Jump to content
IGNORERAD

Dagens fru (i arbete)


Issanbonde

Recommended Posts

Inget foto med ungefär så här brukar det se ut :thumbsup:

post-3485-0-28805800-1360665706.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Ifall hon arbetar så mycket det vet jag inte, men hon är ju i alla fall uppe och tittar på takläggningen.

u2y6u6ap.jpg

etavadu4.jpg

Sent by my flintaphone and Tapatalk

 

Hur "tät" blir folien under pannorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur "tät" blir folien under pannorna?

 

Förhoppningsvis "tillräckligt" tät, just nu pliktar jag som löneslav men jag har fullt förtroende för svärfar som "byggledare", han har byggt vårt andra hus med gott resultat efter de ekonomiska förutsättningar vi gav det då.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall hon arbetar så mycket det vet jag inte, men hon är ju i alla fall uppe och tittar på takläggningen.

u2y6u6ap.jpg

etavadu4.jpg

Sent by my flintaphone and Tapatalk

 

Det ser ut som att dom lägger folien från nock till takfot. Det är inte bra eftersom det då finns risk att det slinker in vatten någonstanns i skarven.

Den skall läggas horisontellt nerifrån och upp med överlappning så vattnet kan rinna ner på den om taket inte är tätt. Precis som underlagspappen här i Sverige.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget foto med ungefär så här brukar det se ut

 

...och sen vaknade du ur drömmarnas värld :y2:

 

Mvh

BBJ

:respect:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att "Damen" latat sig tillräckligt.

 

Skickade ut henne att skotta rent parkeringarna.

 

Visar resultatet:

 

post-6790-0-05594400-1360727006.jpg

 

Så såg det ut innan hon påbörjade arbetet.

 

post-6790-0-03583400-1360727052.jpg

 

Hennes egen bil innan hon behagade att sopa av allt "lappmögel" som trillat ner under kvällen.

 

post-6790-0-27985800-1360727072.jpg

 

Börjar likna något.

 

post-6790-0-29793400-1360727134_thumb.jp

 

post-6790-0-75634200-1360727172_thumb.jp

 

Då har hon fått sin bil på plats.

 

Bara att vänta på att en annan ska få ställa sitt eget skrot på den skottade platsen.

 

Synd bara att grannarna inte orkar att skotta eller göra något åt det som dom har ställt på parkeringen.

 

 

 

 

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som att dom lägger folien från nock till takfot. Det är inte bra eftersom det då finns risk att det slinker in vatten någonstanns i skarven.

Den skall läggas horisontellt nerifrån och upp med överlappning så vattnet kan rinna ner på den om taket inte är tätt. Precis som underlagspappen här i Sverige.

Helt riktigt, jag anmärkte lite på det också...men..taket är ju tätt får vi förutsätta, men varför skulle det läcka?, faktum är att för mig är huvudorsaken att lägga folien värmebiten!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt, jag anmärkte lite på det också...men..taket är ju tätt får vi förutsätta, men varför skulle det läcka?, faktum är att för mig är huvudorsaken att lägga folien värmebiten!

 

Helt sant men det kan hända. Vi har ingen folie på vårt hus och taket läckte lite på ett ställe när det regnade kraftigt. Det var ett H-vete att hitta var vattnet letade sig in eftersom alla pannor var hela och vattnet inte bara rann rakt ner.

 

Appropå värmebiten så har man i Thailand fått för sig att värmefolien skall sluta jäms med husväggen och inte vid takfoten. Detta är ju helt idi*tiskt eftersom värmen som alstras på taköverhänget så letar sig upp på vinden och sedan hålls kvar där av värmefolien.

 

Nu ser jag ju inte om det är så på ert hus men var uppmärksam på det för jag har aldrig sett någon som gjort rätt i Thailand utan påpekande.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant men det kan hända. Vi har ingen folie på vårt hus och taket läckte lite på ett ställe när det regnade kraftigt. Det var ett H-vete att hitta var vattnet letade sig in eftersom alla pannor var hela och vattnet inte bara rann rakt ner.

 

Appropå värmebiten så har man i Thailand fått för sig att värmefolien skall sluta jäms med husväggen och inte vid takfoten. Detta är ju helt idi*tiskt eftersom värmen som alstras på taköverhänget så letar sig upp på vinden och sedan hålls kvar där av värmefolien.

 

Nu ser jag ju inte om det är så på ert hus men var uppmärksam på det för jag har aldrig sett någon som gjort rätt i Thailand utan påpekande.

 

Förvisso helt riktigt, men ev minimal vattengenomträgning tror jag folien klarar även på det sätt det är monterat nu.

Vi har inte haft några problem i vårt andra hus som kan ses på bilden, det byggde vi för 5-6 år sedan.

 

Ang att ha rätt så ska man nog aldrig vara för säker på sin sak, är det nått det finns gott om så är det experter och det gäller både i Sverige och Thailand!

 

-Bara en idi*t är säker på sin sak :wink:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lilla frun jobbar så hårt...

 

Nästa gång kan du väl ge henne en pensel :)

 

post-4494-0-08362200-1360743258.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt effektiv åtgärd är att lägga isolering ovanpå innertaket

 

Vi la 12-cm isoleringsmattor man rullar ut ovanpå innertaket och det är otroligt vilken värmedämpande effekt det har. Gipstaket i sig isolerar inget alls mot värmen uppe på vinden

 

post-3404-0-73873400-1360743474.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Förvisso helt riktigt, men ev minimal vattengenomträgning tror jag folien klarar även på det sätt det är monterat nu.

Vi har inte haft några problem i vårt andra hus som kan ses på bilden, det byggde vi för 5-6 år sedan.

 

Ang att ha rätt så ska man nog aldrig vara för säker på sin sak, är det nått det finns gott om så är det experter och det gäller både i Sverige och Thailand!

 

-Bara en idi*t är säker på sin sak :wink:

 

Jag är en idi*t

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en idi*t

 

Är du säker på det, jag är säker på att du inte är det ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Helt riktigt, jag anmärkte lite på det också...men..taket är ju tätt får vi förutsätta, men varför skulle det läcka?, faktum är att för mig är huvudorsaken att lägga folien värmebiten!

 

Takpannorna är det primära skyddet men är inte täta, vatten som går innanför pannorna följer till största delen undersidan av pannan till nästa o nästa, osv men ibland rinner vattnet över till bärläkten(järn oftast i Thai) och kan då lätt rinna ner på innertaket därför papp eller folie som sekundär skydd.

Dessutom vid regn och hårda vindar så går ganska mycket vatten fel väg om du har riktig otur.

 

EDIT:

Oavsett vilket håll man lägger folien så bör den skarvas med åldersbeständig tape.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest BpaijingKatai
Tjejen skottar snö för ett par år sen

 

Ett tillfälle med snö häromåret så frågade jag sambon om hon ville prova på att skotta snö, svaret kom blixtsnabbt: -Nej, vill inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tillfälle med snö häromåret så frågade jag sambon om hon ville prova på att skotta snö, svaret kom blixtsnabbt: -Nej, vill inte!

Du gjorde ett stort misstag. Du frågade om hon ville :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv hållit på med typsnitt å folier och jag kan säga att man blir ordblind så det förslår

Tusen tack!

Blind blir man väldigt lätt, både när man är kär och när man jobbar med texter... :-)

:::

 

Har jobbat mycket den senaste veckan och hade ingen möjlighet att jobba mer med cd-omslaget.

 

Här...

Hittar ni ngt mer?

 

 

 

Mvh

Magrood

 

 

- i natt hade jag en mardröm om att det var ännu fler fel -

Bokstavskombinationer

Vad det nu igentligen skulle syfta på i ditt fall är okänt för mig.

Kanske morfem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokstavskombinationer

Vad det nu igentligen skulle syfta på i ditt fall är okänt för mig.

Kanske morfem.

Som vanligt i Rosa-Teamet????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...