi tackar även alla  som besökte festen.

mvh

Tick

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tick,

Tackar för informationen, och även för en trevlig fest! Jag förstår att det ligger mycket frivilligt och oavlönat arbete bakom.

Jag tycker också att Göteborgs kommun kan stödja ett buddhistiskt tempel, speciellt om man stöttat bygget av en moske.

Ber om ursäkt för att jag missuppfattade vem som är ordförande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tick,

Tackar för informationen, och även för en trevlig fest! Jag förstår att det ligger mycket frivilligt och oavlönat arbete bakom.

Jag tycker också att Göteborgs kommun kan stödja ett buddhistiskt tempel, speciellt om man stöttat bygget av en moske.

Ber om ursäkt för att jag missuppfattade vem som är ordförande.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Offentlig ursäkt, starkt gjort!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är brukligt att det är en munk som är ordförande i en Tempelförening. Munkarna brukar hålla en låg profil på fester untan någon annan brukar få ta på sig rollen som värd, och hålla välkomstanförandet. Att då dra den felaktiga slutsatsen att detta är orföranden är helt naturligt för en oinvigd.

Nu en fråga till Tick05:

Att bygga ett Tempel kostar en el del slanrar och när det väl är färdigt har man driftskostnaderna som är ganska dyra för en större fastighet.

Ju större församling ju mera intäkter.I Göteborgstralten finns två tempel som bägge har munkar från Thammayut Nikaya orden, Wat Buddha Udayana och Wat Pha Gotenbourg. Varför slår ni inte ihop föreningarna, då blir det ju mycket lättare att dra ihop pengar till ett Tempelbygge.

Att ni inte lierar er med det tredje Templet i Göteborgstrakten, Dammakayas Tempel, kan jag förstå då de inte representerar den rena Tharvadiska Thaibuddismen, utan är en avart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till: Herr Chang !

Det är ingenting som man behöver be om ursäkt för  :yes:

---------------------------------------------------------------

Till: Lung Lennart

Mycket bra fråga !!

Jag kan inte riktigt svara på någonting som jag inte har kunskap om.

Jag kan inte uttala  mig för någon annan än för mig själv.

Jag tror att den största anledning till detta är arbetssättet samt skilda åsikter.

mvh

Tick

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...